Tegen lelie bladeren aan vissen?


Ossip vegte
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-08-2008 01:14

31-08-2008 23:02

mijn vraag is als je aan de rand van een lelie veld vist.
zijn er dan nog speciale dingen waar je op moet leten?

-zachte grond,hoe oplossen?
-bedoveren lelliebladeren op de grond? erg? of valt mee?

er zit zekker vis gelukig vandaag paar aan het opervlakte gezien :roll:

Alvast bedankt :wink:
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

31-08-2008 23:27

zachte grond:

langer onderlijn+lichter lood+pva zak aan de haak= de uitkomst!
of met helicopter systeem.

de afgestorven lelies:

indien mogelijk met de boot en hark aan de gang.
indien niet mogelijk al gooiende met oude onderlijn een paar keer op de plek gooien en over de bodem binnen halen,zodat je wat vuil mee pikt op de haak.
maar al vis je met een pva zak dan ligt jou montage boven op de afgstorven troep mooier kun je niet hebbe.

groet

stefan
zal wel......!
Ossip vegte
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-08-2008 01:14

01-09-2008 12:02

supper bedankt :) hoe lang zal de lange onderlijn moeten wezen? cm of 25? en lood van rond 40 gram?

alvast bedankt
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

01-09-2008 14:55

Licht eraan hoe zacht het is. Als ie een beetje zacht is zou ik voor een onderlijn van +/- 17-20cm gaan. Extreem zacht, gebruik een andere syteem zoals door Stefan beschreven. Lood licht aan de hoeveelheid afstand die afgelegd moet worden, let wel op het prikeffect. Dus 40gr vind ik wat aan de lichte kant. 60-70gr is wat mij betreft veelal het minimum, tenzij ik met een running-rig vis.

Mitchel
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

01-09-2008 15:12

loodrecht er tegenaan vissen, slip dicht zodat de vis niet de kans heeft de lelies in te duiken.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

01-09-2008 17:43

Slip dicht? :roll:
Jan Peter Teerling

01-09-2008 18:15

Ja, slip dicht en achter je hengels zitten. Je zit op obstakels te vissen, die vissen het welbekende papegaaien bekkie kunnen bezorgen door onkundig bevissen.

Je weet op wat voor bodem lelie's groeien Mitchel?

Het verschil tussen licht & ligt? Het ene zorgt ervoor dat je dat deel van het spectrum van elektromagnetische straling waarneembaar met je oog, het andere niet.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

01-09-2008 18:27

nou jp,
je hebt wel verschil in hardheid bij lelie velden.
hier een putje:
rechter lelie veld zo goed als hard kun je gewoon 120 gram inline met een kort rigje neer donderen.
maar links,
daar moet je bijna weer vissen met 60 gram helicopter zo zacht is het.

de beste manier om er achter te komen in gewoon een keer te water gaan, is het niet me de boot dan maar zwemmend :lol: met de peil hengel voel je nauwelijks verschil.

en oojah geen longshankie,s tegen de lelie,s aan :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

01-09-2008 19:20

met de peil hengel nauwelijks verschil ?
nog effe oefenen vriend :wink:
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

01-09-2008 19:53

pfffffffff zoon 1tje verwchte ik al.
dan kan jij maar beter eventjes oefen met prikken met een stok in een boot. :wink:
het verschil met een peil hengel voel je niet tot nauwelijks met bijvoorbeeld een modderlaag van 10cm of een modderlaag van 20 cm dan ben jij een knappe vent hoor.
al prik jij met een stok dan weet je zeker wanneer de bodem harder word en daaraan kun je de lengte van je onderlijn aan passen.

en ja tuurlijk voel je wel met een peil hengel of er veel bagger ligt dan hou je voor de zeker heid maar heel je onderlijn langer en pva zak er aan.

xx stefan
zal wel......!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

01-09-2008 22:19

Zit die jongen nou geen vreemde dingen te leren met slip dicht, dalijk kan ie naar z'n hengels duiken. Dan maar een meter verder en je slip bijna dicht. Een vis aan een hengel onderwater is ook niet al te prettig neem ik aan.
Ossip vegte
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-08-2008 01:14

01-09-2008 22:30

Hey allemaal hartstike bedankt :D
Nog een paar andere vraagjes.
wat voor soort aas zouden jullie aanraden?
Het is een fort wat amper word bevist.
Ik zat zelf te denken aan duivenvoer met bollies?
zowizo moet ik alles nog ff uitproberen en wat voor bollies ik ga maken.
ideeén? zeg het maar of stuur me maar een pb

Harstike bedankt
Jan Peter Teerling

01-09-2008 22:41

Nee tuurlijk met nylon en een bijna dichte slip een meter naast een lelieveld zit ie er dalijk bijna niet in, logisch verhaal.

Startoog zet je met opstakel visserij natuurlijk ook achter je pieper, en je gebruikt natuurlijk de meest losse rod-locks (betekend dat eigenlijk in het Engels?) die je in je tas kan vinden.

Over vreemde dingen aanleren gesproken.

Een vis geen enkele mogelijk geven om snelheid te maken, alleen dan kan je hem/haar keren. Alert zijn en bij de eerste piep (vaak al eerder) slaan.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-09-2008 23:13

inderdaad...

er is maar één manier. Als de top buigt met de hengel in de hand, top onder water en met de hand op de slip de vis blokken. Dan een paar meters achteruit lopen, om het dier bij de planten weg te houden.

Oefen dat eerst maar eens voordat je écht de planten in duikt en je "cool" verliest.

Eén hengel en kijken naar de top. Geen zin om te kijken, is misschien een topbelletje een oplossing (onlangs geleerd van een zeer ervaren obstakelvisser) Niet weglopen en je hengel indraaien als je even weg wil.

Ik heb hier erg veel vissen hun smoeltje verbouwt zien worden door onkundige obstakelvisserij. Dat is niet de bedoeling ervan toch?
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

01-09-2008 23:31

dit is de beginnershoek volgens mij, maar goed ik zal wel scheel zijn
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

02-09-2008 01:33

mitsz van der kamp schreef:inderdaad...

er is maar één manier. Als de top buigt met de hengel in de hand, top onder water en met de hand op de slip de vis blokken. Dan een paar meters achteruit lopen, om het dier bij de planten weg te houden.

Oefen dat eerst maar eens voordat je écht de planten in duikt en je "cool" verliest.

Eén hengel en kijken naar de top. Geen zin om te kijken, is misschien een topbelletje een oplossing (onlangs geleerd van een zeer ervaren obstakelvisser) Niet weglopen en je hengel indraaien als je even weg wil.

Ik heb hier erg veel vissen hun smoeltje verbouwt zien worden door onkundige obstakelvisserij. Dat is niet de bedoeling ervan toch?


Kan me hierin wel een beetje vinden.
Maar gaat het hier nu om een vastlood-systeem?

Bij lelievelden viste ik altijd met de pen en vrijwel altijd
hengel in de hand i.p.v. dat luie vastloodsysteem.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-09-2008 06:29

ik vis nooit naast een obstakel meer Jan, maar er altijd tegenover. Voorts vis ik ook niet meer dan 2-3 meter met de pen vanaf de de hengeltop, dus als m'n leliebedje zo'n 10-100 meter bij me vandaan is, gebruik ik een schuifloodje. Gewoon zelf de (dikdradige klauw-) haak erin knallen. Ik krijg plots weer zin een oude stek te bevissen. :D
Jan Peter Teerling

02-09-2008 10:32

Mitchel van der Linden schreef:dit is de beginnershoek volgens mij, maar goed ik zal wel scheel zijn


Shit, dan zal ik de verkeerde afslag wel genomen hebben bij de gevorderdenhoek. Kijk dat Mitsz dat kan gebeuren op zijn leeftijd ok, maar ik... Mijn excuus..

Verklaart dan weer wel dan hij een beginners antwoord krijgt!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-09-2008 10:40

Is een vis in de lelies dan zo'n probleem? Ik heb jaren op een water gevist met meer lelies dan open water. Slip dicht leverde vaker lossers op dan slip redelijk open en laten zwemmen die vis. In combinatie met gevlochten lijn, die de lelies en stengels doormidden sneed heb ik vele hoge twintigers en enkele dertigers uit de lelies gehaald. Bedenk wel dat hoe harder jij trekt, hoe gekker dat de vis gaat doen. Ik ben het dus met de eerdere adviezen niet eens, zo krijg je JUIST papegaaienbekken.

Wil je trouwens een vis echt blokken, trek dan eens met de hengel zover mogelijk onder water, dan gaat hij meestal over de kop!

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

02-09-2008 10:45

Ik zou wel met de slip dicht vissen als de vis in de lelies schiet dan vernaggel je zijn hele bekkie.

Niet iedereen bezit gelijk de viskunsten van iemand die er al 10 jaar of langer op vist daarom vind ik jou advies verkeerd kees. Dit is namelijk de beginnershoek.


