Beginnen met karpervissen


Joey nijland
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-03-2011 22:45

08-03-2011 23:01

Ik ben 14 jaar en wil graag karpervissen met mijn maatje van 14 jaar. Ik heb al wel wat spullen: Een Discover carp hengel, een pieper, een hanger, een rvs bankstick en een onthaakmat. Ik ga voor ik ga vissen nog een net kopen.
Ik heb nu al een aantal keer aan het water gezeten maar zonder succes. Ik gebruik kant en klare standaart onderlijntjes met 84 gram wartel lood eraan. Nu weet ik niet wat ik fout doe.. Wat is goed aas voor op rutbeek ik Enschede? En mag ik nachtvissen met een tentje met mijn Vispas?

Ik heb echt hulp nodig met het hele karpervissen, helaas is mijn budget niet echt hoog:(..

alvast bedankt!

Grr, een beginner
niels hurkmans

08-03-2011 23:28

Idd, wel een goed net kopen dan hoef je de vis niet bij de lijn vast te pakken en voorkom je uitgescheurde bekken.
En voor de rest zou ik gewoon vissen met een in-line of lead-clip systeem wat veilig is voor de vis.
Als aas zou ik gaan voor een fruitige boilie zoals peach of aardbei, maar zoete blikmais uit de supermarkt doet het ook altijd goed en kost bijna niks, met allebei de aas soorten heb ik in het voorjaar altijd goede resultaten mee geboekt.
Van dat nacht vissen weet ik niet maar dat kun je informeren bij je plaatselijke vis vereniging.

Vang ze!

Gr. Niels
Joey nijland
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-03-2011 22:45

08-03-2011 23:39

Ik vis inderdaad met een leadclip systeem.. Maar hoe zit het met voorvoeren enzo? Hoeveel moet ik voorvoeren enzo? En hoelang laat je een ingegooide hengel liggen? Want ik ga altijd twijfelen of hij wel goed ligt en of het niet in de knup zit. Gemiddeld laat ik hem twee en een half uur liggen dat te kort?

p.s: hoe pak ik een voor mij nieuwe vijver aan?
niels hurkmans

09-03-2011 00:02

Joey nijland schreef:Ik vis inderdaad met een leadclip systeem.. Maar hoe zit het met voorvoeren enzo? Hoeveel moet ik voorvoeren enzo? En hoelang laat je een ingegooide hengel liggen? Want ik ga altijd twijfelen of hij wel goed ligt en of het niet in de knup zit. Gemiddeld laat ik hem twee en een half uur liggen dat te kort?

p.s: hoe pak ik een voor mij nieuwe vijver aan?


Voorvoeren hoeft niet altijd, instant (dus vissen zonder voorvoeren) kun je ook vis vangen.
Het is ook belangrijk dat je weet waar de vis zit, als ze bijvoorbeeld springen.
Om te voorkomen dat je onderlijn in de war raakt kun je een PVA (of zetmeel) schuimpje tegen je haak plakken zodat de haakpunt is afgeschermd, onderwater lost het geheel dan op,of onderlijntjes kopen/maken met een anti-tangle sleeve.
Je kunt ook proberen om bij het ingooien de onderlijn af te remmen net voordat hij het water raakt.
Hoe lang je je hengel laat liggen is aan jouw en hoeveel geduld je hebt :wink:


Gr. Niels
Joey nijland
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-03-2011 22:45

09-03-2011 09:29

Okee, ik zal het eens proberen met een anti tangle sleeve.. Nog 1 vraagje: Hoe kan ik zien waar de karper zit? Kan ik dat alleen zien door het opspringen van de karper?

In ieder geval alvast bedankt voor je tips!:)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-03-2011 10:27

Rondjes rond het water lopen. Leren "kijken" door het water, polaroidbrilletje aanschaffen.

Letten op troebelere delen op de wat ondiepere wateren, belletjes, kolkjes, staarten, vissen die aan de oppervlakte liggen. Springen is de makkelijkste manier, hoor je meestal ook nog eens. Is voor de luie observeerders. A

Als je ze in deze tijd van het jaar niet ziet is het nog geen ramp, vrij logisch ook..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

09-03-2011 12:22

Leadclip veilig? Dat is nieuw voor mij...

Maar in ieder geval, die anti-tangle sleeve is niet echt nodig. Zorg er gewoon voor de je tube lang genoeg is, dus langer dan je onderlijn. Spro Strategy heeft een aantal leuke onderlijnen in het assortiment, die voor jou wel geschikt zijn.

Voorvoeren is geen must, maar wel een voordeel. Het kan soms net het verschil maken tussen vis en geen vis.

En ik laat mijn hengels liggen als ik er vertrouwen in heb. Als ik zie dat er karpers over mijn stek heen trekken en er komt geen piepje uit mijn beetmelder, dan weet je dat er wat fout is. Ervaring komt met de jaren, je moet het leren aanvoelen.

