Wat als....

Plaats reactie
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

29-01-2015 17:41

Daar dit topic hoogstwaarschijnlijk in deze sectie beland en dit topic met enig knipoog gelezen moet worden de volgende stelling:

Wat als de karper ons al jarenlang op een dwaalspoor zet en ons laat zoeken naar geheime ingrediënten voor in de boilies en ons tijdens speciaal opgerichte karperbeurzen al neusophalend van de ene naar de andere boilieboer lokt en laat geloven dat dat ene weeïgzoetruikende bolletje deeg beter vangt dan het onwelriekend ruikende bolletje deeg waar iedereen al kokhalzend aan voorbij loopt.
Ons laat geloven in complexe voerstrategieën, aan de waterkant laat vertoeven dag(en) en nacht(en), huwelijken laat sneuvelen en vriendschappen laat verbreken. Werk wat opzij moet worden gezet voor de jacht op die ene kapitale karper.
Wat als de karper ons laat geloven dat wij in materialen moeten investeren van duizenden euro's ons laat ruziën met collegavissers omdat wij dagen, weken, maanden of in het geval van een langharige Groninger ( leden van de KSN Friesland weten wel wat ik bedoel :D ) jaren moeten voeren om voor ons gevoel een water naar onze hand te moeten zetten.
Wat als de karper ons moeilijker laat denken, doordat wij ons laten leiden door praatjes cq ervaringen die een ander ervaart dat het zo moet omdat hij/zij voor een aasfirma werkt of 9 ogen op zijn hengel heeft in plaats van 8, weersinvloeden, stand van de maan, hoe de opening van je bivvy staat ten opzichte van je hengel(s), de tentharing recht naar beneden of in een hoek van 45 graden, wateren die voor voetgangers verboden zijn, maar voor ons dé karpervisser een pad bieden voor onze trolley.

Wat als de karper ons nou hersenspoelt en dingen laat geloven omdat een onvoorspelbaar dier ons voorspelbaarder maakt in doen en laten dan andersom, wat als de karper ons vaker beet heeft dan wij de karper?

P.s ik ben niet high of dronken
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-01-2015 18:01

:lol: :lol: :lol:
Wat als ik daarover allemaal over moet gaan nadenken?
Een hobby wordt tot een commercieel circus omgevormd, inclusief de dieren!

laat mij maar rommelen ipv nadenken, gaat al ruim 25jr goed :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

29-01-2015 22:28

Ik vind em wel mooi gevonden ,maar een karper laat ons helemaal niks doen, we doen het allemaal zelf :)
Vis is vis
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-01-2015 22:41

Karpers willen gewoon vreten en met een beetje mazzel, de juiste plaats en tijd vang je er zo nu en dan een paar of je moet echt met stront vissen alhoewel ze dat uiteindelijk ook wel vreten :wink:
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

29-01-2015 23:32

Zo ken ik een verhaal van twee vissers die een weddenschap aangingen. "Wedden dat ik eerder een vis vang dan jij, als ik mijn aas door de hondenstront haal?". Ze gooien tegelijk in, en leggen hun hengel op de steunen. Na 10 minuten komt er een snoeiharde run, juist ja op de strontbol!

(Het was dan wel op de Bosbaan maar toch)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-01-2015 03:18

Een aantal jaar geleden zat ik voor wat betreft aas idd. ook op een dwaalspoor, ik wilde persé de ultieme bol maken, zeg maar het z.g. wonderaas.
Heb denk ik wel een paar honderd pdf files die iets met dat onderwerp te maken hebben en heb er zelfs over gedacht om een boek over aas te schrijven.
Hoe sta ik er nu in?
In ieder geval het wonderaas bestaat niet!
Het is overigens niet de vis maar de commercie die tegenwoordig het karpervissen bepaalt.
De claims van al die aasfirma’s gaan alleen om de poen en is niks meer of minder dan pseudo-wetenschap. Waarom doen ze b.v. allemaal hetzelfde? Omdat het verkoopt.
En wat te denken van de prijzen?
Dat bepaalde toevoegingen kunnen werken, daar geloof ik wel degelijk in, maar die kan je voor een paar centen ook in de supermarkt kopen.
Ik durf dan ook met elke bollenboer in Nederland de discussie omtrent aas aan te gaan.

Het verhaal van Roelove (ik was er zelf niet bij hoor!) doet me denken aan Rod H. Die voerde een jaar op Redmire met hennep en ving toen ie er mee ging vissen idd. een aantal karpers.
Doet me denken aan een uitspraak van Klaas over R.: ik ben geen goede visser maar ik kan heel goed voeren.
Of dat gestrooi tegenwoordig ook nog altijd in je voordeel werkt is natuurlijk nog maar de vraag.

Laat mij ook maar lekker rommelen, is veel leuker dan dat (lange) wachten.

Shit happens!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-01-2015 10:28

Less is more

en 90% van de karpervisser is
Afbeelding

welke braaf achter de commercie en de bladen en de rest aan waggelt
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-01-2015 10:38

Meeehhhhhhhh :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-01-2015 12:27

Leuk topic dit. Persoonlijk kom ik helemaal niet graag in een hengelsportzaak of beurs. Onbewust hebben al die nieuwe snufjes en ontwikkelingen een invloed op je en is men geneigd iets aan te schaffen wat men niet van plan was. Een paar jaar geleden heb ik een grote voorraad ‘klein spul’ ingeslagen om voorlopig daarmee klaar te zijn.
Ik ben dan ook een ‘rommelaar’, zoals vele vissers die liever hun eigen aas fabriceren uit supermarkt ingrediënten dan al die dure supermiddeltjes aan te schaffen.
De meeste ontwikkelingen in de karpervisserij komen en kwamen van vissers zelf, van mensen die ook liever zelf ‘rommelen.’ In de tijd dat karpervissen nog geen ‘big business’ was, werden de meeste nieuwe ontwikkelingen door vissers zelf uitgedacht, zoals lijnopzetten, speciale aasjes, dressuurtrucks en waterkennis.
Er zijn nu vissers die met een single plastic maïskorrel aan de hair, meer actie krijgen dan hun collega’s die een standaard truck toepassen (bijvoorbeeld korte onderlijn icm een pva zakje of mesh met boiliekruim). Als het gros van de karpervisser die laatste methode toepast, dan maakt de visser die alles op zijn eigen manier doet de meeste kans, vooral op de cultuurwateren.
Ik denk dat je meer kan leren op een water waar de karperbezetting groot is, dan op een moeilijk water waar men vele uren moet maken voor een aanbeet. Om nieuwe rigs of aasjes uit te proberen bevis ik liever een ‘makkelijk of hongerig water’ dan een moeilijk.
Laatst zag ik een visser die zijn boilies eerst in zijn mond stopte en er een beetje op kauwde, voordat hij ze rond zijn haakaas strooide. Hij geloofde er heilig in.
En een boilie verpakken in moeders panty, niet omdat er krabben of kreeften zijn. Die boilie vervolgens helemaal fijn knijpen en daarna weer dat spuugje.
Laat de sheeple maar de trends volgen en de rommelaars laten rommelen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-01-2015 23:09

Wat als de kweekkarper niet bedacht zou zijn.. dan gingen we weer gewoon visjes vangen. :)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

31-01-2015 09:44

Ergens zit er een punt in het verhaal.......

Ik denk alleen wel dat het verhaal meer moet zijn wat als......de karpervisser zelf weer eens ging nadenken.

Een putje hier in de stad.
Ik las laatst op internet dat het watertje het moeilijkste watertje is van de stad.
eeeeeuuuuhhhhh.....las ik dat nou goed.
Het watertje waar ik heen ga als ik even snel een visje wil vangen is blijkbaar voor andere moeilijk water.
Geen moeilijke technieken....geen moeilijke aas soorten maar gewoon weg van de kant en klare stekken.

De karper houdt ons niet voor de gek.....de karpervisser houdt zichzelf voor de gek.
de vis volgt gewoon de natuur......gevaar dus weg hier.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

31-01-2015 18:38

mooi stuk camiel :lol:
oh zo herkenbaar
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Plaats reactie