voor het eerst nachtvissen


luuk bosch
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-05-2008 18:55

25-05-2008 19:00

ik wil voor het eerst nachtvissen. ik heb wel verhalen gehoord van nachtvissen alleen heb nog een bult vragen. Wat van matriaal heb je nodig ???
wat van voorbereidingen moet je treffen bijv. voeren. heb je nog andere handige informatie het is altijd welkom :D:D.

alvast bedankt :D
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-05-2008 19:46

alles goed op zijn plaats hebben liggen omdat in het donker zoeken altijd irritant is, en zorgen dat je ( voor de zekerheid mischien) iets bij je hebt liggen om te slaan ofzo.
hoofdlampje is mischien ook niet onverstandig om bij je te hebben,
schepnet en onthaakmat-weegzak- weger bij handbereik als er een vis hangt.
en voor de rest niet te bang zijn en bij elk geluid denken dat je ''iets'' hoort ( dan slaap je toch echt veeeel lekkerder :wink: )
veel succes jongen en vangze 8)
groeten rick
( MOBIEL BIJ DE HAND) je weet nooit wat er kan gebeuren
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

25-05-2008 20:09

Ik weet niet wat vooreen sexuele voorkeur je hebt maar anders een fles vaseline. :o :D 8) :lol: :P :wink:
Ik span altijd struikeldraden om me tent om zulke mensen weg te houden. 8)
Werkt perfect.Eens marinier, altijd marinier zullen we maar zeggen he.

Mvg Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
roy vliet
Berichten: 21
Lid geworden op: 13-05-2008 17:57
Locatie: Schiedam
Contacteer:

25-05-2008 23:29

Wat ik mee neem op nacht sessies :

Slaapzak
Kussen
Tandenborstel
fles water
genoeg eten en drinken
grote lamp
klein zaklampje voor als de grote het niet doet
lampje voor op je kop
Stretcher
(schone kleding voor het geval je in de nacht ergens in zit..
Klein radiotje.. voor een beetje sfeer

En dit is het wel een beetje, voor de rest alles wat je normaal mee neemt..
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

26-05-2008 00:39

Om de mensen met verkeerde bedoelingen beetje op ander idee te brengen :
Zet een setje drinkbakken van hond naast je tent op 50 cm hoogte en een dik touw wat je tent naar
binnen loopt.,of schoenmaat 50 voor je tent zetten.
:lol:
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

26-05-2008 00:51

Enkele tips :

Zorg dat alles klaar ligt voor het donker is, dus alles binnen handbereik.
Zorg ervoor dat er niets ligt tussen je hengels en je slaapgelegenheid, zodat je nergens over struikeld terwijl je naar je hengels loopt.
Als de situatie het toelaat, probeer je slaapgelegenheid zodanig te zetten dat je vanuit je bedchair je hengels ziet staan .
Zorg voor verlichting in je tent, ik gebruik hiervoor een groot breeklicht, bij een run is het dan niet zo donker in je tentje en kan je deftig je ding doen.
Gebruik aanstekers als schoeisel, genre "crocks" neem ook een maatje te groot, dit is vlug aangedaan en ben je vlugger je tent uit.
Plaats eventueel een kaars buiten tijdens de nachtelijke uurtjes.
Al wat niet nodig is om 's nacht een vis te vangen/wegen....... leg dat in je wagen of tent uit de weg.
Rust overdag zoveel mogelijk uit, zelfs slapen als je kan, leef 's nachts als het een nachtwater is.
Gebruik je PVA toestanden, maak deze al op voorhand klaar, hoe minder geklooi in de donker hoe beter.
Slaap met je hoofdlampje rond je hals, loop je buiten heb je het zeker steeds mee en hoef je niet meer te zoeken.
Sluit de wagen af, ook al staat die vlak bij je.
Als het weer en de insecten het toelaten slaap met open tent.
Slaap niet in je blootje in je slaapzak, doe lichte kledij aan, er is geen tijd om je aan te kleden tijdens een aanbeet, en ga je naakt, dan kan het wel eens heel koud aanvoelen ( 2 cm koud )

Vis je met een zodiac en moet je het water op, zorg steeds voor een licht aan d eoever, zo weet je naar waar je moet varen, ik spreek uit ondervinding, tijdens een dril draait je bootje alle kanten uit en weet je niet meer welke richting uit ( op groot water )

Zo doe ik het toch.

doei
Greets Gino
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

26-05-2008 10:14

Ik wil ook binnenkort gaan nachtvissen dus , hier ik ook mooi wat aan gehad

Bedankt 8)
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

26-05-2008 17:54

Nachtvissen is toch gewoon hetzelfde als dagvissen?? Het enige verschil voor mij is dat het donker is, in plaats van licht. Voor de rest is alles hetzelfde (dit komt omdat mijn hoofdlampje overdag ook in mijn tas zit. :))

Standaard ligt in mijn auto: een warmtepak, paraplu en een stretcher. Daarmee kom ik de (koude) nacht(en) wel door. Bij nachten met hoge temperaturen blijven het pak en de plu uiteraard in de auto liggen.

Belangrijk om niet te vergeten is je ontbijt. En in mijn geval het daarbij behorende kopje koffie.

Red Bull® is 'sochtends makkelijker, maar niet te zuipen op zo'n tijdstip. :lol:

Ik zou er niet al te moeilijk over na gaan denken.. Anders sleep je zo een vrachtauto vol spul mee. Daar heb je jezelf alleen maar mee te pakken (heen + terug / vaak niet in 1x kunnen dragen / enz. ).

Veel succes.

Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
ferrie den Uyl
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-01-2008 21:08
Locatie: Montfoort

26-05-2008 19:10

Ga op een plek zitten die je kent, of ga er eerst overdag zitten. dat maakt het erg veel makkelijker om je te orienteren met het oog op ingooien en obstakels. (denk je een mooie stek te hebben staat er maar 10 cm water bijvoorbeeld)
Vis moet zwemmen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-05-2008 11:42

Misschien heb je hier ook iets aan: viewtopic.php?f=40&t=37142
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
casper utrecht

28-05-2008 23:00

Het allerbelangrijkste verschil waar je rekening mee moet houden vind ik de temperatuur. Mijn eerste nachtsessie, heeeel lang geleden begon aan het einde van een erg warme dag. In de nacht moest ik de sessie afbreken omdat ik het niet meer uithield van de kou.
Dus: dikke kleren en slaapzak zijn cruciaal. Ook als het overdag 30 graden is kan het 's nachts zo koud worden dat je niet zonder kunt.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

29-05-2008 00:22

Vergeet vooral geen wc papier...

:o :roll: :evil: :oops:
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

29-05-2008 11:21

vis, zeker in het begin, niet in de buurt van obstakels en gebruik toplood. Dan kun je wat geruster de tent uit komen. In het begin wilde een nachtelijke aanbeet nog wel voor een wat paniekerig gevoel zorgen en lag ik met slaapzak nog half om plat voor mn hengels, of pakte ik de verkeerde hengel etc :lol: Blijf dus vooral rustig
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

29-05-2008 17:30

vooral oppassen dat je geen spullen tussen je stretcher en je hengels hebt liggen(onthaakmat,schepnet,voeremmer,takken, enz,enz.) voor je het weet ga je vol onderuit over de dure spullen met een hoop schade als gevolg... :roll:
Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

06-06-2008 20:25

Hoi Luuk,

In welke buurt woon je?
Misschien is er iemand op het forum die met je mee wil.
Zit je in ieder geval niet alleen.

O en ik slaap altijd op mijn stretcher onder een plu. (geen bivy of tent voor mij)
Het belangsrijkste is een warme slaapzak, droge kleren en warme sokken.
Als jij uit je warme slaapzak in je slippers moet om 2 uur 's-nachts is het gras vaak nat. Als je dan een half uur later weer je slaapzak weer instapt heb je ijskoude voeten. Het kan dan lang duren voordat je het warm heb.

Groet,

Richard
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

09-06-2008 17:55

het belangrijkste wat ik altijd vind zorg dat je genoeg licht heb. heb af en toe 3/4 lampen mee. nodige batteryen.
zorg dat er geen troep ligt snachts hier val je over (denk ook aan je scheerlijnen)
zorg ook dat je niet te moeilijke slaapzak heb. je moet er makkelijk uit kunnen en niet zomaar eentje waar je 10 min mee klooi. (heb mijne altijd open tot knie hoogte)

zorg overdag voor verkenningspunten(orientatiepunten) goede zichtbare markers of zo iets. dat je wel weer terug gooi of vaar naar dat punt toe.

probeer de eeste keer of paar keer gewoon met iemand mee te gaan. vind dit zelf ook altijd gezelliger.

denk ook aan eten drinken. (miss zelfs afwasborstel afwasmiddel om het af te wassen :D )

