voerstek bijhouden in de winterperiode

Plaats reactie
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

25-12-2014 14:31

Hoe gaan jullie om met een goed lopende stek in de winterperiode?
Ik snap dat de hoeveelheden aas dat gevoert wordt minder is, maar mij gaat het vooral om hoe vaak in de week voer je nu nog. Water is ongeveer 35 hectare met een redelijk bestand van ongeveer 200 karpers (denken wij). Er zit zeelt en brasem dus lijkt mij klein aas niet handig. wat vinden jullie?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-12-2014 20:42

Je hebt een lopende stek, wat al betekend dat de vissen zich daar ophouden.
Naar mijn idee /ervaring zal de vis wel eten ongeacht watertemperatuur.
( Dit ook gebaseerd op penvissen waarbij ik stil liggende vissen ving VOL met parasieten)
ik zou als de mogenlijkheid het toe laat ELKE dag voeren, eventueel wisselende hoeveelheden
per dag. Hoeveelheid kan ik niet bepalen, weet niets van het betreffende water/formaat vis/duikeenden. Als je REGELMATIG runs krijgt, is een pond boillies echt niet te veel

Had begin dit jaar een goed lopende winterstek.
Het kostte me wel elke dag 2x een half uur fietsen, + 20 minuten met de spomb
Ik voerde ELKE dag 1,5 kg (voornamelijk hennep/gekookte tarwe) en een hand vol
boillies. Heb nog nooit zoveel gevangen in 6 wkn tijd. (43 stuks)
2x een nacht (het minst succesvol ), en een paar sessies op prime time (07.00-14.00).

Daarna viel de echte kou in(half februari) vaak oostenwind en viel het totaal stil.

Probeer iets, en hou de actie in de gaten. Lopen de aanbeten af/stil , voer minder maar
hou wel de regelmaat erin.

P.s voer gemengde maten. Zeelt en brasem zijn vaak minder actief. Blijf ook actief met haakaas.
vis bv met een geschilde boillie, of een kleine bol met een laagje deeg erom :wink:

Succes,
Ach man..Ga toch vissen !!
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

26-12-2014 10:57

Hallo Fred, hier kan ik al wat mee.
Nog meer mensen die hun ervaring wil delen?

Grt Frank
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-01-2015 04:40

Een dikke maand verder..En ?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-01-2015 10:14

He's dead Fred
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-01-2015 12:13

Uit ervaring weet ik dat de meesten van die vragen stellen hier,maar puntje bij paaltje bij de kachel thuis zitten en het niet waar maken om de kou te trotseren,gelukkig maar,al die camping wateren zie je in maanden geen kip,en als ze toch eens wisten dat je met een gedegen aanpak kwa stek en aas je je vierkant scheel kunt vangen....Haha,ik vind helemaal mooi !!
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

23-01-2015 13:25

Gelukkig ken ik jou grote mond Rik en kan ik jou melden dat ik gisteren nog een sessie heb gemaakt, zonder kachel onder een plu.
Helaas een harde blank, merk dat ik de vis voor mijn gevoel toch kwijt raak van de voerstek.
Ik stap nu over naar single hook en 1 stek voer ik nog 25 x 15mm bollen aan.
Ik nog steeds geïnteresseerd naar ervaringen van anderen of ideeën hierover.
Grt Frank
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

23-01-2015 13:30

Hallo Fred,
Vooral met de vorst in de nacht merk ik dat de vangsten teruglopen, volgende week zal het weer beter gaan hoop ik. toch bedankt voor de interesse. grt Frank
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-01-2015 13:36

Nou nou Frank,niet zo persoonlijk opvatten he,ik heb geen grote mond overigens,ik ben gewoon Rotterdammer pur sang,en die zeggen dingen waar ze op staan,zonder eromheen te draaien,of heb ik ongelijk dan ? Ik ken geen karpervisser meer vinden op de ow zo stampend volle putjes hoor.en als je wat informatie van mij wil,ben ik ook de beroerdste niet,want als je die " grote " mond van me kent,ken je dus ook mijn vele berichten met inhoud en goede sterke met onderbouwde meningen enz....?

Speciaal voor jouw nog een linkje...

viewtopic.php?f=33&t=79517
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

23-01-2015 16:47

Rik oke 1-1 staat het nu , laten we het erbij houden. 8) 8) 8)
Ik had jou verhaal al gelezen en het zit goed en duidelijk in elkaar. Ik vis nu al ruim 27 jaar op karper en het karpervissen in de winter vind ik helemaal geweldig want je hebt meestal het rijk alleen en de vissen zijn vaak op zijn mooist.
Maar de grote plassen waar ik normaal mijn visjes vang lopen niet in de winter, vooral wanneer de nachtvorst aanwezig is loopt het bij mij ontzettend hard terug. Ik heb het met voeren geprobeerd het aan de gang te houden maar de resultaten vallen erg tegen. Ik denk dat mijn stek goed gekozen is omdat deze tot eind december nog vis op de kant heeft gebracht. ik voer nu dagelijks per stek 25 15mm bollen op een water van 35 ha met een redelijk bestand van ongeveer 200 vissen . Ik zoek een andere tactiek of zou ik te weinig voeren omdat het voer wel steeds weg is. Grt Frank
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-01-2015 18:31

Ik denk dat je ze overvoert heb,Lees mijn blog anders nog eens over voeren,ik ben er op tegen uit mijn ervaring
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

23-01-2015 20:10

Leuke blog Rik, zoals jij het omschrijft dan zou ik teveel gevoerd moeten hebben, zou kunnen.
Doel van mijn voerplannetje was om de vissen op de stek te houden en dat ze niet naar hun winterverblijf zwemmen. Het winterverblijf van onze beschubte vrienden krijg ik namelijk nog niet gevonden, als ik die zou weten dan zou ik waarschijnlijk ook niet voeren. Denken jij / jullie dat door het voeren ze niet op de plek blijven ondanks de koude temperaturen. Stek loopt van 2.5 naar 6 mtr en ligt tegen een rietkraag aan vaak waar de zon in de middag schijnt.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-01-2015 07:46

De theorie is goed maar in de praktijk ben je ze dan toch ineens kwijt. Dan zou je wel eens onderwater willen kijken of ze nou weg zijn of niet azen.
Let op slagboom !
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-01-2015 16:29

Leuk dat je toch weer reageerd Frans al is het in 1e instantie fel naar Rik. Dit is helaas wel een ware constatering :( (BTW..goed opgelost mannen :wink: )

Tja,karpervissen en wintervissen is vaak verschillend.
Geen ervaring op zo,n water wat jij bevist,maar als jij in december nog vis ving,vraag
ik me af of het toevallig passerende vissen geweest zijn. Persoonlijk denk ik niet dat je teveel gevoerd heb, zeker omdat het een 35hectare water betreft met ongetwijfeld ook genoeg witvis.

Mijn optie,s van aanpak zou zijn:
+ Als de bodem het toelaat , dezelfde hoeveelheid (of juist verhogen icm gesoakte babycorn :wink: als ze idd iedere x weg zijn) (met spomb of spod)

Dit op een grotere oppervlakte, en 2 verschillende diepte,s blijven proberen. Het zou namelijk de spronglaag KUNNEN zijn die bepalend is, maar dit kan je checken met een temp meter
+Snoekvissers haken nog wel eens een karper in de flank > waar???
+Een stek in de luwte regelmatig bevissen.
+Met een paar windstille dagen met zon een ondiepe stek bevissen. (dagvisserij)

Nogmaals..dit zou IK proberen, maar wellicht heeft iemand betere tips voor je.
Ik wens je i.i.g veel succes !

Mijn visserij ligt even stil , ik ben net 1 dag terug uit Indonesie vanwege wat mindere dingen in het
leven. Heb ff een week of 2 nodig om te acclimatiseren :oops:

Gr, Fred

-
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-01-2015 18:10

De december dit jaar was geen winter,maar herfst,de winter is nu pas van kracht sinds een weekje of 2,zeker nu het ijs erop gelegen heeft gaan ze in die modus van het stil liggen,het is wachten op een beetje wind,een beetje regen,en daarna het liefst een zonnig dagje,ik persoonlijk zou eerst op safe spelen en zonder voeren de vis vinden,van witvis zou ik me niet veel aantrekken persoonlijk vang ik haast nooit witvis in de winter,heb zelfs het idee dat die nog passiever zijn dan karper.benieuwd naar je aanpak en resultaten.

@ Fred,wens je veel sterkte toe,ik mag dan in jullie ogen een grote mond hebben,maar het hart zit op de juiste plek hoor
Wind er alleen nooit geen doekjes om ( Rotterdammers begrijpen me beter )


Groetjes rik
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

25-01-2015 20:04

Hallo Fred bedankt voor de reactie , ik bevis de stek op 2 verschillende dieptes en heb denk ik de pech dat ze naar hun voor mij nog onbekende winterverblijf zijn gegaan. Aankomende week ga ik een dag 24 uur vissen want misschien vreten ze net voor of na de tijden die ik vis en dat zal ik meerdere malen proberen om dit uit te sluiten. Als dit niet lukt wordt het de Maas die al lang in mijn hoofd rondspookt.

Rik en ik hebben volgens mij geen problemen, Nijmegenaren reageren soms fel :evil: als ze denken dat ze worden aangevallen. :P :P :P Jullie hebben goede tips die ik zeker ga uitproberen. grt Frank
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-01-2015 22:02

mannuh.. iets fel en de waarheid van je post over vragen en niets horen bedoel ik.
Zeg ik, netjes opgelost :wink:
Nijmegen weet ik niet, maar ik ben al jaren Rik z,n buurman (Delluft) , en hou ook van direct :lol:
Thanks Rik !

Ik neem alleen steeds minder vaak de "moeite' om te reageren , zit al (te) lang op het board
en ben soms meer aan het lezen als tijdverdrijf. mensen aan de waterkant blijf ik helpen waar
ik kan , als het in mijn ogen zin heeft. Foto boekjes blijf ik ook uit de buurt !

laat nog eens weten hoe of wat Frank !
Ach man..Ga toch vissen !!
Frank Tabak
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2014 20:13

26-01-2015 13:22

Ik houdt jullie op de hoogte hoe het verder gaat. Beide bedankt voor de adviezen.
Plaats reactie