mes...

Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-08-2014 06:41

Is het wettelijk verboden om een imitatie mes bij je te hebben met vissen ?
Het is een flink groot imponerend mes,die niet geslepen is.
Maar vis vaak korte nachten alleen,en de diefstallen nemen alsmaar toe,ik.Neem hem hoe dan ook mee,maar was er benieuwd naar
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-08-2014 07:14

'Mag dat?' Doet me denken aan Rembo en Rembo, ach wie kent dat nog :D

On topic:

Dit is niet toegestaan Rik, denk dat het 'wapen' wat jij mee wilt nemen een goed voorbeeld is
van hetgeen vermeld in Wet Wapens en Munitie : ' andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn. '

Maar ja, je mag wel meer niet
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2014 07:49

Je mag een fileermes bij je hebben en een (zak)mes waarvan het lemmet niet groter is als je handpalm.
Zelf heb ik altijd een noors mes bij me waar ze zeehonden mee villen :o klein lemmet maar zeer scherp.
Die heb ik bij de hand voor wanneer er weer eens een stoomboot met al mn lijnen aan de haal gaat.gelukkig is dat niet zo vaak sinds ik alles strakker afgesteld heb. Maar 4 lege spoelen is geen pretje als je lekker aan het vissen bent.
Ook heb ik een groot duikersmes bij me van 40cm.
Die ligt in mn tas naast mn duikbril, flippers en duikbrevet :wink:
Je weet nooit wanneer je ineens zin hebt om te snorkelen en je zal maar vast komen te zitten aan een fiets of winkelwagen.
En die stierenhaaien staan er om bekend dat ze soms 2000km de rivier op zwemmen soms vanaf de zee. En deze haaien bijten het vaakst mensen qua percentage.
Ik weet alleen niet dat ze hier niet voorkomen :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-08-2014 09:00

Koop een Leatherman Wave daar heb je tenminste iets aan.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

29-08-2014 10:00

michel Tja schreef:Je mag een fileermes bij je hebben en een (zak)mes waarvan het lemmet niet groter is als je handpalm.
Zelf heb ik altijd een noors mes bij me waar ze zeehonden mee villen :o klein lemmet maar zeer scherp.:D


Leuk joh, ik heb de Finse variant waar ze rendieren mee villen, ik steek het in de grond naast mijn aastas en ben vele malen gecontroleerd, er is mij door een agent zelfs verteld dat het mag vanwege het doel, weet hij veel.
De intentie wordt nooit in de wet omschreven maar is wel belangrijk in dit soort dingen, als het overduidelijk is om boilies enz bij te snijden zal niemand daar een punt van maken, verder heb ik altijd mijn ouwe trouwe Buck aan mijn riem.
Maar het blijft raar dat je over dat soort dingen na moet denken, je gaat alleen maar vissen.....
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2014 10:48

:D

dit is het mes waar ik het over heb,nooit eerder zo een goed geslepen en scherp mes gehad.je hakt er zo een stuk papier in de lucht in tweeen ermee.

Afbeelding
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-08-2014 11:58

Een niet geslepen mes blijft een mes.
De regels omtrent de lengte van het lemmet zijn blijkbaar afgeschaft.

knivesandtools.nl schreef:Categorie 1 wapens - geheel verboden

Wapens in deze categorie zijn, zonder ontheffing, geheel verboden: zowel het bezit ervan als de handel erin. Tot deze categorie behoren o.a.:

Stiletto's (springmessen): messen met zijdelings uitspringend lemmet
Valmessen: messen met vooruitspringend lemmet (met of zonder veer)
Vlindermessen: messen met een heft dat uit twee delen bestaat, die om het lemmet heen geklapt kunnen worden (zie opmerking beneden)
Dichtklapbare messen met een totale, uitgeklapte lengte boven 28 cm
Dichtklapbare messen waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft
Werpsterren
Vilmessen en ballistische messen
Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen
Pijlen en pijlpunten, bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.

Tot 2012 was er een aantal uitzonderingen op deze regels als het ging om stiletto's (springmessen), valmessen en vlindermessen, o.a. wanneer het lemmet bijvoorbeeld korter dan 9 cm was. Deze uitzonderingen bestaan echter niet meer.


