Aantel vragen voor op groter water vissen


Plaats reactie
Cathy duijneveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-05-2008 21:35

13-09-2008 18:21

Goeiedag.
Ik had een een vraagje ik vis al een tijdje op klein water op de kaper . als we hebben afgesproken om te gaan vissen voeren we een aantal dagen een kleine hoeveelheid boilies om de vis aan de boilie te laten wennen. dat ging altijd wel aardig. Soms wat beter soms wat minder.

Nu willen wij op wat groter water gaan vissen een weekend moeten we dan het zelfde gaan doen .???

En op welke plekken zijn dan aan te raden langs de rietkraag??? daar heb ik nog niet echt heel veel verstand van .

En kunnen jullie mij mischien ook kort uitleggen hoe het peilen werkt ? heb er veel over gelezen maar kwam er niet echt uit .

En heb geen ruimte om boilies zelf te maken , Nu koop ik altijd mij boilies dat werkt toch net zo goed ..? of is dat een afrader

Sorry voor de vele vragen . Hoop dat jullie mij kunnen helpen

mijn dank alvast
Gebruikersavatar
tijmen van der sande
Berichten: 48
Lid geworden op: 14-04-2008 22:02
Locatie: Oosterbeek

13-09-2008 20:01

wat voor groot water?
plas, kanaal, rivier?
als het om een plas gaat kan je opzich gewoon hetzelfde vissen als voorheen.
als er veel vis zit kan je misschien iets meer voeren dan voorheen.
ik peil zo:
je schuift een wartellood over de (gevlochten) lijn. aan het uiteinde van de lijn knoop je een felgekleurde (peildobber).
zodra je in gegooid hebt wil die dobber omhoog totdat hij aan het oppervlak is.
maar je moet eerst de lijn strak draaien totdat de dobber tegen het lood aan op de bodem ligt...
dan laat je steeds (bijv) een meter lijn van je spoel totdat de bobber boven komt drijven.
dus stel je geeft 3 keer een meter lijn voordat de dobber boven is dan is het op dat punt dus 3 meter diep :wink: :lol:
hoop dat je er iets mee kan
gr tijmen
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

13-09-2008 20:02

gewoon freezers nemen als je zelf geen ruimte ,of tijd hebt om te draaien .
en over het peilen ,je doet een stuk wartek lood op je lijn ,aan het uit einde van de lijn knoop je de peildobber vast .
je gooit naar je stek trekt de lijn strak en geeft dan steeds 30of 50cm netzo lang todat de dobber bovenkomt .hetaantal gegeven stukken lijn op tellen en je weet de diepte -. :wink:
Cathy duijneveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-05-2008 21:35

14-09-2008 13:43

Dank je wel voor het uitleggen hoe ik moet peilen . ik zal er mee aan de slag gaan en het gaan proberen !
Arnoud Roks

28-10-2009 16:56

kan dat ook gewoon met zoon grootte zee-geep dobber? of moet het zoon speciale peildobber zijn?
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

28-10-2009 21:29

Als die genoeg drijfvermogen heeft en niet te licht is gaat het denk ik wel goed.
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

28-10-2009 23:01

ik gebruik meestal een zee dobber (oranje doorzichtig) werkt bij mij wel goed maar je kan zorgen dat hij iets meer drijfvermogen krijgt want hij blijft wel is hangen. :S

tegenwoordig gebruik ik soms ook peildobber die werpt veel mooier. maar wel duurder.

gr patrick
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

29-10-2009 15:21

Ik heb voor het peilen zo'n setje van Fox. Zit alles bij: 2 loden, waarvan 1 met een verlenging om tussen planten te peilen, connectors en ringetjes. Tevens heb je keuze uit verschillende soorten en kleuren dobbers.

Afbeelding

Meen dat Korda ook zoiets levert
Arnoud Roks

30-10-2009 11:37

zoon grote zeedobber met onder wat lood zal toch wel goed drijfvermogen hebben vermoed ik?

op deze link staat een foto, met zoon soort gelijke dobber:
http://www.herbert-vd-vlugt.com/onderli ... CN0753.JPG
Arnoud Roks

30-10-2009 11:38

patrick hoep schreef:ik gebruik meestal een zee dobber (oranje doorzichtig) werkt bij mij wel goed maar je kan zorgen dat hij iets meer drijfvermogen krijgt want hij blijft wel is hangen. :S

tegenwoordig gebruik ik soms ook peildobber die werpt veel mooier. maar wel duurder.

gr patrick


bedoel je deze:
http://www.fishingdirect.nl/webshop/ima ... dobber.png
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

30-10-2009 13:06

Zorg wel dat je lood niet te licht is want anders schuift ie over de bodemterug ivm het drijfvermogen van de dobber. Andere tip: zet op een meter of halvemeter of zo van je molen een streepje op je hengel. Heb je altijd dezelfde dezelfde afstand als je stukjes lijn afgeeft. Op stromend water hou er rekening mee dat de dobber niet recht naar boven komt maar schuin ivm met stroming. Hou hier rekening mee want kan schelen.
Ik zou ook gevlochten lijn pakken omdat je hier meer gevoeligheid mee hebt en je de bodemgesteldheid beter kan inschatten.

Makkelijkste is toch om met een zodiac en dieptemeter het water uit te meten echter heb je dan geen goed idee over de bodemgesteldheid. Hiervoor kun je prikstok gebruiken of als het te diep is gevlochten lijn met een lood. Heb je geen boot of mag je er niet met een boot op dan is een peildobber ideaal.

Wat er al gezegd is dat het afhankelijk is per water, jaargetijde etc. waar en hoe te vissen. Ikzelf vis al een jaar of 25 en snap het nog niet. Maakt vissen wel leuk en onvoorspelbaar.

Een rietkraag op groot water zegt ook niet alles. Als het een meter uit de kant al tig meter diep is of maar een paar centimeter een paar meter en dan weer de diepte in gaat zegt dit ook weinig.

Standaard verhaal zoek plateaus ondiepe platen in het water etc.

De 1 verstaat onder groot water 10ha en de ander beschouwt onder groot water 1000ha of meer. Zelf op onderzoek uitgaan en proberen de plas in kaart te brengen voor jezelf. Aanwezig zijn bij het water en opletten.

Succes met je avontuur. Het is een geheel nieuwe ervaring maar ik vind persoonlijk wel gaaf. Vis alleen in Frankrijk op groot water maar vind het wel supertof. Niet makkelijk maar een vis van 6 pond van een 500+ ha water vind ik mooier dan een 30tiger van een 1ha putje.
Arnoud Roks

30-10-2009 17:01

ook slim is om de boel op te schrijven,
een plattegrondje maken op papier waar je gepeild hebt de aantel meters diep enzo zetten, weet je de volgende keer precies waar je moet gooien/voeren
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

02-11-2009 12:54

[/quote]

bedoel je deze:
http://www.fishingdirect.nl/webshop/ima ... dobber.png[/quote]

ja zelfde alleen mijne lijkt iets breder. maar hji zal wel net zo goed werken denk ik. :P

gr Patrick
Arnoud Roks

02-11-2009 22:03

okee bedankt!
en gewoon wartelloodje op lijn schuiven en dan dobber aan hoofdlijn knopen? :)
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

03-11-2009 12:25

ja alleen zou ik er een kraal tussen doen zodat de dobber niet vast blijft zitten in de oog van het lood.
en gevlochten lijn zal beter zijn om zo ook de bodem gesteldheid te voelen (wat voor bodem het is )

gr Patrick
Gebruikersavatar
Lars Overhof
Berichten: 72
Lid geworden op: 26-10-2009 18:39

05-12-2009 17:27

freezerbaits & voor het peilen:

Wartelloodje peildobber op t einde vn de lijn knopen dan steeds een zelfde hoeveelheid lijn geven bv 50 cm plak je dan bij 50 cm op je hengel een stukke tape of zet een streepje op een oude hengel ofzo aantal keren bij elkaar op tellen dat de dobber boven komt en klaar :)


Groeten
Only The River Knows
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2009 18:34

Ik denk dat langs een rietkraag om te beginnen op groot water zeker geen verkeerde begin is.
En kijk eens hoe diep het er is langs die zelfde rietkraag is.
Zelf zou ik voor op groot water kwa voer voor een vis achtige boili kiezen.
monster crab.
mossel.
blood worm.
Groetje,,s
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

11-12-2009 23:12

Een peildobber van 20 gr (draagvermogen)voldoet ruimschoots.Ik meet de afstand vanaf mijn spoel tot het eerste oog en geef dan steeds draad van de spoel tot het eerste oog.Een andere manier is om op uw draad een stuitje te maken.VB:schuifdobber van 20 gram en dan aan het einde van de draad een loodje van 40 gram.Indien ge nu inwerpt en de dobber komt niet boven,dan weet ge dat het daar dieper is als de afstand lood tot aan het stuitje,indien de dobber plat blijft liggen op het water weet ge dat het daar ondieper is dan de afstand tussen lood en stuitje.Na enkele keren verschuiven van het stuitje weet ge hoe diep het er is.
Een rietkraag is een héél goede plaats om tegen te vissen (60 a 80 cm) diepte is voldoende.Dit zeker in het voorjaar en de zomer (indien de zon schijnt),
bij temperaturen van 12° of minder moet ge de vis in de diepte gaan zoeken (tussen 6 en 8 meter)
Plaats reactie