beginnen met karper vissen maar hoe?


Plaats reactie
Albert blom01
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-06-2008 16:55

22-06-2008 17:01

het lijkt mijn leuk om te gaan karpervissen, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. moet ik een set kopen of eerst beginnen met 1 hengel en dan daarna als ik het leuk vind een 2de hengel er bij kopen, en wat voor klein spul moet ik er allemaal bij hebben? en hoe moet ik mijn lijn vis klaar maken?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Mvg Albert blom
Gebruikersavatar
Mark te Hennepe
Berichten: 43
Lid geworden op: 04-01-2008 21:07
Locatie: Aalten
Contacteer:

22-06-2008 17:50

Hoi Albert,

Ik ben zelf begonnen door drijvend te vissen met de korst en kattenbrokjes.
Dit is een erg leuke manier van karpervissen zonder dat je zo veel spullen nodig hebt.
Het enige wat je nodig hebt is

1.Een simpele karper hengel (liefst een met een niet al te hoge testcurve).
2.Een karper- of spinmolen.
3.Nijlon visdraad.
3.Een landingsnet(zeker niet te klein).
4.Een onthaakmat(voor het struinen is het makkelijk dat hij niet te groot is).
5.Klauwhaakjes (maat 6 of 8 ).

Als het karpervissen je bevalt kun je altijd nog spullen aan schaffen voor het statisch vissen.(zou zonde zijn als al dat spul na een tijdje onder het stof zit)

Mvg, Mark

PS; het zou mooi zijn dat je de spullen 2ehands kunt krijgen, zodat het niet al te duur wordt.
Gebruikersavatar
robin weijn
Berichten: 80
Lid geworden op: 19-03-2004 18:45
Locatie: almelo
Contacteer:

22-06-2008 22:20

Hoi Albert

ik weet niet of je enige ervaaring hebt met vissen
en of je bij een waater in de buurt woond waar veel gevist word.
anders zou ik zeggen ga daar eens rond kijken hoe anderen vissen en als het je echt wat lijkt dan koop je eens een hengeltje niet die eene van twintig euro met moolen ik zal geen merken noemmen maar koop een iets duurdere hengel ik denk dat je voor een euro of 50 alwel een een redelijke hengel met molen hebt.koop ook een vatsoelijk schepnet zodat de vis er vatsoenlijk in ligt/kan liggen leg de vis aaltijd in het hooge gras of nog liever op een onthaak mat
(daar ben ik zelf ook de fout mee in ge gaan eerst alles goedkoop koopen en dan als nog weer duur koopen.)
dan kun je aaltijd nog een zelfde hengel er bij op halen en verder zou ik gewoon twee steunen koopen om de hengel op teleggen koop een paar onder lijntjes en een paar stuken schuiflood/ van +/- 50 gram wees niet bang om wat te vraagen bij een hengelsport zaak want domme vraagen zijn er niet wel domme antwoorden.


de lijn vis klaarmaaken
30/100ste daar schuif je een loodje op daar onder knoop je je onderlijntje aan vast als het goed is valt het suklood tegen de wartel aan.
je kunt met aller lij aas zoorten vissen maar ik ga even uit van een bolie daar heb je een bolie naald voor nodig die duw je door het midden van de boilie de zit een haakje aan die haak je aan het lusje van de hair (de hair is het touwtje onder de haak) daar schuif je de boilie op en dan doe je er een blolie stoppertje onder of een takje zodat de boilie noet van de hair valt dan gooi je in en wachten maar.


daar naast een tip veel oefenen en proberen :lol:

weet waar je aan begind het is heel verslavend :wink:


ik hoop dat je er wat aan hebt gr robin
ik leef aan de waterkant
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

23-06-2008 13:06

cursus nederlands zou niet slecht voor je zijn, robin :)
Pluk de dag
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

23-06-2008 14:06

heey albert. leuk dat je ook begint met karpervissen. maar om je te helpen met beginnen moet ik wel eerst een paar dingen weten.

1. wat voor wateren heb je bij jou in de buurt? sloten, vijvers kanalen?
2. hoe oud ben je en hoeveel geld wil je uitgeven?
3. heb je ervaring met het vissen op andere vissoorten, of is de viswereld helemaal nieuw voor je?

als je antwoord zou willen geven op de hier bovenstaande vragen zou ik je met alle plezier verder willen helpen :) .

m.v.g. sies
Albert blom01
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-06-2008 16:55

23-06-2008 18:00

hoi sies

1. bij ons in de buurt zijn er, plassen,vijvers en sloten
2. ik ben 17 jaar en ik wil gewoon een goede hengel + wat klein spul of een compleet setje hoeft niet het best van het beste te zijn maar wel goed spul

3. ik vis normaal op wit vis hierin de linge

hoop dat je hier wat aan heb anders hoor ik het nog wel alvast bedankt
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

23-06-2008 18:24

Hoi, met je oh zo mooie naam! :)

Je kunt ook een PB sturen naar Kees Schipper (hier op het forum actief onder de naam schipper kees). Misschien dat je een keer met hem mee mag. :roll: Klik hier om contact op te nemen met Dé Kees. :)

Naar eigen zeggen:
schipper kees schreef:zo'n topvisser als ik ben de beste visser van de wereld mentalitijd

Uit dit topic (aanklikbaar).

