Hoe Houd jij je karper vast ? ( + Foto)


luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

05-02-2008 13:20

Afbeelding

zo dus;)
Gebruikersavatar
Ivo Nijboer
Berichten: 132
Lid geworden op: 30-01-2007 19:53

05-02-2008 14:01

nee want je hand dit nu alsnog op het zachte gedeelte, voor de vin is de kop hartstikke hard.
Vissen creëert herinneringen | https://www.sportvisbrigade.nl/
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

05-02-2008 15:11

Ivo het is misschien wel harder daar.. maar het is ook zwaarder voor de vis..

vergelijk het eens met de mens..

ga op de grond op je buik liggen. ik zal je optillen bij je enkels en onder je kin! (geen prettig gevoel want je romp zal doorhangen en al je gewicht op je enkels (staart bij de vis) en kin (kop bij de vis) komen)

Til ik je op bij je bovenbenen (net achter de buik) en je borst (borst van de vis). is het al een stuk beter uit te houden voor jou! omdat het gewicht wat meer naar het middenpunt zit en dus beter verdeelt is.

meest kwetsbare zit midden/achter de buik van de vis. en dat blijf je ontzien omdat je daar niet vastpakt.

maarja dit zijn mijn gedachten..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
willem boersma
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-02-2008 08:36
Locatie: Velsen Noord

02-03-2008 07:46

Tja wat is de beste manier om een karper vast te houden, bij mij deze ........

1) Als je de karper goed heb gedrilt en niet binnen hebt gedraait dan zal de karper vrij rustig zijn als hij op de onthakingsmat ligt (zo niet doe dan een doekje over zijn ogen en de karper zal rustiger worden).

2) Als je de karper hoe groot deze ook is met zijn rug naar je toe ligt en dan kan je (dus ringen enz af doen)een hand terhoogte van zijn aarsvin houden en de andere te hoogte van zijn borstvin.

3) Maak je handen NAT schuif je handen onderste boven onder de karper door en dan maak je van je handen een L vorm

4) Zet de borstvin van de karper en de aarsvin tussen je vingers in ( dit zorgt dat je dan een kontrole over de karper houd ) kantel nu door met je boven armen een beetje te douwen de karper recht op en als je dat hebt gedaan en zeker bent dat je hem goed vast hebt dan kan je de karper wat omhoog houden voor een mooie foto.

5) Dit zal zeker werken met elke karper allen als hij groter is en zwader dan zal het even wat meer aandacht nodig hebben en meer kracht om hem juist vast te houden. Ik weet van vrienden dat dit zeer zeker werkt met een karper van 34 of 36 pond karper.

6) Als het nou zo moet zijn dat je te maken hebt met een karper met een zeer goede conditie die je bijna niet vast kan houden........... wees dan geen sukkel om te gaan stoeien met de karper maar laat de karper dan gewoon liggen op de onthakingsmat en neem dan zo een foto van je karper, zo houd u de karper heel en u blij met een mooie foto van een mooie en gezonde karper, en niet vergeten dan heeft u ook de mede karpervissers weer blijgemaakt :lol:

Ik hoop dat iedereen hier wat aan heeft en wat ik nog even kwijt wil is dat als het op een andere manier gedaan wordt dat ik dan niet wil zeggen dat die manier niet goed is of verkeerd zal werken
Beter één keer een visje gevangen dan tien sterke verhalen
Op een piepende actie komt een opslaande reactie
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

06-03-2008 01:06

Sven van Anrooy schreef:
Afbeelding


Wat vind een ieder hier nu van die aarsvin? Zie het zoveel, maar op de mat moet alles plat liggen, en hier (en vele auteurs en niet-auteurs bij hen) zie ik toch regelmatig een verkneukelde aarsvin..

Bij erg grote en dikke vissen ziet het er zelfs uit alsof het als een steun wordt gebruikt... Daar is zo'n ding lijkt mij niet voor..




