onderlijn en hair lengte


Plaats reactie
Joost Hop
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-10-2004 21:18

06-11-2004 21:53

Ik maak zelf mijn onderlijnen maar ik vraag me af hoe lang kun je de ondelijn en de hair over het algemeen het beste maken.
ook wil ik graag weten of ik krimpkous moet gebruiken op de haaksteel om de hair goed langs de haak te laten lopen of kan ik dit beter niet doen??

Ik vis meestal met 20MM boilies.


alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Joost Hop op 06-11-2004 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

06-11-2004 22:13

Yupse Joost,

Ik vis ook meestal met 20 mm boilies, vis meestal met een onderlijn van zo'n 20 cm lang en m'n hair komt zo'n 1.5 à 2 cm onder de haakbocht.
Dit is m'n standaardmaat maar in sommige gevallen kan ik die wel aanpassen, naargelang de omstandigheden.

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

06-11-2004 22:24

meestal hang ik alle bollen kwa formaat speelt geen rol 1 cm onder de haakbocht. Wat lengte van de lijn betreft hangt van veel af, waar ik vis enz ... normaal van 6 tot 23 cm. de laatste twee jaar heel veel korte onderlijntjes. Stiff rigjes van 6 a 8 cm, en gevlochten van 10 tot 15 cm.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

07-11-2004 08:26

Ik heb meestal een riglengte van 8 tot 16 centimeter, en een hair is bij mij afhankelijk van de boiliegrote. Ik heb meestal 2 a 3 centimeter tussen de haak en de boilie.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-11-2004 19:06

Ik denk dat je het beste eerst met standaard maten kunt gaan werken en daarna kijken wat bepaalde dingen voor effect hebben op jouw water. Onder standaard maten versta ik onderlijn 15 tot 20 cm en een hair van ca. 3 cm.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
tim dehaene
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-11-2004 22:47
Locatie: wevelgem belgië

08-11-2004 21:38

mijn hair is meestal 15 cm lang (hangt af van de omstandigheden),en mijn hairlengte is meestal 3 centimeter.
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

29-11-2004 12:58

hoe groter de boilie en hoe kleiner de haak, hoe langere hair ik gebruik met een minimum van meestal toch 2 à 3 cm.
Verder zal ik hoe dan ook kijken hoe de lengtes van hair en onderlijn invloed hebben op de aanbeten van het water waar je vist en zelf ook zo veel moegelijk proberen.

MVG,
Ferdy
kevin de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 08-08-2003 02:00
Locatie: leusden

30-11-2004 17:56

mijn hairlengte is bijna altijd 1,5 tot 2 cm lang maar dat hangt bij mij ook af van mijn aassoort die ik gebruik en de onderlijn zelf heb ik altijd 18 cm tot 27 cm lang.
hopelijk heb je er wat aan.
groetjes kevin
Gebruikersavatar
Tim v Dongen
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-12-2004 21:25
Locatie: Wagenberg
Contacteer:

05-12-2004 21:31

heey joost
ik maak mijn rig meestal 10t/m20 cm lang
en haakje van g-carp maatje 8
en soms ook met krimkous
en ik vang en haak ze allemaal goed 8) [b][/b]
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

16-12-2004 16:44

Mijne zijn ongeveer 15 cm meestal, en ik hou altijd tussenm de boillie en de haakbocht cm of 1,5 a 2.

mvg

Bart
keihard de geksteeeeeee
rob pels
Berichten: 13
Lid geworden op: 03-01-2005 13:29
Contacteer:

03-01-2005 13:44

heyz ik vis ook weleens met krimpkous op mijn haak (en een stukje erboven) en daar haal ik goede resultate mee!!! ik ben er alleen nog wel mee aan het expirimentere
Carp Fishing,,, A Way Of Life
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-03-2005 10:09

Vaag verhaal allemaal, net als de rest van het karpervissen.

Wanneer bepaal je of het uitblijven van aanbeten door je montage komt of gewoon doordat er geen karper te bekkenen is op je stekkie?

2005 heeft mij tot nu toe 5 blanks opgeleverd, terwijl 2004 redelijk aardig was voor mij.

Al met al heb ik nog geen goede montage gevonden die goed vangt.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

01-03-2005 11:23

Marc,

Wat ben je negatief man, ik maak maar zelden mee dat mensen zoveel voorbereidingen treffen zoals jij. Succes kan bijna niet uitblijven. We praten nog weleens een keer over riggies, maar hou nog even vast aan wat je weet en het komt vanzelf allemaal wel.

