N.a.v. het KWO artikel over het juist wegen van vis.

Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-12-2015 10:57

Nu las ik net het KWO artikel m.b.t. het juist wegen van een vis, maar wat ik miste is het volgende; Hoe weet je, wanneer je er persoonlijk echt belang aan hecht, überhaupt of dat je weegschaal het juiste gewicht aangeeft? Nieuwstaat of oud! Er circuleren namelijk modellen aan de waterkant van een tientje tot...

Ikzelf heb al ruim een paar decennium een 25kg. Waymaster weegschaal en die koste destijds iets van 125 gulden. Ondertussen is het een hele legitieme vraag of die het gewogen gewicht nog juist aangeeft. Daarom pak ik al jaren op z'n tijd een 20kg. zak hondenvoer en hang deze aan de weegschaal en bekijk of het gewicht overeenkomt. Ik houd op die manier meteen wat rekening dat de mogelijke schaalafwijking juist groter wordt naarmate het gewogen gewicht ook zwaarder is. Sowieso gebruik ik de Waymaster voor het mengen van boiliemix gebaseerd op kiloverpakkingen en is dat voor mij eveneens een indicatie. Maar begrijpelijk is ijken/kalibreren het meest zekere antwoord om de weegschaal op orde te hebben.

Nu vis ik persoonlijk niet vaak op wateren waar ik uitschieters verwacht en neem de schaal steeds minder vaak mee. Maar vissend - voornamelijk tijdens vakantie - op een nieuw water komt de weegschaal er meestal wel een paar maal aan te pas. Vaak vindt ik het, en ik gebruik juist een kleine tas om niet geneigd te zijn een pakezel te worden, gewoon teveel bijkomend gewicht en ruimte inname waar ik dan liever wat meer voer, een extra fles drinken, of zoals in de echt koude periode, een flinke thermosfles met wat warme soep en een extra boterham voor in de plaats prop. Want energie verwarmt het lijf en maakt een kille visdag dragelijker! Bovendien neem ik 'm tijdens het penvissen al jaren amper mee (en niet omdat je alleen kleintjes vangt met de pen :wink: ).., of het moet weer die vakantie en nieuw water zijn.

Over het daadwerkelijke wegen; Ik stel de weegschaal altijd een ons voor de nul op de weegschaal af bij een natte weighsling. Dat onsje geloof ik wel. Want als ik weeg, dan is het voor eigen indicatie en niet voor de buitenwacht. Ik moet trouwens bekennen, dat wanneer ik weer een keertje contactlenzen in heb wegens het dragen van een polaroid zonnebril, dat ik de vissen groter schat dan met en bril op de neus haha... Dat heeft geloof ik te maken met de brandpuntafstand. Dus meestal gewoon een meetlintje onder het vissenlijf.

Maar wat wanneer een correcte weging gewenst is, zoals wanneer je bijvoorbeeld foto's ergens wilt plaatsen met gewicht vermelding o.i.d., dan graag secuur. Het zal niet de eerste maal zijn dat er in de media over gewicht van een vis getwist wordt. Zo heb ik trouwens eens twee maal aan een vriendschappelijk karperwedstrijd - maar wel eentje met inleg en prijzen - meegedaan (zoals verwacht mijn ding niet), en daar mocht men gewoon de eigen weegschaal en weegzak gebruiken. Eigenlijk omdat het door het gros niet nodig gevonden werd dat mensen 's nachts voor een ander de tent uit moesten en/of om zo allemaal één en de zelfde weegschaal en weegzak te gebruiken. Eerlijkheid verwachtte we onderling allemaal wel van de andere vissers, maar hoe eerlijk was de gebruikte eigen weegschaal? Dat was een legitieme vraag. Die schalen waren namelijk van merken als Ultimate, X2, Waymaster tot goedkope digitale weegschaaltjes etc.. Persoonlijk vond ik het onhandig dat dit gehanteerd werd tijdens een wedstrijd, want wat maakt het een wedstrijd? Het gevangen gewicht! Als voorstel opperde ik het idee dat telkens de laatste vanger de schaal en zak zou doorgeven aan de volgende en zo ook het wegen kon bijwonen. Het tegenantwoord was dat ik het dat weekend twee dagen en nachten mocht doen haha :D... Zo begreep ik dat een latere wedstrijd dus op twee ons beslist werd. De winnaar had een goedkoop (dacht digitaal) geval. Ach, zolang het voor de nr. 2 geen probleem was...

Resume; Is het gewicht of de indicatie alleen voor jezelf van belang? Gebruik dan een soortgelijke methode als met een zak hondenbrokken om de juiste weging van je weegschaal in de gaten te houden. Wil je de gewichten met de buitenwereld delen, of zelfs in de media wereldkundig maken? Laat dan de weegschaal ijken of een geijkte aanrukken. En vis je met een vismaat die een andere schaal dan jezelf heeft? Vergelijk jullie verschillende wegingen dan eens...