Dus ook al vang je een paar keer niets, blijf gewoon stug volhouden! Het hoort er gewoon bij en als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dan komt de vis vanzelf op de mat!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-03-2011 13:02

Leadclip is zeker veilig.
Alleen je moet wel wat aanpassingen doen.

Maar dat mag je opzoeken eerst
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Joey nijland
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-03-2011 22:45

09-03-2011 16:40

Bedankt voor jullie hulp! Dus ik moet gewoon goed kijken of er karper zit.. okee:D dan ga ik nu gwn stug volhouden tot ik wat vang!
niels hurkmans

09-03-2011 17:01

Joey nijland schreef:Bedankt voor jullie hulp! Dus ik moet gewoon goed kijken of er karper zit.. okee:D dan ga ik nu gwn stug volhouden tot ik wat vang!


Dat is de spirit :D
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

09-03-2011 20:04

Geloof me zodra je je eerste karper hebt gevange kun je niet meer zonder en wordt je net als ik verslaafd
Boeruhhhhhhhhhhh
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

09-03-2011 21:44

Als je een normaal leadclip pakket in de winkel koopt en de tailrubber vol over de clip schuift, is het totaal niet veilig. Meen dat ik gisteren een foto zag van een karper, met leadclip:)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-03-2011 21:59

Al schuif je hem er niet helemaa over heen dan blijft de vis nog met de lijn zitten na lijnbreuk...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

09-03-2011 22:03

Dat komt er nog bovenop inderdaad, al met al helemaal NIET veilig.

Maar ach, de veiligste manier van vissen is niet vissen...
niels hurkmans

09-03-2011 22:52

timon jansma schreef:Dat komt er nog bovenop inderdaad, al met al helemaal NIET veilig.

Maar ach, de veiligste manier van vissen is niet vissen...


Of zonder weerhaak vissen, alleen heb je dan wel meer kans om de vis te lossen.
Joey nijland
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-03-2011 22:45

09-03-2011 23:06

laatste vraag en dan kan ik beginnen: ik ben eens gaan kijken op een stek waar ik vorig najaar met een volwassen vismaat heb gezeten.. Hij ving er wel degelijk wat.. Nu woont hij helaas in frankrijk. Als ik kijk of ik karper zie daar zie ik niks maar ik weet dus cker dat er karper zit.. Waar moet ik nu dus mijn hengel ingooien? Het gaat om het rutbeek, Enschede. :oops:
niels hurkmans

09-03-2011 23:17

Joey nijland schreef:laatste vraag en dan kan ik beginnen: ik ben eens gaan kijken op een stek waar ik vorig najaar met een volwassen vismaat heb gezeten.. Hij ving er wel degelijk wat.. Nu woont hij helaas in frankrijk. Als ik kijk of ik karper zie daar zie ik niks maar ik weet dus cker dat er karper zit.. Waar moet ik nu dus mijn hengel ingooien? Het gaat om het rutbeek, Enschede. :oops:


Waarom ga je niet gewoon naar je maat in Frankrijk, ik ken daar nog wel een paar mooie wateren met een mooi visbestand :lol: :wink:
Met het Rutbeek ben ik niet bekend, stekken die het overdag altijd wel goed doen zijn bij de lelies of tegen een eiland aan (als dat er is).
Als je tegen de lelies vist zet je molen dan niet op de baitrunner want als dan een run krijgt zit ie gelijk in de plomp, vis dus op de slip.

Gr. Niels
Joey nijland
Berichten: 8
Lid geworden op: 08-03-2011 22:45

09-03-2011 23:20

haha, met 14 jaar.. Kon dat maar :D ken je nog wel een paar mooie karperwateren in Enschede dan?
niels hurkmans

10-03-2011 00:01

Joey nijland schreef:haha, met 14 jaar.. Kon dat maar :D ken je nog wel een paar mooie karperwateren in Enschede dan?


Nee helaas niet, kom zelf uit het zuiden van Nederland.


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Brian Goldman
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-02-2010 19:30
Locatie: Neede

10-03-2011 01:15

rutbeek mag je niet nachtvissen :lol:
tip: mais en veel haha 8)
Carp Team Xtreme
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-03-2011 19:26

Sven van Anrooy schreef:Al schuif je hem er niet helemaa over heen dan blijft de vis nog met de lijn zitten na lijnbreuk...


En toch is er een andere manier.
Waarbij het systeem wel veilig is. Net zo veilig als een chod systeem!

