Vis vast in het riet wat nu?


Plaats reactie
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

15-08-2008 00:18

Wat kan je het beste doen als een vis zich tijdens de dril vastzwemt in het riet?
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

15-08-2008 01:30

Met dit weer zou ik er gewoon naar toe zwemmen doe ik ook, of je moet lieslarzen hebben, en die karper moet niet zo diep zitten :wink:
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

15-08-2008 09:49

probeer eerst los te halen door top onder water te doen als je er kan zwemmen of zwaren er heen zwemmen of varen of heel licht kracht er op en anders terug in de steunen leggen is mij ook al is gelukt om een paar vissen los te krijgen......
Carp spirit!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

15-08-2008 10:17

Ben van 't weekend nog om 05:00 s'ochtends voor een knolletje van 7 pond in mn boxer het riet in gedoken! :) Dus laat het water het toe, gewoon het water in. En vaak werkt de tip van Tom ook, door gewoon de hengel op de steun te laten liggen en wachten tot de vis weer gaat zwemmen.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-08-2008 11:44

ja gewoon terug op de steun leggen en baitrunner erop ..
heb er zo ook al een dikke uitgekregen ..
maar ook menig verspild door geoon eigenwijs te trekken ..
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15-08-2008 18:36

Leg is uit, waardoor verspeel jij de vis in het riet?

Bij de aanbeet al (als je tegenaan vist) of dat de vis het riet opzoekt onder de dril?

Iets meer info, dan kunnen we je beter helpen. Want verspelen in het riet moet hoge uitzondering zijn.

Gr, Ferdy
Life is ours, we live it our way
Rick de Neef
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-08-2005 09:18
Locatie: Voorne Putten

16-08-2008 09:02

Als de vis dreigt het riet in te duiken, met de zwemrichting van de vis meetrekken, de vis wil dan nog wel eens van koers veranderen, anders gewoon het water in.

gr
"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen"
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

16-08-2008 09:24

rick,

Veel mensen houden hun hengel recht omhoog tijdens het drillen dat kan natuurlijk wel maar probeer is als die naar een obstakel zwemt de hengel opzij te houden i.p.v omhoog met dat jij de hengel omlaag houd word de vis constant ook door zn eigen kracht naar links of rechts getrokken omdat je je hengel daar heen houd en de vis doorzwemt.
Met het gevolg dat je de vis uit evenwicht haalt en sneller kan weghouden bij obstakels.
succes ermee.

mvg Tom
Carp spirit!
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

16-08-2008 18:46

De vis tijdens de dril weghouden van obstakels lukt meestal wel redelijk goed.
Maar in dit geval zat de vis meteen in het riet.
Ik kreeg ook geen volle run maar zag mijn draad zijlinks bewegen naar het riet toe, (visde er zo'n 2meter langs) toen ik aansloeg zat de vis al in het riet en zat meteen vast.
Zwemmen is hier veel te gevaarlijk aangezien hier enkele jaren geleden al iemand is verdronken, er is onderstroming enz.. bootje heb ik ook niet maar ik ga denk ik wel een rubber bootje kopen ofzo.

mvg Joris
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17-08-2008 11:15

Vanuit goede hoek naar het riet toevissen, slip zo goed als dicht, en strak bij je hengels zitten.
Bij een beet gewoon stevig druk erop houden.

Als je dit doet moet jij geen vis mee verspelen in het riet.
Life is ours, we live it our way
Gebruikersavatar
Paul de Wal
Berichten: 40
Lid geworden op: 07-01-2008 12:57
Contacteer:

17-08-2008 15:41

Probeer gewoon recht tegenover de rietkraag te gaan zitten, inderdaad dicht bij je hengels en slip zo goed als dicht. Krijg je een aanbeet, pak de hengel op en kijk direct welke kant ie op gaat, links of rechts. Gaat ie rechts, gooi dan gelijk je hengel naar rechts horizontaal. Dan gaat de vis door zn eigen gewicht en kracht van het riet af. De vis kan dan nooit in het riet terecht komen, als is ie nog zo sterk.

De truc is dus om de vis uit balans te krijgen. Dit betekent dat je moet proberen te voorkomen dat de lijn recht over de lengte van de karper loopt. Als de karper in het verlengde zwemt van je lijn dan kan hij ongelooflijk veel kracht zetten. Wordt de kop echter opzij getrokken dan kan hij zich niet afzetten. Even een simpel voorbeeld:

Bind een man een touw om zijn middel en de tweede man houdt het uiteinde vast. De eerste man begint te rennen en de tweede man gaat proberen om hem tegen te houden. Dit wordt een heftige strijd en beiden moeten al hun krachten inzetten en de winnaar staat niet vast. Laat nu de eerste man zijn armen wijd houden en bindt aan één pols het touw vast. De tweede man houdt wederom het uiteinde vast en de eerste man begint met zijn armen wijd te rennen. De tweede man hoeft weinig meer te doen dan wachten tot de lijn strak staat, een ruk aan de lijn te geven en de eerste man wordt simpelweg omgetrokken. Als je dit spelletje 10 x herhaalt dan is de eerste man doodmoe en de tweede man kan dit nog wel 100 x doen.

Probeer dus je hengel steeds haaks op de vis te krijgen waardoor je de vis zijn kop omtrekt. Heeft hetzelfde effect als het touw aan de pols vastmaken. Gaat de vis bijvoorbeeld op een brugpeiler af of een andere gevaarlijke plek, hou de hengel dan haaks op de vis. Doordat zijn kop omgetrokken wordt, haal je ook de snelheid eruit en wordt de gevaarlijke plek niet bereikt. Let goed op waar je de karper heen wilt hebben en soms gaat de hengel steeds van links naar rechts om de vis steeds uit balans te krijgen.
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

17-08-2008 17:08

Bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan!
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22-08-2008 18:54

Duidelijke uitleg Paul!

En Joris laat ons weten hoe het de volgende keer gaat!

Gr, Ferdy
Life is ours, we live it our way
Ronald vd Riet
Berichten: 26
Lid geworden op: 28-08-2008 17:26
Locatie: Kruisland

02-09-2008 18:49

als het mijn overkomt dan geef ik de visgewoon de kans om er zelf uit tekomen. ik zet de lijn niet strak anders kan hij nog geen kant op maar ik zet de lijn net niet slap zeg maar, en dan gewoon geduld hebben.
Jurgen Bart

05-10-2009 15:50

de boot in.
Gebruikersavatar
bas wilharms
Berichten: 109
Lid geworden op: 19-09-2009 17:58

09-10-2009 21:06

met mooi weer is het mij ook overkomen. toen heb ik mijn hengel aan mijn kameraad gegeven en toen ben ik in het water gegaan 8) was wel koud moet ik zeggen:P
Gebruikersavatar
Martijn Spiegel
Berichten: 33
Lid geworden op: 30-09-2009 16:00

27-10-2009 14:01

Als je aan de riem van een hond trekt dan zet ie zich ook schrap en gebruikt ieder voorwerp om zijn poten tegen aan te zetten en kracht te geven.

Dat is met karper net zo! een karper voelt zich veilig in nauwe omgevingen.
dus vlak bij riet, of in het riet of in diepe putten op de bodem.

Als je de lijn zo strak houd dat er geen ruimte meer is dan gebruikt hij de draaicirkel van de lijn dus dan kom je uit aan de zijkant van waar je vist meestal bij de oever en mogelijk in het riet.

De oplossing meer ruimte geven en zorgen dat ie zich er weer uit kan zwemmen.

DUS NIET TREKKEN ALS EEN GEK!!
Kijk deze voerboot, zo ben je snel aan de overkant moet je alleen niet je slip vergeten. ( van je molen ) lol

Check filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=XuWPMegz ... re=related
Plaats reactie