Spod.......werkt niet!


roger snijders
Berichten: 5
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Contacteer:

20-04-2003 13:29

spods zijn vrij simpel zelf te maken, met een stuk pvc pijp wat piepschuim of een kunststof balletje(verassingsei bv.)en wat lijm.
je kunt ze zo groot of klein maken als je zelf nodig vindt.

groetjes
Alexander Herder
Berichten: 91
Lid geworden op: 07-11-2002 01:00
Locatie: Blaricum

28-04-2003 17:13

Welke lijndikte is aan te raden?

Gr. Alex
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-04-2003 08:25

Alexander,

Ik heb zelf 26/00 mm op de molen van mijn spodhengel zitten, is ruim voldoende om hem mee binnen te draaien. Wel heb ik er een voorslag van een paar meter Amnesia op zitten om de kracht van de worp te kunnen weerstaan. De dunne lijn heb ik er vooral op om verder te kunnen werpen.

Groeten,

Mark
Alexander Herder
Berichten: 91
Lid geworden op: 07-11-2002 01:00
Locatie: Blaricum

02-05-2003 20:54

Oke bedankt.
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

05-05-2003 20:56

Ik heb hele goede ervaringen met die lange gele van Gardner. Daarvoor had ik een huismerk van Raven, maar dat werkte voor geen meter.

Het gaat erom dat het piepschuim voorin een dusdanig drijfvermogen heeft dat de spod kantelt als hij het water raakt. Piepschuim te licht, of eruit, dan geen kanteleffect.

Verder de partikels er los in gooien en niet aandrukken.

Werk echt perfect. Veel succes!

Groeten!
Tight Lines!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

15-07-2003 11:57

even terugkomen op dit onderwerp.
Ik had in de week zo'n spod in "De Zutter" gekocht , een TNT bait rocket voor particles , maar ik heb gisteren eens wat geprobeerd , en daar vloog ook veel uit , maar hoeveel dat weet ik dus niet ( mais ).
Maar ik vraag mij af hoe je em moet bevestigen. Vanonder aan de punt heb je een ringetje , en dan heb je aan de bovenkant 2 stukken amnesia met een warteltje aan.
Aangezien er niet bij stond hoe je die aan je lijn moest hangen , heb ik die lijn door het warteltje gevoerd en dan onderaanaan dat ringetje vastgeknoopt. Maar die spod vloog heel scheef en kantelde in de lucht, en ik weet dus ook niet of er nog iets in bleef zitten aangezien ik er veel zag uitvliegen.

Is mijn manier van bevestigen juist of niet , en hoe kan je zien of alles eruit vliegt of niet ?

Alvast bedankt :wink:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-07-2003 13:09

Wouter,

Je moet de spod alleen aan de wartel vastknopen zodat deze recht hangt. Het probleem dat een deel er in de lucht uit valt ken ik. Ik heb het probleem niet als ik bijvoorbeeld hennep mix met pellets. De pellets zuigen een deel van het vocht van de hennep op en worden wat sponzig. Hierdoor kun je het, als de spod vol zit, even stevig aandrukken zodat het goed klem zit. Niet te hard want dan valt het er niet uit als de spod in het water ligt, kwestie van even mee oefenen.

Je zou bij mais ook zo'n PVA wokkel bovenin kunnen stoppen. Ik heb hier geen ervaring me maar het lijkt me een beetje te omslachtig. Ik hoop je wat verder geholpen te hebben.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

15-07-2003 14:20

aaaah Mark bedankt , ik dacht al dat er iets niet klopte :wink:
Kheb hier al vanalles gelezen wat zou voorkomen dat er wat uit je spod vliegt , ga daar eens wat van proberen :wink:

hartelijk bedankt !
btw mark , khad overlaatst in een "Beet" iets van jou gelezen , reactie op een bepaalde boilie-aanprijzer ofzoiets , vond wel dat je zeker gelijk had !!!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-07-2003 15:19

Wouter,

Dank je. Ik ergerde me inderdaad aan de onverantwoordelijke opmerkingen van die boiliedraaier. Had een E-mail naar de redactie gestuurd en die hebben ze bijna letterlijk geplaatst, dat kon ik dan wel weer waarderen.

Groeten en spod-ze,

Mark
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

12-01-2004 15:49

Beste leden,

Ik heb onlangs ook zo een spod rocket gekocht, een met gaatjes, maar bij mij is er ook het probleem dat er onderweg een (aardig) deel uitvliegt. Zeker wanneer ik er hennep in doe. De manier die Mark zei door de hennep met pellets te mengen zal ik zeker eens proberen, maar gaat dit bij elke soort pellets, ik gebruik meestal trouvit?
Zijn er mss nog andere mogelijkheden om dit probleem op te lossen? Bijvoorbeeld door er een soort scharnierend klepje of iets dergelijks op te monteren vanachter (er bestaan anti-spill spods met vanachter zoiets erop, maar volgens welk principe werken deze)?


Met PVA lijkt het me niet echt zuinig om bij elke worp de spod te drogen om er dan een PVA-prop of iets in die aard op te steken.

Mvg,

Hans.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-01-2004 16:02

Hans,

Ten eerste lijkt het vaak erger dan het is, meestal valt het wel mee wat je kwijtraakt. Alle pellets nemen vocht op en worden dus een beetje sponzig. Je hoeft hier niet persé hennep bij te doen, iedere natte particle werkt. Ook helpt het door de spod niet te vol te doen, maximaal 3/4 vol dan verlies je minder. Met spods met klepjes heb ik geen ervaring.

Groeten,

Mark
Koen de Been

13-01-2004 21:30

hey spodders,

ik spod met de spods van ultimate....
zijn een eurie of 6 en gooien goed!!!
weinig geld voor veel (ook goede) spods!!!!!

mzzl koen 8)
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

25-01-2004 16:42

nou ik wou op zondag een beetje uit de kant voeren met spod maar had er geen toen maakt ik er maar 1 van een 0.5L flesje en deze werkt erg goed met particels dus het hoeft niet zo duur te zijn :lol: