KWO klimaatpol

Plaats reactie

Verandert de mens het klimaat?

Nee
5
11%
Ja
29
63%
Weet niet
3
7%
Kan me niet schelen
9
20%
 
Totaal aantal stemmen: 46
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-11-2016 17:39

*Aldert Visser* schreef:Laat jij eens zien dat de aarde nooit meer dan 400ppm CO2 heeft mee gemaakt. En kom eens met zelf uitgezochte onderbouwingen ipv paniek zaaien door alle groene ge-subsidieerde journalisten na te praten.


Had ik geloof ik al commentaar op gegeven toch? Dat ie data uit 2007 gebruikt om de huidige opwarming te ontkrachten enzo. Was wel in dat andere topic. Zijn nuchterheid is verfrissend maar ook een beetje misplaatst heb ik het gevoel. Zelf dingen uitzoeken ga ik niet aan beginnen, genoeg klimaatwetenschappers die dit veel beter kunnen dan ik. Ben wel geïnteresseerd in wat ze zoal te melden hebben. Het is ook niet echt mijn bedoeling om paniek te zaaien natuurlijk. Ik snap de angst voor ontwikkeling op energie technologie gebied alleen niet zo goed.

Maar de Aarde heeft veel meer dan 400ppm meegemaakt ja, ik bedoelde dat de piek zo scherp is. Er zijn tekenen dat leven moeite heeft zich aan een veranderende omgeving aan te passen.

Over geld als hakenkruis, tja. Twee totaal verschillende zaken misschien... Ik zag een vergelijking in zonder beter weten achter een principe aanlopen dat ons ten gronde gaat richten.

Het geld van deze tijd kan alleen bestaan bij groei, en groei leidt steeds meer tot uitputting van natuur maar ook mensen zelf. Geld als schuld is gewoon een door de mens bedacht ding, zo kunnen we ook "gewoon" andere afspraken maken. Misschien wordt het tijd om na te denken over alternatieve systemen om een samenleving vorm te geven.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-11-2016 18:52

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-11-2016 18:53

Ondertussen gaat het gewoon door in Baotou
https://www.youtube.com/watch?v=t_UdqZdFr-w
Hoorde dat er weer flink wat ordertjes waren geplaatst voor wat nieuwe molentjes dus ze kunnen nog ff vooruit.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-11-2016 00:27

Wat bedoel je daarmee Cees?
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

19-11-2016 02:26

Je commentaar was op Marcel Crok ipv Salomon Kroonenburg. En dan zelfs is het te kort door de bocht om te zeggen dat hij oude data gebruikt. Marcel geeft gewoon een verhelderde kijk op de werkelijkheid en laat zich niet gek maken. En dus nog steeds geen commentaar...

Maar goed, jammer dat je zelf niet de moeite meent om iets in twijfel trekken en dan zelf gaat uit zoeken hoe iets werkelijk werkt. Doe je dat ook tijdens het vissen?

400ppm is niet vreemd in dit klimaat, eerder gewenst. Waarom denk je dat de serieuze aquarium bezitters CO2 in hun aquarium lopen te pompen, juist; onze atmosfeer bevat te weinig CO2. 3000ppm en een IJstijd? Verdiep je eens in het verleden. Op dit moment zie je dan ook dat de planten beter groeien (we willen toch een groene planeet :D ). En hoezo het leven weet er niet mee om te gaan. Misschien het morele gevoel van de mens niet, maar daar heeft de natuur en het klimaat schijt aan.

Klimaat is verandering, een boom van hout en regen is nat.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-11-2016 03:32

Het lijkt er op dat er weer een aantal posts zijn verdwenen, of verbeeld ik mij dat ?
Ik kan in ieder geval de youtube van Salomon Kroonenburg niet terug vinden maar wat ik me nog wel herinner is dat die in de comments al behoorlijk werd afgebrand.

Een, en laat 'serieuze' er maar af, aquarium bezitter die CO2 in zijn aquarium loopt te pompen heeft gewoon de boel niet in balans. Te weinig C02 mag dan slecht zijn voor de plantjes maar ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen wat er met de vissen gebeurt als je te veel toe voegt ?
De natuur nabootsen in een grote emmer valt ook niet mee.

Meer C02 en een hogere temperatuur mag dan goed zijn voor de planten (behalve dan als ze onder water komen te staan), voor mensen heeft het allerlei gevolgen die niet zo goed zijn.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-11-2016 06:42

Een Hollandse slabak zoals onderstaande kan niet zonder CO2 toevoeging.
bakRik1.jpg
(64.01 KiB) 2709 keer gedownload

Mijn oude jungle bak ook niet.
Afbeelding
Heeft niks met balans te maken maar met het doel wat je wilt bereiken.
Je voegt toch ook plantenvoeding toe, visvoer, water verversen, licht er op.
Een bak is in balans als je er nooit meer iets aan hoeft te doen, nooit dus.

Mijn planten stonden volop pure zuurstof te blazen.
https://www.youtube.com/watch?v=v6m5rIy7Pq0
's Nachts kun je de CO2 dosering beter wel uitzetten ja, een beetje serieuze aquariaan begrijpt dat zelf ook wel.
Lomperts houden het sowieso niet lang vol :wink:

En wie wordt er niet afgebrand in de YT comments en die hebben dan dus meteen gelijk ook :lol: :lol: :lol: :lol:

Aangezien ik alles uit moet leggen, 1 zo'n loospijp in Baotou staat ongeveer 1 dag zo te lozen voor de neodymium benodigd voor 1 windmolentje.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-11-2016 10:33

*Aldert Visser* schreef:Je commentaar was op Marcel Crok ipv Salomon Kroonenburg. En dan zelfs is het te kort door de bocht om te zeggen dat hij oude data gebruikt. Marcel geeft gewoon een verhelderde kijk op de werkelijkheid en laat zich niet gek maken. En dus nog steeds geen commentaar...


Ah, dacht dat dat om dezelfde persoon ging. Zal 'm eens kijken nog.

*Aldert Visser* schreef:Maar goed, jammer dat je zelf niet de moeite meent om iets in twijfel trekken en dan zelf gaat uit zoeken hoe iets werkelijk werkt. Doe je dat ook tijdens het vissen?


Haha dat doe ik natuurlijk wel, maar ik ga geen samples nemen op Antarctica ofzo nee. Belangrijke zaken kun je beter aan de pro's overlaten. Die kunnen vervolgens prima uitleggen hoe dingen werken.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-11-2016 11:30

Cees v Opstal schreef:Ook een leuke. :D
https://www.youtube.com/watch?v=zbA2M3ooVdE


Interessante lezing ja :)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-11-2016 11:50

bert kamp schreef:Het lijkt er op dat er weer een aantal posts zijn verdwenen, of verbeeld ik mij dat ?


Misschien in dat eerdere topic?
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-11-2016 13:25

Sebastian Huvenaars schreef:Ah, dacht dat dat om dezelfde persoon ging. Zal 'm eens kijken nog.
Ja wel hij haha. De kern van zijn verhaal is, we moeten naar de langere trend kijken, tienduizenden jaren heeft hij het zelfs over. Maar om zijn punt te maken gaat hij specifieke jaren gebruiken. Tel daar de commentaren onder de video en zijn ingezonden brieven bij op en er gaan bij mij wat alarmbellen af, rede om zijn data onder de loep te nemen dus.

Aldus Salomon: Kolommen van tienjaarlijkse temperatuur gemiddelden laten een stijging zien maar kloppen niet want de gemiddelde temperatuur in 1997 en 2013 was gelijk... Klinkt een beetje als "Het wordt dit jaar geen zomer want op zowel 20 februari als 20 april was het 14 graden".