Categorie 4 wapens - bezit mag, in het openbaar dragen niet

Messen in deze categorie mag men in het bezit hebben of verhandelen. Deze wapens mogen echter niet gedragen worden. Dat wil zeggen: ze moeten tijdens vervoer zodanig deugdelijk verpakt zijn dat zij niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend.

Uit ons assortiment vallen onder Categorie 4:

Blanke wapens (messen) waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder Categorie 1.
Toelichting: * Een dichtklapbaar mes waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft valt onder Categorie 1 - en is dus geheel verboden. NB: Een zaagtanding wordt hierbij beschouwd als snijkant!
* Een mes met vaststaand lemmet en meer dan één snijkant (bijvoorbeeld zaagtanding in de rug) valt onder Categorie 4.
Degens, zwaarden, sabels en bajonetten.
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen.

NB: Het is zeer belangrijk dat je een dergelijk wapen altijd goed verpakt vervoert.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2014 12:07

mijn duikmes van +-40cm heeft 2 snijkanten en mag ik gewoon bij me hebben volgens mij ( als ik ga duiken of snorkelen en in bezit van brevet) ook zit deze in een houder welke je pas na een bepaalde handeling openkrijgt.

mijn vilmes wist ik niet dat dat verboden is. vind ik ook nergens op slaan persoonlijk.en mijn houder/hoesje krijg je enkel open door middel van een knoop loshalen.

een fileermes mag je als sportvisser bij je hebben. zeker in Amsterdam en omstreken want hier mag je gewoon nog vis menemen en klaarmaken.(ook schubkarper tussen de 40 en 60cm,niet dat ik dat doe overigens)
ook mag je witvis gebruiken voor het snoeken en om reepjes te snijden mag je toch echt een fileermes gebruiken.

buiten dit alles heb ik nergens voor getekend voor zover ik weet en aangezien ze elke keer alle regels veranderen kan je niet verwachten dat iederen de wet uit zn hoofd weet :wink: :D

en zolang je geen dieren of mensen gaat villen is een vilmes een prima toevoeging in je tekkelboks.
al is het maar om speren,pijlen,bogen en catapults van te craften tijdens het vissen :wink: :lol:

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen.

NB: Het is zeer belangrijk dat je een dergelijk wapen altijd goed verpakt vervoert.


volgens mij voldoe ik hier redelijk aan, en zo niet jammer dan.
ik ben een visser in de wildernis en iemand die in de wildernis is niet goed voorbereid op pad zonder mes,kompas en aansteker of vuursteen met magnesium stick. en hoe moet je in godsnaam een vuurtje maken ( wat ook al niet mag :wink: ) zonder mes als je een magnesium stick met vuursteen gebruikt?

en nee , we leven niet in Alaska. :D
maar oefenen mag toch wel ?
we moeten allemaal onze oermens/jager/strijder en overlever in ons vergeten en allemaal metrosexueel zijn zeker tegenwoordig inclusief haarnetje,glimschoenen en schoudertasje ? :lol:

en stel dat straks de supermarkten leeg zijn, geen electriciteit meer is en we weer moeten overleven dan weet niemand meer hoe dat moet. en staan die zelfde agenten met hun haarnetjes,lakschoentjes en schoudertasjes die mij boetes gaven in de rij om te leren hoe je een vis vangt,vuurtje moet maken en je eigen overlevingsgereedschap moet craften :wink: :lol:
ik ben niet zomaar een peppie, ik ben een preppie 8)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-08-2014 13:41

Preppie en Kokkie was het toch?
Gewoon een rvs bankstick naast je stretcher Rik.
Dat doet de klus ook wel klaren...

En eh Michel? Bullsharks komen in Nederland enkel voor op de Amstel. :D
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2014 14:08

mooi, die staat nog op mn lijstje van niet gevangen vissen :wink: :lol: :lol:
maar snorkelen doe ik dan maar niet meer vanaf nu.

