Dit is waar het om draait

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

05-08-2013 07:17

Dit is de mooiste foto die ik hier op het forum heb gezien,prachtig gewoonweg.Dit is de essentie vind ik.Mooie vis vangen en dan hem rustig terug de vrijheid geven.Ben gisteren gaan wandelen op een water waar ik binnenkort zou willen gaan vissen.Had daar al eens prospectie gedaan.Zie ik daar net op die stek 3 van onze vrienden uit het oostblok zitten,met zware hengels en houten takken als steunen maar wel met de boilie(de rig zag er niet eens slecht uit) en zegt ie doodleuk tegen mij dat ie op snoek vist :o :o :o :o
Toen ik vroeg of ie al wat gevangen had zei er 1 dat ze gisteren een karper van 20 pond hadden gevangen en heb eerlijk gezegd niet durven vragen wat ze ermee gedaan hebben.Ik alleen en zij met 3 begrijp je.Dit houd mij dus tegen om daar te gaan vissen want daar komt boel van.Helaas is daar weinig controle,hoogstens wat wandelaars.Vandaar deze posting,prachtige foto in elk geval.
Afbeelding
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2013 19:29

Heb je het gemeld bij je hengelsportvereniging?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-08-2013 23:31

MELD VISSTROPERIJ EN ILLEGALE VISSERIJ

Bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
(http://www.vwa.nl/onderwerpen/regels-vo ... -controles)
kan melding worden gedaan van (vermoedelijke) visstroperij. Het meldpunt van de NVWA is 24 uur
per dag te bereiken op telefoonnummer:

Tel: (0800) 04 88

bron: http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... sstroperij

heb ik in mijn gsm zitten. Bellen!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2013 07:11

Wat ik niet begrijp:
wij

super top materiaal, aas, onderlijnen. Hightec piepers, camera's voerboten.

Zij
rommel

Zij vangen altijd.

Je mag gewoon vis meenemen. Sterker: zodra dit niet meer mag is dit het begin van het eind van de hengelsport. Vissen voor de pot is nl de belangrijkste pijler van het plezier vissen.

edukacja


Ryby do 5 funtów i bez lustra
It's okay 2 pay
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-08-2013 07:24

Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

14-08-2013 08:14

Is in Belgie,andere regels en de politie moet de controles doen.
Bel maar eens naar de politie hierover,ofwel komen ze niet vanwege geen interesse ofwel van de schrik.
Op mijn vast viswater werd een jong ventje van 14 jaar in mekaar geslagen omdat ie zijn gevangen karper niet gaf aan 3 jongeren van rond de 20 jaar uit het oostblok,als zijn vismateriaal en het ventje werden bewerkt met een moersleutel.Het toeval wil dat ik zelf die avond ook zat te vissen maar helaas niets heb gehoord of gezien.Was helemaal aan de andere kant vanwaar ik zat.Waarschijnlijk makkelijke prooi voor die mannen.Hoe ver is het gekomen dat deze toestanden zich afspelen.
Dit werd zelfs vertoond op de lokale televisiezender ATV.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-08-2013 09:34

Dus laten we het allemaal maar en kijken we de andere kant op om een beetje te miepen op een forum waar je geen hol mee opschiet behalve dan wijze raad in de wind gooien ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-08-2013 09:43

ik snap het niet...

jij vraagt aan die gasten of ze wat gevangen hadden, ze geven je beleefd antwoord echter ben je al bevooroordeeld dat ze je iets aandoen als je vraagt wat ze met de vis gedaan hadden?
ook ik viste vroeger zonder beetmelders met steunen van hout en een half flesje AA drink als indicator lol ,maakt dat mij dan minder?
denk dat de gemiddelde belg/nederlander jou niet zou vertellen wat ze gevangen hadden.....
opzich al knap dat ze Nederlands/vlaams kunnen spreken en als ik dit zo lees was die opmerking over snoek een grapje want vervolgens melden ze gewoon hun vangst van de vorige dag aan je.

al met al aardige mensen als ik het zo lees... en wie zegt dat het deze gasten waren van die mishandeling? klinkt mij een beetje generaliserend als je het mij vraagt.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

14-08-2013 10:18

Assumption is the mother of all fuckups.

Vind het ook een kansloos verhaal eerlijk gezegd.

Beetje grote bek op een forum over Oostblokkers en niet eens wat durven te vragen aan die gasten zelf
omdat ze met z'n drieen zijn.

Ik word sowieso een beetje ziek over dat gezeur over Oostblokkers, tuurlijk zit er wel tuig tussen, maar voor de rest
zijn de meeste verhalen gebasseerd op 'van horen zeggen'.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

14-08-2013 11:44

Ik weet er hier ook 3(polen)
Ze vissen in mijn ogen suoer amateuristisch maar hebben wel een matje bij zich enzo.
Ze maken herrie en als ze wat vangen gaan ze uit hun dak.

Als ze weg gaan is de stek weer opgeruimt en de vis netjes terug in het water

ik dacht ook.die nemen alles mee maar van dat vooroordeel was dus ook njets waar.

Helaas is het makkelijker om alle oostblokkers in 1 hokje te plaatsen
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

14-08-2013 12:42

Wil hier niet iedereen over dezelfde kam scheren en ben zeker geen racist.
Stel alleen maar vast.
Jullie hebben zeker gelijk dat er iets mag/moet gedaan worden.
Namelijk meer controle.
De 3 mannen die ik tegen ben gekomen was trouwens niet op mijn vast viswater.
Zolang iedereen op een correcte manier vist geen enkel probleem hoor maar soms kan je ook tussen de regels lezen wat er eigenlijk gezegd word.
Als ik een onthaakmat zie weet ik ook genoeg maar helaas zie je dit niet veel.
Eergisterenavond ergens op een ander water wezen vissen met een vriend.
Net volledig uitgepakt en ingeworpen.
Komen er (sorry hoor)3 Polen aan en lap alles over onze lijnen ondanks vriendelijk te hebben gezegd waar we visten.
Om ruzie en andere te voorkomen hebben we dan maar verkast.
Ik weet ook dat niet iedereen zo is en ben er ook niet op uit om mensen uit het oostblok zwart te maken.
Zolang het correct verloopt heb ik geen enkel probleem met andere vissers vanwaar ze ook mogen komen laat dit duidelijk zijn.
Mijn uitgangspunt hierover=meer controle maar helaas gebeurt het niet.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-08-2013 12:51

je kan je ook aanmelden bij je HSV en zelf gaan controleren :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-08-2013 14:39

wat zeggen de politieverordeningen dan hierover? De wetgeving dus , wat zegt die over illegale praktijken? En wat wordt ertegen gedaan/kan er tegen gedaan worden?
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

14-08-2013 14:46

Je mag gewoon karper mee nemen (10 stuks, mits ze dood zijn) Tenzij de visrechthebbende een totaalverbod op het in bezit hebben van karper heeft ingesteld.

In de papieren die bij jou schriftelijke vergunning zit, daar staat in wat wel en niet mag..
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-08-2013 14:52

Ik was onduidelijk.
De vraag was gericht aan Peter Matheesen, die in Belgie woont. Die van Nederland was ik van
aardig wat op de hoogte, maar alle info is natuurlijk welkom. Zo leer ik altijd bij.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

14-08-2013 19:43

Meer controle? Door wie en van welk geld? Van die paar knaken die we in Nederland betalen om te mogen vissen toch zeker niet.
En waarom ook? Er is immers geen zwaarwegend algemeen belang, mede door die absurd kleine bijdrage. Diezelfde bijdrage die ook nog eens de mogelijkheden voor veel misstanden faciliteert en daarnaast mogelijkheden voor de sport an sich beperkt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-08-2013 20:16

Roy, allen, op blz. 2 van het boekje (Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren) staat onder punt 6 overduidelijk: gevangen karper dient altijd levend teruggezet te worden in hetzelfde water.
Duidelijker kan het toch niet. En dat geldt dus voor minimaal 85% van alle Nederlandse wateren en sowieso dus voor alle wateren die in dit boekje zijn vermeld. Hoe dan ook zijn er vrijwel geen wateren in Nederland te vinden waar je karper mag meenemen!!!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

