Zandafgraving...


Plaats reactie
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

13-09-2002 21:09

hoi,

ik heb de mogelijkheid om als enigste op een ongeveer 18 hectare grote zandafgraving te vissen. Op zich heel leuk, maar ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken! Ik heb ervaring genoeg (nouja, ik red me aardig voor iemand van 17. vis al zo'n 6 jaar gericht op karper).Ik vis namelijk voornamelijk op veenkanalen en kleinere kanalen met scheepvaart. De plas is ongeveer 25 a 30 jaar oud, en is tot ongeveer 18 meter diep. Nu weet ik wel dat je dan de taluuds op moet zoeken, maar dat kan ik alleen vanaf de kant. Een boot met dieptemeter heb ik helaas niet, dus zal ik met mijn peilhengel aan de slag moeten. Ik heb de volgende vragen:
- Moet je ver uit de kant vissen, of juist niet?
- Is het verhaal van "op de kant vissen waar de wind op staat" echt zo belangerijk?"
- Maakt het nog wat uit dat de zuiger actief is? hij is namelijk een half jaar buiten werking geweest, het water werd toen kristal helder maar nu is het een "witte soep" geworden.
Zou iemand mij kunnen helpen met deze vragen???
Alvast bedankt!

Albert Plas
Hans-Peter van Ee

13-09-2002 23:55

Albert

Nu het nog kan pak een duikbril en ga zwemmen.
Probeer op deze manier een beeld te krijgen van een bepaald gedeelte van het water.
Zo kan je misschien het beste de kant nemen, waar de wind het meest op staat (meestal zuid-west).

Ga ook gewoon eens een avondje rondhangen en kijk of je karper ziet springen of misschien tref je ze zelfs ergens onder de kant.

Zandafgravingen zijn meestal zo'n 20 meter diep.
Nu het najaar is kan je misschien het best een stek op zoeken waar je op verschillende diepte's kan vissen, van zo'n drie tot zeven meter.

Hoe kouder het wordt hoe dieper de vis zich gaat ophouden.
Mocht het weer echter zo blijven, dan vang je ze ook nog ondieper op zandafgravingen.

met behulpzame groet

HPE
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

18-09-2002 11:31

Albert,

Ik vis zelf meestal ook op een zandafgraving en op de plas waar ik vis moet je juist geen taluds opzoeken. De hele plas (ongeveer 12 hectare) is namelijk een groot talud, er zijn maar een paar plaatsen waar de bodem vlak of maar een klein beetje schuin is. Ik wil natuurlijk niet beweren dat dit bij jou ook zo is maar op het water dat ik bevis kun je in het voorjaar veel vangen door ondiepe plateau's op te zoeken en in de late zomer en later door diepe plateau's op te zoeken (zo' 6 tot 10 meter). Maar alleen door het uit te proberen kom je erachter of dit ook voor jou zandafgraving geldt en aan andere vissers vragen is er hier niet bij. Succes,

Leon.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

18-09-2002 16:58

Precies, zoek een stuk vlak op licht hellende bodem, daar waar je lood kan blijven liggen. Zoek ook niet te diepe stukken, dus waarschijnlijk zal het aan de kanten het minst diep zijn.
Succes.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

18-09-2002 21:17

moie,
ik heb geen idee wat het bodem profiel is, ik heb er nog maar 1 keer eerder gevist. volgens mijn peilhengel, was het er op 2 meter uit de kant zo'n 3 meter diep, op ongeveer 15 a 20 meter zat ik tegen de 5 a 6 meter diep. zou daar dan wat te vangen zijn?
groeten,
Abbe
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-09-2002 22:35

Dat betekent in ieder geval dat de bodem na verloop van tijd minder steil af begint te lopen. Als de bodem elke meter, 1,5 meter dieper wordt, dan zou het 20 uit de kant 30 meter diep moeten zijn. dat is dus niet zo.

Als je nou eens het punt opzoekt waar de bodem beduidend minder snel af begint te lopen.
Op zandafgravingen loopt de bodem in grote lijnen meestal rondom ongeveer hetzelfde af, tenminste dat is mijn ervaring.

Zoek, als je die lijn eenmaal te pakken hebt, op die lijn naar oneffenheden in die lijn ( o.a plateaus dus )

Zo zou ik het doen...

Met peilende groet,

Sjoerd
mark hofman.

19-09-2002 16:04

ik heb nog nooit goede ervaringen gehoord of gehad met een zandzuiger in de plas. vaak werd er dan helemaal niets gevangen. theoretisch moet de karper angbaar zijn want hij moet door blijven eten. succes

mark
mark hofman.

19-09-2002 16:04

ik heb nog nooit goede ervaringen gehoord of gehad met een zandzuiger in de plas. vaak werd er dan helemaal niets gevangen. theoretisch moet de karper angbaar zijn want hij moet door blijven eten. succes

mark
mark hofman.

19-09-2002 16:04

sorry twee keer
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-09-2002 19:07

Volenes mij maakt het niet uit. Als dat ding dag en nacht aanstaat raken ze er vanzelf aa gewend, misschien zwemmen en eten ze dan wel aan de andere kant van de plas, maar ik dnek niet dat ze er door zullen stoppen met eten.

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

20-09-2002 01:34

mark, even voor in het vervolg. Als je een bericht per ongeluk 2 keer post kan je de laatste aanpassen en daar staat ook bij verwijderen.
Dit is misschien een betere oplossing :wink:
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

20-09-2002 20:06

moie,
ff samenvatten:
- vissen op een taluud gelegen op een groot egaal stuk tussen de 4 en 6 meter diep.
- ook als de zuiger werkt gewoon vissen, maar dan aan de andere kant van de plas
allemaal bedankt voor de tips!
tight lines!
Abbe
Plaats reactie