OT: een goeie verzekering en een mobiele telefoon die 112 belt doet het ook prima :wink:
een boot is ook top,zolang je niet vanaf de kant vist dan heb je ook denk ik 95% minder kans op rare/nare dingen tijdens het vissen.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

29-08-2014 15:39

michel Tja schreef:
en nee , we leven niet in Alaska. :D
maar oefenen mag toch wel ?
we moeten allemaal onze oermens/jager/strijder en overlever in ons vergeten en allemaal metrosexueel zijn zeker tegenwoordig inclusief haarnetje,glimschoenen en schoudertasje ? :lol:

8)



Lachen als het niet waar was, op een verjaardag bij mijn kleine neefje heb ik geleerd dat melk uit een fabriek komt, de waarde van oorlogsbeelden uit Irak worden beoordeelt door het met Medal of Honor ter vergelijken want dat is hun werkelijkheid, niemand komt ooit thuis met een blauw oog want vechten doen we niet, er wordt niet in bomen geklommen en als we een lekke band hebben gaan we naar de fietsenmaker (....)
Er zit meer waarheid in je woorden dan je beseft denk ik....
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 16:15

Klein hobby mesje van type breek variant, een leatherman-achtig toolgeval en twee aardappelmesjes. Eentje voor de 'aardappels' en de andere.., ook meneer!

Maar een duikmes met line cutter staat al een tijdje op het lijstje voor een eventuele rare situatie met de safety line (stuk touw met musketon haak) op het rubberengeval. Bovendien vind ik een gele, goed zichtbare variant wel een duidelijk statement naar zowel oom agent (ik verberg niets) en foute figuren (rot op!).

buiten dit alles heb ik nergens voor getekend voor zover ik weet en aangezien ze elke keer alle regels veranderen kan je niet verwachten dat iederen de wet uit zn hoofd weet :wink: :D

Michel, ik ben het met je eens betreffende een mes tijdens het vissen! Maar de burger is geacht de wet te kennen, gewoon omdat de wet voor iedereen in te zien is. Buiten dat zal er vast wel een kapstok artikel in het wbvsr staan waar het in staat omschreven.

Rik, Vissen en kans op nachtelijke ellende is dan ook geen excuus (genoemde wapenwet). Of is het zo'n plastic piraten zwaardje :lol: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 16:23

Overigens hebben lang niet alle duikmessen een punt (zelfbescherming). Ziet er minder gevaarlijk uit, maar snijdt nog steeds :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-08-2014 18:33

Hier enkel me leatherman.

meer heb je niet nodig
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-08-2014 20:10

Denk toch me stalen boiliepijp dan maar mee neem...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-09-2014 10:09

als je daar iemand net ff te hard mee op zn kop slaat is dat ook (poging tot)moord hoor :wink:

tja..

zou persoonlijk niet eens willen vissen op zo een stek als je er bij voorbaat al zo naar kijkt.
lekker een andere stek zoeken tussen de pacifisten en hippies in ergens,veel beter.
voor mij niet alles voor een vis.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-09-2014 14:59

Weet niet of je het nieuws een beetje gevolgd heb tja.maar midden in een woonwijk in Ridderkerk sloegen ze toe,en op.naar een paar plekken,ik zit juist vaak afgelegen,onder aan een dijkje langs de de rivier bijvoorbeeld, met vrijwel niemand om me heen,en poging tot moord zal me op zo'n moment niet uitmaken,ik ram hem gewoon zo hard mogelijk op je hasses,wat er met de persoon in kwestie gebeurt weet ik niet,maar hij zal bij een tweede keer nog eens goed nadenken of die wel een visser beroven moet ja of te nee.
Heb me hele leven ervoor gespaard,en een goede advocaat zal je waarschijnlijk wel vrij kunnen spreken,handelen uit noodweer,zal de eerste niet wezen die vrijspraak krijgt omwille van dit soort zaken
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-09-2014 15:24

