Slaapfaciliteit!

Plaats reactie
Gaby Winter
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-07-2014 15:38

08-07-2015 19:00

Ik was eigenlijk wel eens nieuwsgierig of er mensen zijn die alternatieve mogelijkheden toepassen m.b.t. nachtvissen en dan met name de slaapplaats.

Ik ben zelf werkzaam bij Defensie. Ik slaap dus vaak buiten. Nu heb ik af en toe in een hangmatje geslapen snachts tijdens het vissen of in een bivybag. Maar nu was ik dus benieuwd of er mensen zijn die die passie, gekheid hoe je het ook wil noemen ook delen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-07-2015 20:30

Ja in een natuur reservaat vroeger wel vaak gedaan alleen in de slaapzak en de trui als kussen.diep in de avond aankomen en voor het licht word weer weg wezen.en ja dat sloopt je wel hoor haha
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-07-2015 22:40

M'n eerste visnachten bracht ik achter de hengels door op zo'n canvas klapstoeltje waarin de stof hol hangt. En ondanks dat het prettig hing was dit niet echt goed voor m'n rug op de lange duur. Buiten dat was het maart en ijskoud. Maar ik was jong, gedreven en een beetje afzien liet voor mij de vangst alleen maar zoeter smaken.

Vanwege die betrokkenheid tot vangen vind ik trouwens het penvissen nog steeds de leukste vismethode. Bovendien heb je zo snel info wat er op een stek gebeurd, en is het een licht bepakte come & go visserij. Op een kruiwagen zit ik zelf niet te wachten. Bij het statisch vissen heb ik snel het idee dat ik een slaaf ben van m'n materiaal. En ga ik meer dagen, zoals met het gezin, dan lijkt het wel alsof vangen slechts iets is wat tussen het recreëren door loopt (is het ook :wink: )...

In ieder geval heb ik wat later tijdens dat eerste seizoen zelf zo'n dun campingstretchertje gecamoufleerd (een visstretcher koste toen zo'n 400 a 600 gulden) en daar vervolgens twee seizoenen m'n visnachten op doorgebracht. Vaak onder de sterrenhemel en hoogstens had ik een plu en een slaapzak bij me. Nooit meer de zelfde visbeleving gehad als tijdens die seizoenen. En ook nu vis ik liefst, mocht ik nog een nachtje pakken, met niet meer dan een stretcher en open plu. Die verbondenheid met de natuur brengt me de prettigste visbeleving.

Ik heb ondertussen ook een goed zelf opblazend matje gekocht en die wil ik ivm makkelijke mobiliteit waarschijnlijk ook voor het vissen gaan gebruiken. Met minder zware en grote spullen is het nu eenmaal ook makkelijker om door het struikgewas banjeren. Nachten hoeven ook niet altijd lang te zijn, en zo komen hopelijk wat meer stekken in zicht...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2015 01:37

Als vangen iets is wat er tussendoor loopt dan komt dat puur uit je eigen Marco. Of dat je op je stretcher blijft liggen of dat je om een uur of 3 even een wekker zet en het water bekijkt op eventuele activiteiten opnieuw in legt en dat herhaalt om 6 uur.
Statisch vissen hoeft niet per definitie te zeggen dat je blijf zitten waar je zit.zal niet mijn eerste keer wezen dat ik om 3 uur beide hengels verplaats en om kwart over 3 een run kreeg.dan ligt het statisch vissen je gewoon minder en dat kan natuurlijk.
Ik vind oppervlakte vissen het mooiste wat er is.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-07-2015 07:42

In de beginne vroeg ik me opeens af waarom ik toch iedere keer een tent mee sleurde, vanaf toen ben ik onder de blote hemel gaan slapen wel op een stretcher en mocht er kans zijn op regen een open plu.
Daarna een tijdje zonder vervoer gezeten en toen moest alles op de fiets en kwam ook al gauw de hangmat om de hoek kijken, het ging wel maar het was niet mijn beste vriend die hangert.
Heeft wel een dikke storm overleefd dat was wel kicke en in de ochtend ving ik toen een prachtige schub, m'n grootste op dat water na vele jaren.

Nu op de boot, enkele keer bivvy, blote hemel of in de auto maar ben ook weer met een verboden stekje bezig iets uit te broeien. 8) :D
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

09-07-2015 10:56

al zo'n 35 jaar is mijn meest gebruikte slaapfaciliteit een stoel. Een stretcher heb ik wel maar gebruik 'm eigenlijk nooit. Zittend slapen heeft voor mij als voordeel dat ik bij een run zonder te veel poespas bij mijn hengel(s) ben. Ook heb ik altijd een paraplu bij me en een muskietennet om die 'snachts over de plu te plaatsen. De enkele keer dat ik onder de blote hemel sliep ben ik lek geprikt door de muggen. Met als resultaat dat collega's vroegen of ik een enge ziekte onder de leden had.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-07-2015 11:16

Ik krijg een rug als een kameel als ik lange tijd op eens stoel zit :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-07-2015 00:00

Als vangen iets is wat er tussendoor loopt dan komt dat puur uit je eigen Marco.
Zeker uit mezelf Rik, maar ik denk dat je 'n stuk context gemist hebt.
En ga ik meer dagen, zoals met het gezin...
M'n kinderen zijn nu 4 en 6 jaar en vragen vooral overdag tijd aan de waterkant. En die aandacht kan ik tijdens zo'n weekendje wel compleet negeren, maar dat doe ik niet, want dat komt de familie synergie niet echt ten goede 8) .

Of dat je op je stretcher blijft liggen of dat je om een uur of 3 even een wekker zet en het water bekijkt op eventuele activiteiten opnieuw in legt en dat herhaalt om 6 uur.
Een wekker? Dat 'tussendoor lopen' heeft juist nog het minst met de nachten te maken, want dan lig ik niet in de familiebunker. Zo'n familieweekendje vissen zit er eerder op dan dat ik een keertje normaal slaap heb kunnen vinden. Sowieso heb ik dat met nachten...

Trouwens, wanneer jij als visser tussen de alarmen van je wekker door slaapt en er volgt een run, dan loopt die run in mijn ogen net zo goed tussen het recreëren (andere dingen doen) door als wanneer ik met de kinderen een balletje trap en er volgt een run.

Snurken, pieeeep, en hangen geeft mij het zelfde visplezier als voetballen, pieeep, en hangen. Maar minder voldoening dan een situatie waarin ik de haak zelf moeten zetten, zoals tijdens het penvissen of met een vrijloop systeempje. In m'n up op 'n stoeltje, en dan een hand vol uren 'statisch' vissend op een degelijk aangevoerde stek vissen vindt ik trouwens ook veel enerverender.

Moet dit jaar om die reden dan ook de eerste nacht nog vissen (vakantie):wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie