Bron; KSN magazine 'de Karper' nr.90 pagina 74.

Gesloten
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-12-2014 14:32

Bron; KSN magazine 'de Karper' nr.90, pagina 74.

..Met verschillende partijen die graag een verbod op de hengelsport willen, is het belangrijker dan ooit om te laten zien dat we het beste met onze vangst voorhebben. Natuurlijk zijn er voor vissen fijnere ervaringen dan een stuk staal in hun snuffel, maar we moeten onze verantwoordelijkheden blijven nemen. Gelukkig zijn onthaakmatten, ruime netten, veilige loodsystemen en soortgelijke zaken inmiddels onderdeel van de uitrusting van de meeste karpervissers. Over het gebruik van ontsmettingsmiddelen bij eventuele verwondingen zijn de meningen echter verdeeld...

Tja, het blijft een Carp Care advertentie, maar met deze woordelijke insteek is het zo ontzettend jammer dat die wezenlijk belangrijke 'friet' (met of zonder) geheel niet wordt aangehaald. 80-90% van de KV-ers vist er hoogstwaarschijnlijk mee.

Ps; Aangezien het in een ander topic werd aangehaald, zal ik een e-mail richting SVN zenden om te informeren of er onderzoek heeft plaatsgevonden betreffende de 'saus en/of frieten' uitwerking op de karper z'n fysiologie. Tegenreactie laat ik weten :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-12-2014 14:38

Jij stopt ook niet he?...pff een ander topic al gesloten voor 24uur.........
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-12-2014 15:07

Brief naar SVN.

Goedendag,

Allereerst ook u het beste wensen voor 2015, en dat ook dit jaar het visnet maar flink mag 'rieken'...

Ik stuur u dit schrijven toe n.a.v. ondertussen menig discussie op het Carpboard karpervissers Forum. De discussie betreft het gebruik van boilies met én zonder MPG c.q. Mono Propyleenglycol als houdbaarheidsmiddel, en er zijn vragen over de uitwerking van dit vochtbindend product en die van de gebruikte graanproducten op de fysiologische gesteldheid van karper.

Zeker in deze tijd dat hengelsport ook negatief ter sprake staat, moeten we natuurlijk buiten onze etiquette als visser, zoveel mogelijk negatieve zaken uitsluiten!

Heeft er een studie betreffende de genoemde punten, voor of vanuit SVN plaatsgevonden? Zo ja; Kan ik deze data verkrijgen en openbaar maken op Carpboard? Zo nee; is deze informatie niet voorhanden of wordt deze niet gedeeld?

Het betreft hier dus niet de vraag om de studie betreffende het gehalte van MPG is boilies, maar juist de uitwerking, in al z'n facetten, van ons houdbare of diepvries aas op karper.

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Marco Mostard.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

31-12-2014 15:54

In vervolg je teksten even controleren het "riekt" naar meer fouten dan vis in je net. Misschien minder moeilijke woorden gebruiken als je niet weet hoe je het moet schrijven? :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-01-2015 19:44

Twee reactieve postings;

De toevoeging van de boilie als product aan een relevante lijst en de kernvraag, de invloed op de gezondheid van karper, wordt niet begrepen of gewenst?! Bovendien is de onderbouwing van een geplaatste opmerking schijnbaar niet nodig (ps; dan ook graag 'n punt of komma achter het eigen woord 'controleren' Michel...).

Alles belangrijker dan het antwoord op een vraagstelling in een alfamannetjeswereld. Dat lijkt me de recente kern wel te raken :D...

Verder heb ik, buiten het zoeken naar verduidelijkende antwoorden, geen behoefte om me wederom, reactief onfatsoenlijk mee te laten slepen door hen die niet vanuit het eerder geschrevene verder schrijven, een eigen missertje niet kunnen (h)erkennen, zich verschuilen achter de schijnbaar hier geaccepteerde vrijblijvendheid van het geschreven woord of ontwijkend vragend op vragen reageren...

Succes met de allerlaatste ontwikkelingsdrang betreffende veiligheid van onthaakmatten, ruime netten, veilige loodsystemen, het nieuwste ontsmettingsmiddel en soortgelijke zaken. 'Kom in dit topic wel weer langs mocht ik een antwoord van SVN ontvangen hebben hoe het evt. met 'de veiligheid' van de boilie gesteld is, welke aasje aan de voet staat van bergen en bergen gevangen karper.

In deze kwestie is wat mij betreft de volgende legitieme vraag of de KSN gelden in kas heeft om een onderzoekje te starten naar de gezondheidsuitwerking van boilies (producten en hulpmiddelen) op karper. Indien de KSN dit, buiten nieuwe karperuitzettingen, relevant vindt natuurlijk. Maar ja, conflicterend met aas gerelateerd advertenties.

Gelukkig lijkt het dat Carpboard al eerder als 'trigger' voor verdere behandelingen in karpermedia gewerkt heeft (onthaakmat Vis TV, uitingen van auteurs in het geschreven woord o.a. omtrent gedragingen etc, in div. magazines) en ik hoop dat de recente topics, ondanks alles, ook aan het boilievraagstuk enigszins zal bijdragen.

Warm lijf en een ijsklomp in de handen :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-01-2015 22:30

Marco,

Heb je ook enig idee wat zo'n onderzoek kost ?

Ik wel, Minimaal € 300.000,00

De KSN heeft en lang niet voldoende middelen in kas en zelfs als dat wel het geval zou zijn zou ik als penningmeester adviseren aan het bestuur van De KSN om niet zo gruwelijk veel geld aan een dergelijk onderzoek uit te geven.

Een dergelijk onderzoek stelt in uiterst gecontroleerde omstandigheden vast wat de ADI en LD is van MPG is voor karpers. Voor bijvoorbeeld ratten of paarden is die al bekend. Effe verder googlen dan de resultaten op pagina 1, kom je nog veel meer tegen.. Voor karper zal die hoger liggen dan bij een rat ivm het ontbreken van een maag. Een maag zorgt tenslotte voor een effectievere benutting van het ingenomen voedsel.

Dan is dus minimaal drie ton uitgegeven en weten we wat de ADI en LD van MPG voor karpers is in gecontroleerde omstandigheden, hoe moet het dan vertaald worden naar de niet te controleren omstandigheden in de vele verschillende wateren die wij bevissen ?

Succes met je queste, ik doe even niet mee, maar dat had je al begrepen.

mvg
robertino smith

02-01-2015 03:30

:-? Denk dat de PvdD, de gelden mss. wel beschikbaar wil stellen voor zo n onderzoek!!! Reden te meer dan om een verbod op de Hengelsport door de ""Strot"" te rammen. Hoop niet dat ze hier meelezen of kopie van die ""brief"" in handen krijgen. Olie op het vuur gooien, jezelf in de vingers snijden :x , maar goed!!!

Groet.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

02-01-2015 10:07

Weer een nieuw topic over hetzelfde, waar wederom niemand enige aansluiting vindt bij het gemaakte punt. Hebben ze geen windmolens om te bevechten buiten carpboard, dit begint vervelend te worden?

on-topic; Verhaal van Michel had ik al eerder aangehaald in simpeler bewoordingen, over ruchtbaarheid binnen de politiek maak ik me minder zorgen. Die hebben dan slechts 1 product om te verbieden, maar daar moet dan wel heel veel geld en moeite ingestoken worden en dat is niet waar de PvdD goed in is, die willen makkelijk scoren.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-01-2015 20:13

De KSN heeft en lang niet voldoende middelen in kas en zelfs als dat wel het geval zou zijn zou ik als penningmeester adviseren aan het bestuur van De KSN om niet zo gruwelijk veel geld aan een dergelijk onderzoek uit te geven.
Een dergelijk onderzoek? Je bedoelt of een karper wel of niet ziek kan worden van een product wat op sommige wateren veelvuldig gevoerd wordt? Nee, zeker niet interessant.

Succes met je queste, ik doe even niet mee, maar dat had je al begrepen

Queste Michel :D ?

Toepasbaarheid van een onderzoek is lastig, ben ik met je eens. Maar vroeg of laat zal er toch iets op de verpakkingen komen te staan, ook al zijn we dan 5, 10 of 20 jaar verder. En het zal op een bepaald moment zelfs meer moeten zijn dan een THT van toegepaste producten. Zoals het nu hoogst waarschijnlijk bij de grote boeren aan toe gaat, is dat ze verantwoordelijk zijn betreffende hoe er met producten omgesprongen moet worden. Niet over hoe er wat gedoseerd moet worden. Laten we dat ook hen blijven gunnen via zelfregulering en onderzoek welke dan later voorgesteld kan worden als wetgeving ipv andersom.

Ik ben namelijk van de gedachte dat, ondanks dat zulke gelden bij de KSN niet voor handen zijn, je het best de hand in eigen boezem kan steken ipv later zaken te laten opdringen. Kan er meer gestuurd worden en is er aantoonbaar initiatief naar een tegenpartij. Zoals het in het aangehaalde ontsmettingsmiddel advertentie benoemd wordt, staat o.a. het 'opleggen van een visverbod' aardig hoog in het vaandel voor een paar partijen. Daar lezen we die drukkende woorden van de advertentiemaker of evt. de KSN 'layout' medewerker.

..Of zijn die drukkende woorden puur om het vissersgeweten aan te roeren en de mensen aan het te betalen ontsmettingsmiddel te krijgen :wink: ?

Zo'n beetje wat ik onbedoeld doe betreffende een evt. onderzoek, alleen houdt de KSN aan de advertenties nog wat knaken aan over i.p.v., zoals ik, een berg shit :D. Ach, ik vraag me meer af waarom het menigeen niet kan interesseren dan wat anders, en wat ik in een ander topic al aanhaalde kan ik daarom beter hier plaatsen;
Wat in mijn ogen vreemd is (da's veel hoor, en zeer waarschijnlijk wederzijds), is dat een traject van nat gras, jute zat, onthaakmat tot carp cradle en ontsmettingsmiddel, wel belangrijk is, maar dat waarschijnlijk een flink aantal vissers zich niet druk om maakt om het aas waarmee geboerd, gevoerd en gevangen wordt om het beest juist in dat mandje te krijgen.

Wie houdt nu wie voor de gek :lol: ?!


Mag ondertussen het woord 'beleidvoerder' misschien ook wel aan gekoppeld worden. En ik begrijp het ook wel een beetje. In reclame valt geld te halen en hoeft er niet gebracht te worden. Buiten dat heet het ook al terecht zo'n jaartje geen Karper Studie Groep meer. Zo'n naam zou zeker financiële belangen in de weg liggen.

Vraag; Hoeveel karpervissers telt Nederland? Euro de man op een bankrekening van een biologisch onderzoeksinstituut ivm een onpartijdig onderzoek. Wel na gedegen contact, toelichting en een duidelijke offerte. Het zou zomaar werkbaar zijn he :wink: .

Groot probleem van een onderzoek naar (M)PG en de uitwerking op de fysiologie van karper is, bij waarschijnlijk gebrek aan interesse vanuit de visser, ook het volgende;

Het kan voor de niet PG gebruikende en propagerende bollenboer nadelig uitpakken, wanneer blijkt dat het gebruik geen kwaad kan. Dag anti propaganda! Maar het kan ook voor de pro PG kant nadelig uitvallen wanneer het wel een minder goed blijkt. Beide partijen zijn er niet bij gebaat, en de KSN heeft wegens conflicterende inkomstenderving vanuit boilie adverteerders ook geen belang.

Zo staan de feiten


Ps; Michel, het was trouwens fijn om te constateren dat je met een reactie op dit topic een stuk sneller was dan op twee mailtjes, welke ik afgelopen drie maanden de deur uit heb gedaan richting jouw SVZWN mailadres. Laatste in november. Het ging over een doormelding van waarschijnlijk een SKP vis en de vraag of dit er eentje was? Zo ja; waar het dier vandaan gezwommen kwam etc.?

Ik wacht nu ruim drie maanden op antwoord. Zelfs al die tijd geen doorverwijzing naar een site waar ik dan wel terecht kon met die vraagstelling en vangstmelding (en laat ondertussen ook maar, 't bleek op FB te vinden en 'n FB account heb ik niet meer). Het zal vast niets met andere prioriteiten te maken hebben gehad, maar met een verkeerd e-mailadres waar ik via onderstaand topic gekomen ben.

viewtopic.php?f=73&t=69873&start=50

Vreemd is wel dat ik ook nooit een tegenreactie ontvangen heb dat dit mail adres niet meer bestond of niet in gebruik was.