Er is niks mis met de manier waarop Ivo de vis vasthoud.
Die anaal vin is niet hetzelfde als een borstvis, en kan makkelijker als het ware bij elkaar geknepen worden.
Niet dat dit het geval is, en met knijpen bedoel ik dan ook niet hard knijpen, maar eerder het idee alsof je er met je vingers langs zou strijken.

Het volle gewicht van de vis komt op de rest van zijn vingers te rusten.
Zijn anaal vin steek alleen tussen zijn vingers door, en omdat deze toch niet helemaal de vrije ruimte heeft is deze
(vooral voor het oog) dus lichtelijk bij elkaar geknepen.
Maar ik weet zeker dat de vis(ik praat over de foto van Ivo) geen last ondervindt aan deze prachtige pose..
Op het moment dat je daadwerkelijk met zo een vis op de foto gaat,
voel je zelf heel goed aan, dat de anaal vin geen onnatuurlijke bewegingen maakt.
Waar jij het over hebt, doet me denken aan een veel vaker voorkomende fout.
(als we dan al spreken over het fout vast pakken)
Namelijk de beweging die een borstvin maakt, wanneer een vis op een foute manier gezakt wordt.
Dit komt veel vaker voor, dan de na mijn mening niet gemaakte fout die Ivo gemaakt zou hebben.

De pen op de anaal vin is keihard, en bovendien scherp, als we zo gaan beginnen dan weet ik er nog wel een.
Als je dan op de manier waarop jij het waarschijnlijk goed vind
(Dit neem ik aan, wijs me er op als ik het fout aan neem)
de vis vast zou houden, namelijk de aarsvin plat langs de staart houden met daarom heen dus je vingers.
Dan zou je in principe toch het gewicht van de karper op deze pen laten rusten, en zou dit ook gevolgen kunnen hebben.

Waar het op neer komt, is dat we allemaal wel haken in de bek zijn vis laten prikken, om vervolgens deze vis te drillen.
(Ik wil er verder niet over gaan praten alsof het iets ergs is dat we dat doen, en dat deze sport bestaat is ronduit prachtig!)
En het is heel goed om een beetje op te letten op elkaar, en vooral de beginnende karper visser, een eindje op weg te helpen.
Maar ik vind dit niet terecht, Ik vind dat er niks mis is met de manier waarop hij de vis vasthoudt.
In vind het trouwens een schitterende foto.

Ik wil er trouwens bij vermelden, dat ik het heel normaal vind hoe je dit zegt Sven, en op een gewone nette manier.
Gelukkig niet zoals veel van de vissers hier op het forum die al een aardige tijd vissen, die vaak beginners gelijk de grond in boren. Wanneer deze een in hun ogen stomme vraag steld.
Veel Offtopic ontstaat hierdoor, en het wordt er een beetje naar gemaakt, dat de beginnende visser straks niet eens een vraag meer durft te stellen.
Omdat ze misschien wel bang zijn om de grond in geboord te worden.

M.v.g. Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

06-03-2008 01:34

Dit vindt ik een mooie manier van de vis vast leggen op de foto.
Ik vind dit trouwens een leerzaam topic, iedereen wilt zijn vis toch mooi op de foto hebben?!

Afbeelding

Bekijk er meer op mijn site.

Http://www.marcieparkie.tk/
Welcome to the Goodlife..
K. van den Herik

06-03-2008 08:04

Afbeelding

Dit is werkelijk zwaar kut. Bij elke beweging van de vis bestaat het gevaar dat de vingers tussen de deksels verdwijnen en de kieuwbogen beschadigen.

Daarnaast wordt de vis een halve meter vanaf de borst gehouden. Hoe groter de vis hou zwaarder de kracht op de gestrekte armen hoe sneller er kans is dat je de controle verliest. Gebogen armen en zo dicht mogelijk bij de borst. Gaat de vis spartelen hoef je maar een klein beweginkje te maken en de vis rust tussen je armen en je borst en kan nergens meer heen.