Geld is toch niet belangrijk als je goed verzekerd bent?
Gezondheid en vrijheid heb ik persoonlijk veel hoger in het vaandel staan.
In het topic over berovingen had ik het erover dat zo een improve set van raven in sommige gevallen zo slecht nog niet is. :wink:
En al helemaal als je geld van de verzekering terugkrijgt ter waarde van je bestolen "high end" tackle 8)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-09-2014 16:01

Verzekeraars zijn allemaal laaielichters! Geef liever een paar tikken uit dan dat ik bij een verzekeraar aan moet.kloppen hoor als ik eerlijk ben
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-09-2014 16:23

die paar keer dat ik een beroep deed op mn verzekering,nooit problemen mee gehad.
(kapotte telefoon, bank van iemand gesloopt door er te hard op neer te ploffen)
je betaald ervoor dus wanneer het zover is heb je ook recht op je vergoedingen indien je natuurlijk niet de boel loopt te frauderen.
als jij liever risico loopt om vast gezet te worden,een strafblad krijgt en met een beetje pech in het ziekenhuis belandt dan dat je geld terugkrijgt voor je duur betaalde spullen is natuurlijk jouw keus.
lijkt me alleen zo onnodig als het niet hoeft.
en tegenwoordig ( wordt ook een dagje ouder he :wink: ) geef ik enkel iemand nog tikken als het te maken heeft met mn vrouw,kind,familie en vrienden.
ik maak me niet meer zo druk wat dat betreft.
het zijn maar spullen waar je mee kan vissen. en als dat vergoed kan worden is dat alleen maar mooi naar mijn idee.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

03-09-2014 11:20

Kweenie, ik ben jaren bezig geweest mijn kit te verfijnen tot wat het nu is, ik kan blind pakken ben blij met mijn spullen, het is teruggebracht tot hoe ik graag vis en dat heeft effe geduurt.
Daarom is het voor mij heel waardevol en zal je toch je best moeten doen het mee te nemen.
Maar nu zijn we allemaal kalm en heb je tijd om na te denken, staan er klootzakken bij je bivy midden in de nacht dan heb je een paar tellen in een stressvolle situatie, hoe je dan reageert heeft meer te maken met je karakter denk ik. Voor mezelf vrees is dan het ergste...
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Marco Kuiper
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-04-2014 08:09

03-09-2014 18:24

Ik heb een paar extra beetmelders. Deze zet ik gewoon als tripwire om de tent heen, zodat ik hoor wanneer er iets aankomt. Ze hebben ook al een paar vissers niet eens de kans gegeven om te reageren, ze hebben een soort slaapgas in de tent gespoten, en daarna de boel gestolen.

Als ik wakker zou worden, en nog niet in een benarde situatie zit, dan zou ik niet voor mezelf instaan.. ik heb iig altijd een bankstick en/of een kleine schep/bijl naast me liggen om flink mee te meppen :P
Als ik de kans krijg in zo'n situatie, ga ik zeker niet eerst vragen wat ze komen doen :evil:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-09-2014 19:05

Ik heb een paar extra beetmelders. Deze zet ik gewoon als tripwire om de tent heen, zodat ik hoor wanneer er iets aankomt.

Ik weet uit ervaring dat een beetje maneschijn op een grasveldje de lijn doet oplichten, en daar ga je. Zal overigens op een 'bos'pad anders zijn. De plaatsing van m'n oval, m'n hond en geen dicht front vind ik zelf belangrijker. Maar sowieso vind ik het vissen overdag om andere redenen al plezieriger :wink:

De 'fight or flight' reactie, inherent aan de persoon zelf, is zeer bepalend voor het verdere verloop van de situatie. Het één is in basis niet beter of slechter dan het ander!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

03-09-2014 19:11

Flouorcarbon gebruiken dan :wink: :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-09-2014 19:37

:D

Van de week nog onderstaand mes gekocht om aan m'n Allpa inflatable reddingsvest te klikken. Ook veiligheid die enkele keer dat ik in de boot zit. Dat gele mes wat ik op de laptop ook al onder favorieten had staan wacht maar even.

http://www.megadiveshop.nl/messen-&-ger ... -1147.html

In België goedkoper...

http://divecity.be/nl/duikmessen/209-mi ... -tool.html
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).