voor het eerst op een rivier vissen.


Plaats reactie
Jelle Declercq
Berichten: 26
Lid geworden op: 06-05-2008 20:58

28-08-2008 10:59

Hallo,
ik vis nu al een tijdje op vijvers en oude scheldearmen ( is ongeveer gelijk aan de polders bij jullie) . Maar aangezine dat het dichtste water bij me in de buurt, de schelde is .. zou ik er toch ook wel eens willen vissen. Onlangs zijn er al enkele 17kg + karpers gevangen geweest..
Maar ik weet niet goed hoe ik er aan moet beginnen. Hier bij me in de buurt is een sluis, een beekje die uitmond in de schelde en dan nog steigers.. over het bodemverloop weet ik nog niets..
Heeft iemand tips of uitleg over de dingen die ik moet aanpassen als ik op zo'n rivier vis.
groetjes !

edit: heeft het nut om voor te voeren? er is een sterke stroming en er passeren veel boten..
Laatst gewijzigd door Jelle Declercq op 28-08-2008 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joey van Huet
Berichten: 55
Lid geworden op: 21-08-2008 17:54
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

28-08-2008 11:25

zwaar lood :wink:
Karpers zijn slim. Jij moet slimmer zijn!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

28-08-2008 13:51

Die sluis, beek en steigers zijn potentiële topstekken. Probeer het gewoon een aantal keer. Er staan trouwens ook artikelen over riviervissen op karperwereld.
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

29-08-2008 12:16

Lees anders eens de rotary riviervissen en bijbehorende topic:

viewtopic.php?f=7&t=28169

Gr. Pascal
Ronald vd Riet
Berichten: 26
Lid geworden op: 28-08-2008 17:26
Locatie: Kruisland

02-09-2008 14:52

pijlers waar boten aan meren is ok topiee
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-11-2009 01:44

ik heb zelf een aantal jaar gevist op de rivier de ijssel omgeving nieuwerkerk. kwa voorvoeren hoef je er niet aan te beginnen,zorg liever dat je voer bij de hand heb als je gaat vissen. vissen zwemmen op de rivier in scholen,dus 1 kilo is zo op.wil je goed vangen voer per sessie gewoon 5 kilo. dit heeft mij tog wel leuke vissen opgeleverd,(18 runs op 1 nacht zelfs) ook een goede tip is dat je met de stroming mee moet vissen. 1 voordeel. mocht je lood mee genomen worden lig je altijd onderaan het talud te vissen,gebruik ook nooit moeilijke rigs op een rivier.de vissen kennen geen gevaar behalve boot gevaar en natuurlijk gevaar ( meerval ? ).ik zelf gebruik een gamakatsu haak maat 1. met stif onderlijn materiaal zonder enige krimkous oid. de vissen schieten 9 van de 10 keer niet eens gelijk keihard weg na geprikt te worden.en vaak kreeg ik ook piepende aanbeten ( zeer sloom ) tot zeer snel oplopend. verder gebruik minimaal 40/100 nylon,de vissen zijn enorm sterk !! een voorslag van 18 kilo amnesia is soms een vereiste( ligt aan de taluds ) voor de rest controleer vaak je haak of die nog scherp is !! soms door de stenen bodem willen de haken super snel bot raken.

Laatste tip. Steek er veel tijd in. Echt veel tijd wil je succes vol worden op de river. de meeste kruipen meteen terug na 4 nachtsessies en vinden het comfort van een lekker vlak graskantje toch wat intresanter .

TIGHT LINES !
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-12-2009 17:05

Rik,

je hebt PB
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-12-2009 17:57

pb terug gozer.
Jurgen Bart

16-12-2009 17:44

zwaar lood en veel voorvoeren
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2009 10:45

voorvoeren op een rivier ??

volgens mij heb je je huiswerk nog niet goed gedaan,of een keer voorgevoert en bij een geluks treffer goed gevangen.maar er is zeker geen profijt van voorvoeren bekend.sterker nog,lees de verhalen van aart lokhorst maar,is toch zeker geen beroerde karpervisser,en is toch wel een betrouwbare bron om dit ter discussie te stellen,hoe kom je erop dat je veel voorvoeren moet ? graag de beredenering hiervan met de feiten bloot.
wat is het trekgedrag van de vissen? wat is het voedsel patroon ? wat versta jij onder voorvoeren ? hoe lang ? hoeveel kilo"s ? wat voor aas ?

ben benieuwd naar de reactie, en of je zelf wel eens op de rivier gevist heb, voor pak hem beet minimaal een jaar ?

Gegroet een benieuwde karper visser.
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

21-12-2009 14:31

zeker voorvoeren,

woon aan de ijssel en vis er vaak, ik loop mijn lijnen altijd uit en als ik voer met mais en ik wacht
tot er een boot aan komt gaat er heel weinig mee met de stroming en de rest blijft netjes liggen.

ook boilies gaan niet zo snel weg als iedereen denkt, sta er bovenop als ik voer en ik kan je vertellen
dat het zeker helpt
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

21-12-2009 16:56

Ik heb ook veel gevist op de rivier en ik ben er zeker van dat voorvoeren echt wel helpt, verschillende sessies gevist met voorvoeren en zonder maar verschil was zeker duidelijk. Maar het hoeft geen voorwaarde te zijn. Als je een stek hebt waar veel vis zich verzameld hoef je misschien niewt voor te voeren maar als je het niet probeerd dan weet je het niet. Voor de rest kan ik je de tip meegeven, gewoon blijven proberen, lezen wat eventueel anderen voor tips hebben en voor jou de belangrijkste informatie eruit pikken en doen waar je vertrouwen in hebt.
Succes.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2009 19:31

ik ga hier niet te veel op in over de discussie voorvoeren Ja/Nee.ik zou zeggen lees de artikelen van aart lokhorst eens.die beschrijft alles zo perfect gedetaileerd op,datums tijden van voeren etcetra, daar zou 99 procent van de karpervissers de tijd niet eens voor nemen,dus er is hier zeker sprake van een betrouwbare bron,nog een feit is dat aart lokhorst fantastische boilie mixen samen stelt die precies in het jaargetijde/eetpatroon van een vis passen,
als deze man hieruit laat blijken er geen patroon in te zitten,en ik kijk zelf naar het patroon van voorvoeren in mijn sessies,geef ik hem 100 procent gelijk.
voorvoeren en bijvoeren is een groot verschil.ik zeg voer 5 kilo boilies verspreid in de kribbe tijden de sessie,om de karpers azend te houden en vast te houden,jij zegt dus een week / 3 dagen ? voorvoeren ?
dit heb ik zelf gedaan ik woon ook aan de rivier,5 min van me huis af.ik zelf heb ook geen vast patroon hieruit getrokken. wel heb ik gemerkt dat de karpers samenscholen,vang je er eenmaal 1,kon je er op wachten dat je er minimaal 3/5 vissen pakte,vaak ving ik ook helemaal niks,wel gevoerd niet gevoerd.eerste halfjaar continu blijven voeren.daarna alleen tijdens de sessie voeren.geen verschil kwa vangsten,geen patroon,in totaal 4 jaar gevist op de ijssel hier in mijn buurt,elk jaargetijde aan lopen pappen tot het laatste jaar dat ik alleen nog maar voerde met 5 kilo de goedkoopste voerboilies die er waren.25 kilo voor 35 euro,julie zullen wel lachen denk ik nu,maar ik kan je vertellen dat 18 runs op 1 nacht niet misselijk zijn op de river met 10 vissen boven de 20 pond en de zwaarste 16 kilo,mijn visie en mijn gedachten gang,ik zou zeggen verdiep je er eens verder in dan je neus lang is,de karpers op een rivier hebben jouw boilies niet nodig om te overleven,miljoenen natuurlijke voedsel objecten zijn jouw al voor gegaan,ik zou zeggen dat single bait op een mosselbank 100 procent evenveel kans maakt dan op een voorgevoerd bed van 50 kilo mais ? dan te bedenken wat een hoeveelheid brasems er op de rivier zwemmen,hier haalt de beroepsvisser er elk voorjaar 2 keer een minima gewicht uit van 20.000 kilo,is mij vertelt door hem,wat denk je dat deze lieve slijmjurkjes overlaten van die lekkere zoete/harde mais van jouw.en of het nou boilies zijn of mais dat maakt voor hun niet uit.ik heb ze op 40 mm ook gevangen.ik zou zeggen doe wat je het beste lijkt.dit is mijn ervaring en mijn manier van het stuk rivier wat ik bevis,doe er je voordeel mee of discussieer er op los,maar mijn info staat er duidelijk genoeg op. TIGHT LINES ! Rico
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-12-2009 00:04

als we het toch over riviervissen hebben,hier 1 van mijn mooiste tevens sterkste riviervis die ik ooit heb weten te bemachtigen.
tip: vis zeker met een minimum van 40/00 :)


Afbeelding
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

24-12-2009 20:44

daar valt over te twisten. naar mijn idee: 40 honderste pakt veel te veel stroming. moet je ook weer met zwaarder lood gaan vissen. kun je er beter eentje zoeken met een hoge trekkracht maar toch minder dik. en anders gevlochten lijn me teen voorslag van amnesia, dit werkt ook goed maar is minder met het drillen.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

25-12-2009 09:37

voor op een rivier is veertighonderste niet te dik hoor en de stroming maakt niet veel uit als je dunner gaat vissen dat is zo'n minimaal verschil. Als je met gevlochten lijn gaat vissen word het er allemaal niet beter op en een voorslag van amnesia op zich is dit wel ok maar het probleem is dat er vaak rotzooi op de voorslagknoop blijft hangen, daarom vis ik ook nooit met tubes, tenminste op de rivier waar ik gevist heb stroomt ook veel alg en planten vaak mee en die blijven dan net hangen bij de voorslagknoop of tube, maar goed ieder zijn eigen ervaring dit is in ieder geval de mijne.
Groetjes ron
Plaats reactie