Tja de vis lijkt dan kleiner :o

En ja ook ik maak fouten, maar probeer er wel van te leren
Gebruikersavatar
Jeremy Gierkink
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-02-2008 21:29
Locatie: JRC quad 2man
Contacteer:

06-03-2008 09:26

zijn julli op de beurs geweest in zwolle ?? daar kreeg je een dvdtje van korda in die film laat hij precies zien hou je een vis het best vast houd en als die begint te spartelen dan vertelt hij daar ook tips over

groet jeremy gierkink
Ik zal ow it is effen veurdoan! Ajoow en vermaak oow!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

06-03-2008 09:33

IK hou 'Mijn' vissen net als janieck vast... ik kan beter zeggen janieck houdt ze nu net als mij vast !

Wie heeft die plaat eigelijk gemaakt :P
KSN
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

06-03-2008 12:50

K. van den Herik schreef:
Dit is werkelijk zwaar kut. Bij elke beweging van de vis bestaat het gevaar dat de vingers tussen de deksels verdwijnen en de kieuwbogen beschadigen.

Daarnaast wordt de vis een halve meter vanaf de borst gehouden. Hoe groter de vis hou zwaarder de kracht op de gestrekte armen hoe sneller er kans is dat je de controle verliest. Gebogen armen en zo dicht mogelijk bij de borst. Gaat de vis spartelen hoef je maar een klein beweginkje te maken en de vis rust tussen je armen en je borst en kan nergens meer heen.

Tja de vis lijkt dan kleiner :o

En ja ook ik maak fouten, maar probeer er wel van te leren



Ik vind dat je gelijk hebt wat betreft zijn linker hand, doordat ik eigenlijk alleen maar aandacht had voor zijn rechter.
Maar Klaas, wat vind jij ervan wat ik zeg over zijn rechter hand?
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

06-03-2008 16:14

Marc vd Woude schreef:Dit vindt ik een mooie manier van de vis vast leggen op de foto.
Ik vind dit trouwens een leerzaam topic, iedereen wilt zijn vis toch mooi op de foto hebben?!

Afbeelding

Bekijk er meer op mijn site.

Http://www.marcieparkie.tk/


Dat is idd een mooie manier om de vis te fotograferen alleen jammer is dat de karper overbelicht is :P
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
K. van den Herik

06-03-2008 18:17

Afbeelding

Henk where are u?
Gebruikersavatar
Jeremy Gierkink
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-02-2008 21:29
Locatie: JRC quad 2man
Contacteer:

06-03-2008 21:43

hallo vissers ik hou mijn vissen altijd zo vast en het is me nog nooit over komen dat de vis me uit de handen vloog dus probeer het maar is op deze manier.

groet jeremy
Bijlagen
jeremy_016_800x526.jpg
(70.02 KiB) 1028 keer gedownload
jeremy_009_800x526.jpg
(99.47 KiB) 1028 keer gedownload
jeremy_004_1024x673_800x525.jpg
(81.79 KiB) 1023 keer gedownload
Ik zal ow it is effen veurdoan! Ajoow en vermaak oow!
Gebruikersavatar
elmer cents
Berichten: 175
Lid geworden op: 25-02-2006 18:57
Locatie: Raalte

11-03-2008 21:09

hoi

De middelste foto houd je hem wel goed vast maar de bovenste en onderste moet je opletten dat je de aarsvin niet beknelt.
En zorg dat je je mouwen opgestroopt hebt zodat als de vis begint te spartelen je hem zo naar je toe kan laten kantelen zodat de vis op de onderarmen rust. Zo kun je hem zo weer terug kantelen voor de foto.