Even weer ontopic, Ik mis een beetje het hoe en waarom. Joost opend met een vraag over de hairlengte. De reacties over het algemeen zijn een langere hair lengte. Nu moet iemand mij toch maar eens uitleggen waarop je dat nou basseert. Zonder haak type en onderlijn materiaal te weten kan je Joost toch helemaal niet helpen aan een antwoord????

Even een voorbeeld: bij een gevlochten lijn, met een haakmaatje 4 klauw haak zonder line alligners of wat dan ook. Zou ik die 20mm bolie max een 0,5 cm onder de haakbocht houden. Want anders draait die haak echt erg slecht. GA je dan een lijn alligner gebruiken dan kan de bolie weer verder van de haak geplaatst worden.

Dus in mijn beleving om een goed en terdege antwoord te kunnen geven aan Joost moeten we nog andere bepalende factoren zien te achterhalen. Dus Joost....

Welke haak ga je gebruiken?
Wat voor onderlijn materiaal?
bolie maat weten we inmiddels.
en belangrijker ben je bereid om eventuele verbeteringen te gaan toepassen op je huidige situatie?

In afwachting van....

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-03-2005 11:49

Rene, mijn punt idd .....

Er zijn zo verschrikkelijk veel variabelen dat een gedegen antwoord niet 123 te geven (of te krijgen is). Nu weet ik wel, althans dat lees ik telkens overal, dat karpervissen ervaring is en niets anders.

Maar, gesteld dat we dit voor waar aannemen, waar begint dan de ervaring te lopen? Ik lees dat je moet kijken of je wel of geen aanbeten krijgt op een montage, jammer genoeg is geen aanbeten niet altijd veroorzaakt door je montage. De vraag blijft dan over hoe bepaal je dat?

Mocht je onverhoopt een hele goede sessie draaien op zeg 10cm onderlijn en 3 cm tussen je haakbocht en je knikker, is dit dan the winning combination? Of had je er meer gevangen met 15 cm en 1 cm tussenruimte? Een volgende sessie een andere montage is geen vergelijking, nu we het er toch over hebben 3 uurtjes later is al geen vergelijk meer qua vreettijd enz enz enz.

Daar loop ik steeds aan te denken en krijg het maar niet uit mijn koppie, dat is geen negativiteit (althans niet zo bedoeld) maar de vragen waar ik tegen aan loop.

Vertrouwen in je rigje, ja daar komt het op neer. Vang je echter telkens niets, dan ben je een sterk figuur als je toch vertrouwen blijft houden :wink:

Het is absoluut niet mijn bedoeling om beginners (net als ik) af te schrikken er zijn alleen teveel variabelen voor een feiten mannetje zoals ik. Onderbuik gevoel heb ik wel maar slaat telkens de plank volledig mis, feiten heb ik nog niet dus kan ik er nog geen waarde aan toe dichten.

Ondanks het pessimisme blijf ik gaan hoor, ik laat me niet zomaar uit het veld slaan, daar moet echt iets voor gebeuren zoals een jaar blanken ofzo. Heb nu ik denk zo'n 12 blanks op een rijtje, voornamelijk veroorzaakt door te lage temperaturen denk ik. Maar straks als het warmer is, dan gaan we vissies vangen!!!!!!!

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

01-03-2005 19:05

Mrc,

Om je een beetje hart (of hard?) onder de riem te steken:

Eerste jaar dat ik op karper, volgens de "geëigende" methode met baitrunner zat te vissen, heb geloof ik 20 keer (op een tegenwoordig) niet te missen run misgeslagen. Wist ik veel dat je je beter de lijn strak kon laten lopen en dan vervolgens een klein tikkie terug kon geven, in plaats van een lel te geven (wat je wel heeeeeel veeeeel ziet). :oops:

Afgelopen jaar (is inmiddels 4de jaar dat ik op karpervis) waanzinnig veel lossers gehad, en geprobeerd en blablabla op te lossen, niets werkte. Inmiddels een twee dingen aangepast: grotere hairlengte (4 cm onder haak met particles) en kleinere haak, en de eerste twee sessies van drie uur gingen toppie. 8)

Dus: niet de moed verliezen en proberen. Ook je eigen gefrutsel lang de kans geven, tot je een oplossing hebt gevonden die wel werkt.

groetz
Ted
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

01-03-2005 19:19

Joost,

ik maak met het volgende spul mijn rig:
-Sufix heavy silk (onderlijn materiaal)
-Pb trigger hook size 6
-Pb warteltjes maatje 8

