Hoe Houd jij je karper vast ? ( + Foto)


Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-08-2007 10:17

Steeds vaker hoor je mensen over hoe je de vis het beste op de foto kan zetten, ik zelf heb dit probleem ook, ookal gaat het me nu het me nu redelijk goed af. Waarom hou jij de karper zo beet, en wat zijn de voor en nadelen ervan, en misschien kan iemand hier vertellen wat er beter kan aan de foto, want de vis netjes op de foto is wel zo mooi natuurlijk. En natuurlijk moet de veiligheid van de vis boven alles gaan, tenopzichte van de vinnen :wink:, ik start met 2 foto's, mensen, brand los!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren even 3 vakantie pics, ik weet zelf al een paar minpunten, maar misschien weten jullie er nog meer dan ik!

Ojah, nog een amateuristische foto van mij, hoe ik het een paar maanden geleden nog deed :oops:

Afbeelding


Mvg Janieck Spithoff
Mvg, Janieck
Gerrit Hees

27-08-2007 10:29

Ik zelf vind het maar een hoop geklooi :P de kleinere gaan nog wel maar zodra hij iets groter wordt begint het.

Afbeelding

Afbeelding

dan krijg ik meer zoiets omdat ik hem niet goed "gekanteld" krijgt zonder dat hij tekeer gaat.

of je ziet maar nauwlijks vis en meer 2 handen :P zoals bij de laaste foto
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-08-2007 10:32

Vis goed uitdrillen, als hij op de kant is, het net, of een natte doek over z'n ogen, of een vinger in de bek steken, doe dat niet bij graskarper (Zelf ondervonden) Probeer de vis in 1 bewegen dus van onder bij de buik, je handen eronder laten glijden, en dan met 1 bewegen je handen naar je lichaam duwen, als het goed is gaat het dan beter! Als je met z'n 2en bent, kan de ander je de vis aangeven :D
Mvg, Janieck
Gerrit Hees

27-08-2007 11:37

ik ben er wel achter dat als je je handen goed nat maak ( dus ze in het water steekt) de vis ook kalmer blijf dan als je ze met half natte handen beetpak. en ik probeer meestal wel me handen eronder te laten glijden maar meestal zie je dan meer hand dan vis :P
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

27-08-2007 12:10

Doe je horloge uit!!!!!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-08-2007 12:19

Is wel een vereiste, om alle sieraden en horloges af te doen. :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-08-2007 15:21

die hebben een platte bek. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het niet lekker voelt als je duim daar tussen zit. :o :o :lol: :lol:
vr gr peter
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-08-2007 15:40

carlo van meel schreef:Ik wist dat een vinger in de bek hielp..


Dit is nooit bewezen, denk zelfs als je dit doet er meer problemen kunnen ontstaan.

Scherpe nagels in een bek van een vis ?
Mondhoeken die uit kunnen scheuren bij hard spartelen enz enz. :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

27-08-2007 15:42

[quote="janieck spithoff"][/quote]
Janieck toch, heb je je beste 4 foto's eruit geplukt , Ik zie nog genoeg(ook recente) foto's staan waar je em niet goed vasthoud.

Mijn foto's:
Afbeelding
Afbeelding
tralalala....
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

27-08-2007 15:55

en bij jouw harry vind ik persoonlijk dat de foto's van te hoog genomen zijn.
als de fotograaf wat lager gaat zitten dan zou het wel goedkomen 8)
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-08-2007 15:58

Jaja, tuurlijk heb ik de mooisten eruit gezocht, maar tips moet ik hebben :D

Anders blijft het hopeloos met me :roll:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

27-08-2007 18:48

stufke janse schreef:en bij jouw harry vind ik persoonlijk dat de foto's van te hoog genomen zijn.
als de fotograaf wat lager gaat zitten dan zou het wel goedkomen 8)

Vond ik zelf ook al :wink: .
tralalala....
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

27-08-2007 19:34

ik zorg er altijd voor dat de vis met de rug op de mat naar mij toe ligt zodat ik dan met mijn linkerhand de aarsvin kan vastpakken en de andere hand schuif ik onder de vis...til hem rustig op en dan zet ik mijn ellebogen op de knieen( let wel op dat je de rug recht houdt voor een mooiere foto.;)....Succes....ik vind trouwens dat sommige al aardig zijn gelukt hoor jannieck

en ohja..vinger in de bek is nergens voor nodig...als je de vis goed uitdrilt dan kan er niet veel gebeuren.


Afbeelding
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

27-08-2007 19:41

Het ligt voor een deel ook wel aan de fotograaf hoe de foto's er uit komen te zien.

Mvg,

PJ :wink:
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

27-08-2007 20:46

ja pieter gedeeltelijk mee eens zon in de rug is ook belangijk alles moet kloppen maar hoe je de vis vasthoud is ook heel belangrijk en natuurlijk niet van een km afstand ik leg de vis op mijn armen en met mijn duimen druk ik de vis navoren beste tip veel vangen dan krijg je het snel onder de knie het is meer de techniek dan kracht gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

29-08-2007 13:02

Tim Belshof schreef:ik zorg er altijd voor dat de vis met de rug op de mat naar mij toe ligt zodat ik dan met mijn linkerhand de aarsvin kan vastpakken en de andere hand schuif ik onder de vis...til hem rustig op en dan zet ik mijn ellebogen op de knieen( let wel op dat je de rug recht houdt voor een mooiere foto.;)....Succes....ik vind trouwens dat sommige al aardig zijn gelukt hoor jannieck

en ohja..vinger in de bek is nergens voor nodig...als je de vis goed uitdrilt dan kan er niet veel gebeuren.


Afbeelding


prachtige foto. alleen als je het kopje iets omhoog kantelt vind ik het persoonlijk nog mooier. zo moet het dus heren valt niets maar aan toe te voegen.

vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

29-08-2007 18:29

Zo?

Afbeelding

Het grote nadeel van foto's maken met een statief en de zelfontspanner. (Voor de goede orde, ik heb de vis gewoon netjes op kunnen vangen en tegen mijn borst rustig kunnen krijgen).
Gebruikersavatar
Jody Ketelaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 19-03-2007 09:15
Locatie: Assen
Contacteer:

29-08-2007 19:10

Toen ik begon met karpervissen (begin 2006) zagen mijn foto's er ongeveer zo uit ..

Afbeelding

Tot dat ik een keer op het juiste moment de juiste persoon tegen kwam, net toen ik een mooie vis met zelfontspanner op de foto wou zetten.
Deze persoon nam de camera over en gaf mij een aantal tips hoe ik de karper op een mooiere manier vast kon houden. Hij kon natuurlijk zelf goed zien hoe de foto uiteindelijk zou worden.

Dankzij hem worden mijn foto's de laatse tijd ongeveer zo alleen had ik op deze foto mijn ogen bijna dicht door de zon.. haha

Afbeelding

Mischien nog een tip waar je wat aan kunt hebben:
Laat eens een plaatje zien van een man vis foto zoals jij je graag op de foto zou willen terugzien met je mooie vangst aan je vismaat. Dan zou hij je de aanwijzingen kunnen geven of je goed zit of dat je de vis hoger, lager of iets anders moet doen.

Groeten Jody
I live in my own little world.. But its oke they know me here..
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-08-2007 13:17

Er zijn eigenlijk 2 manieren die ik mooi vind om een karper vast te houden.

Nummer 1:
De basis is heel simpel: Je gaat op je hurken zitten neemt de vis in de handen en steunt met je ellebogen op je knieen. Vervolgens probeer je de vis te draaien. Hand onder de kop, vis kantelen en ondersteunen met je duimen, en de andere hand voor de Anale vind en anders de anale vin tusen je vingers klemmen. Het mooiste vind ik het trouwens als de kop iets hoger word gehouden dan de staart en als de staart ietsje naar voren word gehouden zodat de vis schuin ligt. Zorg dat je de zon in de rug hebt en probeer foto's te maken vanuit een kikkerperspectief, dus zo laag mogelijk van de grond.
voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding


Een andere mooi houding vind ik deze:
Je houd de vis precies het zelfde vast als bij de eerste foto alleen dit maal word de foto schuin van voren gemaakt zodat je mooi kan zien hoe dik de vis is en dat zijn bek goed uitkomt.
Voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als je je stek geheim wilt houden, vergeet dan nooit om voor een rietpluim of een boom te gaan zitten. Dit kan je een hoop gefotoshop schelen! :wink:

De groenten.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Arthur Vicioso
Berichten: 34
Lid geworden op: 14-07-2007 21:45
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-09-2007 09:50

ja jho philip, jij hebt gewoon dikke karpers, dan staan ze er altijd wel goed op :wink:
ga voor die biggen
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

01-09-2007 12:23

Afbeelding

Ik probeer altijd me hand zo veel mogelijk te verbergen achter de aarsvin en die ander doe ik meestal op de scheiding van de kieuwen en de buik . Oja en als tip vraag aan degene die de foto's maakt of hij commentaar heeft hoe jij hem vasthoud zodat jij nog je houding kan aanpassen . En kijk gelijk je foto's na als ze dan niet goed zijn kan je nog ff een paar erbij schieten .
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

01-09-2007 16:34

Waarom lachen de meesten niet op een foto?
Je bent toch blij dat je de middelen heb om zo'n geweldige vis te kunnen vangen?!
Je bent toch gelukkig met de vis die je gevangen heb?
Lach dan!
tralalala....
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

01-09-2007 16:36

Ik ben meer bezig met de vis zelf dan met mijn lach :lol:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

01-09-2007 16:42

Die vis springt heus niet uit je handen het water weer in hoor... :wink:
tralalala....