Accu,s en batterijen laden aan de waterkant

Plaats reactie
charles de beus2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-06-2018 19:51

24-03-2019 17:05

hallo allemaal,

Ik zou graag van jullie willen horen hoe jullie je batterijen en accu's van voerboten e.d.aan de waterkant opladen, zelf denk ik aan een zonnepaneel op mijn aanhanger maar ik heb geen idee hoe of wat.
Heeft iemand van jullie zoiets en kun je mij dan vertellen wat je zoal hebt aan panelen, omvormers e.d.
Kortom wat heb ik nodig om een en ander op te laden en eventueel een koelbox op kan laten draaien.

alvast hartelijk dank voor het meedenken.....
Het leven is kort.....begin bij het toetje..
marcel klein
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 18:02

24-03-2019 19:13

Ik heb een min kota trolling power center met een 105ah tractie accu erin die als ik ook gebruik in combinatie met mijn robbe powerpeak(deze heeft een stekker om op de accu te klikken ipv 220 volt) om de voerboot accu's op te laden.Voor de koelbox zou ik gas adviseren daar dit heel weinig gebruikt maar vrees als je deze op 12 volt zou doen je een hele boel accu's nodig hebt.Ik gebruik voor de koelbox een orange energy deze scheelt meer dan de helft met een campingaz fles maar die kun je alleen in Genemuiden kopen misschien dat ze elders ook een 'eigen merk' fles hebben.
Bijlagen
ORANGEnergy-bestellen.jpg
(4.92 KiB) 1002 keer gedownload
index.jpg
(7.66 KiB) 1002 keer gedownload
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

25-03-2019 00:16

ik ben jaren geleden al overgestapt op 18650 batterijen ipv penlites....

hoofdlampje en radio en lampje in de tent werken allemaal daarop.... en die kan ik met een langere trip gewoon opladen met een usb lader in de auto of op een 100 ampere accu als ik met de boot ergens zit

weet niet wat voor voerbootaccus je nodig hebt volt/ampere... denk dat het voordeliger is om paar extra accus mee te nemen (eventueel goedkope lithium accus uit china)...

op aliexpress verkopen ze ook leuke accus tegenwoordig en kun je ook gewoon een 12 volt oplader op aansluiten... maar om met een accu een andere accu op te gaan laden is eigenlijk niet echt efficient

bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/KLUOSI-1 ... 6c61cF18ws

of iets duurder: https://nl.aliexpress.com/item/Ultra-gr ... 7b651fc-11

koelbox is niet erg efficient om op stroom te draaien... een 100 ampere accu is op 1.5 dag leeg.... met hetzelfde gewicht aan gas doe je 2 jaar mee haha


en het ligt er ook aan voor hoe lange sessies het is.... voor 4-5 dagen kom je nog wel toe met een goeie grote koelbox met enkele bevroren 2 liter flessen erin... en een goeie coleman koelbox of iets dergelijks blijft alles al veel langer koel dan een blokker of gamma koelbox
charles de beus2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-06-2018 19:51

25-03-2019 19:05

Dennis en Marcel,

bedankt voor jullie reacties maar de accu zou wat mij betreft enkel gaan in combinatie met een zonnepaneel.

Met vriendelijke groet
Het leven is kort.....begin bij het toetje..
Plaats reactie