Vr gr peter
vr gr peter
K. van den Herik

02-09-2008 10:57

Het jusite antwoord is:

Als je een zodanige beginner bent dat je niet weet wat er, wanneer er en/of waarom er iets gebeurt, heb je bij obstakels, zoals een lellieveld, niets te zoeken.

Ga eerst eens lekker leren vissen en drillen. Laat tijdens de dril eens alle spanning van de lijn, trek eens naar links en daarna naar rechts, hou je hengel eens heel hoog of heel laag. Vis eens met geblokkeerde slip en hengel. Probeer eens iets en leer ervan.

Een fijne dag verder...

o ja in lellies, zeker als die heel dik zijn heb je maar 1 kans en dat is als de vis zelf zwemt en blijft zwemmen. Sommige velden kunnen al na een meter zo dicht zijn dat de vis er niet meer uit kan, dus dan is een geblokkerd systeem ook niet DE oplossing. DE oplossing bestaat ook niet.
Jan Peter Teerling

02-09-2008 11:02

Hangt ook samen met de hardheid van de bekken Kees. Gevlochten lijnen zullen idd. door de lelies snijden, helaas heb je met gevlochten lijnen (bijna) altijd een buffer nodig in de vorm van een nylon voorslag die een stuk minder goed door de lelies snijd.

Mijn ervaringen zijn net zo als Mitsz aangeeft, snel aanslaan, hand op de spoel, top naar beneden (vis komt omhoog) en naar achter lopen. De strijd met de vis pas aangaan als hij bij het opstakel weg is. Een vis die opgang gekomen is, is niet (snel) meer af te remmen.

Zo snel de vis in de lelies zit en je beschikt niet over een boot zul je het kunnen schudden met nylon (zeker de dunnere diameters!) Nog minder is het als je lijn knapt een meter of wat achter je lood en de vis zit met dat breiwerk in de lelies vast, zeker als de weerhaak ook nog niet is platgeknepen.

Al met al niet iets om je als beginnend karpervisser aan te wagen als je het beste met de vis voor hebt.

(Edit: Zijn we toch nog eens met elkaar eens Klaas :D )
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

02-09-2008 14:36

Ook ik vis regelmatig bij lelliebedden en heb nog nooit problemen gehad om een vis eruit te krijgen alles met beleid zou ik zeggen die vis komt er zonder rukken en trekken ook wel uit.

Geduld is een schone zaak en soms nodig bij het drillen van een vis.

Als je geen feeling hebt voor het karpervissen moet je een andere hobby zoeken ik lees wel meer dingen dat ik denk owwww gut das kut dit weekend weer een goed voorbeeldje gehad van 2 peppen die zo nodig bij een obstaksel moesten vissen en daarna in hun tent gingen liggen.

Dit soort vissen kunnen het slachtoffer worden van die pannenkoeken die geen middel schuwen om een vis te vangen.

Het zou toch doodzonde zijn als dit soort vissen straks als papegaai door het leven moeten,moet er niet aan denken ik heb haar bij het terugzetten toegefluisterd maar onder mijn kantje te blijven zwemmen

Afbeelding

zou er doodziek van zijn.

Leeftijd is niet van belang ik ken jonge jongens die het prima doen en ik ken oudere karpervissers die er na jaren vissen nog niets van snappen ik vraag mij dan ook altijd af wat die nou langs de waterkant hebben te zoeken.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

02-09-2008 17:49

Jan Peter Teerling schreef:
Mitchel van der Linden schreef:dit is de beginnershoek volgens mij, maar goed ik zal wel scheel zijn


Shit, dan zal ik de verkeerde afslag wel genomen hebben bij de gevorderdenhoek. Kijk dat Mitsz dat kan gebeuren op zijn leeftijd ok, maar ik... Mijn excuus..

Verklaart dan weer wel dan hij een beginners antwoord krijgt!


Gelukkig ben jij het mannetje, ik zal je volgende keer wel met edelachtbare aanspreken ofzo..
Rick de Neef
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-08-2005 09:18
Locatie: Voorne Putten

02-09-2008 18:47

Ik vis op lelies met "riser" lood, Het is lood met vleugeltjes...... :lol: ...effe serieus
Bij een aanbeet forseert dit lood de vis omhoog, dus zit de karper gelijk hoog in het water
Heb er zelfs extra vleugeltje op het lood gemonteerd, het werkt bij heel heel goed, kijk eens wat meer bij het lood van de zee visser op wrakken wordt dit gebruikt om de vissen uit de wrakken te houden.
Ik heb er goede ervaringen mee, onderlijn pas ik aan de situatie aan.

sucses
"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen"