Karpermuziek, onzin of toch..

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

12-02-2018 19:07

Vroeger is niet meer,
dus begin nu niet steeds maar weer,

over hoe het toen allemaal wel of niet ging,
want geheel zeker is voor mij wel één ding:

Inmiddels geheel ontgroeit uit moeders schoot,
besef ik: Vroeger is dood.


Voila, even wat anders: Bestaat er zoiets als karpermuziek?

Laten we eerlijk zijn, er bestaat al een berg van karperblabla spulletjes, dus waarom niet? Er is ongekend veel vraag naar, ook al wordt die vraag nog niet gezien.

Eerstens valt dan te bekijken waar die belachelijke definitie karpermuziek dan voor staat? Staat dat dan voor muziek tijdens het karpervissen? Muziek wat je doet denken aan karpervissen? Muziek gemaakt door karpers, of erger: door karpervissers?

Het klinkt als doorgeslagen onzin, maar niet in mijn eigen vissersleven. Afijn, de combinatie ertussen is ongeveer zo wel een beetje mijn leven. Met vlagen slaap ik, vis ik, of maak ik muziek. Die twee waren tot voorheen immer gescheiden, met hier en daar een kleine overlap. In de jaren dat ik met regelmaat lange weekeinden aan de Seine doorbracht, was het ritueel van 'gecollecteerde' muziek op een cassettebandje mixen, met een geijkte playlist voor dan aan het water. Geen muziek door middel van het langs de deur in een bus opgehaalde goededoelenverzoek. Daar staat gecollecteerde niet voor. Het staat meer voor het in collectie gebrachte... Just to let you know..

Voor mijzelf is er eigenlijk maar één denkbaar mogelijke definitie voor iets als karpermuziek. Het moet voor mij (again) een duidelijke versmelting vormen, juist op het gebied hoe ik de zaken beleef. Mijn karpermuziek moet mij vooral als vanzelf tot rust brengen, zoals ook vissen daartoe een bijdrage levert. Altijd.

Waarom en wanneer vis ik? Hoe beleef ik dat? Bijvoorbeeld gehaast of tijdsloos? In gezelschap? Vrolijk? Fanatiek of berustend? Het profiel wat uit deze ellenlange lijst met afwegingen ontstaat als visser, zou dan voor mij moeten matchen wat ik kan terugvinden in de muziek. Of in mijn geval, welke muziek ik er voor wil componeren. Ik vis al nagenoeg veertig jaar op karper, en maak al een jaar of 25 mijn eigen muziek. Tot aan zo een beetje vorig jaar, waren deze twee kernpunten in mijn leven dus altijd gescheiden. Zat ik een flow van muziek maken, dan was ik niet met vissen bezig. Zat ik een flow van de vissersjacht, raakte ik mijn studiospeelgoed weken niet aan.

Muziek aan de waterkant draai ik al heel lang niet meer. Mede doordat die twee altijd gescheiden waren dus, qua beleving. En natuurlijk ook omdat ik in tegenstelling tot de meer jeugdige jaren ik nooit meer langer dan een uurtje of tien aan de waterkant zit. Een van de bijkomstigheden van het gestrand zijn op een aantal lokale thuiswateren. Je weet zo een beetje precies wat en wanneer je moet doen en laten.

Afbeelding
Ondanks het ontkenningsproces van de laatste jaren, weet ik inmiddels al wel zeker dat ik dit jaar weer ga opstarten met wat tripjes naar de Seine. Ik heb een foto ooit kunnen schieten uit de rolletjes tijd, welke mij altijd al met de vraag triggerde: Welke muziek zou ik dan daar op dat moment willen horen? In die magie van natuur en tijdsloosheid.

De rolletjestijd.. Och och. Dan wist je pas thuis of een foto überhaupt gelukt was. Een fraaie bijkomstigheid van het ouder worden, is dat je op een bepaalt punt komt dat je dan eindelijk oprecht mag terug hangen in een vervlogen tijd, die in de hoek van nostalgie zou kunnen floreren. Het is allemaal veel directer, handiger en sneller geworden in het huidige. Daar is niets mis mee. Ik neem gewoon mijn digitale camera mee, stream mijn muziek daar wel online, en mocht iemand het willen weten app ik wel of het avontuur bevalt of niet, zonder dat ik eerst klein Frans geld moet regelen voor een telefooncel ergens in Parijs of zo.

Een hoop snelheid en profijt is mijn winst, toch? Google maps? Handig, dat gebruik ik dan ook. Maar ooit was ik een ik, die voor een atlas van Frankrijk, met een schaalverdeling kleiner dan 1 tot 500.000 naar Boekhandel Vermeulen moest. Ja, die van: "Die hebben we niet, maar kunnen we zo voor u bestellen hoor".. hoor hoor oor or (echo-effect, omdat vaak gehoord) Levertijd van een weekje of twee. Het was zo gewoon, en zeker geen last in een leven, welke door de vooruitgang van mij is ontnomen.

