gevlochten lijn knopen met nylon

Plaats reactie
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

26-01-2017 20:09

Dames en heren , ik Google even knopen voorslag gevlochten lijn nylon bla bla, zie door de bomen het bos niet meer , ze zijn allemaal goed en nog beter dan de vorige en dan heb je nog opnieuw verbetert ect. ect. ectra !!

wie hakt de knoop door voor mij !?
Ik zoek gewoon een goeie simpele knoop om me gevlochten hoofdlijn , te knopen aan me nylon voorslag.

ik heb een rolletje Berkley connect direct besteld.
en dan vertellen ze me ook nog eens dat gevlochten heel anders knoopt..... En ik ben al niet zo een held in het knopen......
Wie o wie vertelt mij welke knoop ik moet gebruiken hiervoor.

en jajajajaja voor de mensen die met de beste bedoelingen zich afvragen of het wel slim is om met gevlochten lijn gaan vissen voor iemand die nog niet eens fatsoenlijk kan knopen,,, jajajaja ik weet waar ik mee bezig ben 8) lange afstanden hahahaha

B V D
Nelus
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

27-01-2017 06:45

Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

27-01-2017 07:27

Afbeelding

Cheers.
Oja joh!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-01-2017 10:32

Zowel de dubbele grinner als de albright knoop pas ik graag toe als voorslagknopen. De laatst genoemde voor de combinatie van gevlochten lijn en nylon. Ik pas 'm toe zoals in het filmpje, maar zelfs zonder het vier maal terug halen van de lijn - zoals ik 'm vaak leg - vindt ik de Alnrightknoop een heel goede voorslagknoop.

https://www.youtube.com/watch?v=_RHocxrmraE

http://www.abc-sportvissen.be/paginas%2 ... dingen.htm

Vooraf thuis oefenen en je knopen, met de hengel in de hand (zoals je ook vist) en de lijn aan een vast punt, controleren op trekkracht. Daarna kan je - zeker in het begin, bij enige twijfel - als controle de lijn nog even met de hand belasten om eventuele twijfel weg te nemen.

Succes!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

27-01-2017 21:47

Marco , top! duidelijk !
Ik ga ermee aan de slag , thanx
En meneer Winter, jij ook bedankt he :D

Gr Nelus
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-01-2017 10:36

Graag gedaan voor 't filmpje Nelus. Maar bedankt Arno ook even, haha. Da's ook een variant van de Albrightknoop.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

29-01-2017 21:59

inderdaad, de (verbeterde) Allbright knoop is daar heel geschikt voor.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

29-01-2017 23:50

Arno,,,,, komt tie he.... jij ook bedankt he 8)

Janet, of Marco,,,, waarom is er een verbeterde allbright knoop , tegen over de gewone??? Marco, jij gebruikt bewust de normale ?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

30-01-2017 09:34

Het ligt er ook beetje aan welke voorslag je gebruikt.. want niet elke voorslag laat zich makkelijk knopen let daar wel op. De knoop die arno en ik stuurde is vrij simpel en daar gaat maar 1 lus in de voorslag zeg masr. Dus is voor vele soorten wel te gebruiken. Let er wel op dat de knoop klein blijft aangezien met werpen de knoop kan blijven steken aan het oog van de hengel.


Cheers.
Oja joh!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-01-2017 11:15

Nelus, na vele malen de Albright knoop leggen bleek dat die simpele variant voor mij (droog en nat) ruim voldoet.

Ik leg daarbij, direct vanaf de nylon lus, de wikkelingen gevlochten materiaal en werk van de nylon lus af. na minimaal 7 wikkelingen voer ik het uiteinde van het gevlochten materiaal direct weer door de lus heen. Let op dat het uiteinde van de lijn door de zelfde kant van de nylon lus teruggevoerd word als dat deze er in ging. Ik bemerkte dat de knoop anders aan sterkte verloor (...).

Een ander neemt juist met de gevlochten lijn eerst wat afstand van de nylon lus en wikkelt de gevlochten lijn daarop naar de lus toe. De wikkelingen worden dan over beide materialen heen gelegd. Valt wat voor te zeggen. Al kan je dat met de simpele variant dus ook enigszins doen, door wikkelingen terug te leggen.

Ach, het gaat allemaal om vertrouwen, en dat krijg je in eerste instantie door knopen droog uit te proberen. Als dan blijkt dat een knoop meer kan hebben (unster) dan ik met een hengel trek...

Ik moet zeggen dat het knopen met een slijtvast materiaal als Proline sinking braid (kevlar) minder gemakkelijk gaat. Maar dat gaat op voor bijna elke knoop die ik daarbij gebruik. Al is het een Palomarknoop bij een wartelbevestiging.

Overigens test ik elke verse knoop altijd voordat ik ga vissen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

30-01-2017 19:21

Oke , dank u allen :lol:

Wat je zegt , gewoon ff zelf goed testen.. ik had eigenlijk gehoopt vandaag het rolletje Berkley connect direct op de mat zou vallen , maar mag nog een dagje wachten. Wanneer ik het in me handen heb zal ik meteen gaan knopen om te proberen. Ik denk dat ik het zo wel gaat redden, nogmaal mijn dank 8)

Goedemiddag :wink:
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

13-02-2017 19:50

Zoek eens naar FG knot. Is een bijzonder dunne knoop, maar waanzinnig sterk en je voelt hem amper door de ogen gaan.
Met baarzen en snoeken heb ik er geen problemen mee ondervonden. Het heeft me wel even gekost om onder de knie te krijgen.
Binnenkort ook mijn karpermolens voorzien van nieuwe fluo voorslagen dmv deze knoop.
Plaats reactie