Waar te liggen/ leggen


Plaats reactie
Michael Bos
Berichten: 4
Lid geworden op: 10-05-2008 15:04

10-05-2008 15:11

Beste allemaal,

Sinds een weekje of drie ben ik me aanhet verdiepen in het vissen op de Karper.
Zelf eerst jaren lang op snoek, snoekbaars roofblei etc gevist maar het vele lopen en zoeken was ik beu.

Nu is me vraag waar kan ik het beste liggen. (waar werp je je lood nartoe)
aan het kantje (eigen of overkant) of juist in het midden.

Ik vis voornamelijk op een vaart/ kanaal. Maar ga binnen kort ook naar een grotere plas.

Iemand tips voor mij waar te liggen ?


Gr Michael.
* Nieuw Polder Karpers - Bezoek ons op http://hyperx.nl
Gebruikersavatar
dre ven
Berichten: 16
Lid geworden op: 04-01-2008 13:38
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

10-05-2008 15:33

Ik zou zeggen....
probeer gewoon wat.
lukt het niet probeer dan wat anders.

:wink:
Denk niet in onmogelijkheden maar geloof in mogelijkheden
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

10-05-2008 15:53

gewoon op zoek gaan naar taluds,zanplaten,grindplaten,harde stukken,mosselbanken,peilers,bruggen,begroeide oevers,overhangende takken.
dat zijn vaak de hot spots dus ik zou zeggen probeer het op die hierboven genoemde plekke.
suc6
zal wel......!
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

10-05-2008 17:18

Michael Bos schreef:Beste allemaal,

Sinds een weekje of drie ben ik me aanhet verdiepen in het vissen op de Karper.
Zelf eerst jaren lang op snoek, snoekbaars roofblei etc gevist maar het vele lopen en zoeken was ik beu.

Nu is me vraag waar kan ik het beste liggen. (waar werp je je lood nartoe)
aan het kantje (eigen of overkant) of juist in het midden.

Ik vis voornamelijk op een vaart/ kanaal. Maar ga binnen kort ook naar een grotere plas.

Iemand tips voor mij waar te liggen ?


Gr Michael.



Je bent het lopen en zoeken beu? Ga dan ook maar niet karpervissen, haha. Want dit is ook een heel belangrijk aspect in het vissen op karper.

Je moet het water "leren kennen". Verwacht niet dat karpers op elk water op dezelfde plekken azen. Vaak ligt dit ook aan de bodem + diepte + heel veel andere dingen.

Qua inspanning wat lopen betreft: tegenwoordig sleept men nogal wat mee naar de waterkant. Dit moet heen en terug naar je stek. Mocht je lichtbepakt zijn (mijn voorkeur), zul je alsnog heel veel moeten gaan lopen en de karper zien op te sporen.

Voorbeeldje:

Ik heb afgelopen nacht een nachtje gemaakt. Visspullen sjouwen dus. Ik zat aan een meer dat was aangesloten op een vaart. De nacht hebben we geen enkele aktie gehad op de "goed lopende stekken" (we kwamen bij donker aan, dus het speuren naar karper was iets ingewikkeld). (lopen)

05.30u ging de wekker (ik ben een actieve visser :P), ik loop naar de vaart.
Allemaal aktie op het water; duidelijk azende karpers (veel bellen en grote golven). Gelijk een hengel in de vaart gezet. (dit is veel loopwerk bij elkaar.. :))

Daarna weer kijken, kijken, kijken, kijken.. Vis zoeken. Even drillen tussendoor 8) , met waadpak in het water om lijn los te maken. Weger nog in de tent laten liggen.. rennen! (lopen + swoegen)

Dit resulteerde toch wel in een succesvolle sessie, maar ik ben bekaf.. :wink:

Gr. Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

11-05-2008 00:04

Als snoek visser moet je al veel informatie hebben over dieptes en taluuds neem ik aan?
Karper en Snoek liggen vaak op de zelfde plaatsen (kant visserij).
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Michael Bos
Berichten: 4
Lid geworden op: 10-05-2008 15:04

11-05-2008 21:22

Ik begrijp jullie met dat lopen ja maar met de snoek liep ik dagelijks soms wel een km of 30 tot 40 :)
Dat was ik zat (liep de gehel vaart af bij ons)

De karper ligt net zoals de snoek op een vaart langs de kantjes maar kan ook in het midden zitten weer afhankelijk van het type en soort water.

Ik doelde er eigelijk meer op waar te liggen op een grote plas. (zuigerplasbos, bovenwater, voor de mensen uit de polder :))
* Nieuw Polder Karpers - Bezoek ons op http://hyperx.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-05-2008 12:24

Michael helaas pindakaas, snoeken is zoeken en dat is karpervissen ook.
Ze kunnen op al de plekken zijn die je noemt, eigen kant, overkant, in het midden, enkele meters van de kant enz.

