Vangsten van uitheemse vissen in nederlands water

Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

28-08-2013 00:24

Ik heb net het stuk van Frank op de voorpagina gelezen; een stroeve start.

Maar die pacu..
Heeft er iemand ergens zn aquarium leeg gekiept? Niet een vis die we in de nederlandse wateren moeten willen lijkt mij.

Wat doe je eigenlijk met zoiets? Ik zou eigenlijk niet weten wat te doen als ik zoiets zou vangen.
Terug zetten? Ander water verplaatsen? Misschien zelfs dood maken?
De laatste optie is eigenlijk wel tegen mijn principes. Maar aan de andere kant, zo'n vis hoort hier niet.
En kan eventueel ook schade aanrichten. Dat lees je wel meer over vis soorten die hier niet thuis horen.

Jullie mening in deze?
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

28-08-2013 01:08

Bas Goorhuis schreef:Ik heb net het stuk van Frank op de voorpagina gelezen; een stroeve start.

Niet een vis die we in de nederlandse wateren moeten willen lijkt mij.



karper is volgens mij ook niet echt inheems ?! ... laat staan koikarpers

en graskarper al helemaal niet

als ik zoiets zou vangen zou ik ze terugzetten )
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-08-2013 02:54

Als je de wikipedia van de Pacu leest wordt je niet echt vrolijk, de pagina verklaard wel waarom er dit soort vissen in onze wateren terecht komen.

De Pacu uit het artikel is overgeplaatst naar een naastgelegen poel omdat we nog niet precies wisten waarmee we te maken hadden. Zoals later bleek zal hij daar de winter niet overleven.

Er zijn in de omgeving trouwens nog twee meldingen van Pacu vangsten geweest...
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

28-08-2013 08:39

dennis gerits schreef:
karper is volgens mij ook niet echt inheems ?! ... laat staan koikarpers

en graskarper al helemaal niet

als ik zoiets zou vangen zou ik ze terugzetten )


Karper is al zo lang in Nederland dat je wel kunt spreken van inheems.

Mensen die koi karpers in publieke wateren gooien mogen ze van mij ook een boete geven waaraan ze failliet gaan. Die horen hier ook niet. Het zou je maar gebeuren dat een of andere flapdrol zn vijver op ruimt en zn kois in de plaatselijke plas dumpt, incl ziektes..

Van de karper in het algemeen weten we idg dat die wel 'past' en geen ellende veroorzaakt.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-08-2013 10:47

zo een pacu bijt zo je ballen eraf :o
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-08-2013 14:16

Linkje: http://en.wikipedia.org/wiki/Pacu

"If a large population of pacu enters an eco-system to which it isn't native, the fish can have a very adverse effect. Pet stores sell pacu as small as 5–8 cm long and neglect to warn customers that fish growth is not inhibited by tank size, contrary to popular fish lore. Most UK dealers now refuse to stock this species due to the large size and expensive aquarium requirements it demands," according to Practical Fishkeeping magazine's Matt Clarke. Incapable of maintaining large aquaria, overwhelmed hobbyists are suspected of illegally releasing their pacu into wild waterways. As tropical fish, pacu will die in cold weather; as newcomers to an ecosystem, pacu may out-compete native species for available food, habitat, and other resources, or displace them by introducing exotic parasites or diseases. Most wildlife resource authorities prohibit releasing exotic fish, including pacu, into the wild. Officials of one Texas lake have put a $100 bounty on the pacu caught there."
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-08-2013 14:19

quotetje:

These fish are rumoured to bite human testicles, earning it the nickname "ball-cutter


zie het al voor me over een paar jaar..

ball-cutter baits lol
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-08-2013 14:29

Sebastian Huvenaars schreef:Linkje: http://en.wikipedia.org/wiki/Pacu

"If a large population of pacu enters an eco-system to which it isn't native, the fish can have a very adverse effect. Pet stores sell pacu as small as 5–8 cm long and neglect to warn customers that fish growth is not inhibited by tank size, contrary to popular fish lore. Most UK dealers now refuse to stock this species due to the large size and expensive aquarium requirements it demands," according to Practical Fishkeeping magazine's Matt Clarke. Incapable of maintaining large aquaria, overwhelmed hobbyists are suspected of illegally releasing their pacu into wild waterways. As tropical fish, pacu will die in cold weather; as newcomers to an ecosystem, pacu may out-compete native species for available food, habitat, and other resources, or displace them by introducing exotic parasites or diseases. Most wildlife resource authorities prohibit releasing exotic fish, including pacu, into the wild. Officials of one Texas lake have put a $100 bounty on the pacu caught there."



zal wel loslopen denk ik...
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-08-2013 14:49

Joaa verwacht ik ook, maar ben toch blij dat 't ding er af is :)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-08-2013 15:02

Sebastian Huvenaars schreef:Joaa verwacht ik ook, maar ben toch blij dat 't ding er af is :)


toch niet jouw ding he ? :D

:lol: :lol: :lol:

hier naast mn werk zitten trouwens 2 (roodwang?) schildpadden en zag dit jaar een kleintje erbij ronddrijven :o :o :o hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar ?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-08-2013 15:15

:lol:

Zwemmen er bij ons ook ja... Maar een kleintje erbij? Daar heb ik ook nog nooit van gehoord... Over een aantal jaar schildpaddentrek daar haha ;)

Koi's, schildpadden, zonnebaarzen, fckn pacu's... Opflikkeren met die rommel 8)
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-08-2013 15:44

Ik weet hier nog wel een.stekkie waar je gericht op schildpad kan vissen.

Zitten er altijd wel een stuk of 5 in het zonnetje.

Wel grapoig dat je altijd hoort dat zo een schildpadje het niet overkeeft in de winter.
Het is dus blijbaar al zeker 10 jaar geen winter meer geweest.

Ze worden inmiddels wel lekker.van formaat trouwens
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-08-2013 15:56

Camiel Driehuis schreef:Ik weet hier nog wel een.stekkie waar je gericht op schildpad kan vissen.

Zitten er altijd wel een stuk of 5 in het zonnetje.

Wel grapoig dat je altijd hoort dat zo een schildpadje het niet overkeeft in de winter.
Het is dus blijbaar al zeker 10 jaar geen winter meer geweest.

Ze worden inmiddels wel lekker.van formaat trouwens


het kantoor waar ik eerst werkte zitten er 2 (zeker sinds 2001) en hier bij mn huidige kantoor ook 2 ( sinds 2005) en nu dus 3 (een hele kleine ) :o
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

28-08-2013 20:09

Water hier in de buurt zwemmen een stuk of 50 roodwangschildpadden, die planten zich gewoon voort..
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

29-08-2013 00:34

michel Tja schreef:zal wel loslopen denk ik...


Niet helemaal. Want een Pacu eet van origine noten die uit bomen, die langs het water staan, vallen.
Dit schijnt de basis te zijn van de vergissing.

Overigens worden ze wel verward met Piranha's en krijgen ze vlees voorgeschoteld. Uiteindelijk gaan ze dat dan maar eten omdat de keuze tussen wachten op de hun bekende noten en dood gaan of dan toch vlees eten uiteindelijk niet moeilijk is.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2013 07:52

@Leen,

doelde meer op het overnemen van onze wateren en dat het een plaag wordt die ervoor kan zorgen dat de rest van de dieren uitsterven

As tropical fish, pacu will die in cold weather


over 2 maanden is het November en voor kleine pacu`tjes zijn er zowiezo 2 nodig en het lijkt me heel sterk al zijn er 2 in dat water dat ze zich voort kunnen planten in onze wateren.
alhoewel... de roodwangschildpad kan het blijkbaar ook.. :o

vandaar dat ik denk dat het wel mee zal vallen. zou alleen niet in mn nakie gaan zwemmen waar deze vis nu zwemt.zo als die plaag in de USA met die zilverkarper / flathead zal het niet worden hier.

maar als je zoiets vangt.. tja wat moet je dan ?

ene kant denk ik eruit halen en eventueel geven aan een dierenwinkel,langs het water direct gratis aanbieden op MP (ophalen aan de waterkant) ,opeten of doodmaken
zijn hier uberhaupt richtlijnen voor?
maar als je toch weet dat ie niet in de kou zal overleven wordt het toch een maaltje voor de roofvissen tzt.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-08-2013 09:02

Maar wie verteld je dat ze de kou niet overleven....
zelfde verhaal als de schildpad, die overleeft het stiekem ook.