Greetz Hoeppie 8)
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

10-06-2008 14:27

het is ook niet onverstandig om redelijk dicht bij huis te zitten en zorg dat mensen weten waar je precies zit. genoeg droge kleren en het wordt een top sessie ;-)

greetz paul
vis zwemt
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

12-06-2008 12:47

Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat ik me op me gemak voel op me stek en dat ik comfortabel zit/lig, om me comfortabel te voelen moet ik het allereerst niet koud hebben, als ik het eenmaal koud heb is de pret al snel afgelopen, vaak kun je slapen wel vergeten en het nachtje vissen word uiteindelijk een nachtmerrie. Je goed kleden is dus belangrijk en zorg ervoor dat als je in je stretcher stapt dat je ff goed naar de 'wc' bent geweest, als je veel vocht in je lijf hebt zitten koel je sneller af ( correct me if i'm wrong :$ ) en als je dus goed hebt geplast zul je jezelf langer warm kunnen houden. Als je snachts beet hebt koelt je stretcher snel af ( de mijne tenminste wel ) ik vind het dus handig om een warmwaterkruik mee te nemen om mijn onderkomen warm te houden, deze kun je in je slaapzaak leggen of je legt hem op een aantal plaatsen op je stretcher zodat je bedje goed op temperatuur blijft.

Zorg er ten alle tijde voor dat alles georganiseerd is, dat je alles weet te vinden en maak je snachts niet te veel zorgen, het is in feite niks anders dan overdag vissen maar dan in een donkere omgeving. Zoals al eerder is aangegeven moet je je niet te veel aantrekken van geluiden om je heen, dit lijkt in het begin eng maar het zijn vaak de meest onnozele dingen waar je absoluut niet bang voor hoeft te wezen.

Er is geen reden om bang te zijn mits je in een goede omgeving zit, wanneer je onder een brug zit te vissen waar je overal graffiti ziet staan en waar de kapotte bierflesjes je om de oren vliegen is dit een ander geval :lol:

Succes en vang-ze,

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
thomas brocken
Berichten: 85
Lid geworden op: 09-06-2008 16:13
Locatie: Brabant

12-06-2008 21:17

hoi luuk

je kan het beste alles georganisiseerd hebben liggen je onthaakmat langs je hegels net zoals je schepnet en je weegspullen voor snachts is een hoofd lampje handig een goeie sounderbox ook wel trouwens als je dat doet gaat het zeker goed
vang ze nog
Laatst gewijzigd door thomas brocken op 13-06-2008 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

12-06-2008 22:29

inderdaad klaar leggen super belangrijk
K. van den Herik

13-06-2008 08:12

Beste Luuk,

De laatste 25 jaar schat ik met daglicht minimaal evenveel karpers gevangen te hebben dan in donker.

Ben je nog niet zeker van je zaak, ga dan eerst gewoon lekker dagjes vissen en begin in de loop van de tijd steeds eerder of blijf steeds een uurtje langer.

Als je dan alle finesses onder de knie hebt ga dan eens een nachtje, veel beter voor jou maar ook voor de vis

Enne op jou leeftijd? Zou met een pluutje en een stoeltje een beetje mobiel zitten wezen, vang je op zeker alle tentsnurkers, ja ook mij, naar huis.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ensar Ozcelik
Berichten: 404
Lid geworden op: 07-05-2007 22:44
Locatie: Arnhem

14-06-2008 17:58

Ik neem mn foudraal, onthaakmat, tas, stretcher en slaapzak mee voor de rest niks :P
Ik ben te lui met teveel spullen, schiet niet op :D
Let righteousness cover the earth. Like the water cover the sea & lakes.
Gebruikersavatar
Roy Kruithof
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-07-2008 14:42
Locatie: Losser
Contacteer:

19-07-2008 17:47

Ga met een maatje..! :wink:
Daar worden nachtsessies meteen een stuk gezelliger van..!

Oja, misschien een goede fotocamera (geen telefoon) voor de
misschien wel gewichte vis die je vangt! :D

Succes!
www.XCarp.tk
NO-ONE CAN COME BETWEEN US AND FISHING..
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

19-07-2008 19:35

In het begin is dit erg makkelijk ja! Ikzelf werk in ploegendienst waardoor ik veel alleen ga maar daar heb ik ook niet echt problemen mee hoor.
Bob Duisters
Berichten: 100
Lid geworden op: 15-07-2007 17:54
Contacteer:

22-07-2008 23:01

Het nachten word zeker een stuk leuker als je met zijn 2 e gaat, het enige wat ik snachts meer mee neem is een paar lampen maar voor de rest is er bij mij niks anders