tips wintervissen


Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

16-10-2009 18:55

Het is inderdaad makkelijker vangen als je op een water vist waar het stikt van de karper. Maar dat is nogal logisch. Enneh Peter Andrae en een winter overslaan???? Hmmm dat klinkt gek haha :D
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

18-10-2009 16:04

en wat met de plekken waar je ligt te vissen?

Ondiep waar het zonnetje opstaat of gewoon lekker diep?
Bij opstakels of niet?
Tegen eilandjes enz aan de zonkant?

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

21-10-2009 16:23

simon wolf schreef:Moet ik met deze tips ook rekening houden in de herfst ?

Of valt de kou dan nog wel mee.


Verkijk je niet in de herfst soms koeld het na 1800 ineens hard af.Beter mee verlegen als om verlegen denk ik altijd.Is toch jammer dat je eerder naar huis moet omdat je het zit af te sterven.Sommige spullen laat ik in de auto liggen maar mocht ik het nodig hebben kan ik het altijd pakken.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
simon wolf
Berichten: 23
Lid geworden op: 06-10-2009 15:17

21-10-2009 19:27

Ja ik ga volgende week een sessie van 2 nachtjes vissen.
Heb aan me opa al een thermo onderbroek en hemd gevraagd voor de zekerheid en als het egt te koud word kan ik bij een maat altijd in de auto nog.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

22-10-2009 14:05

Zoals hier boven al aangegeven wordt kleed je goed aan, als je voor een langere sessie gaat dan is het makkelijk om wat extra (droge) kleren bij je te hebben.
Hou er ook rekening mee dat accu's en batterijen van boot,telefoon,hoofdlamp etc. allemaal veel eerder 'leeg' zullen zijn.
Zelf vind ik het altijd erg belangrijk dat ik ook wat de doen heb. Afgelopen winter heb ik ook doorgevist en toen nog een sessie gemaakt van een week waarbij misschien nog 20 vierkante meter ijsvrij was op een put van 80hâ, op zulke momenten is het echt kansloos, een goed boek of een paar tijdschriften is dan zeker een must!

Ik had zelf een handvol tijdschriften bij me en die waren na de eerste dag al uit!, tja heel erg logies achteraf gezien, je hebt weinig aanspraak en de nachten zijn lang, gelukkig was er een kennis die zo aardig was om me om de dag leesvoer en eten te brengen zodat ik toch iets te doen had...

De vangsten zijn ook niet zo goed als in het najaar, en andere vorstvrije perioden maar de voldoening is erg groot als je wat vangt, je weet dan waar je het voor doet.
veel collega vissers zitten thuis en laten het er bij zitten, dus als er niet erg veel ijs ligt kun je gaan en staan waar je wilt, dat is dan wel weer een leuk bijkomend voordeel.

Tja de winter Ik zou het voor geen goud willen missen.. Succes !

Afbeelding
Een van de mooie herinneringen (A)

Afbeelding
Constant verkassen vanwege het ijs



De groeten...
KSN
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

24-10-2009 20:51

Stoere foto,s man ziet er goed uit. :D
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

24-10-2009 21:12

Als je je tent verwarmt zorg dan dat er ventilatie is. Je zou niet de eerste zijn die 's morgens dood in de tent ligt. De winter van 2 jaar geleden was het hier in de buurt wel zo !
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

25-10-2009 11:46

Jean-Pierre Ketelslegers,

Dat is iets om op te letten, maar zolang je je benzine/gas brander optijd uit doet is er weinig aan de hand toch.

Ik heb altijd een kant van mijn rits open zeg maar, en als ik ga slapen doe ik de brander(s) gewoon uit..
KSN
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

25-10-2009 13:24

Je moet zeker zorgen dat je goede ventilatie hebt in de tent anders sta je de volgende dag in de krant,alleen in het gedeelte waar je niet staan wil.

Je moet je eigen goed verwennen in de winter anders is een sessie al bij voorbaat gedoemd niets is erger dan klappertandend langs het water te zitten goed eten en drinken(geen alcohol) en lekker dik in de kleding.

Laat je butaanbusje maar thuis bij temp onder nul die krijg je bijna niet aan de praat stap maar over op propaan of idd een coleman brander alleen vind ik die voor in de tent iets minder.

De grootste boosdoender is bij de meeste vissers het vertrouwen en de gedachten dat het in de winter veel minder is als in de andere jaargetijden dat vind ik niet zo gek vooral als je nog weinig winters hebt gevist heb je die gedachten,maar weet je de plekken waar de vissen zich ophouden dan is dat niet nodig en kan je net als in de zomer je vissen vangen.

