aankoop 2dehands voerboot

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-11-2015 10:10

Zowieso een proef vaart, kijk of die recht vaart, bakjes het doen, verlichting het doet, het trimmen werkt, de afstand acceptabel is, er geen corrosie is in de bedrading indien je dit kunt zien, vage kit randen in een ander kleurtje of een nieuwere uitstraling hebben. Kijk ook of er zwakke plekken te zien zijn zowel in de boot als buiten de boot.bekijk de afstandsbediening eens bij de batterijen of er corrosie is.

Verder vooral op je gevoel afgaan, en indien een proef vaart niet mogelijk is gelijk afkappen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-11-2015 11:03

Lorenzo,

Wat is je budget? Dat bepaald namelijk meteen de kwaliteit van het merk voerboot en de onderdelen die er in verwerkt zijn!

Ik heb zelf een simpele Baitliner. De eerste zender/ontvanger hield er al vlug tijdens een FR trip mee op.., altijd fijn. Deze boot heb ik terug gestuurd, de verwachte service, en aan de tweede 2.4ghz variant BL heb ik uiteindelijk uit noodzaak zelf maar een betere zender/ontvanger toegevoegd. Koste me 100 euro voor een Futaba combinatie met daarop meteen extra servo kanalen. Werkt fantastisch, en die kanalen zijn tevens belangrijk wil je later wat extra's in/opbouwen. Een BL boot met de standaard bijgeleverd versie zender/ontvanger zou ik om bovengenoemde redenen dus links laten liggen.., of je moet zelf de aanschaf van een betere zender/ontvanger financieel incalculeren.

Verder heb ik een tweede servo aangebracht om de bak te lossen. Voor een boot, ongeacht merk, waarop dan ook meer dan de standaard zaken verwerkt zijn betaal je 2e hands gewoon wat meer.

Vraag, zoals Rik ook aangaf (ik zag dat die ondertussen gepost had), aan de verkoper sowieso of je de voerboot op het water mag testen mbt bereik en andere functies. Een half uurtje aanrommelen met zo'n bootje geeft meteen wat inzicht hoe het met de accu's staat gesteld. Ongeacht het soort gebruikte accu kosten die een paar centen, en slechts eentje is niet ideaal! Vraag gewoon naar de aankoop bon van de boot en/of accu's. Dat maakt duidelijk hoe oud alles is, en is een kleine indicatie hoe het met het gebruik gesteld kan zijn. Accu's hebben namelijk niet het eeuwige leven, hoewel een goede evt. bijgeleverde lader veel scheelt. Of de boot echt frequent gebruikt is moet je verder een beetje uitvogelen via vraagstelling. Controleer ook op vocht binnen in de schaal. Electra en vocht is ellende...

Luister verder op het droge naar het lawaai van de motor en schroefas combinatie. Die moet zoemen, liefst niet al te hard, maar daar ontkom je enigszins niet aan in een lege schaal die een voerboot is. Het moet zeker niet rammelen en ratelen! M'n 2e BL was helaas veel luidruchtiger dan de eerste, en lange tijd stoorde het me niet zo, maar afgelopen jaar was ik er wel klaar mee. Hoewel de motor en as waarschijnlijk uitgelijnd kunnen worden dmv de rubberen motorophanging en de koppeling en de kleine inbusboutjes (wat een gepiel) viel dit bij m'n baitliner tegen. Zowel een nieuwe vaste als een flexibele koppeling tussen motor en schroefas brachten echter geen uitkomst (kost gelukkig geen kapitalen). Recent ben ik dus maar zelf aan het knutselen geslagen en heb ik met een op de assen klemmend stukje auto benzineslang en 2 kleine dubbele oorklemmen een flexibele koppeling gemaakt.

Met deze koppeling werkt het bootje nu perfect.., zoeeemmm!

Ps: Vergeet trouwens niet dat een goedkope boot (of losse schaal) met wat handigheid en een leuk budget zelf goed op te knappen is tot wat moois. Moet je daar wel handig genoeg voor zijn en/of zin in hebben natuurlijk...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

27-11-2015 22:36

Spaar langer door voor een nieuwe. Heb je iets met garantie. Ingooien kan nog steeds.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-12-2015 23:35

Simpelweg een nieuwe boot met garantie kopen is mooi.., maar verder geen garantie dat het goed blijft werken. Een goede betaalbare 2e hands boot met aangepaste en betere merkonderdelen geeft wat dat betreft meer garantie op duurzaam blijven varen dan een nieuwe en even dure Chinese boot met garantie.

Flink doorsparen voor wat goed nieuws is echt een andere optie dan gewoon door sparen voor een nieuwe.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

02-12-2015 07:59

Hoi Marco,
Een nieuwe boot met merk onderdelen( Graupner, enz. ) is altijd beter dan een boot met Chinese zooi.
Dat is wat ik vertelde. Daar krijg en heb je garantie op. Niet op een tweede hands boot!
Daar geeft de verkoper Geen garantie.
Mvgr. Aaron.
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Plaats reactie