Succes.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

03-01-2015 21:31

Nou begint ie ook al met insinuaties richting KSN.
Hij zal dat toch niet overnemen van...
Of...
'Iemand' houd Marco gevangen in zijn kelder en post onder zijn naam, de hoogdravende schrijfstijl lijkt er wel op, alleen het aantal quotes is nieuw.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-01-2015 21:44

Marco

De KSN is een organisatie die draait op vrijwilligers en het moet doen met een relatief beperkt budget. Er zal dus goed gekeken moeten worden naar waar het geld naartoe gaat. Persoonlijk zie ik weinig tot geen aanleiding om aan te nemen dat er een groot gevaar schuilt in boilies in welke vorm dan ook. Uiteraard zijn het de leden die beslisen dus ik zie je graag op de eerstvolgende ledenvergadering
Gezien jou posts, heb jij nogal wat noten op je zang en verwacht je derhalve een hoop van de KSN, bij deze nodig ik je dan ook uit om je handen uit de mouwen te steken en bijv zorg te dragen voor de terugmeldingen van spiegels, uiteraard wel binnen een week respons! :wink:
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

03-01-2015 23:02

Dit soort berichten is met een mooie Engelse term een 'troll'. Dat kun je het beste negeren.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-01-2015 23:24

Afbeelding
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-01-2015 10:26

Martijn Nederpel schreef:Marco, Gezien jou posts, heb jij nogal wat noten op je zang en verwacht je derhalve een hoop van de KSN, bij deze nodig ik je dan ook uit om je handen uit de mouwen te steken

Martijn, ik steek ik hier al genoeg de handen uit de mouwen, en vooral m'n nek uit, om een gedachte de ronde te laten doen. Het belang van een onderzoek vindt klaarblijkelijk weinig grond. Ook de KSN, in de vorm van Michel Hollaar, heeft al aangegeven financieel negatief te adviseren. Geen probleem hoor, dus stelde ik het volgende voor, en ik herhaal het maar weer voor je...;
Vraag; Hoeveel karpervissers telt Nederland? Euro de man op een bankrekening van een biologisch onderzoeksinstituut ivm een onpartijdig onderzoek. Wel na gedegen contact, toelichting en een duidelijke offerte. Het zou zomaar werkbaar zijn he :wink: .

Daar is alleen interesse van de karpervisser voor nodig (blijkt het lastigste :D ) en hoeft dus al helemaal geen officieel orgaan bij aan te pas komen. Het te storten bedrag zou trouwens liefst wat hoger kunnen liggen, want dan kan je met minder mensen sneller aan de slag. Maar aangezien je voor 2,50 euro tegenwoordig al een zakje bollen hebt...

en bijv zorg te dragen voor de terugmeldingen van spiegels, uiteraard wel binnen een week respons!
Ik plaatste mijn terugmelding vraag al op 01-09-'14 op het KSN forum in CB, waar Michel als moderator achter staat vermeld. Niets. Gelukkig twee weken later nog een e-mail adres via Kees Verheij. Vervolgens twee e-mails richting Michel, waarvan de laatste half november. Weer niets! Dat is drie keer vragen over een periode van bijna zelfs bijna 4 maanden! Dus een week Martijn? Tag team spelen kan beter hoor, en met terugmeldingen ben ik begrijpelijk klaar...:wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-01-2015 11:33

bert kamp schreef:Nou begint ie ook al met insinuaties richting KSN


Insinuaties Bert? De KSN heeft zelf aangegeven dat wegens het gebrek aan studie de naam begrijpelijk veranderd werd in wat het nu is. Bijkomend financieel voordeel is dat er nu zonder probleem 'elke' advertentie geplaatst worden. Dus er is waarschijnlijk geen baat bij conflicterend onderzoek naar 'wat dan ook' wat in een advertentie kan opduiken, want dan blijven zulke advertenties uit. Lijkt me wat verduidelijking naar de stand van zaken.

Nogmaals; Ik heb de advertentie in het KSN magazine niet geschreven waar benadrukt wordt dat we na moeten denken over wat goed en slecht is voor karper omdat een paar politieke partijen de sportvisserij willen stoppen. In mijn optiek mist het boilievraagstuk in dat rijtje. Hoeft niet een ander z'n mening te zijn.., en dat is het overduidelijk ook niet :D .

We hebben gelukkig niet allemaal de zelfde vragen of belang bij de zelfde vragen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2015 22:55

Overbodig topic vanwege topic met gelijkende strekking elders (inmiddels ook gesloten).

viewtopic.php?f=18&t=79461
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gesloten