Afbeelding
elmer
Gebruikersavatar
willem boersma
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-02-2008 08:36
Locatie: Velsen Noord

13-03-2008 08:32

ik denk dat dit het een klein beetje laat zien wat je moet doen om een karper te gaan vast houden en zo

http://www.youtube.com/watch?v=W1LOntblVKA&feature=related
Beter één keer een visje gevangen dan tien sterke verhalen
Op een piepende actie komt een opslaande reactie
Gebruikersavatar
joris van Oyen
Berichten: 361
Lid geworden op: 08-07-2007 22:37
Locatie: beneden- leeuwen

16-03-2008 18:34

handig topic voor de beginners onder ons.
me eerste vis hield ik zo vast:
Afbeelding

zoals je ziet teveel arm en hand.
daarna ben ik ze zo gaan vast houden:
Afbeelding

dit is wel makkelijk maar zitten een hoop nadelen aan:
als je een paar vissen van goed gewicht vangt op een middag dan krijg je erg last van je rug
( ik teminste), het gewicht leunt nu op je rug

en zo doe ik het nou voortaan:
Afbeelding
Afbeelding

en van de voorkant:
Afbeelding

nu is de vis meer in beeld,
en het gewicht leunt op je knieen dus geen rugklachten meer.

mvgr Joris
beter 1 vis op de mat dan 10 in het water!!

PR: 22,9 kg
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

21-03-2008 20:17

Ik denk dat bij Elmer de vis snel uit je handen valt omdat je hem bij de voorste vin niet goed kunt tegen houden als de vis sparteld. Als je geluk hebt kun je hem dan nog naar jezelf terug kantelen.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

22-03-2008 16:41

Afbeelding

:roll:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
lars lulofs
Berichten: 123
Lid geworden op: 20-03-2008 22:55
Locatie: oldenzaal

22-03-2008 21:49

en een tip en doe dat ook echt maak je handen nat en laat de vis nooit vallen echt dan breken ze meestal de rug en groeit die weer scheef aan dan en dat ziet er niet mooi uit en ik denk dat jij ook niet zo 'n karper wilt vangen
Bijlagen
karper.jpg
(57.25 KiB) 602 keer gedownload
neem eens een kijkje op http://www.carpteamoldenzaal.nl
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

23-03-2008 07:40

Dan heb je een onthaakmat, maar dan ligt er nog steeds zand op :-?
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

23-03-2008 11:41

Ik houd ze zo vast:

Afbeelding

Als ik de vis op til houd ik hem altijd boven de mat.

8)
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

23-03-2008 15:27

ik hou m vast met 2 handen
geel he
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

25-03-2008 15:11

Ik ook.

wie niet?? :-? :wink:
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

25-03-2008 15:15

Patrick Visser schreef:ik hou m vast met 2 handen


Bart Koops schreef:Ik ook.

wie niet?? :-? :wink:


Ligt eraan of hij het over karper heeft :roll:

Edit: oh ontopic:

Afbeelding

De aarsvin zie ik veel mensen als "grip" gebruiken. Totaal overbodig bij de meeste vissen. Ik kan me voorstellen dat je bij vissen met een bepaalde bouw je wat meer houvast neemt door de aarsvin tussen je vingers te doen, maar ik heb net eens mn eigen foto's bekeken (ik denk namelijk eigenlijk nooit na over hoe ik de karper vasthoudt :o ) en overal heb ik mn hand nog VOOR de aarsvin. En soms zie je dan dat de aarsvin mooi naar beneden valt zoals op bovenstaande foto, en soms trekt de vis deze zelf omhoog. Zoals op de foto hierboven istie natuurlijk wel het mooist! :D Mooier iig dan zo'n "fijngeknepen" aarsvin :wink:

Op de foto is overigens 1 van mn 1e karpers! :)
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

25-03-2008 19:46

Marvin Honsbeek schreef:
Patrick Visser schreef:ik hou m vast met 2 handen


Bart Koops schreef:Ik ook.

wie niet?? :-? :wink:


Ligt eraan of hij het over karper heeft :roll:


BAH!! Marvin :lol: :lol:
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)