Kan je eventueel de weegschaal aanhouden die het meeste gewicht aangeeft, want wat maakt het tussen twee visvrienden eigenlijk ook allemaal uit (alleen tussen jullie he...) :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

04-12-2015 12:26

Ik had het ook al over ijken/kalibreren echter dan als facebook reactie. Echter wie zegt dat jouw kilo verpakking boiliemix daadwerkelijk een kilo is en je zak hondenbrokken daadwerkelijk 20 kilo en praten we dan over een kilo inhoud zonder verpakking of een totaal gewicht?
Daarnaast weegschalen wat te denken van de weersinvloeden?
In een weegschaal zit een veer, metaal krimpt bij kou en zet uit bij warmte, toch? Heeft dit geen invloed op de weegresultaten? Daarnaast hebben we allemaal wel eens filmpjes gezien van een weegklok die een keertje helemaal rond gaat en halverwege blijft steken een teken dat de veer flink uitgerekt wordt. Het nadeel van een veer is dat zulke veren wel makkelijk uit kunnen worden getrokken, echter het verende eigenschap verliest als ie volledig uitgetrokken word. Pak een veer uit een balpen trek deze uit, en de veer zal in die zielige uitgetrokken houding blijven staan en niet terugveren, leuk tijdens de volgende weging. Ik kom tot de conclusie dat het juist wegen van de vis niet kan!
Daarnaast heb je een afwijking op je weegklok welke evenredig toeneemt bij het toenemen van het gewicht. Echter hoe groter het gewicht hoe groter de afwijking. 400gr afwijking op 4 kilo is heel wat anders dan 4 kilo op 40 kilo. En aangezien de afwijking meestal negatief is ( aftrek ) kan die 40 ponder ook een 38 ponder zijn.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

04-12-2015 12:35

Wow wat een muur van texten kan je toch schrijven :lol:

Om het kort te houden: je weger gewoon afgeven aan een gecertificeerd bedrijf dat kan ijken.
De enige optie om zeker te zijn dat je weger daadwerkelijk het juiste aangeeft.

Met huis tuin en keuken materiaal is bijna niet te doen. Dus als je je echt druk maakt om die laatste paaf grammen: laat hem dan ijken.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

04-12-2015 14:23

Mijn goedkope digitale weegschaal (carpcontrol 15 euro) geeft net zoveel aan als een Reuben Heaton waymaster.

Sommige mensen wegen echter in Engelse ponden in plaats van Nederlandse ponden, dan wordt het verschil aanzienlijk groter.
Als ik een vis vang van 15,4KG dan is dan 30,8 Pond, op de pond schaal is dit 33,9 Pond, beetje appels met peren vergelijken aangezien dit 10% meer is.
Altijd even vragen om welke pond het gaat :)

Daarom wegen ze op competities zoals het WCC ook in Kilo's want een Kilo is altijd een Kilo en er kunnen dan dus geen verschillen in maateenheid zijn.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-12-2015 18:23

Het juist wegen van een vis?
Heerlijk te lezen hoe belangrijk dat gevonden zou moeten worden.. :roll: :roll:

Laat eerst jezelf ijken en nakijken, dat scheelt ook al. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

04-12-2015 20:23

Ik ben geijkt en nagekeken (resultaat hou ik liever voor mezelf)
weeg ze namelijk met mn hoofd,blijft er altijd een stukje verbeelding over.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-12-2015 12:18

Henk,niet heiliger zijn dan de paus !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-12-2015 15:16

(Dat krijg je als je traag typt, dan zijn mensen je klaarblijkelijk voor :P ...)

Mooi man, om te lezen dat iemand die zeer waarschijnlijk zelf eens alle "gewichtige" zaken woog, er klaar mee is en vervolgens weeggedrag van anderen - of de overdenking ervan - veroordeeld :D . Gij zonder zonde werpe de eerste steen, luidt de spreuk. Nou, in dat geval verlaat nog geen zandkorrel oprecht die hand 8)...

Bovendien, de omschreven eindgedachte was; Houd buiten jezelf niet ook een ander voor de gek (mocht die gemist zijn, en jawel). Niet hoe belangrijk iemand persoonlijk het wegen van een vis zou moeten vinden :wink:. Een ieder gaat de gang maar.., of niet. Maar wanner je als wegend visser dan toch iets duidelijk wilt maken aan de buitenwereld, zorg dan dat je het zo correct mogelijk over hetzelfde hebt. Voor je het weet praat je onderling - als je dan toch heel nodig moet - niet in spettertjes, maar hele bergen cijfermatige poep...