14-08-2013 22:35

Ruben Lubbers schreef:Meer controle? Door wie en van welk geld? Van die paar knaken die we in Nederland betalen om te mogen vissen toch zeker niet.
En waarom ook? Er is immers geen zwaarwegend algemeen belang, mede door die absurd kleine bijdrage. Diezelfde bijdrage die ook nog eens de mogelijkheden voor veel misstanden faciliteert en daarnaast mogelijkheden voor de sport an sich beperkt.


Hier hetzelfde hoor,met een staatsvergunning van 15€ mag je op alle bevaarbare wateren vissen waarbij wel Vlaanderen en Wallonie een aparte vergunning hebben.De meeste gemeentes vragen ook nog een vergunning van de gemeente om op wateren te vissen die op grondgebied van de gemeente liggen(forten,vijvers,meren enz)

Hier in Belgie mag je 5 vissen meenemen waarvan 3 snoekbaarzen en de vis moet dood zijn.
Karpers kleiner dan 30cm en groter dan 60cm moeten terug gezet worden.
De meeste gevangen karpers zijn groter dan 60cm denk ik dan.
Je zal maar een 20 of 30 ponder zien doodmeppen(gelukkig nooit meegemaakt).Daar zou ik ziek van worden.
Sommige gemeentes zorgen zelf voor controle via gemeentepolitie,andere dan weer niet of nauwelijks.
Heb zelf maandag een controle gehad en was daar gelukkig mee.
Nogmaals,ik scheer niet iedereen over dezelfde kam,zolang het correct verloopt wie ben ik dan om daar over te zeuren.
Helaas gebeuren er toch toestanden die niet door de beugel kunnen.
Voorbeeld hier in de buurt op een viswater midden in een druk bewoonde gemeente:er word een visbestandsmeting 2 jaar geleden uitgevoerd door middel van fuiken in het midden van de vijver.
Daags nadien fuiken en vis gestolen????????
Wetende dat het politiebureau er 500m vandaan is.
Dit is maar 1 voorbeeld.
Toen ik die foto zag van die rustig wegzwemmende karper had ik echt iets van "daar draait het om".Geloof het of niet maar dat vind ik het mooiste moment van het karpervissen.Kan daar echt van genieten.
Noem me naief en je hebt misschien nog gelijk ook. :D
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

15-08-2013 17:50

Peter Matheesen schreef:Is in Belgie,andere regels en de politie moet de controles doen.
Bel maar eens naar de politie hierover,ofwel komen ze niet vanwege geen interesse ofwel van de schrik.
Op mijn vast viswater werd een jong ventje van 14 jaar in mekaar geslagen omdat ie zijn gevangen karper niet gaf aan 3 jongeren van rond de 20 jaar uit het oostblok,als zijn vismateriaal en het ventje werden bewerkt met een moersleutel.Het toeval wil dat ik zelf die avond ook zat te vissen maar helaas niets heb gehoord of gezien.Was helemaal aan de andere kant vanwaar ik zat.Waarschijnlijk makkelijke prooi voor die mannen.Hoe ver is het gekomen dat deze toestanden zich afspelen.
Dit werd zelfs vertoond op de lokale televisiezender ATV.



toch wel schokkend dit..
dat is de reden waarom ik altijd nog mijn scherpe vriend naast me heb liggen, geen idee of ik het ooit zou gebruiken maar in dit geval niet meer dan zelfverdediging lijkt me :-?
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

16-08-2013 21:53

Aart, juist dat is wat ik zeg.. En ik vrees dat er vast wel HSV's zijn die dat niet in de voorwaarden heeft staan..

Als ik zo even snel google.. http://www.ahv.nl/templates/content.asp ... eperkingen

Ik mag dus 2 karpers van 40 tot 60 cm mee nemen :-?

Zo zullen er vast wel meer van zijn :(
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Mike Visser123
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-08-2013 20:18

17-08-2013 01:03

Eerlijk gezegd snap ik TS zijn verhaal wel maar ook weer niet, de oost blokkers "beledigen" (lees: over één kam scheren) op een forum maar niet in het gezicht durven te vragen wat ze ermee gedaan hebben, maar aan de andere kant, als 3 van deze gozers, wat soms nog eens flinke mensen kunnen zijn ook, jou in de haren grijpen is het ook niet fijn, eerlijk gezegd zou ik dat ook liever uit de weg gaan. Maar mij lijkt niet dat ze jou eens even door elkaar schudden omdat jij vraagt wat hun met de vis gedaan hebben, het is nu eenmaal een cultuur dat ze vis vangen en meenemen.


Er zitten toch echt ook heel veel "degelijke" vissende oost blokkers bij tegenwoordig, ik ben vorige keer een nachtje wezen vissen. Toen ik hier aan kwam zaten er ook 4 Poolse mannen te vissen, deze zaten met de feeder te vissen op Brasem. Ze spraken weleens waar zeer slecht Nederlands, maar ik heb toch zoals altijd een leuk praatje kunnen maken met mijn collega vissers. Ze hadden op dat moment 4 brasems gevangen en één zeelt, ze hadden een groot onthaakmat en erg fijn en groot schepnet bij om de vis te landen. Om héél eerlijk te zijn schep ík brasem niet eens, deze onthaak ik in het water en laat hem direct weer zwemmen.

Toen ik zelf me spullen op had gezet en lekker lag te slapen stonden ze toch echt bij mijn tent, waarop ik toch redelijk agressief reageerde en gelijk met de slagersmes ( :D ) naar buiten liep (Ik weet het, erg slecht "vooroordeel" maar bij een stel Nederlanders had ik hetzelfde gereageert als deze om 3 uur 's nachts bij m'n tent stonden, en gewoon gezellig even mijn tent openritste), maar ze kwamen toch echt niet om problemen te maken, ze stonden daar met een fles zelfgemaakte vodka of iets in die richting, en vroegen of ik een glaasje wilde proeven. Toen ik zei dat het toch echt niet mocht om tijdens het vissen drank of drugs te gebruiken/nuttigen zeiden ze in de eerste instantie dat een paar glaasjes niet uitmaakte (de fles was nog dicht en volgens mij hadden ze nog niks op van een andere fles o.i.d), toen eenmaal de adrenaline uit me lijer was, was het toch een gezellig gesprek en hebben ze de fles opgeborgen zonder problemen. Al met al toch een wijs lesje over vooroordelen. Ze hebben immers de stek keurig netjes achtergelaten en het vuil meegenomen. Hier kunnen veel mensen nog een lesje van leren.


Wel erg triest dat dat gozertje zo behandeld is, en vind het dan ook wel weer een kwestie van "Je hebt redelijke mensen en je hebt er tuig tussen zitten.". En dat is toch echt niet alleen maar bij de "buitenlanders"... De Nederlanders kunnen er ook heel wat van.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

17-08-2013 07:40

Mike Visser123 schreef:Wel erg triest dat dat gozertje zo behandeld is, en vind het dan ook wel weer een kwestie van "Je hebt redelijke mensen en je hebt er tuig tussen zitten.". En dat is toch echt niet alleen maar bij de "buitenlanders"... De Nederlanders kunnen er ook heel wat van.


Ga volledig akkoord met deze uitleg.
Sommige Belgen kunnen er ook wat van hoor. :wink:
Misschien heb ik een vooroordeel omdat ik helaas nog maar weinig positieve situaties op dit gebied ben tegengekomen.Laat ik daar dan maar eerlijk over zijn.
De HSV was direct op de hoogte gesteld en aangezien de politie en televisie aanwezig was mag ik veronderstellen dat iedereen die op de hoogte moest zijn dit wel is.
Geloof me dat ik het steeds positief wil benaderen.
Iedereen verdient een eerlijke kans.
Hopelijk herhaalt dit zich niet meer.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Plaats reactie