Bij winst hoort verlies. Het is als een leegte voor mij, en dat is wel het dubbele ervan. Ik was ik ooit weet je, net zoals ik nu ik ben. Ik was ooit een jongen, bij wie het als vanzelfsprekend hoorde, dat een karpertrip naar de Seine ook synoniem stond aan het dagen in elkaar flansen van een cassettebandje. Dat er gesprekken om mij heen waren als: "Is ie weer met zijn cassettebandjes bezig?" -"Ja hij gaat weer vissen, je kent hem toch?"

Een jongen, die nog voor zijn auto was leeg geladen zijn fotorolletje al naar Luuk, had gebracht. Van fotozaak Verschuren, weet je nog? Die spanning van het dagen wachten, hoorde allemaal bij dat even een paar dagen vissen. En dan die vreselijk fijne ontlading dat een foto van die speciale morgenvangst gelukt was. Of van mijn part zelfs de emoties als een rolletje eens mislukt was, de woede, ongeloof en frustratie van het verlies van herinneringen.

Ik zeg niet dat vroeger het allemaal beter was, integendeel. Maar bovenstaande zijn allemaal kleine collecties van emoties en tijdsbeleving die je maken wie je bent voor jezelf. Heel veel daarvan is weg, dan wel vervlakt omdat teveel zo vreselijk saai vanzelfsprekend en gewoon is geworden. Als vooruitgang betekend dat waar je normaal gesproken een dag bezig zou zijn, nu binnen een uurtje gepiept zou zijn, dan zie ik het wel werken als verrijking ergens. Maar als het betekend dat ik mijzelf afvraag what the fuck ik met die vrijgekomen tijd moet aanvangen, ontstaat er een leegte die ik eigenlijk liever niet ervaar.

Ja, het lijkt alsof ik veel meer doe en onderneem nu. Je moest eens weten, hoeveel Facebook postings, YouTube filmpjes en Twitter berichten ik per dag zomaar in mijn schoot geworpen krijg, nu ik alles wat waarde heeft al binnen dat uur gedaan krijg. Helemaal precies op mijn smaak afgestemd.. Allemaal leegte, vermaak zonder emotie. vermaak zonder gevoel, zonder te bestaan.

Gelukkig heb ik verder ook o.a. nog een leven als visser en muzikant ;)

Dit jaar, na de eerste experimenten van vorig jaar, ben ik echter begonnen met de grote cross-over van beide. Het zijn natuurlijk de wintermaanden, dat ik eigenlijk niet met vissen bezig ben, maar de drang ernaartoe zo steeds rond begin februari gaat knagen. Meestal begint dat dan met onbewust maar weer eens wat YouTube filmpjes bekijken, van alles en nog wat. Dat doet mij dan ook steeds weer realiseren dat er wel degelijk een nogal gebrek aan iets als karpermuziek bestaat. Dit even terzijde. En zoals meeste jaren, zal dan in het begin van maart, de stekken wel weer opgezocht worden. Veel te vroeg natuurlijk, maar nou en?

Met regelmaat in die veertig jaar ben ik al aan het schrijven geweest, waarschijnlijk was het wachten tot het grijs worden van mijn koppie. Het voelt alsof nostalgie uiteindelijk het ontbrekend element vormde, die alles zou kunnen doen samensmelten. Een verhaal, een lied, een leven zelfs? In de promoclip van My Quest for a Holy Grail is een eerste resultaat van de richting welke het zich aan het ontwikkelen is.

Mijn laatste posting hier van alweer een lange tijd terug betrof een belachelijke onweersnacht, en dacht bij deze clip, laat ik dat er nog maar in bij verwerken, als ik er toch weer eens wat ga plaatsen.



(geen zorgen, na een wat vreemd intro komt echt muziek hoor, minuutje of twee uitzingen, maar dan instrumentaal)

Vroeger is een ruim begrip overigs. Zelfs een puber waant zich al oprecht rijp genoeg een vroeger te bezitten. Welbeschouwd met recht ook nog ergens. Mijn vroeger begon hier in het West Brabantse. In Steenbergen. Lucky Luck bar. Jongerencentrum De Gammele. Suikerbietenklei op de polderwegen en de heerlijke eenzaamheid dat in de nacht gewoon iedereen sliep. Behalve het joch Ik.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-02-2018 20:04

Nou Ed das een heel verhaal. Ben er wel nieuwsgierig naar. Ik had op you tube karpermuziek ingetoetst maar dat was het ook niet. Trouwens wel een heel leuk stuk van Lebbis bovenaan. Kon het nog niet.
Voor mij is karpermuziek met een auto vol in je uppie naar het water rijden. En dan het liefst een paar zeldzame vrije dagen voor de boeg. Dan gaat er altijd 1 nummer voluit. White snake met Here I go again on my one!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-02-2018 20:24

Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-02-2018 20:30

OP aangepast ;)
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

12-02-2018 20:51

Er is veel muziek die ik associeer met karpervissen, maar als er één nummer is dat ik in onderweg in de auto of gewoon thuis al zoveel afgespeeld heb dan is het toch wel Brothers in Arms van Dire Straits. Die van Ed en Dennis zijn ook heel mooi trouwens.