Ik maak mijn onderlijn zo rond de 50 a 20 cm lang, met een afstand van 1 tot 1,5 cm vanaf de haakbocht tot de boillie (20 mm). Zo haakt deze bijna altijd perfect bij mij en heb ik zelden last van lossers :wink:

hoop dat je hier misschien iets aan hebt

mvg,

Bart
keihard de geksteeeeeee
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-03-2005 08:05

Bart,

Ben blij dat je het begrepen heb... maaaruh, wat voor knoop gebruik je dan? En gebruik je geen line alligner of wat dan ook?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

02-03-2005 08:08

Rene,

Ik gebruik geen line aligner, want het is met experimenteren met deze rig begonnen en ik ben er erg tevreden over qua haking en aantal lossers(bijna niks) als knoop op de haak gewoon de no-knot knoop, ik neem aan dat je dit bedoelde met "welke knoop?" ? :wink:

mvg

Bart
keihard de geksteeeeeee
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-03-2005 09:21

Juist ja... geen line alligner of wat dan ook i.c.m. een no knot...

Mag ik weten Bas hoeveel vissen je gevangen heb op die lijn en hoeveel lossers je daarop heb gehad.

Kijk ik vraag mij af wat er nu voor zorgt dat bij jouw de haak goed draait. Ik zou namelijk in jouw situatie een veel te oppervlakkig inhaking verwachten. Ik bedoel te zeggen dat ik dus zou verwachten dat je haak dus te horizontaal in de lip van de karper komt... Het gevolg daarvan is dus inderdaad enkele lossers, maar dan maak ik me ook nog enigzins zorgen over de snijwond die die haak dus kan produceren.

Als ik je een tip zou mogen geven... dan zou ik die, overigens verder goeie onderlijn, over de de no knot voor zien van een stukje rig tube van 1mm doorsnee. Waar de onderlijn d.m.v. een line alligner principe onder uit de tube komt.

Indien je de kans heb zou ik die 2 eens gaan vergelijken. Je raad natuurlijk wel wat ik daarmee zou verwachten he :wink:

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

02-03-2005 11:19

Tis bart geen bas :lol: :lol:
maar ik doe er ook meestal een stukje silicone overheen voor de verlenging van de haak, ik heb er pas sinds na de zomervakantie mee gevist, en heb van de ongeveer toen (schatting) 20 aanbeten zeker zo'n 17 ervan weten te landen. De haak komt meestal in de hoek van de bek netjes zonder enige schade, af ent oe in het midden van de onderlip ook zonder enige schade, naar mijn mening een prima rig voor mij :wink:
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

02-03-2005 11:20

Joost,

hoop dat je hieraan iets hebt? :wink:
keihard de geksteeeeeee
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-03-2005 12:11

[quote="Bart Hofstede"]Tis bart geen bas :lol: :lol: quote]


Ik schaam mij heel erg diep. :oops: Maar wat je zegt als Joost nu nog geen idee heb dan weet ik het ook niet meer.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

02-03-2005 15:18

haha, dusse joost zeg maar als je t nie snapt :lol:
keihard de geksteeeeeee
Joost Hop
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-10-2004 21:18

02-03-2005 20:33

Rene,
Ik gebruik de Drennan continental Boilie hook maat 4 of 6 en ik gebruik
Kryston Merlin 15lb

Ik "knoop" mijn onderlijn altijd met een no-knot en soms gebruik ik ook krimpkous.
Ik sta voor alles wat een verbetering kan brengen open.

Ik hoor het wel
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-03-2005 11:21

Beste Joost,

Ja die drennen haak... is dat niet die haak met het oog naar buiten gebogen? wordt verpakt in een doosje... of vergis ik me nu. In ieder geval is het materiaal niet verkeerd wat je gebruikt. Ik zou zelf alleen afstappen van het maatje 4 haak. Ik zou gebruik gaan maken van een maatje 6 of 8. Met een minimale hairlengte van 2 cm (van bolie naar haakbocht). Ik denk dat de makkelijkste onderlijn zou zijn die gene die luuk ook gebruikt heeft. Staat bij de favoriete rig van... En dan de onderlijn van luuk even nalezen.

Verder zou ik nog de haak gaan aanpassen. Een aantal voorkeuren noem ik even op.

Ashima... Heavy bolie hook maatje 8
PB... intruder hook maatje 6
Gcarp... super hook maatje 6 of 8

Deze natuurlijk i.c.m. met de lijn van luuk of met een line alligner. Al met al een hele andere onderlijn. Maar perfekte inhakingen zullen jouw deel worden. :lol:

let op de hair lengte he... met een 20 mm bol vissen betekent een hair van 4 cm in totaal.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Plaats reactie