Maar even zonder gekheid:

Een keer met een ervaren karpervisser op pad gaan, leer je heel veel van. Op een forum kan je lezen hoe 't werkt etc. Maar of dit in de praktijk ook toepasbaar is, is de vraag.
We hebben op dit forum ook een onderwerp "Vismaat Gezocht". Misschien dat je op deze manier iemand kunt vinden, bij gebrek aan karpervissende mensen in je persoonlijke omgeving.

Gr. Een Andere Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-06-2008 17:26

en als je geluk heb dan krijg je wat van die wonderbollen van de befaamde **kees schipper** :o
succes :wink: :lol:
rick
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

25-06-2008 20:41

Het is maar net waar je voor keur heen gaat pennen of statisch.
Ik ben zelf begonnen met statisch vissen ik denk zelf niet dat hele verstandige keuze is want als je het pennen onder de knie hebt en wat goede stekkies weet is goed mogelijk om regelmatig een karper te vangen.
Ik ben zelf direkt begonnen op moeilijke wateren ik wist dat alleen zelf niet.
Het is belangerijk om er achter te komen wat makkelijke wateren zijn.
Toen ik zelf begon met statische vissen ving ik het eerste jaar helemaal niks en dat word toch wel heel vervelend.
na een tijdje ben ik met wat mensen mee gegaan en zo heb ik het geleerd.
Als een moeilijk begin hebt wat ik gehad hebt dan ben je snel zat.

je merkt snel genoeg of het joun ding is
en ga niet direct kapitalen uit geven aan piepers naar een wakertje kijken is ook niet zon ramp zo lang je niet nacht vist
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

26-06-2008 17:20

heey albert..

ik had gister avond een hele uitleg getyped van ong 1.5 a4, treed er een fout op, alles weg :-? . dus dat was mooi kut.



de primaire benodigdheden voor het vissen met de pen of korst:
hengel
molen met 25,30/100 lijn.
karpernet
onthaakmat
haken, dobber, loodjes etc.

de primaire benodigdheden voor het statisch vissen:
normaal gesproken 2 hengels + molens(kan ook 1 hengel)
standaard(rodpod, banksticks)
optonics(piepers)
onthaakmat
karpernet
eventueel swingers
en onderlijnen, lood enz

maar net zoals roy zegt zou ik ook met het pen of korstvissen beginnen. de lijst met materialen die je daarvoor nodig hebt is veel kleiner en goedkoper, en omdat je sloten en vijvers bij jou in de buurt hebt de karpers denk ik ook wel aan het oppervlak komen, en sloten kun je mooi met de pen bevissen(als er karper inzit).

mijn advies is dus om eerst met de pen/korst te gaan vissen. maar die keuze moet jij zelf maken.
ik hoor het wel wat je keus is en dan wil ik je graag verder helpen :).
als je een karpervisser kent trek hem dan eens aan zijn jas of je een (paar) keer mee mag. net zoals de anderen dit advies geven.

m.v.g. sies
Albert blom01
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-06-2008 16:55

28-06-2008 18:55

dan begin ik met pennen als jullie zegge dat, dat beter is om mee te beginnen maar wat heb ik dan allemaal nodig? en hoe moet ik het monteren op de lijn, wat voor hengel en molen moet ik hebbe dan?

hoop dat jullie me kunnen helpen

Mvg Albert blom
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

28-06-2008 23:26

haakjes, lood, dobber, hengel, molen, lijn, schepnet, onthaakmat, zelfvertrouwen en geduld 8)
Mvg, Janieck
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

28-06-2008 23:41

Als je gaat pennen, raad ik je aan om even op het Pen forum te kijken ;)
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
albert pennings
Berichten: 138
Lid geworden op: 24-06-2008 18:03

30-06-2008 10:06

koop dit..

http://www.raven.nl/nl/product/overige/ ... ravav2540/

samen met dit..

http://www.raven.nl/nl/product/overige/ ... ravav2485/

en nog wat klein spul er bij..hakjes lood lijn enz.

dan kan jij lkkr vissen en als het je niet bevalt.. om markplaats raak je dat spul kwijd voor meer dan 150 euro denk ik.
gr appie
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

30-06-2008 11:01

150 euro? leuke gr appie :lol:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

30-06-2008 12:05

Volgens mij heeft ie een 0 teveel staan en bedoelt ie voor meer dan 15 euro
Pluk de dag
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

30-06-2008 12:22

ga eens een praatje maken met de lokale vissers in jou omgeving,niet alleen bij de karpervissers maar ook bij de witvissers,die weten vaak meer als je denkt.
vraag niet te veel tegelijk, maar zet je oortjes en oogjes goed open.
succes.

groetjes koos.
Leen Kauffeld
Berichten: 16
Lid geworden op: 10-07-2008 13:41

10-07-2008 16:42

Ga eens de wateren langs en maakt een een praatje met de karpervissers, kijk eens welk materiaal ze gebruiken, verdiep je op internet in de informatie die voorhanden is.