https://www.youtube.com/watch?v=jhdFe3evXpk

Edit: Deze kan gewoon ook niet ontbreken ;) Welcome Home van Radical Face

https://www.youtube.com/watch?v=P8a4iiOnzsc
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-02-2018 21:55

Je hebt een aparte stijl Ed, je hebt wat mysterieus/dromerigs over je. Mooi dat je het met ons wil delen, weer eens wat anders. Zelf had ik bijvoorbeeld Thunderstruck van AC/DC onder het eerst stuk gezet. :D
Je hebt trouwens onbewust wel een heel leuk topic aangeboord als we het ook mogen gebruiken om onze eigen karpermuziek me je te delen.
Deze vindt ik ook echt heel mooi, misschien wel zelfs ooit op me begrafenis.

https://youtu.be/sRTXnAxlxTc
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-02-2018 12:01



The Carp Sleeps Tonight.
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

13-02-2018 21:34

Dennis Slagboom schreef:Je hebt een aparte stijl Ed, je hebt wat mysterieus/dromerigs over je. Mooi dat je het met ons wil delen, weer eens wat anders. Zelf had ik bijvoorbeeld Thunderstruck van AC/DC onder het eerst stuk gezet. :D
Je hebt trouwens onbewust wel een heel leuk topic aangeboord als we het ook mogen gebruiken om onze eigen karpermuziek me je te delen.
Deze vindt ik ook echt heel mooi, misschien wel zelfs ooit op me begrafenis.

https://youtu.be/sRTXnAxlxTc



Hee, Dennis, dank je wel voor de complimenten, ik voel ze ;)

Die van Cris Rea was totaal onbekend voor mij, prachtige song, stem en sfeer.
Ik heb hem opgeslagen, eens kijken of ie ooit nog terug komt. Ik vind hem niet depri genoeg voor mijn begrafenis, maar daar heb ik vast nog wel wat cassettebandjes voor. ;)

ps, prima, dat je deze topic graag gebruikt voor wat jij / jullie voor muziek verbintenissen maken met het karpervissen. Laten we dan wel proberen, deze topic niet te verwarren met de al bestaande YouTube topic over favoriete muzieksmaken.

Vriendelijke groeten
Ed
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

13-02-2018 21:50

om niet teveel te quoten, ook een algemeen antwoordje zo tussendoor..

Marco, bedankt voor het aanpassen van mijn posting, en gefeliciteerd met je 'promotie'. Verdiend, gezien de wijze waarop jij je al jaren inzet, om inhoud, humor en relativeringsvermogen jouw kernwaardes te laten zijn voor diegene die je laat zien te zijn als gebruiker.

Lorenz, Brothers in Arms van Dire Straits is een mooie plaat. Altijd waardering gehad voor die specifieke stijl van Mark Knofler, vond het alleen wel jammer dat hij niet wat meer in de alternatieve experimentele hoek zat.

Bedankt Jan, ik dacht sarcasme in te zetten met mijn muziek gemaakt door Karpers...
Nou, zelfs dat is al werkelijkheid dus, lijkt een beetje op de Eftelingse karpers ;)

Vriendelijke groet
Ed
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

16-02-2018 14:12

Vind de muziek meer een bijzaak, persoonlijk, per mens! Nou begrijp het dramatische gehalte van de muziek in jouw filmpje, ivm. vervlogen tijden wel hoor! Muziek zit hem hem meer in de beeldvorming, dan in de muziek zelf voor mij, mooie plaatjes/ filmpjes hebben 'muziek' genoeg voor mij! Dus voor mij geen radio of mobiel met boom box aan de waterkant. Verder mag ik graag genieten van foto's/ filmpjes, maar de muziek doet deze, in sommige gevallen vaak te kort.

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

16-02-2018 14:58

Heel toepasselijk voor een filmpje/ foto collage, b.v. voor een sessie op nieuw/ reis buitenlands water, openbaar of betaald! Om on topic te blijven :wink:




Groet.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

16-02-2018 15:39

Ik zat nog een bij een dialezing van Piet en Koen over hun visserij op de Sloterplas en die hadden toen ook mooi de muziek gebruikt om de beelden te versterken. Bijvoorbeeld bij zwarte luchten en naderend onweer Faithless met dat nr van I'm the right eye..... En dan de volgende morgen als de zon opkomt. When the morning has broken..........
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-03-2018 10:33

Dennis Slagboom schreef:Nou Ed das een heel verhaal. Ben er wel nieuwsgierig naar. Ik had op you tube karpermuziek ingetoetst maar dat was het ook niet. Trouwens wel een heel leuk stuk van Lebbis bovenaan. Kon het nog niet.
Voor mij is karpermuziek met een auto vol in je uppie naar het water rijden. En dan het liefst een paar zeldzame vrije dagen voor de boeg. Dan gaat er altijd 1 nummer voluit. White snake met Here I go again on my one!


Herkenbaar, die Whitesnake. Als ik weer wegrij gaat altijd eerst snoeihard 'Aerials' aan van System of a Down

'Life is a waterfall, we drink from the river, then we turn around an put up our wall'

''Cause we are the ones that want to play
Always want to go
But you never want to stay
And we are the ones that want to choose
Always want to play
But you never want to lose'
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie