Lauwersmeer - Urker vissers, en hun tegen reactie

Plaats reactie
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

28-07-2014 09:35

LAUWERSOOG - Urker vissers met een kotter uit Zoutkamp (ZK38) vissen momenteel het Lauwersmeer leeg, sportvissers in het gebied zijn woest.
Wellicht kun je de kotter zien varen. De Urkers - zo'n acht personen - zouden lange dagen op het Lauwersmeer aan het
vissen zijn met één kotter, de Zoutkamper ZK38, plus drie ‘bijboten'. Al een tijdje. De groep heeft volgens de sportvissers enkele honderden fuiken geplaatst.

De Urkers vissen niet alleen op paling, waarvoor zij een vergunning hebben.
Dit mag tot 1 september. Het zou de beroepsvissers juist te doen zijn om de bijvangst,
zoals snoek, snoekbaars, baars en karpers.


Hengelsportfederatie Groningen Drenthe, visrechthebbende op het Lauwersmeer:
'Dit is helaas geen nieuw fenomeen maar is al jaren een probleem. We hebben inmiddels al contact opgenomen met het waterschap.
In de VBC is het ook regelmatig onderwerp van gesprek. Wellicht dat meer media-aandacht en het bundelen van krachten
met alle betrokkenen nu eens een einde kunnen maken aan deze praktijken. Het is nota bene een Nationaal Park!'"

Tegen reactie van de Urkers:

http://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/h ... 0287_n.jpg

Ondanks dat ik nog nooit een hengel heb uitgeworpen op het lauwersmeer, ben ik enorm woest over deze praktijken van die Urkervissers.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-07-2014 13:33

Je kunt allerlei regels opstellen, maar als er niemand is om te controleren, houdt het op. Ik vind het belachelijk dat het kan en gebeurt, en dan omgekeerd degene die dit constateert, aanklagen.
Zi zie je, paling is qua opbrengst niet (meer) interessant, karper, snoek, snoekbaars wel.
De bevoegde beroepsvisser zelf (niet die Urker kotter) kan er niet eens meer vissen.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

07-08-2014 16:37

Aangezien nu de sancties van Rusland zijn ingevoerd, groente / fruit / zuivel en vis denk ik dat we zonder een vinger uitgestoken te hebben naar Urk (en consorten) zij een enorme klap krijgen. Alle gevangen witvis in Nederland ging (meen ik) voor 70% naar Rusland.

Nu hopen dat ze geen nieuwe afzetters vinden, dan is het snel gedaan met de beroepsvissers in Nederland.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

08-08-2014 12:00

Hoop dat ze failliet gaan..

anders paar duikers aanwezig op het forum die de fuiken kapot kunnen knippen?
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-08-2014 01:27

Iemand toevallig die tv serie over Urker vissers gezien? Dan weet je genoeg lijkt me, geloven in een opperwezen vind ik al niet slim maar voor de rest hoef je er ook niet te zijn met wereldse vragen, ik hoorde toevallig van een vriend van mij die vogels fotografeert dat de vis die ze wel terugzetten veel aan rugzwemmen doet en een dankbare prooi voor de watervogels zijn.

Nederlands water leegvissen om te exporteren is zowiezo een luxe die niet meer kan eigenlijk, de opbrengst van de sportvisserij die ongetwijfeld groter is komt weer terug, de opbrengst van die schuit verdwijnt in de zakken van die inteeltfiguren, fuiken voor de invalidenvisplaats, hoe verzin je het, vertellen ze dat ook aan de dominee op zondag? Ik zeg legen die fuiken en kapot knippen, van de overheid kan je niks verwachten verder.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Plaats reactie