Schermafbeelding 2016-11-19 om 12.16.22.png
(203.26 KiB) 2210 keer gedownload
tien jaarlijkse trend die volgens de video niet klopt

Schermafbeelding 2016-11-19 om 12.16.41.png
(249.92 KiB) 2210 keer gedownload
de jaarlijkse grafiek die dit bewijst

En dan vervolgens wel deze afbeelding laten zien, die een vrij duidelijk verband tussen CO2 en temperatuur schetst, met alle dips en uitschieters die daarbij horen:
Schermafbeelding 2016-11-19 om 12.15.30.png
(253 KiB) 2210 keer gedownload


Gelukkig hebben de grafieken wel bronvermelding waardoor je ze er anno 2016 nog eens bij kan pakken:

HadCRUT4:
Schermafbeelding 2016-11-19 om 12.20.23.png
(108.59 KiB) 2210 keer gedownload


De Bilt:
Schermafbeelding 2016-11-19 om 12.44.47.png
(121.38 KiB) 2210 keer gedownload

Schermafbeelding 2016-11-19 om 12.43.51.png
(265.3 KiB) 2210 keer gedownload


Deze laatste meetresultaten doen zijn verhaal niet veel goeds... Nouja, tijd zal het leren. Misschien glijden we inderdaad wel een nieuwe ijstijd in. Voor nu gaat de opwarming in ieder geval door.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

19-11-2016 14:20

misschien niet verkeerd om ook dit soort berichten onder ogen te krijgen

http://www.welingelichtekringen.nl/natu ... rmaal.html
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

20-11-2016 23:48

Kan je nagaan wat je met dezelfde data kan laten zien door ze op een andere manier te presenteren. Maar zijn punt is dat bij klimaat "adaptatie" de manier is. En niet "mitigatie". Door naar het verleden te kijken (wat hij dus doet) kom je tot de conclusie dat het zonder ons toch wel opwarmt of afkoeld. We moeten blij zijn dat we in een interglaciaal zitten (die gekenmerkt wordt door een opwarming en daarna afkoeling). Het zou pas knap zijn als we met C02 de temperatuur op Aarde kunnen regelen! 2 graden stijging is beter voor de mens dan 2 graden afkoeling. Volgens Al Gore had dat ook al moeten gebeuren. Met zijn praatjes kan hij zeker een cocktail betalen en genieten in de zon :D

Maar het KNMI doet het goed hoor (kan ook een perfecte 2 weekse weersvoorspelling maken :lol: :lol:). Die club gaat ons als belastingbetaler volgende jaar ruim 65 miljoen kosten. De overheid heeft daar een goed verdien model aan: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/o ... ffingen-op. De alarmistische toer die zij volgen snap ik dan wel.

Wel eens afgevraagd waarom de lucht de laatste 50 jaar super schoon is geworden in Nederland. We het niet goed doen in lijstjes maar wel de schoonste centrales hebben? Water wordt ook steeds schoner, volgens sommige te schoon (mee eens).
Met goed nieuws verdien je geen geld aan het klimaat.....
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-11-2016 13:17

Ahh oke, adaptatie ja. Heel benieuwd hoe hij dat voor zich ziet...

Kijkend naar de gemiddelde AZC meeting geloof ik dat de Europesche bevolking nog niet zo happy is met de gekozen adaptatie methoden van mensen in gebieden die onder druk staan. En gaan we ijsberen helpen in een wereld zonder ijs te leven? Of het koraal en kril uitleggen dat ze maar beter snel aan een zure oceaan moeten wennen? En de rest van de voedselketen vragen om van dieet te veranderen omdat kril het momenteel een beetje zwaar heeft. And what about onze voedselvoorziening? Gaat onze landbouwproductiviteit lijden onder de verwachte veranderingen? En hoe gaan 7,5 miljard mensen hier mee om?

Allemaal niet zo'n probleem als we een paar duizend jaar hadden om om te schakelen. Zo ging het voorheen ook altijd, alleen lijken we deze keer niet zo veel tijd te krijgen. Maar goed, Salomon's poging om ons een vals beeld van de werkelijkheid voor te schotelen wekt het vermoeden dat hij dit prima in de gaten heeft.

Ik krijg zelf sterkt het gevoel dat ie snapt dat het best wel eens een grote puinhoop zou kunnen worden. En dat mensen dit vooruitzicht niet zullen accepteren waardoor hij zich genoodzaakt voelt de situatie af te zwakken en zijn verhaal te ondersteunen met rammelende info.

Dit wekt de volgende vraag, waarom zou die in godsnaam? Waarom misleid hij zijn publiek? Is het vanuit carrière oogpunt aantrekkelijk een afwijkend en daarmee spraakmakend standpunt in te nemen? Heeft hij een boek te verkopen? Zijn er andere partijen blij met zijn betoog om de boel op zijn beloop te laten?

CO2 gebruiken om klimaat te regelen zou inderdaad een geschenk uit de hemel kunnen zijn. Aangezien we inderdaad aan het einde van een warme periode lijken te zitten, én we in staat blijken de temperatuur op aarde te beïnvloeden.

Wat dat betreft mogen we wel vaststellen dat we het gaspedaal hebben gevonden, nu de rem nog...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-11-2016 13:35

*Aldert Visser* schreef:Met goed nieuws verdien je geen geld aan het klimaat.....

Zoals je met slecht nieuws geen geld verdient aan olie en gas.


*Aldert Visser* schreef:De overheid heeft daar een goed verdien model aan: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/o ... ffingen-op. De alarmistische toer die zij volgen snap ik dan wel.

"Twee derde daarvan wordt betaald door Nederlandse huishoudens". Is dit een reden om tegen verduurzaming of tegen de Nederlandse politiek te zijn? Dat ze shell maar 'ns mee laten lappen...

Schermafbeelding 2016-11-22 om 13.29.08.png
(71.64 KiB) 2126 keer gedownload

Schermafbeelding 2016-11-22 om 13.28.54.png
(95.64 KiB) 2126 keer gedownload


http://www.ad.nl/nieuws/aandeelhouders- ... ~a8acc5e5/

Ga daar je politieke vingers maar 'ns aan branden...
Laatst gewijzigd door Sebastian Huvenaars op 22-11-2016 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-11-2016 13:42

*Aldert Visser* schreef:Wel eens afgevraagd waarom de lucht de laatste 50 jaar super schoon is geworden in Nederland. We het niet goed doen in lijstjes maar wel de schoonste centrales hebben? Water wordt ook steeds schoner, volgens sommige te schoon (mee eens).


Zie je wel dat we het kunnen :) Nu CO2 nog ;)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-11-2016 15:22

Hier nog een stukje duurzaamheidspropaganda 8)

https://www.theguardian.com/environment ... scientists
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

24-11-2016 14:27

Alsof Salomon nog carrière moet maken? Ik ken hem verder niet, maar de man is volgens mij zo goed als met pensioen. Het grappige is dat de meeste 'klimaat sceptische' (om de benaming van het groene kamp maar even te gebruiken) personen juist op leeftijd zijn, omdat ze onafhankelijk zijn van subsidies e.d. Daar in tegen zijn er heel veel wetenschappers die geld ontvangen om bepaald resultaat te laten zien. En veronderstellen dat hij met cijfers uit het verleden rommelt is bullshit. Zijn allemaal feiten. Tot nu toe zijn juist alle alarmistische doem scenario's niet uitgekomen (Club van Rome, Al Gore).

Olie en gas hebben niks met goed of slecht klimaatnieuws te maken om subsidie binnen te halen. Olie en gas hebben ons hier gebracht dat we deze tekst kunnen tikken op dit forum. In een veilige omgeving achter dijken. Lekker verwarmd en geen koude douche. Met alle materialen van dien (het kromme is dat we dit arme landen landen willen verbieden met allerlei CO2 regeltjes). Dat we dit op dezelfde manier willen doen zonder olie en gas is een hele uitdaging. Gaat met subsidies op windmolens niet lukken. Vooral niet in de naam van klimaat.

Dat je Shell erbij haalt snap ik niet. Shell is een commercieel bedrijf, zal inspringen om centjes te verdienen waar nodig. Ook als het groene gesponsorde centjes zijn.