-Neem de safetyclip,brand aan de zijkant een gaatje.
-Vervolgens pak je je hoofdlijn,die doe je door je safetyclip heen.
-Pak je wartel en leg die over je hoofdlijn heen,vervolgens doe je je hoofdlijn weer terug door de safety,maar dan trek je hem door het gat er weer uit,maak een lusje en leg die vervolgens over de clip heen en klaar.

Bij lijnbreuk word de kompleet afgebroken lijn door de safety getrokken tot de wartel met onderlijn zich ontdoet van de hoofdlijn. Gevolg? Vis zwemt alleen met onderlijn weg en de rest blijft achter op de bodem(Clip met lood)

Ideaal en zit er gelijk lekkerder mee.

Afbeelding

Gaatje was ff snel gemaakt. Maar gaat om het idee
Je kan het lusje over de clip doen om zeker van de zijn dat de lijn na breuk er goed doorheen getrokken word,of gewoon achter de clip.

Dat is al voldoende eigenlijk,want er is altijd wel weerstand in het water

100% veilig? Nee maar wel 90%

ps: Als je zonder leader zit is het al goed,zit je met een voorslag,zorg wel dat de knoop door de bovenkant van de clip kan bij breuk,maar in de meeste gevallen lukt dat wel.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-03-2011 20:42

Leen, ik zit met één maar...

Als het lood voor de lijnbreuk al pleite is maakt het geen verschil in mijn ogen. De werkin van een systeem waarbij de onderlijn overblijft en de rest wordt gelost staat met loodgewicht. Plus, als je een knap hoekje in je leader trekt als je een beetje dril hebt moet ik ook nog maar zien wat het doet.

Nog niet getest, maar ik vind de clipsystemen die lood lossen i.c.m. wat jij laat zien niet echt iets wat veel veiliger is dan een gewoon systeem. Anders wordt het wanneer je het lood niet van de clip kunt lossen. Maar waar blijft dan het nut van die clip?

Hoe denk je daar zelf over?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-03-2011 21:08

Kijk als je de lus over de clip doet,krijg je al een ander verhaal,het lood kan niet gelost worden,want de vis houd spanning op de gehele lijn,dus houd ook de clip vast waardoor het lood niet van de clip kan ontsnappen.

Overigens heb ik hem dus zelf ook nog niet kunnen testen.
Maar wat ik hierboven beschrijf,het lood kan niet ontsnappen zolang de lus om de clip zit,ga je de lus achter de clip doorhalen is het wel dat andere verhaal wat jij bedoelt.

Maar ben er overigens nog mee bezig.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
niels hurkmans

10-03-2011 21:10

Sven van Anrooy schreef:Leen, ik zit met één maar...

Als het lood voor de lijnbreuk al pleite is maakt het geen verschil in mijn ogen. De werkin van een systeem waarbij de onderlijn overblijft en de rest wordt gelost staat met loodgewicht. Plus, als je een knap hoekje in je leader trekt als je een beetje dril hebt moet ik ook nog maar zien wat het doet.

Nog niet getest, maar ik vind de clipsystemen die lood lossen i.c.m. wat jij laat zien niet echt iets wat veel veiliger is dan een gewoon systeem. Anders wordt het wanneer je het lood niet van de clip kunt lossen. Maar waar blijft dan het nut van die clip?

Hoe denk je daar zelf over?


Klopt Sven, dan is de clip compleet overbodig geworden.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-03-2011 12:04

leen goudappel schreef:Kijk als je de lus over de clip doet,krijg je al een ander verhaal,het lood kan niet gelost worden,want de vis houd spanning op de gehele lijn,dus houd ook de clip vast waardoor het lood niet van de clip kan ontsnappen.

Overigens heb ik hem dus zelf ook nog niet kunnen testen.
Maar wat ik hierboven beschrijf,het lood kan niet ontsnappen zolang de lus om de clip zit,ga je de lus achter de clip doorhalen is het wel dat andere verhaal wat jij bedoelt.

Maar ben er overigens nog mee bezig.


Daarbij,vervang de wartel gewoon met een ringetje. Stel je hebt lood verlies voor er daadwerkelijk een lijnbreuk plaats vindt. Dat ringetje zit niet zo strak als een wartel,onder water is er nu eenmaal meer weerstand dat boven water. In principe is de clip onder water al genoeg om de weerstand groot genoeg te maken zodat alles van elkaar af glijd. Zeker als je een ringetje gebruikt inplaats wartel.

Dus er is degelijk wel verschil. En als men beet heeft het het lood is weg,tja gebeurd bij de meeste wel is een keertje. Gaat erom dat de vis alles makkelijk kwijt kan raken,en dat kan de vis. Ben ik overtuigd van.

Dus vandaar dat ik het van het voorjaar gaat uittesten.

Al met al gaan we er gewoon vanuit dat we geen lijnbreuk onnodig gaan opzoeken!
Maar ben er zeker van dat het werkt.





Lus over de clip.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust