vraag m.b.t. vangen graskarper


Plaats reactie
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

23-04-2002 13:46

beste karpervissers,

ik heb een vraag en die luidt als volgt:

Vandaag reed ik langs een slootje waar ik tot mijn verbazing weer graskarper zag zwemmen( er waren namelijk geruchten dat er geen graskarpers meer zwommen i.v.m vervuiling of zoiets).Nu stond ik dus te kijken vanaf een bruggetej maar ze schoten meteen weg. ik naar huis gerend en mij hengels en brood gehaald. bij terugkomst zag ik ze weer zitten en weer schoten ze weg. dit water is zeer helder dus ze kon ze zien zitten op de bodem en ze zwommen niet weg of zo. ik heb daar muisstil met broodkorsten lopen vissen voor 2 uurtjes maar tevergeefs. Ze bleven gewoon op de bodem zitten en zwommen wat. Ze kwamen niet naar mijn korsten toe om te azen. Nu mijn vraag: wat kan ik nog meer doen, hebben jullie nog adviezen of tips om deze 'krengen' toch te vangen??????????????????

alvast bedankt en laterzzzzzz,

rob
Peter Schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle

23-04-2002 14:32

Wat dacht je van een broodvlok op de bodem aanbieden onder een dobbertje bijvoorbeeld.

groeten
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-04-2002 11:43

dit komt bij (gras)karper wel vaker voor denk dat je in zon geval gewoon azende vissen moet deze vissen waren blijkbaar passief ook zou ik niet met korst vissen als ik de visen op de bodem zie zwemmen

mvg martijjn
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

24-04-2002 15:31

wanneer de zon niet schijnt hoe vang je dan het beste graskarper als je ze niet ziet zwemmen????????
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-04-2002 20:23

net als gewone karper met de pen struinen met een blikie mais! en anders kan je zelfs met boilies vissen zorg dan voor een wat langere onderlijn omdat de graskarper het aas vaak pakt ipv zuigten een kort hair
je kan zelfs voerplekken maken met kippemais!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

25-04-2002 18:20

Nu heb ik een voertje ontdekt:

Knal een blik mais open, doe het met sap in een emmertje, doe er een paar sneetjes brood bij. Voeg water toe, dat de boterhammen goed nat zijn, en ga dan kneden... Je krijgt dan een soort pap die een soort stof wolk geeft van brooddeeltjes!

Vannacht geblankt maar overdag in het naastgelegen water gepent, mét het voertje: RAM 23 karpers (grootste +/- 41 cm :grin: ) !

Mzzl,

Michiel
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-04-2002 00:55

Waarom ga je er niet gewoon voeren en vissen met boilies. Als ik op een water waar grassies zitten heb gevoerd met boilies en er ga vissen met boilies komen er altijd wel een paar op de kant.

Bart
richard dikhoff
Berichten: 10
Lid geworden op: 27-03-2002 01:00
Locatie: dordrecht

08-05-2002 14:01

ze zeggen dat spruitjes het goed doen
zelf vang ik ze gewoon op de boilie(white choccolate)

succes
ps : het zijn geen krengen ze zijn gewoon slim :smile:)
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

01-07-2002 00:14

Ik vang 'mijn' grassers (ahum) met de pen, 3 maissies op de haak, maatje 6 (punt vanaf de bocht van de haak vrijlaten). Vlak aan de kant... Net achter het riet of tegen een talud op ongeveer een meter van de kant.. Zelf 'gecamoufleerd' achter de rieten blijven, of in het geel/wit als het een gemaaid veld betreft (daar zit ik meestal, eerst hoog gras en rieten en dan is het gemaaid en wordt alles geel :grin:)
Ik pas tegenwoordig de '5 tellen-regel' toe; Als de pen wegduikt tel ik tot 5 voordat ik aansla, maar soms tel ik heel snel :wink:
Als je gelijk aanslaat is ie meestal mis is mijn ervaring. Ik heb nog geen enkele graskarper te diep gehaakt, altijd netjes vooraan, maar tja zoveel heb ik er dan ook nog niet gevangen :wink: Zie topic 'Wat doe ik verkeerd' op http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... orum=34&41
Dus je zult mijn advies met een maiskorreltje moeten nemen, maar ik denk dat ik gelijk heb :wink:

Albert 'Ik ga die schub ook nog vangen :grin:' van Peppen
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

02-07-2002 15:45

als je ze zo op de bodem ziet liggen zou je het eens met een vette pier kunnen proberen. gewoon onder een klein pennetje of freelinen (alleen een haak aan je lijn).
Verder zo voorzichtig mogelijk het water benaderen.. dus je hengel op afstand optuigen, erheen sluipen, op bijv een vuilniszak gaan zitten en zomin mogelijk stampen.
Bjorn de Jong
Berichten: 17
Lid geworden op: 08-07-2002 02:00

08-07-2002 11:54

-- niet meer relevant
Laatst gewijzigd door Bjorn de Jong op 25-08-2010 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans-Peter van Ee

08-07-2002 19:27

Heren

Elk aas is een optie, probleem is dat grassies zeer stressgevoelig zijn.
Wanneer ze schrikken van jouw aanwezigheid, zijn ze gelijk van slag af.
Een graskarper neemt op één dag zeer veel voedsel tot zich tot soms wel driemaal zijn/haar eigen lichaams gewicht.
Van mijzelf durf ik wel te beweren dat ik zeer veel ervaring heb met het vangen van grasknakkers, ondanks dat ik ze liever niet vang.

Ik vis er nooit gericht op maar vis soms op wateren waar ze in grote aantallen zitten.
Ze lusten werkelijk alles, dus elk gekend karperaas is een optie.

Voor de rest zou ik willen zeggen, behandel ze zeer voorzichtig, het liefst onthaken in het water en weer laten zwemmen.
Op de kant brengen van de vis betekent, stress voor de vis en grote kans op het verlies van schubben.
De graskarper is in principe ook niet uitgezet voor de sportvisserij, maar om overwoekering door waterplanten tegen te gaan op wateren.
Anders onstaat er wat men noemt verlanding, en als dat gebeurd dan gaat dat ten koste van de algehele visstand.

Dus wees voorzichtig met deze ietwat vreemde vissoort.

met graskarperontwijkende groet

HPE
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

09-07-2002 22:27

graskarperontwijkende groet...????
Ik snap dat mensen deze vis niet mooi kunnen vinden en hij stinkt blablabla..
Maar ik vind het iedere keer weer een sensatie als een grasbom mijn foxies tot de laatste snik laat fluiten.
En mijn gras pr staat nu op 39pond en dat is dus echt wel even een mooie bijvangst!!!!
Een gras zal voor mij nooit een spiegel overtreffen maar ik respecteer ze zeker!!
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Hans-Peter van Ee

10-07-2002 18:52

Thijs

De grootste reden dat ik graskarpers ontwijk is hun kwestbaarheid.
Hier voor mijn huisje loopt een slootje en daar zitten er heel veel, omdat het watertje anders dichtgroeit.
Elk jaar sneuvelen er aardig wat om dat ze de vangst niet overleven, of omdat er een oen is geweest die de vis had gezakt.

met vangende groet

HPE
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-07-2002 20:18

Enkele maiskorrels popped up is zo'n beetje het beste aas voor die krengen.
Alles wat popped up is vangt grassies trouwens , zelfs tijgernoten.
Veel succes met het vangen van die stresskikkers.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

10-07-2002 23:17

heej hpe,
daar heb je dan wel gelijk in...Ik snap ook niet dat er nog steeds mensen zijn die grassies zakken....war zit je verstand dan..???
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-07-2002 23:21

Eus: krengen? Schaam je, zijn gewoon vissen met afwijkende eigenschappen als de karpers die jij wel graag vangt.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Hans-Peter van Ee

11-07-2002 10:30

Aart

Dat Eus deze vissen krengen noemt dat kan ik wel begrijpen.
Ooit heb ik eens met een vismaat op een put gezeten waar het dus echt een plaag was.
Omdat daar ook hele mooie karpers zwommen besloten we er toch door te gaan vissen.
Uiteindelijk zijn er wel wat karpers boven water gekomen maar de aantallen graskarper die we daar hebben gevangen waren ontelbaar.
Constant nieuwe onderlijnen knopen, de lucht aan je landingsnet en het gestresste gedrag van deze vissen zorgt ervoor dat deze 'krengen' bij mij niet geliefd zijn.
Wat niet betekent dat ik deze vissen niet met respect behandel mocht ik ze vangen.

met grasmaaiende groet

HPE
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

11-07-2002 12:21

mescien is dat allemaal juist wel het mooie aan graskarper.....
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

14-07-2002 21:29

vanacht na een visloze en activiteit loze nacht om 12 uur soggens gewoon weer een gras van 28 p!!!!!
al de 2e keer dit jaar en daar ben ik echt wel blij mee.Deze vis was heel breed gebouwd en niet zo heel erg lang en een paar weken terug pakte ik een hele lange die was 28,5.
Ik begin verliefd te worden......zal me vrouwtjuh blij mee zijn...dan moet ze binnenkort maar plastische chirugie ondergaan ff spleetogies maken...
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

14-03-2003 19:48

Op 2002-05-08 14:01, schreef richard dikhoff:
ze zeggen dat spruitjes het goed doen
zelf vang ik ze gewoon op de boilie(white choccolate)

succes
ps : het zijn geen krengen ze zijn gewoon slim :smile:)


nou bij ons zijn de grasse juist niet slim, als je een nachie gaat zitte op een voerplekkie van kippemais dan krijg je +- 8 runs ofzo. Wel irritant is dat die dinge op de kant sterker zijn als in het water. Ze blijven klapperen zelfs met doek over hun ogen op de onthaakmat. de grote schub/spiegelkarpers van het water worden bij ons haast nooit met de statische visserij gevangen, al1 die grassies. Bij ons sterft het van de graskarper en daarom is het ook een uitdaging om die mooie schubs en spiegels ertussen uit te pikken. Maar als je veel gras wil vange ken je het beste met kippemais vissen.
Gebruikersavatar
joost hymans
Berichten: 79
Lid geworden op: 05-02-2006 17:17
Locatie: druten
Contacteer:

03-03-2006 13:16

ik gebruik altijd een klein pennetje in combinatie met mais uit blik om de grassies te vangen werkt bij mij heel goed
wind op de kant is vis in de hand
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

03-03-2006 15:10

Joost,

Ik denk dat ze nu wel weten hoe ze grassies moeten vangen, is een topic uit 2002.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

07-03-2006 16:49

beetje dom joost hymans
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Plaats reactie