Benelux record karper scherp gesteld

leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

21-10-2014 13:38

De grootste moeilijkheids factor in mijn visserij is Tijd,..hoe meer tijd ik heb hoe meer ik zal vangen.
Voor de rest gewoon een brute vis toch,.uiteindelijk zal de vangst wel weer commercieel worden uitgebuit.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-10-2014 18:55

Echt een heel fraaie vis, prachtige bouw en gezond ogend, zeker gezien het gewicht!!

Wat betreft het vangen, als ik het goed begreep komt de vis van verboden water? Wel weer tekenend dan en die vis zal ik zeker nooit in mijn net krijgen.
Wat ik me hierbij afvraag; als de recordvis, die toch wel als boegbeeld gaat worden gebruikt al niet legaal is gevangen wat brengt dat de sport, die toch al een tanende reputatie kent?

Hoop dat mijn info niet klopt.....
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

21-10-2014 19:34

Dat is een goeie.... In de jaren negentig ving de heer Cremers ook een Nederlandse recorsschub op een stuk waar hij helemaal niet mocht komen. Toch Was het een officieel record. Eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit, het zijn gewoon dikke vissen en super dan als je zoiets vangt.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-10-2014 10:34

De Grooten werd toch ook 's nachts gevangen op het Kempisch. Mocht toen ook niet? Was ook een record voor de Benelux. Skup idem.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-10-2014 11:17

Van welk lastig water komt deze vis eigenlijk? Ik ken die vissen niet, laat staan de wateren waar ze zwemmen. :oops:
Ik weet het ook allemaal niet...
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

22-10-2014 11:29

Sven van Anrooy schreef:De Grooten werd toch ook 's nachts gevangen op het Kempisch. Mocht toen ook niet? Was ook een record voor de Benelux. Skup idem.


Conclusie; om een grote vis te vangen is het toegestaan regels te overtreden en/of juist aan te raden?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-10-2014 11:41

zou me niks verbazen als deze vis van het KK of AK vandaan komt en overgeplaatst is..
ik zeg niet dat het zo is maar weet uit eigen omgeving en ervaring dat veel dikke vissen overgezet worden en uit eigen belang naar kleinere afgesloten en besloten wateren gebracht worden zodat een kleine besloten groep mensen enkel op ze kan vissen en ze makkelijker terug kunnen vangen..

geen idee hoe het met deze vis zit, ik geef enkel mijn visie over vissies
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

22-10-2014 11:46

Geen idee of dit met deze vis ook zo is, dat het gebeurt weten we allemaal, maar ik vind niet dat we bij deze vis waar we niets over weten, dan maar conclusies gaan trekken......
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

22-10-2014 11:53

Conclusie; om een grote vis te vangen is het toegestaan regels te overtreden en/of juist aan te raden?[/quote]

Als je héél veel tijd hebt, dan kan je ze mss ook overdag vangen, maar als de vis 's nachts aast, dan zou je moeten stom zijn dan niet te vissen. Rekening houdend met de risico's natuurlijk.

Wanneer/waar maakt niet uit, zolang ze maar geen handvaten krijgen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-10-2014 13:54

De Mohikaan was in een ver verleden een AK-bewoner. Ze is volgens mij zo'n 15 jaar geleden verplaatst. Bij benadering.
In haar huidige woonplaats is ze uitgegroeid tot dikke veertiger en later vijftiger, om vervolgens van 34kg+ over 37kg+ de bizarre kaap van 40 kilogram te passeren.
Hoewel er altijd wel met mondjesmaat en in bepaalde periodes gevist werd/wordt op de plas in kwestie, stond en staat er weinig hengeldruk en is de hoeveelheid vissersaas die te water ging een schijntje in vergelijking met het aanbod natuurlijk voedsel.
De omvang van dit beest heeft m.i. vooral te maken met uitzonderlijk genen (misschien familie van een aantal illustere AK-giganten?), een in verhouding kleine populatie ten opzichte van de grootte van het biotoop en het aanbod natuurlijk voedsel. Boilies zullen wel voor wat kilo's hebben gezorgd, maar zullen niet van doorslaggevende aard zijn geweest.
Je mocht vroeger een bepaalde periode in het jaar vissen op de plas, maar dat is enkele jaren geleden afgevoerd. Een poging om het water open te stellen voor hengelsport is mislukt, en niets wijst voorlopig op een kentering.
Ikzelf ben vooral blij dat ze nog leeft, want er zijn een hele tijd geleden elastieken gevonden met voorslag en rigs om karpers te kunnen haken, om er nadien mee te kunnen poseren. Een methode die hier aan een welbepaald persoon worden toegeschreven en die het predikaat 'debiel' meer dan verdienen.
De Mohikaan zal bij elke vangst wel een storm of stormpje laten losbarsten, maar ook dat is eigen aan de karperwereld, zeker bij dit soort giganten en de weg die je dient te bewandelen op aan sommige karpers hun vinnen te komen.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

22-10-2014 19:31

Fijn Mark dat je even toelicht van hoe of wat. Dan wordt er tenminste niet gespeculeerd en worden geen verkeerde conclusies getrokken.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-10-2014 20:07

Ik zat toch aardig in de richting met mn speculatie :D
Verder hou ik mn mening voor me blijf ik lekker mn eigen weg bewandelen :wink:
Desalniettemin mooie vangst rudy!
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-10-2014 09:33

Gezien alle bedankjes voor Mark ga ik toch mn ongezouten mening geven. 8)
en heb er lak aan wat een ieder ervan vindt.

De Mohikaan was in een ver verleden een AK-bewoner. Ze is volgens mij zo'n 15 jaar geleden verplaatst.

juist,een gestolen vis dus.. of anders gezegd een vis dit uit zn eigen vrije leefgebied oftewel thuiswater gehaald is en op een water zwemt waar enkel een select gezelschap mag en kan vissen. leuk voor de familie van de vis en voor de vrije vissers die nooit meer kans op deze vis zullen maken.

In haar huidige woonplaats is ze uitgegroeid tot dikke veertiger en later vijftiger, om vervolgens van 34kg+ over 37kg+ de bizarre kaap van 40 kilogram te passeren.

gekaapt is ie zeker,maar even een gissing over het gewicht doen 15 jaar geleden voor overplaatsing.eeerh... laten we zeggen 15kg en is in 15 jaar 25kg aangekomen in gewicht. :o persoonlijk heb ik het idee dat de vis wel iets zwaarder was dan 15kg op het moment van overzetting.

De omvang van dit beest heeft m.i. vooral te maken met uitzonderlijk genen (misschien familie van een aantal illustere AK-giganten?), een in verhouding kleine populatie ten opzichte van de grootte van het biotoop en het aanbod natuurlijk voedsel.

gezien het aan de genen ligt is het extra jammer dat de "vrije vissers" op het AK nooit kans zullen hebben deze vis ooit te kunnen en mogen vangen.

De Mohikaan zal bij elke vangst wel een storm of stormpje laten losbarsten, maar ook dat is eigen aan de karperwereld, zeker bij dit soort giganten en de weg die je dient te bewandelen op aan sommige karpers hun vinnen te komen.

ik vind het een zeer brute vis en gun de vanger zn geluk, maar een stormpje is mijns inziens logisch want ik zal als het aan mij ligt geen keurmerk of erkenning geven voor dit record want naar mijn idee zit er een smet op.
en de weg die mensen moeten bewandelen om aan sommige karpers hun vinnen te mogen komen stinkt soms behoorlijk en zou niet zo moeten zijn.

als ik deze ooit zou mogen vangen breng ik haar hoogstpersoonlijk terug naar het AK. en of ze het overleeft of niet maakt niet uit,dat beest had nooit uit haar originele leefomgeving gehaald moeten worden.
en niks ten nadele van Rudy, die gun ik de vangst van zn leven. dit is eerder naar de mensen die vissen overzetten en ervoor zorgen dat de locals nooit kans op deze vis maken.want als het aan de genen ligt zou die ook uitgroeien op het AK naar dit gewicht.

en zoals de levensloop van deze vis ,zijn er ook zat die van wateren gehaald zijn waar ik veel gevist heb en ergens anders nu hun rondjes zwemmen.en het zijn altijd de topvissen die gejat en overgeplaatst worden. :cry:

was dit een AK of KK vis had ik niks gezegd en enkel dikke respect voor deze vangst gehad..

and now you can all shoot the messenger

xxx
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-10-2014 09:54

Helemaal mee eens michel.
Op deze manier heb ik er niet meer waardering voor als de doorsnee rainbow of ander betaalwater recordvis.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

