welke software

Plaats reactie
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

04-04-2016 18:34

Hallo luitjes,

ik vraag me af wat er vandaag de dag wat wordt gebruikt door jullie.
Ik heb nu een Lowrance hook 4 met gps, ik dacht zo gezegd zo gedaan, maar wat blijkt... er moet nog van alles gedownload worden om het in werking te stellen...
He jammer, deze digibeet snap al niet zo veel van computers en dit en dan weer even dat downloaden, uploaden, sd kaart , plotter , hardware , docter sonar , hulp lijn inschakelen , die snapt weer niet wat ik zeg...

uit eindelijk loop ik vast. grrrrr onder het mom "vroeger was alles beter" dat is trouwens helemaal niet waar... ga maar een een wedstijdje houden.... trakker band verwisselen met iemand die het 50 jr geleden dee... reken uit je winst..... vandaar dat ik nu zn gps ding heb ;)

Nu zit er bij mijn aankoop allemaal papiertjes en dingetjes, dus ik naar de site http://www.gofreeshop.com
en zie daar het hele insight genesis gebeuren... ik zie door de bomen het bos niet meer hoor...
Ik vermoed dat ik hier iets moet downloaden... maar wat???

wanneer ik nu de gps kaart heb open staan op me Lowrance zie ik eigenlijk alleen een groene kaart van Nederland en z'n contouren, ik zie bijv niet de kanalen en meren in mijn omgeving op de Lowrance, hoe kom ik daar aan? is het nu echt zo dat ik een Lowrance met gps koop... dat ik er dan nog niet ben,,, en nog meer moet kopen??? of zijn dit alleen maar extra pakketten, niet noodzakelijk dus..??...

Ik heb wel een beetje zitten googlen maar omdat ik niet weet wat ik zoek,, waar ik het over heb of hoe dan ook, zakt bij mij na een half uur wel de moet.... in de schoenen.

Wat wil ik ermee....
ik zou uit eindelijk op (groot) water/meren , way points gaan gebruiken.
kaart maken lijkt me handig, dus rondjes varen en dan thuis op je gemakkie alles terug kijken.
zo zag ik bijv Dr Depth... dat lijkt mij wel een geschikt programma maar kon ook al vinden dat het door Lowrance overgomen is en niet meer verkrijgbaar is... ik begreep dat dit programma voor ons karper visserij perfect is/was omdat tie zo gevoelig is.... je het terug kon kijken naar het bodem verloop aan de hand van je gps locatie... dat lijkt me wel wat...

Dus mensen... wat heb ik noodzakelijk nodig??? en wat is handig als optie erbij..... welke programma's

Offfff wie ziet het zitten om een x dit samen door te nemen en te instaleren???

Ik ben heel benieuwd of ik er zo uitkom... anders wil ik plan B wel inzetten en dat is iemand uitnodigen.

Ik woon overigens in een dorpje naast Nieuwkoop ( hoef ik aan jullie niet uit te leggen waar dat ligt )
en ik ben regelmatig in een dorpje bij mijn vriendin, naast Nieuwegein.

Wie o wie kan en wil deze digibeet helpen ;)

Gr Niels
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-04-2016 17:13

met Reefmaster kun je je eigen kaarten maken,ik gebruik de GPS gewoon met de software die erin zit,hoef niet perse een kaart waar de wateren opstaan,als je nu een waypoint aanmaakt kun je die gewoon terug vinden,groeten henk
in combinatie met de dieptemeter vindt ik dat voldoende
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

06-04-2016 20:14

Oke Henk , klopt het dus dat jij ook nix geen contouren van wateren of wat dan ook ziet op je dieptemeter????

De lowrance help desk heeft me verder op pad geholpen. Ik krijg 1 of andere code ,en dan kan ik iets downloaden op me sd kaar zetten...pffff daar gaan we weer... en dan hopelijk doet tie wat ik bedoel/wil......

We gaan het mee maken.... thanx anyway

Gr Niels
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-04-2016 19:52

klopt,heb ik ook niet nodig,we hebben zelf een kaart gemaakt met reefmaster,voor een water(is ook niet zo makkelijk!) maar zonder kaart staan de waypoints er gewoon in en kun je die makkelijk terug vinden,tip: maak een waypoint aan van waar je stek is dan kun je in donker altijd je plek terugvinden,groeten en geluk,Henk
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

13-04-2016 21:00

Waar is de ouderwetse pijlstok, a4 en kleurtjes gebleven?
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-04-2016 21:22

Bas,die ga ik inzetten als ik potentiele stekken met dieptemeter en gps gevonden heb.
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

15-04-2016 12:00

Oke Henk, dank je wel... had de hele tijd gevoel dat ik wat mis.
Ben er van de week mee op pad geweest en ben weer wat wijzer geworden over dat ding... ik heb trouwens een kaart gekregen maar kan hier echt geen klote mee..... ik vin het goed zo (enkel groen beeld) haha
Maar wat vet zeg... downscan.... je kan echt alles goed zien... waterplanten , grote stenen en een hoop vuil.
(Uiteraard gechekd met de hark)

Ja Bas, waar is de prik stok,,,,, lees hark bij mij..... nou gewoon in mijn schuur. Met die stok kom ik maar 2,5 mtr diep, tuurlijk kan je een nog langere stok nemen, maar vin 2 mtr wel voldoende en daarbij heb ik nu mijn dieptemeter... dit om gewoon meer een totaal plaatje te krijgen van het water... dus ook vaargeul te chekken, of de iets diepere stekken.