Taluds, overhangende bomen/struiken, bruggen, brughoofden, palen in het water, rietkragen, lelievelden enz. enz. dus overal waar de snoek gevonden kan worden kan ook karper liggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

12-05-2008 13:41

Ach ja, ik snap Micheal ook wel een beetje.. Tegenwoordig zie je mensen meer klakkeloos inwerpen, met de katapult wat voeren en dan de rest van de sessie op de stretcher hangen enz.

Zulke mensen zullen heus wel eens wat vangen en zullen er dan ook blij mee zijn. Maar dat vind ik niet karpervissen. Dat is gewoon je vrije tijd aan het water doorbrengen..

Gr. Albert

Oh ja, ik las iets over harde stukken enz. Ik vis graag op een meertje hier in de buurt met 95% baggerbodem. Er ligt 1 harde zandplaat. Het wil niet persé zeggen dat die harde plaat alleen de plek is om te vangen. Ook in de bagger vind de karper je aas wel.

Attractief aas kan heel goed de vis van de "hotspot" krijgen.

Zo ving ik in 1 nacht 4 uit de bagger en 1 op de plaat (zelfde aas).
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Michael Bos
Berichten: 4
Lid geworden op: 10-05-2008 15:04

13-05-2008 13:22

Kij Albert begrijpt waar ik op doel.

Veel mensen zijn op een groot meer bezig werpen voor zich uit en klaar.
Zoals ook te zien is op de Korda DVD's etc.......

Maar begrijp dat de Karper niet op 1 plek ligt en dat ook niet gezegd kan worden van daar en daar zit ie.

Inmiddels na veel rondlopen/ rijden een mooie plek gevonden aan een enorm kanaal. met nog hele rietkragen etc.... even een weekje voeren en me eerste karper wordt een feit.

Iedereen toch bedankt..... ondanks de nogal onduidelijke vraag stelling van uit mij kant :)

Gr. Michael.
* Nieuw Polder Karpers - Bezoek ons op http://hyperx.nl
peter andrae

13-05-2008 14:01

Albert wat je zegt klopt helemaal ook hier ken ik zo een water allemaal op de harde plaat vissen alleen dit gebeurt al jaren en de vissen,ah ja die zoeken hun voedsel in de modder het enige wat je nu nog op die plaat vind zijn die irri waterhoenen die beter weten waar ze hun bollen moeten halen als een karper.
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

15-05-2008 21:35

hey Michael,

zowals je aangeeft vis nu in kanalen en vaarten.

laten we beginnen met het kanaal het kanaal heb al aardig wat leuke plekken vis zelf ook geregelt op kanaal word ook voor dit jaar me vaste stek.

je ken het beste de karper zoeken op de opvallende plekken van het kanaal. verspringenen, bochten, uitwateringen, gemalen, bruggen, enzo. als je dit gevonden heb ga je kijken waar de vaargeul is. bij ons hier in de buurt is dat gemiddeld een meter of 3/4 uit de kant.

bij een zijtak van een kanaal meestal met een brug ofzo heb je nog zown vaargeul die loopt meestal met een bocht op de anderen vaargeul aan op die bocht is een hotspot. of dit onderaan of bovenaan het talud ligt dat scheelt eraan en dat is proberen.

persoonlijk heb ik 1 hengel tegen mijn eigenkant op liggen (gewoon 100m weg lopen meter van de kant neerleggen en weer terug lopen)

en meestal 1 in de vaargeul. meestal m van ongeveer het taluud af.

persoonlijk kies ik ervoor om 1 of 2 plekken te bevissen. zow leer je veel van deze plekken af je weet waar je die ken vinden en je probeert steeds groteren op je stek te krijgen. en wat me colegas hierboven zeggen zoeken zoeken zoeken. als je leert kijken (dit moet je echt leren) dan zie je vanzelf de aasplakaten langzaam richting jouw aas lopen.

ik kreeg laatst ook een wijs antwoord van 1tje die hier in de buurt op een kanaal vist. (zou met 7 man totaal 5weken blijven zitten) (klopt ook nog) jaaaaah je hoeft niet naar de overkant eigen kant hoor. gewoon 1 hele grote voerplek in het midden in de vaargeul daar komen de groteren vandaan. en jah die komen vanzelf.

jah wel als ik zowveel tijd had dan kwamen ze vanzelf ook als ik zowveel kon betalen als 6weken elke dag 4kilo (dat gooide ze erin) erin te mikken.

meren zijn weer een geval apart maar dat hebben mijn colegas al ruim uitgelegt.

groetjes patrick.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

16-05-2008 02:04

peter andrae schreef:Albert wat je zegt klopt helemaal ook hier ken ik zo een water allemaal op de harde plaat vissen alleen dit gebeurt al jaren en de vissen,ah ja die zoeken hun voedsel in de modder het enige wat je nu nog op die plaat vind zijn die irri waterhoenen die beter weten waar ze hun bollen moeten halen als een karper.


Goed voorbeeld Peter, als iedereen hier nu eens leer uittrok (niet teveel a.u.b.)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Plaats reactie