En jawel, we zijn aangekomen bij de aangehaalde kilo's en Engelse ponden; Leuk joh, een Engelsman die in Frankrijk ongevraagd zijn verhaal aan me opdrong in Engelse ponden omdat hij dan nog net het volgende tiental op de schaal haalde. Toen ik 'm erop wees dat we op het vaste land waren, hij het tegen een Dutchy had, en ik met een glimlach vroeg of het dan Engelse ponden waren, kreeg 'ie rode wangetjes. Zo diep zit dat indruk willen maken in dit wereldje (e.a.)...

Overigens gaf ik in die vorige lap tekst al aan dat ijken de beste optie is wanneer het dan toch door de weger zo belangrijk gevonden wordt. Lag vast aan mijn tekstuele muur dat dit even gemist werd :D. Sorry.

Facebook; Toevallig een paar weken geleden op CB vermeld dat ik FB al een goed jaar niet meer heb. En niet dat iemand op de hoogte van mijn wegen hoeft te zijn hoor (doe m'n best haha), dat is slechts verduidelijking dat ik niet heb afgekeken :wink:. Ik vermelde trouwens in m'n Klaagmuur zelf ook al het volgende
Ik houd op die manier meteen wat rekening dat de mogelijke schaalafwijking juist groter wordt naarmate het gewogen gewicht ook zwaarder is.
Maar ja, die eeuwige lappen tekst van me. Lastig lezen (zal er op letten, eens haha)...

Wat betreft uitgerekte veren; Zal best. Hoewel een balpenveer een drukveertje is, en een unsterveer een trekveer. Zelf heb ik trouwens nog nooit gebruik hoeven te maken van de 25 kilo mogelijkheid op de Waymaster (R&H) schaal. Laat staan er voorbij. Maar wanneer een aantal weegfans op zulke opgerekte wijze de spreekwoordelijke veer in de eigen poeperd wenst te steken, dan denk ik; Ach, zolang men het in vast groepsverband doet, dan is het veilig en zal er vast een goed gemeenschappelijk gevoel en een glimlach bij komen kijken. En een glimlach om een onsje (of twee) meer, die wil ik niemand ontzeggen :wink:...

PS: Persoonlijk zou ik, als ik weegfetisjist was, meteen een afbeelding van een Smiley in m'n unster proppen (marktaandeel graag). Maar wel zo dat de streepjes nog heel goed zichtbaar zijn. Je zou toch eens een streepje missen!

En over het globaal wegen wat ik zelf toepas; Ik mag hopen dat wanneer ik bij mijn vrouw d'r werk een 20kg zak hondenvoer op de digitale hondenweegschaal zet en deze gaat wat (de verpakking) voorbij de 20 kilo, dat mijn schaal er thuis met een om en nabij zelfde gewicht vermelding er niet veel naast zal zitten. Het zelfde geld wat mij betreft ook voor weging met gecontroleerde kiloverpakkingen uit de levensmiddelenbranche wanneer ik met boiliemix bezig ben. En dan heb ik het over meel met of zonder folie en papier verpakkingen. Net een papieren kilo verpakking op de schaal gelegd. 8 gram. Wow! En een folie verpakking.., 7 gram. Jongens, da's op twintig verpakkingen 150 gram. Klopt trouwens wel, 20 verpakkingen in de Sensas ton en de weger op nul. En of die grammen weegschaal, waar ik net de verpakkingen op gewogen heb, dan weer klopt? O jo man, m'n nachtelijke klanten klagen niet haha...

Maar je zal je eigen bestaan toch in twijfel trekken om een onsje meer.., of juist minder. Dat is zoiets als een klein beetje water meer in je sling - en ik heb er net dat klakkeloze onsje extra water in gekiept en dat heb je niet eens in de gaten mensen! - niet opnieuw het unster op nul zetten en er is weer extra kans op juichstemming. Net als bij een vis die een nacht aan je bollenberg heeft lopen knagen. Jippie, de kurk kan van de fles... Daarom schrijf ik dat ik af en toe ter indicatie voor mezelf weeg, en ik de weegschaal met natte weegzak sowieso een ons voor de nul afstel. Indicatie.., niet meer. Sowieso, alsof wat minder gewicht aan vis het genoegen van de dril minder leukt maakt (ligt eerder aan verkeerd materiaal) of dat dit een geland vis minder waardevol als vangst zal maken? Nope! Hier geen slechte nachtrust over wat minder gewicht hoor. Maar wel wanneer ik heel sporadisch een bek lelijker haak en/of maak dan gewenst is (gebeurt alleen mij zeker). Blijft k..!

Wat me trouwens opviel. Ik las niets over krimpende en uitgerekte meetlinten. Ondanks het uitblijven hiervan wil ik hierover toch mijn excuses aanbieden dat ik graag zo'n old scool geel geval onder de vis leg. Of is old scool juist cool en mag dat wel :roll:. Weet je; Om telkens met moeite m'n pielemoos te traceren, uit mijn broek te halen en keer tien te rekenen bij een visje van 60 centimeter, dat is gedurende mijn eerste visjaren niet goed voor mijn vertrouwen gebleken. Zeker niet toen ik nog met anders om me heen viste. Overigens is dat meetlint ook hoofdzakelijk gewoon weer voor mezelf een indicatie van visformaat, net als gewicht. En als iemand om formaat verduidelijking vraagt of deze anderszins gewenst is. Dan geef ik graag aan hoe ik de dril beleefd heb en praat ik ter verwarring liefst niet in penislengten m.b.t. afmeting van de vis, maar in cm en ponden of kilo's... Foei, stoute Marco! Maar ja, zoals ik probeer te verduidelijken; Zo min mogelijk bergen poep aan buitenstaanders graag. Van de andere kant; Laten we toch helemaal met beeldvorming stoppen en meteen ook maar geen grote vissenfoto's posten of als banner gebruiken...

Want als iets visformaat een beetje duidelijk of soms zelfs overdreven maakt 8).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

06-12-2015 00:22

Weeg zelf bijna nooit, alleen vissen van het uitzet project (groei terugkoppeling) en vissen die naar mijn idee erg zijn afgevallen.

Voor sommige mensen lijkt het gewicht van de vis belangrijker dan het genieten van het mooie plaatje.

Om die reden hebben ze bij ons ook van die fletse villedons uitgezet (kilo knallers), doe mij maar een mooie echte spiegel, rijen of volschub :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-12-2015 00:41

Ik neem altijd de weegschaal van thuis mee, ga er eerst zelf opstaan.en daarna neem ik de vis in mijn handen en bekijk het verschil. :roll:
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

06-12-2015 19:08

Thuis wegen, langs de waterkant 2 kilo shoarma liggen vreten, zo vang ik m'n veertigers ook wel :D :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-12-2015 20:01

Was het maar zo, zowel in Nederland als in frankrijk steek ik op 39.9 pondjes :cry:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-12-2015 22:27

H@ Henk,
jij weet vast hoe heilig de paus is.

En vast ook dat hij niet gaat voorschrijven hoe een karper juist te wegen..al dan niet met gekeurde en geschikte voor handelsdoeleinden geijkte apparatuur. Want pas dan ben je een heilige. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-12-2015 11:00

Voor wie het boeit;
Bovendien, de omschreven eindgedachte was; Houd buiten jezelf niet ook een ander voor de gek (mocht die gemist zijn, en jawel). Niet hoe belangrijk iemand persoonlijk het wegen van een vis zou moeten vinden :wink:. Een ieder gaat de gang maar.., of niet. Maar wanner je als wegend visser dan toch iets duidelijk wilt maken aan de buitenwereld, zorg dan dat je het zo correct mogelijk over hetzelfde hebt. Voor je het weet praat je onderling - als je dan toch heel nodig moet - niet in spettertjes, maar hele bergen cijfermatige poep.
Beeldvorming dus! In onderstaand geval een berg spreekwoordelijke hondenpoep;

http://www.inclusienieuwestijl.nl/wp-co ... orming.png

8).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-12-2015 11:10

Bottomline: weeg je je vissen niet: nice! Weeg je je vissen wel: ook nice! Weeg je je vissen niet correct: jammer, maar iedereen kan bijleren! Weeg je je vissen niet correct omdat je de boel (incuslief jezelf) graag belazerd: hahahaha!

Hier in Belgistan meten we ze zelfs. Meten! :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-12-2015 17:43

Ben 't gewend hoor bij meer dan een paar alinea's. Dus geen typisch geval van 'er was een Belg'...
Wat me trouwens opviel. Ik las niets over krimpende en uitgerekte meetlinten. Ondanks het uitblijven hiervan wil ik hierover toch mijn excuses aanbieden dat ik graag zo'n old scool geel geval onder de vis leg. Of is old scool juist cool en mag dat wel :roll:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-12-2015 11:29

Mark,helemaal gelijk.wel of niet wegen,iedereen moet doen wat ie leuk vindt.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-12-2015 12:48

Wegen heeft al jaren geen toegevoegde waarde meer voor mijn visserij, zoals ook foto's dat niet meer zijn, dat is veiliger voor me, anders loop ik de kans dat ik misschien toch ga meedoen met de RATrace die momenteel welig tiert op Facebook....!!!!

Je wordt gek getrapt met al die TBT's....!!! Pffffffff...
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Plaats reactie