Maar nog even naar Henk terug... Henk, hoe bevalt reefmaster je?
Ben je tevreden met de gevoeligheid wat het programma kan vast leggen? Zie je alleen dieptes, of kan je heel fijn harde plaatjes op je kaart zien, of markeer je dat, zodat je dat dan weet.

Ben benieuwd

Gr Niels
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

15-04-2016 16:26

En of je die bottem hardness gebruikt
:)
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-04-2016 13:29

Nelus,heb het niet zelf gebruikt,wel een trial versie geprobeerd,maar je moet je er echt in verdiepen om een goed resultaat te krijgen,is niet zo'n programma van dat doe ik ff.
een kennis van mij gebruikt het en maakt kaarten ermee,die zien er perfect uit,ik gebruik die kaart in combinatie met de dieptemeter en eventueel peilstok,je kunt eenvoudig de trial versie 14 dagen proberen,groeten henk
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

16-04-2016 17:34

Nelus, ik heb vorig jaar Reefmaster aangeschaft (zonder bodem hardheid tool) en gebruik deze in combinatie met een Lowrance Elite 4 CHIRP. Ik ben hier tot nu toe zeer tevreden over. Wat bij mij de doorslag gaf is dat je dit programma off-line kan gebuiken. Dus als je ergens nieuw bent (zag maar Frankrijk) kan je meteen de logs van je fishfinder importeren en er een map van maken. Dit kan met de software van Insight Genesis volgens mij niet (althans niet op het moment dat ik Reefmaster aanschafte). Als je een beetje handig bent kan je ook kaarten exporteren en op de fishfinder zetten. Op youtube zijn daar filmpjes over vinden. Zo is het mij ook gelukt :-)
Bijlagen
Chart 03_08_2015 [0]_track_1.jpg
Je log terug kijken
(156.47 KiB) 1472 keer gedownload
RM3.png
Tracks
(321.58 KiB) 1181 keer gedownload
RM2.png
2D
(347.67 KiB) 1181 keer gedownload
RM1.png
3D
(471.98 KiB) 1181 keer gedownload
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

18-04-2016 08:42

Henk , dank voor je info.

Aldert, leuk om te horen dat je er positief over bent.
Denk dat ik het maar gewoon moet aanschaffen... ook al ben ik niet handig met computers, het zal me toch wel een x lukken haha.... van mij apart ben ik 2 jr verder voordat ik het goed onder de knie heb, tijd investeren :)

Mensen bedankt :)

Gr Niels
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-04-2016 17:03

gewoon eerst de trial versie aanvragen 14 dagen gratis proberen,groeten henk
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

19-04-2016 17:41

Henk Teunissen schreef:gewoon eerst de trial versie aanvragen 14 dagen gratis proberen,groeten henk


@Niels, als je met de trail versie aan de slag gaat kan ik je alleen als tip geven eerst wat logs/tracks te verzamelen zodat je daarmee aan de slag kan. Voor een beetje resultaat heb je echt wel wat nodig. Interpoleren is leuk, maar voor detail dien je toch echt wel mooie lijnen te varen (hangt ook van de diepte en beam af).
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

20-04-2016 14:25

Henk en Aldert ,

Ik heb inderdaad eerst de trail gedownload maar man man man .... hoe bedoel je , door de bomen het bos niet meer zien hahahah

Ik krijg wel wat voor elkaar maar nog lang niet het gewenste... ik probeer er elke dag een half uur, wat kan uitlopen mee te spelen... youtube beetje bij houden... komt vast wel goed.

ik ga zo eerst een nachje vissen... die K*t computer wacht maar een dagje ;)
kan ik meteen een nieuwe log varen. had er overigens al een paar op staan hoor.

Heren ... Geluk ;)
oww en Aldert,,, wat bedoel jij met de diepte van beam???

Gr Niels
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

21-04-2016 21:05

Nelus Man schreef: wat bedoel jij met de diepte van beam???

Gr Niels


Hoe meer kHz, hoe smaller de beam. Maar wel weer meer detail. En hoe dieper het is, hoe breder deze dan wordt waardoor je een groter bereik heb.

Over het algemeen kan je stellen dat alles onder de 2 meter vrij kansloos is voor elke fishfinder. Dan kan je beter een zo hoog mogelijke kHz gebruiken voor detail.
Bijlagen
cone-angles-300-1-.gif
(15.24 KiB) 1330 keer gedownload
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

21-04-2016 22:34

Aldert, volgens mij heb ik alles op zn hoogst staan...
Jij heb een elite4 chirp , en ik heb de hook4 chirp

Vraag me niet waarom maar de elite is hook geworden,,,, wat het verschil is weet ik niet , denk gewoon dat ze het zelfde zijn , kwa software/menu.

Hoe heb jij je instellingen staan???
Ik zelf ben nog wel aan het afstellen, dacht dat ik er al aardig was... ik dacht dat ik het goed kon zien, wanneer het keihard zo zijn, maar helaas het was nog zacht, daaronder was het wel kneiterhard, dus hij moet dat laagje nog aangeven.

Buiten het bodem verloop,,,gebruik jij je dieptemeter om goede / harde plekjes te zoeken, dan ben ik benieuwd naar je instellingen....of om roofvis op te sporen.

Geluk
Plaats reactie