Voorvoeren kan zeker geen kwaad maar pas je hoeveelheid aan en kijk vooral waar je mee voert,ik lees vaak dat vismeel uit den boze is maar dat is niet helemaal waar gooi je het vol ja dan heb je een probleem doe je het in mate dan kan je weleens leuk gaan vangen,op dit board staan hele leuke winterrecepten bij de aastopic zoekt en gij zult vinden.

Gerjan ik zit al heel wat winters langs de waterkant en vang ze groot en klein de gedachten dat de grote vissen passief zijn kan naar het rijk der fabels worden verwezen,ik ving afgelopen winter toch even 2 hele mooie vissen in een uurtje tijd vandaar mijn opmerking en de voorgaande 25 jaar kwamen zij er ook uit laten we het er maar op houden dat de aanhouder wint.

Afbeelding

groot zat toch en was nieteens de grootste

Afbeelding

dubbelruns ja hoor alles kan in de winter.



Gerard :wink: ik ben wel weer van de partij dit jaar zit nu al op hete kolen.
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

03-11-2009 12:55

Ik zie maar weinig tips over voer. Hierbij dan maar mijn eigen bevindingen:

Vroeger ving ik met vismeel boilies het hele jaar door, nu las ik van de week een artikel dat het olie moeilijk kan vrijkomen bij lage temperaturen in vismeel boilies. Dit verklaart misschien de slechte vangsten in de winter.

Met mais heb ik ook het hele jaar gevangen, wederom in winters veel minder. Dit zou komen omdat mais geen voedingswaarde heeft.

Deze winter ga ik het gooien op zoete boilies en dips.

En wat koude voeten betreft, als ze eenmaal koud zijn zijn ze moeilijk weer warm te krijgen. Mijn tip, schoenen uit, kleermakerzit en voeten in de knieholtes. Werkt beter als je voeten boven een brander hangen :P
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

03-11-2009 13:02

oja en vergeet de playboy niet voor lange donkere en eenzame nachten :lol: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

03-11-2009 18:45

ga je het plafondje van je tent witkalken Harald :P

Enneh Ik kijk weer uit naar de mooie winterbakken Peter :O
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

03-11-2009 19:48

De voorbereidingen zijn alweer in volle gang :wink: laat maar komen die karpers.



Die Harald rukt ze eigen nog eens naar de klote 8) .


Birdfood balletje Michel met een flavourtje op alcoholbasis,zou ik ze wel stomen inplaats van koken,beetje tarwekiemen,zemelen,clo ben je al aardig op weg.


Ben al wat op de winterstekken aan het kijken en vissen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Joost Beekhuizen
Berichten: 52
Lid geworden op: 02-10-2007 10:50
Locatie: Heteren (vlakbij Arnhem)

31-12-2009 00:37

Nou waar ik denk waar je moet op moet letten en waar ik op let is het volgende maar het meeste is al wel genoemd

-Zoek de warmere plekken op duikers, onder bruggen en warm water loozingen van fabrieken
-Zorg voor een flijm scherpe haak de kans om te vangen is kleiner en dan wil je die ene mooie vis niet verspelen door een botte haak
-Goede zomer stekken zijn vaak ook weer goede winterstekken (Bij ondiepe stekken wanneer de afgelopen dagen de temperatuur blijft dalen zal ik deze over slaan en eerder de diepste plekken pakken)
-Gebruik een korte onderlijn en eens een korte hair (de boilie dicht op de haakbocht) om sneller te kunnen inhaken omdat de karper traag is en voorzichtig aast
-Probeer de ene hengel eens met een snowman of aleen een felle popup en gebruik eens een pva zakje aan de haak met een paar enkele bolies of stickmix er in
-voer heel weinig bij per hengel en voorvoeren doe ik met een paar handjes vol per dag (Is ook afhankelijk van het karperbestand en hoeveelheid witvis per water)
-Zwaar lood versterkt het zelfhaaksysteem en kan in zijn voordeel werken wanneer de karper voorzichtig is en een vrijloop systeem geeft minder weerstand waardoor minder snel gevaar zal opmerken (oftewel de ene hengel zelfhaaksysteem en de andere eens het vrijloopsysteem)
-ga kort op je hengels zitten korte piepjes kan al voldoende zijn dat de karper zich heeft gehaakt
-Gebruik goede verteerbare boilies o.a birdfood boilies

en geef niet op!