Schildpadden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

05-06-2008 17:54

Goedenavond mede karpervissers,

Afgelopen week ben ik een aantal keren wezen vissen op een watertje hier in de buurt en heb voor mijn doen een wel hele rare vangst gedaan, het is namelijk zo dat zowel mijn vismaatje als ik beide 3 schildpadden hebben weten te vangen :o We vingen ze aan mais en stonden bij de eerste al raar te kijken maar de eerste was de laatste niet en er volgde er veel meer :-?

Is er iemand die net zoals wij ook (vele)schildpadden vangt en heeft er iemand tips betreffende de omgang met deze beestjes?

We waren overigens in staat alle schildpadden te onthaken en hebben ze op voorzichtige wijze weer vrijgelaten in hun 'thuiswater'.

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
roy vliet
Berichten: 21
Lid geworden op: 13-05-2008 17:57
Locatie: Schiedam
Contacteer:

05-06-2008 19:42

Wat ik zou doen is de dierenambulance bellen.. zodat ik weet dat deze schildpad weer gezond word.. Denk niet dat als je hem terug zet in het water met een haak, dat hij nog lang te leven heeft...
Gebruikersavatar
Elian van Houten
Berichten: 141
Lid geworden op: 10-05-2008 18:11
Locatie: Waddinxveen

05-06-2008 21:10

Gewoon onthaken en terug zetten gaat goed als je het mij vraagt.
Ik heb hier ook wel is 1 gevangen op de korst, gehaakt in ze bek en voorzichtig onthaakt en terug gezet, zie het beesje nog dagelijks op de houtenpalen zitten.

Alleen op mais vangen is wel apart. Je zou ook eventueel de dierenambulance kunnen bellen ja.
Elian

http://www.omcds.tk voor al je favo muziek albums!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

05-06-2008 21:24

roy,
koop is een leesbril.
kevin zegt dat hij ze allemaal heeft onthaakt :roll:
dus er zwemt er geen 1 met een haak in zijn bek.
kevin,
aardig gek zoveel schilpadden in 1 keer ik zou volgende keer toch met (grote) boilies gaan zitten.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-06-2008 22:12

Zou dus absoluut in dit geval geen dierenambulance bellen.
De kans dat de sportvisserij dan wederom negatief in het daglicht wordt gesteld is levensgroot aanwezig.
Wat voor tips zoek je qua omgang met de schildpadden?
Mischien er niet meer vissen als je er zoveel vangt?
mvg
HB
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

06-06-2008 09:01

Leuk he als een stelletje onverlaten hun huisdieren dumpen!!!! :evil: :cry: ik heb dit nooit begrepen ,gelukkig doen ze het redelijk goed in Nederland ,maar het hoort niet.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

06-06-2008 12:20

wel appart dat je er 3 in 1 sessie vangt :o.

maar het beestje gewoon onthaken en terugzetten is voldoende, tenzij de hele bek kapot is. schildpadden zijn taaie rakkers als we spreken over verwondingen. hoevaak heb ik op tv wel niet schildpadden gezien die hele poten, of stukken van hun schild kwijt zijn geraakt door haaien, alligators of krokodillen.
die schildpadden hebben daar nu een mooi huisje gevonden. als de dierenbescherming ze meeneemt vraag ik me af of ze ze ook weer in dat water terugzetten :wink:.
zie je die schildpadden daar niet zwemmen dan als er zoveel op zitten?
bij ons in een vijver zitten er 2. zie er bijna altijd wel 1 of 2 als het mooi weer is.

gr.
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

06-06-2008 12:49

Ik heb eerder nooit gezien dat hier schildpadden zwommen en heb dus het idee dat ze er pas net zijn uitgezet of dat het me gewoon nooit opgevallen is.
Ik vind het zelf ook erg bijzonder om zoveel schildpadden in zo'n korte periode te vangen en had liever gehad dat ze niet aan me hengel hadden gehangen maar het is niet anders.

Om ze de volgende keer te ontwijken ga ik in ieder geval met boilies vissen ipv met mais, de kans dat ik ze nu haak is nihil en ik denk zelfs dat de schildpadden geen interesse zullen tonen voor de harde ballen.

De schildpadden die ik van de week gevangen heb, heb ik inderdaad netjes weten te onthaken en voor zover mijn kennis van schildpadden reikt waren ze nog goed in conditie en zwemmen/lopen ze nu weer vrolijk hun rondjes.

Aangezien ik flinke krassen op mijn hand heb zitten van hun nageltjes vraag ik me af wat nou de beste manier is om ze op te pakken. Ik was in staat ze van bonenaf bij hun schuld te pakken en zo vast te houden maar ik kon op die manier niet bij de haak en moest dus met me hand dicht bij hun kop komen om houvast te krijgen, toen ik ze daar vast hield begonnen ze alle 3 in alle macht om zich heen te slaan of trokken ze hun kop diep in hun schild en het werd hierdoor niet makkelijker te haak los te krijgen.

Ik vind het erg jammer dat deze diertjes hier rondzwemmen en vind het balen dat er dus daadwerkelijk mensen zijn die hun huisdieren dumpen. Hetzelfde gebeurt met honden :-? Blijkbaar zijn ze goed in staat te overleven op het water en dus laat ik ze verder hun gang maar gaan.

Dierenambulance inschakelen zal ik pas doen wanneer ik echte verwondingen vertoon en dat was niet het geval bij deze schildpadden.

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

07-06-2008 13:47

dan is met boillies vissen wel de goede oplossing, dan vang je ze vast niet meer :wink:.

denk dat die schildpadden zelf wel blij zullen zijn met hun nieuwe onderkomen :P , maar het hoort gewoon niet dat mensen dat doen.

gr.
Wes Pias

08-06-2008 19:26

ik ken ook een water daar zwemmen er ook 2 zitten daar al meer dan 6 jaar.
heb ze nooit gevangen maar als ik bij hun in de buurt vis(zitten bijna altijd bij een dode boom in het water) dan vis ik met minimaal 22mm boilies en donker gekleurd.
verder kan je dr niet zoveel tgen doen denk ik.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

09-06-2008 15:33

Heb toevallig eergister voor het eerst een schildpad "in het wild" in Nederland zien zwemmen. Ook gedumpt door een onverlaat natuurlijk, maar wel erg mooi om te zien zwemmen! :)
Gebruikersavatar
joris van Oyen
Berichten: 361
Lid geworden op: 08-07-2007 22:37
Locatie: beneden- leeuwen

16-06-2008 21:58

bij ons waren er eerst 3 en nu denk een stuk of 6.
er zitte ook flinke tussen (doorsnede 35cm)
heb ze ook nog nooit gevangen maar af en toe beginne ze wellis aan je korstje te eten.

mvgr Joris
beter 1 vis op de mat dan 10 in het water!!

PR: 22,9 kg
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

04-04-2010 14:07

Elian van Houten schreef:Gewoon onthaken en terug zetten gaat goed als je het mij vraagt.
Ik heb hier ook wel is 1 gevangen op de korst, gehaakt in ze bek en voorzichtig onthaakt en terug gezet, zie het beesje nog dagelijks op de houtenpalen zitten.

Alleen op mais vangen is wel apart. Je zou ook eventueel de dierenambulance kunnen bellen ja.

dat is niet apart hoor:D
schildpadden eten bijna alles
broccoli, maden, mais, kipfilet, bloemkool, brood enz...
heb zelf twee schildpadden en die werken alles naar binnen:p
gr
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

04-04-2010 14:12

Kevinskie de Boer schreef:Ik heb eerder nooit gezien dat hier schildpadden zwommen en heb dus het idee dat ze er pas net zijn uitgezet of dat het me gewoon nooit opgevallen is.
Ik vind het zelf ook erg bijzonder om zoveel schildpadden in zo'n korte periode te vangen en had liever gehad dat ze niet aan me hengel hadden gehangen maar het is niet anders.

Om ze de volgende keer te ontwijken ga ik in ieder geval met boilies vissen ipv met mais, de kans dat ik ze nu haak is nihil en ik denk zelfs dat de schildpadden geen interesse zullen tonen voor de harde ballen.

De schildpadden die ik van de week gevangen heb, heb ik inderdaad netjes weten te onthaken en voor zover mijn kennis van schildpadden reikt waren ze nog goed in conditie en zwemmen/lopen ze nu weer vrolijk hun rondjes.

Aangezien ik flinke krassen op mijn hand heb zitten van hun nageltjes vraag ik me af wat nou de beste manier is om ze op te pakken. Ik was in staat ze van bonenaf bij hun schuld te pakken en zo vast te houden maar ik kon op die manier niet bij de haak en moest dus met me hand dicht bij hun kop komen om houvast te krijgen, toen ik ze daar vast hield begonnen ze alle 3 in alle macht om zich heen te slaan of trokken ze hun kop diep in hun schild en het werd hierdoor niet makkelijker te haak los te krijgen.

Ik vind het erg jammer dat deze diertjes hier rondzwemmen en vind het balen dat er dus daadwerkelijk mensen zijn die hun huisdieren dumpen. Hetzelfde gebeurt met honden :-? Blijkbaar zijn ze goed in staat te overleven op het water en dus laat ik ze verder hun gang maar gaan.

Dierenambulance inschakelen zal ik pas doen wanneer ik echte verwondingen vertoon en dat was niet het geval bij deze schildpadden.

Kevin.


zoals ik in eerdere reactie had gezegt heb ik zelf ook twee schildpadden
heb geen ervaring me als er een haak in de bek zit, maar weet wel hoe ej ze vast kan pakken
zoals je als zei, gewoon bij het schil omhoog tillen. Als je dan onder zijn nekje(kin,hoofd) aait word hij rustig
mijn schildpadden gaan ook altijd wild om zich heen slaan als ze worden vastgehouden
als ik ze dan aai op hun nekje worden ze rustig
pas wel op want ze kunnen keihard bijten
als ze flink doorbijten kunnen ze een stuk uit je vinger happen
gelukkig hebben mijne nog nooit doorgebeten(wel gewoon gebeten wat ook heel erg pijn doet:O)
Maar ik kan je dsu niet verder helpen met dat onthaken heb daar geen ervaring mee.
Vang je overigens nog een keertje 1
wil je dan foto plaatsen?

alvast bedankt
mvg
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-04-2010 17:24

over een paar jaar zal ik er weer eens 5 uitzetten als ze volgroeid zijn. Leuker dan brasem vangen :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

04-04-2010 18:25

sies overbeek schreef:dan is met boillies vissen wel de goede oplossing, dan vang je ze vast niet meer :wink:.

denk dat die schildpadden zelf wel blij zullen zijn met hun nieuwe onderkomen :P , maar het hoort gewoon niet dat mensen dat doen.

gr.



maakt op zich niet zo veel uit
ze overleven het echt wel hoor:o
Gebruikersavatar
Victor Kanters 2
Berichten: 39
Lid geworden op: 21-09-2009 18:07
Locatie: Deurne

06-04-2010 08:18

Schildpadden zitten er hier ook,
nog geen problemen mee gehad,
gewoon met bollen vissen ;)
vang ze altijd op maden die schildpadden met de maggotclip,
dat onthaken zeg,
:evil: :evil:
Plaats reactie