Met een relatief klein budget kan je beginnen, je kan idd met de pen beginnen maar ook statisch, bij Vlemmix of Raven kan je al voor weinig aan een beginners set komen.

Ik ben dit jaar begonnen met karperen, ik ben naar Raven gegaan en het volgende aangeschaft;

2 x Black Phantom II hengels
2 x een molen voor 20 euri per stuk
2 x banksticks met 2 dwarsliggers om er 2 hengels op te zetten
2 x beetverklikkers
1 x schepnet
1 x foudraal
1 x werpstick
1 setje safety cord met lood
1 setje korda haken
1 rolletje onderlijn
1 x boiliesnaald
1 x boiliestoppers
een paar zakken boilies

Voor nog geen 150 euri kan je gaan vissen als beginner, als et je goed gaat bevallen ga je langzaam aan alles voor beter materiaal vervangen, te denken aan Fox Warrior hengels, Fox of belkin verklikkers etc etc

Langzaam opbouwen en veel plezier in het karperen krijgen :wink:
Gebruikersavatar
tim slagter
Berichten: 219
Lid geworden op: 05-08-2007 22:05
Locatie: Zoetermeer

28-07-2008 14:30

Toen ik begon met karpervissen maakten ik me onderlijnen nog niet zelf vaak die van PB of Strategy voor 2,75 of zo bij henk koster en de Strategy voor 2 euro en dan gewoon 2 Banksticks en Buzzerbars met Swingers en Beetverklikkertjes en een goedkope baitrunner molen en 3,60 M hengels met wat goedkope nylon en een karpernetje + onthaakmatje en de standaard dingen he onthaaktang lood enzo kom je uit op zo'n 150-200 euro en als je wilt beginnen met 1 hengel iets van 100 euro

Succes.
Tim
Tight Lines.
robin bijker
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-12-2006 09:36
Locatie: glanerbrug
Contacteer:

31-07-2008 19:50

als ik jou was had ik ook even op marktplaats gekeken
staat ook vaak goed en goedkoop spul op
lijkt me voor het beginnen helemaal niet verkeerd
weet niet wat je er voor uit wilt geven
die ravenset ben ik niet over tespreken hengels doen hun werk wel maar die rodpod wat erbij zit is 10 keer niks
en voor dat geld heb je wel mooiere setjes met meer materiaal
op internet staan gewoon goed kijken
Gebruikersavatar
Joey van Huet
Berichten: 55
Lid geworden op: 21-08-2008 17:54
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

26-08-2008 15:04

Leen Kauffeld schreef:Ga eens de wateren langs en maakt een een praatje met de karpervissers, kijk eens welk materiaal ze gebruiken, verdiep je op internet in de informatie die voorhanden is.

Met een relatief klein budget kan je beginnen, je kan idd met de pen beginnen maar ook statisch, bij Vlemmix of Raven kan je al voor weinig aan een beginners set komen.

Ik ben dit jaar begonnen met karperen, ik ben naar Raven gegaan en het volgende aangeschaft;

2 x Black Phantom II hengels
2 x een molen voor 20 euri per stuk
2 x banksticks met 2 dwarsliggers om er 2 hengels op te zetten
2 x beetverklikkers
1 x schepnet
1 x foudraal
1 x werpstick
1 setje safety cord met lood
1 setje korda haken
1 rolletje onderlijn
1 x boiliesnaald
1 x boiliestoppers
een paar zakken boilies

Voor nog geen 150 euri kan je gaan vissen als beginner, als et je goed gaat bevallen ga je langzaam aan alles voor beter materiaal vervangen, te denken aan Fox Warrior hengels, Fox of belkin verklikkers etc etc

Langzaam opbouwen en veel plezier in het karperen krijgen :wink:


Zo ben ik ongeveer begonnen. Voor een beginner heb je dan toch een leuk setje, voor weinig geld :)
Karpers zijn slim. Jij moet slimmer zijn!
Leen Kauffeld
Berichten: 16
Lid geworden op: 10-07-2008 13:41

29-08-2008 19:10

Ik zou toch ook met de pen gaan beginnen, ik heb nu al 2 maanden geen enkele karper meer gevangen zowel statisch als met de pen niet.
Maar wat ik wel geleerd heb met de pen is het water verkennen en het 1 en ander onderkennen hoe je bijv een karper kunt herkennen in het donkere troebele water.
Door het struinen ontdek je soms leuke spots, je leer meer van van penvissen als van het satische :wink:
Plaats reactie