23-10-2014 10:20

Ik ben het grotendeels met je eens Michel, maar dat terugzetten zou ik dus nooit doen... De vis is al zo oud, of ie het dan nog haalt, het zou hem in ieder geval niet goed doen. Hij zwemt er nu weer 15 jaar rond en ik denk ook dat het beest dan daar ook zijn oude dag mag slijten. Als je deze vis weer zou terugzetten in het AK zou je niet beter zijn dan degenen die hem 15 jaar geleden op de put hebben gezet....
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-10-2014 10:25

is ook zo en ik zeg dat ook puur vanuit mijn gevoel betreffende de vissen die hier weggehaald waren in het verleden en nu op fortwateren zwemmen waar niet
(officieel en enkel door een select groepje) gevist mag worden.evenals andere vissen die van de een op andere dag verdwenen waren.
en dat zou voelen als gerechtigheid, maar je hebt gelijk deze vis zou daar niet bij gebaat zijn.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

23-10-2014 10:57

Ik begrijp je gevoel, er lopen ook een paar klootviolen rond in dit karperwereldje.......
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-10-2014 11:59

Dag Michel

Ik heb helemaal geen probleem met je reply en kan je zelfs voor heel wat zaken alleen maar groot gelijk geven! ;)
Verder is me hier, noch in de echte KW om bedankjes of likes te doen. Dat terzijde. Dat beweer jij trouwens ook niet. Ik heb de geschiedenis van de Mohikaan enkel uit de doeken gedaan om het een en ander te verduidelijken.

Laat me dit zeggen. Ik ben tegen het voor eigen gewin of ego overplaatsen van vissen. Enkel bij verantwoorde afvissingen of droogleggingen is dit een toe te juichen praktijk. Ik weet niet wie deze en andere vissen heeft verplaatst, maar nu ze er al jaren zwemmen zie ik er geen heil in om ze terug te verhuizen.
Sterker nog. De bioloog in kwestie, die mee bevoegd is voor de natuurontwikkeling aan de plas, weet van het bestaan van de vis en haar herkomst. Hij heeft me ooit op de man af gevraagd of het een goed idee is om een gerichte afvissing met hengels te doen om de karpers vervolgens terug naar het AK te zetten. Ik heb hem geantwoord dat ik niet degene zou willen zijn die mee verantwoordelijk is, als we haar en andere vissen dood tegen een sluisdeur zien dobberen...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-10-2014 12:16

mijn reactie is ook absoluut geen aanval naar jou noch naar Rudy toe,ik ventileer enkel mijn mening over dit soort zaken en het doet nu eenmaal af aan de waarde van zo een vis naar mijn idee.

ik verbaasde mij enkel persoonlijk aan het aantal bedankjes voor jouw bericht.
ik ben je zelf ook erg dankbaar eigenlijk voor je bericht want zonder dat bericht had ik ook nooit die reply kunnen schrijven :wink: ,nog sterker ik zou je eigenlijk moeten bedanken :lol:
maar moet wel even kwijt dat ik persoonlijk van mensen van een VBK en KSN toch een andere reactie had verwacht als het om dit soort situaties gaat en dat vind ik ergens wel telleurstellend. had liever gezien dat hiertegen geageerd werd vanuit die positie. (niet de vangst, maar vooral de herkomst en waarde van zo een vangst en al helemaal als de vangst als nieuw BNL record gepresenteerd wordt.) overigens niks ten nadele van al het goede werk wat jullie verrichten! :wink:

zelf ben ik sterk tegen overzetten ,vooral om dit soort redenen en al helemaal om de redenen die ik aangaf betreffende de ervaringen binnen mijn omgeving.bij droogleggingen juich ik het ook enkel toe of wanneer een bestand dreigt te sterven bij slechte waterkwaliteit.maar dat is ook niet in het belang van de visser/vanger,maar vooral voor de vissen

toch denk ik dat de oude school waar de Mohikaan mee groot geworden is zijn terugkeer zal toejuichen en net zo verbaasd als mij zal zijn :wink: :D

en die vis is in 2009 op 37kg gevangen,dan lijkt het mij dat deze vis al erg zwaar en groot was ten tijde van de verplaatsing.(mocht het 15 jaar geleden zijn geweest)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-10-2014 17:53

Mensen die achtergrondinfo geven, krijgen van mij een bedankje, of ik een gebeurtenis nou toejuich of niet. Wat dat betreft snap ik weer niet dat jij dat niet snapt, Michel! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
dave staal

23-10-2014 18:00

Eigenlijk mag daar helemaal niet gevist worden, ben er wel eens wezen kijken mooi plasje.
Degene die er vissen zullen wel goed in verstoppertje spelen zijn.

Een overgezette vis dat is nieuwe informatie voor mij. Heel erg jammer....... :roll:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-10-2014 18:02

michel Tja schreef:
ik ben je zelf ook erg dankbaar eigenlijk voor je bericht want zonder dat bericht had ik ook nooit die reply kunnen schrijven :wink: ,nog sterker ik zou je eigenlijk moeten bedanken :lol:


Ik snapte het net op tijd Kees :oops: :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

23-10-2014 18:15

michel Tja schreef:juist,een gestolen vis dus.. of anders gezegd een vis dit uit zn eigen vrije leefgebied oftewel thuiswater gehaald is en op een water zwemt waar enkel een select gezelschap mag en kan vissen. leuk voor de familie van de vis en voor de vrije vissers die nooit meer kans op deze vis zullen maken.


Als ik mij niet vergis is de plas voor iedere visser verboden terrein. Thumbs up voor de vangst want dat maakt het er zeker niet makkelijker op.
De vanger heeft in ieder geval al mijn respect voor het niet zakken van de vis, hoeveel zouden er dat kunnen bij een recordvis?!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-10-2014 18:39

ik zak nooit een vis...buiten dat verdient het absoluut respect.

maar..... (even speculeren :D )

[speculatie modus on#]
ik ben het niet eens met verboden voor iedere visser.
dat fortwater waar ik het over heb ( en nog vele andere wateren,prive of onder beheer) is ook verboden,maar paar keer per jaar bepaalde periodes (al dan niet tegen betaling)mag dan door enkele mensen die in contact met de beheerder of eigenaar staan daar vissen en deze mensen kunnen weer mensen uitnodigen of toewijzen om te vissen in die periodes.
dit kan zijn omdat het gewoon af en toe kan of dat zij gewoon het beheer waarnemen,maar ook om bijv het bestand in kaart te brengen of welke smoes dan ook :wink: .
dus alleen een select gezelschap kan dan daar vissen (je moet de juiste mensen kennen en jezelf naar binnen zien te lullen)
prima allemaal ,alleen niet wanneer vissen van open water afgenomen worden van iedereen die ooit kans had mogen hebben deze ooit te kunnen vangen.en de meeste overgezette of gestolen vissen gaan naar dit soort plekken of BTW's.
zoals Mark aangeeft in zijn bericht is er een beheerder en ik denk en speculeer dat deze zijn water af en toe open stelt voor "the lucky few" en jammergenoeg is de topvis (BNL record) blijkbaar een vis van het vrije en open water welke overgezet is.
en dat maakt dit record naar mijn idee enig zuur en vooral jammer voor alle mensen die nachten bikkelen op het AK en beseffen dat als deze nooit overgezet was ze ooit deze hadden kunnen vangen.en buiten dat, van dat overzetten hebben heel veel mensen last ondervonden en jaren voor jan doedel op hun target zitten wachten :P
[speculeer modus off#]

desalniettemin een zeer brute vis en rudy zit op een wolk en dat gun ik hem van harte,maar een flawless record is het niet mijns inziens
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-10-2014 20:42

Michel, ik ben nog steeds helemaal akkoord met je betoog.

Echter:

3 dingen.

1: Trust me. Er is geen beheerder die ad random vissers toelaat. Er is wel een beheerder (instantie met een provinciaal verantwoordelijk bioloog) die de lijnen uitzet. Stel dat zij de vraag krijgen van vissers om (en ik wil onderstrepen dat dit puur hypothetisch is ;) ) een voorbereiding te doen op een WK karpervissen. Stel dat zij op dat moment ook perfect weten hoe de vork in de spreekwoordelijke steel zit. Dan vind ik het van een groot wederzijds respect betonen dat ze contact opnemen met VBK of haar woordvoeder, om mogelijke acties te bespreken. "We staan het toe, en elke gevangen vis gaat naar het AK?" Op dat moment bewandel je de dunne lijn. "Ja" of "nee" zeggen is eenvoudig, de gevolgen zijn dat niet. Op datzelfde moment antwoord ik (someone takes the blame) niet als moeder Theresa, niet als voorzitter van VBK, niet als bestuurder VVHV (equivalent Sportvisserij NL). Dan neemt je vissershart over. Dan zeg je: "Laat het asjeblieft zo en laat je niet gek maken. Elke aanvraag voor die plas, dat water, heeft een verborgen agenda." Vergeef me de liefde.

2: VBK en haar bestuursleden hebben altijd stelling genomen TEGEN het onverantwoord, illegaal overzetten van vissen. De KSN en BVK spreken zich hierover trouwens ook duidelijk uit. Het jammere is dat deze praktijken ondanks alles nog steeds courant voorvallen. Wij zijn belangenbehartigers, trachten karpervissers te verenigen, hen de neus in dezelfde richting te duwen en de pijl in de juiste richting te doen wijzen, we zijn in geen enkel geval schoonmoeder of babysit. De heren die deze of andere vissen hebben overgeplaatst ken ik niet bij naam. Wie moet je in godsnaam royeren uit een vereniging? Wat heeft royeren überhaupt voor zin in een wereld zoals de KW? Een minderheid heeft het besef zich te verenigen in dit soort federaties. Laat staan dat de grootste gemeenschappelijke deler besef heeft (autch, die is pijnlijk?). De goede richting aangeven is 1, politieagent spelen is 2. Punt 2 is onmogelijk, of we moeten afstappen van de stelling 'vissen is een volksport'. Wat mij betreft mag er meteen een hengelsportdiploma in het leven worden geroepen met een behoorlijk pittige cursus én examen. Kaf en koren, weet je wel. Bovendien hebben noch De KSN, BVK of VBK bevoegdheden om te sanctioneren. Misschien maar goed. Voor je 't weet word je voor 'elite' versleten. ;) Puur cijfermatig vertegenwoordigen de net aangehaalde verenigingen trouwens maar een kleine groep karpervissers, en dat valt te betreuren.
We hebben als VBK de afgelopen jaren fel geageerd tegen stroperij, de afvalproblematiek en heel recent het afgelopen jaar een social media campagne omtrent normen en waarden in hengelsportcontext. Tal van initiatieven op poten gezet en met regelmaat de media én politiek bespeeld. Je geeft zelf aan in je vorige antwoord dat je respect hebt voor dit soort acties, dus ik wil benadrukken dat dit geen tirade is aan jouw adres. Ik kader enkel met vuur mijn punt. ;)
Bottomline is dat je als intantie/vereniging niet alles kan controleren, reguleren, goedpraten, corrigeren,... We doen allen vrijwillig ons best, en het is goed voor 'de vrijwilliger' z'n gemoedsrust dat hij of zij beseft dat de wereld maar met kleine beetjes te veranderen is.
Concreet: in het geval van de Mohikaan had ik graag aanwezig geweest (in naam van mezelf én de Mohikaan) om de overzetter een goed gemikte schop in het kruis te geven, waarna hij met de staart tussen de benen het beest terug in het AK zou zetten... (Weer een tegenstander bij, weer iemand 'anti-VBK' en wie weet: weer een wachtlijst waar ik nooit nog een plekje zal opschuiven! ;) )

3: De romatiek. Prachtige kunsstroming en allesbehalve kaarsen en klef gedoe. Maar: eerlijk en heerlijk. Is er een Belg of Nederlander die 'Woord van Zwijgen I of II' niet goed vond? Niet op z'n minst lezenswaardig of gewoonweg subliem? Verhalen van gewone vissers met het hart op de juiste plaats. Geen eikels, hype-vissers of natuurconsumerende low-lifes. Nee, vissers in hart en nieren die hun verhalen optekenden. Échte verhalen, van de jacht die mooier was dan de vangst. Maar ook in heel wat gevallen een jacht die verboden paden behoefde, schemerdonker en pikzwarte nachten. Ik meen te weten dat beide boeken lyrisch onthaald werden, ook (guilty and proud of it) door ondergetekende. Nogmaals: Luc had toen al, om en bij het millenium, gelijk met z'n titel. 'De Dunne Lijn'.

De dag dat ik als persoon moet doorgaan als het collectieve geweten van de KW in 'Bels', is de dag dat het tijd is op ermee te stoppen. Hoe graag ik ook doe wat ik doe, hoe graag ik ook m'n nek uitsteek, hoezeer het VBK mijn pleegkind ook is: dát kan ik niet. Of ze zouden toch die ingangsproef moeten invoeren. Dan wellicht wel... ;)