Sebastian Huvenaars schreef:Zie je wel dat we het kunnen :) Nu CO2 nog ;)


We kunnen??? Waren er subsidies voor nodig dat het bedrijfsleven deze transitie naar schone lucht heeft gedaan? Alle milieu regels opgelegd door de overheid om zwaveldioxide, grof stof en benzeen te verminderen is uitgevoerd door het bedrijfsleven enige tijd geleden. En een grote winst is bijvoorbeeld de driewegkatalysator. Dat je deze stoffen niet in de lucht wil hebben is gewoon logisch. Dat gaat voor Co2 niet op. Logisch, dit is ook gewoon niet schadelijk voor mens, dier en de natuur.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

24-11-2016 14:28

Sebastian Huvenaars schreef:Hier nog een stukje duurzaamheidspropaganda 8)

https://www.theguardian.com/environment ... scientists


Zeg maar gewoon propaganda. Daar is die website inderdaad goed in.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

24-11-2016 15:23

Sebastian Huvenaars schreef:Kijkend naar de gemiddelde AZC meeting geloof ik dat de Europesche bevolking nog niet zo happy is met de gekozen adaptatie methoden van mensen in gebieden die onder druk staan. En gaan we ijsberen helpen in een wereld zonder ijs te leven? Of het koraal en kril uitleggen dat ze maar beter snel aan een zure oceaan moeten wennen? En de rest van de voedselketen vragen om van dieet te veranderen omdat kril het momenteel een beetje zwaar heeft. And what about onze voedselvoorziening? Gaat onze landbouwproductiviteit lijden onder de verwachte veranderingen? En hoe gaan 7,5 miljard mensen hier mee om?


Wederom paniek zaaien. Hier is vast subsidie geld voor nodig om dit op te lossen.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

25-11-2016 11:38

Ok, dus: Door de mens veroorzaakte schadelijke klimaatverandering is een complot om burgers extra te kunnen belasten.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

25-11-2016 15:51

Nope maar dat maken ze er wel van, het milieu interesseert ze namelijk helemaal niets.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-11-2016 22:27

Mooie docu hoe ons prachtige NL is vormgegeven door onze 'vervuilende' manier van leven.
We zijn er wel wat dieper door gezonken maar mijn kribje staat gelukkig hoog :oops: :lol:
Hier plukken vooral wij als visssers nu nog de vruchten van, gaat in Baotou nooit gebeuren :(
Iedere vrucht is daar kankerverwekkend namelijk.
http://www.npo.nl/onzichtbaar-nederland ... 22%3A20%7D
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

27-11-2016 22:45

Sebastian Huvenaars schreef:Ok, dus: Door de mens veroorzaakte schadelijke klimaatverandering is een complot om burgers extra te kunnen belasten.


Nogmaals, het is zeer twijfelachtig dat deze kleine opwarming van laatste 150 jaar echt toebedeelt kan worden aan de mensen (oftewel de industriële groei). Helemaal je beleid op CO2 uitstoot voeren is gewoon belachelijk. Afkoeling en opwarming van de Aarde is veel complexer dan je wordt wijsgemaakt in de media.

Ik snap ook niet waarom milieu, klimaat en energie beleid over een kam geschoren wordt. Als je alles los van elkaar koppelt kan je veel meer bereiken. Dat je zorgvuldig met het milieu moet omgaan heeft niks met klimaat verandering te maken. Hoe kan je bijvoorbeeld geïmporteerde bomen uit Amerika gaan verbranden voor energie? Volgens de regels van de Verenigde Naties wordt CO2-productie niet toegerekend aan het land waar het hout wordt verbrand, maar waar het wordt gekapt. Zijn we dan slim bezig? Houtverbranding levert meer schadelijke uitstoot op dan onze kolen centrales. Maar volgens de boekhouding van de overheid zijn we schoner bezig.... yeah right!

Of windmolens in natuurparken bouwen, eerste een veld bomen maaien zodat je zo'n onduurzaam ding neer kan zetten. Lekker bezig staatsbosbeheer, vast goed voor het moraal ofzo.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Plaats reactie