Maar de keus is lastig idd, wat doe je er mee.

Persoonlijk zou ik hem terug gooien en hem veel succes wensen hier in de sloot.
als het werkelijk een plaag word kan je altijd nog ze afmaken als je ze vangt.

mischien is er wel een lekker pools recept van, dan lost het probleem zichzelf op(flauw, maar een inkoppertje)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2013 10:02

er staat op Wikipedia in principe niets vermeld dat de roodwangschildpad weinig kans maakt de winter te overleven bij ons. wel staat er dat er nooit uitgekomen schildpadden gezien zijn.. misschien toch maar eens een fototje proberen te maken wanneer die kans zich voordoet.

In zowel België als Nederland komt de schildpad over het gehele land verspreid voor. De meeste exemplaren komen voor rond verstedelijkte gebieden, omdat hier de meeste mensen wonen en er dus ook meer schildpadden als huisdier worden gehouden.[1] Ze worden aangetroffen in kanalen, vijvers en grote sloten. De roodwangschildpad komt in België verspreid over het land voor, maar is voornamelijk gevonden rond Antwerpen.[16] In Nederland komen de dieren in het gehele land voor en net als in België worden de grootste populaties aangetroffen waar veel mensen wonen: in de Randstad.[17] Ook in Limburg zijn veel populaties gevonden. Er is zelfs een waarneming bekend van de roodwangschildpad op Texel.[1] In Nederland zijn waarnemingen bekend van exemplaren die nesten graven en eieren afzetten, maar er zijn nog nooit uitgekomen schildpadden gezien


staat wel duidelijk dat de pacu niet de kou zal overleven. maar ja, zoals je zelf aangeeft zou het zomaar wel kunnen gebeuren ( bijv overwinteren bij een warmwater/koelwater uitlaat van een fabriek oid)

PS, Steur en meerval zijn welkom hoor bij mij , maar die horen hier ook. opzich zou ik een nijlbaars en arapaima ook niet erg vinden ( alhoewel.... :roll: )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-08-2013 10:40

een nijlpaard zou wel eens een beste dril kunnen opleveren.
wel een flink sterke voorslag gebruiken

een terug zwemmer word dan ineens wel wat link
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-08-2013 12:25

Leesfoutje camiel? :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-08-2013 12:37

Camiel Driehuis schreef:Persoonlijk zou ik hem terug gooien en hem veel succes wensen hier in de sloot.
als het werkelijk een plaag word kan je altijd nog ze afmaken als je ze vangt.


"or displace them by introducing exotic parasites or diseases"

Terugzetten lijkt me in dit geval gevaarlijk, doe dan die Poolse optie maar ;)
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

29-08-2013 13:28

Dit soort ellende komt toch steeds vaker voor.
Van mij mogen daar wel landelijke richtlijnen voor komen.
Plus mensen die een vijver/aquarium leeg kieperen een boete geven zodat ze bijna failliet gaan.
Misschien voor in de toekomst een richtlijn in de vergunning?
Voorkomen is beter dan genezen. Als het op een plaag uit loopt dan zijn we al te laat.
Dan is het dweilen met de kraan open.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-08-2013 13:38

[quote="Fred Hazenbroek"]Leesfoutje camiel? :lol:[/quote]


Haha zie het nu pas.....ach ja nijlpaard of nijlbaars wat scheelt dat nou helemaal
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2013 13:41

Camiel Driehuis schreef:

Haha zie het nu pas.....ach ja nijlpaard of nijlbaars wat scheelt dat nou helemaal


denk zo een 1000 kilo :wink: :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-08-2013 14:11

Dat zeg ik....even dikkere voorslag en drillen maar....oppassen met onthaken, het nijlPAARD kan wel eens chagerijnig zijn