Karton

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 13:45

Ik was gisteren in een hengelsportzaak om een nieuwe spomb, wat readie bollen en G-carp maat 8 dregjes voor baars spinners te kopen, toen me door de eigenaar het volgende werd medegedeeld;

Er was recent vanuit 't Wageningse een studie verricht naar readie made boilies, welke in diverse winkels en van diverse merken in willekeur gekocht waren. Eén bekend merk sprong er in negatieve zin uit.., wegens het gebruik van 60% geperst papier!? Een naam wilde hij begrijpelijk niet noemen.

Weet niet wat z'n voordeel zou zijn om dit mede te delen, aangezien ik voor een vakantie met drie gezinnen ook maar een keertje voor wat readies ging (z'n eigen merk.., over smaak viel helaas thuis pas te twisten :roll: ) en al had verteld dat de MSB in z'n vriezer het wegens vele diepvriesbollen in m'n eigen vriezer het toch niet gingen worden.

Iemand iets over die studie betreffende readie made boilies gehoord?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-07-2013 14:06

18 euro voor 10kg toch, zou mij iig niets verbazen :P
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-07-2013 14:14

Raar verhaal, geloof er weinig van. Dat er goedkope ingredienten gebruikt worden snap ik maar karton ?
Let op slagboom !
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

18-07-2013 15:02

Vreemd verhaal, zeg dan niets als verkoper als je de naam niet bekend wilt maken.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 15:06

Ik vertelde 'm ook dat ik het vreemd vond als een grote naam deze zo te grabbel zou gooien. Ben wel benieuwd of er daadwerkelijk een onderzoek heeft plaatsgevonden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

18-07-2013 16:49

en je ging naar huis met een zakje van het merk van de winkelier.....daar zit nou net zijn voordeel.

hoe vaak je wel niet hoort dat er in de boillie's van bekende merken ''crap'' zou zitten is toch wel apart.
60% geperst papier, wat vervolgens gemalen is anders zou je het terug vinden(kan je de krant bij elkaar puzzelen tijdens het vissen)
gemalen dus en het persen is dus niet meer van de orde. geperst, gedroogt en vermalen papierstof, dat zal wel leuk uitzetten in water.
10 mm bol aan het eind van je sessie ineens een 20 mm bol.
Nou neemt papier extreem veel vocht op in verhouding tot andere ''boillie'' ingrediënten.
dat zou dus betekenen dat ze heel veel vocht nodig hebben om een draaibare bol te maken, alleen papier en vocht kom je nergens mee dus moet er een extra droge stof in en dus weer extra vocht.

uitgehard papier word steenhard, ik ken geen bollen van een ''grote'' jongen die steen hard zijn.
gedroogt papier blijft trouwens drijven......zijn het pop-ups?

zomaar wat dingen die in me opkomen en ik het verhaal snel in twijfel durf te trekken.
maar ja gelukkig ben ik geen expert, als het wel zo zou zijn wil ik graag het recept.
ik heb zo een idee dat mijn oude papier ineens veel meer waard is
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-07-2013 17:15

Pff die term had good old luc bedacht voor de toenmalig verkrijgbare readys
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 18:01

en je ging naar huis met een zakje van het merk van de winkelier.....daar zit nou net zijn voordeel.


Ik had die zak bollen al betaald (gesprek freezers/ readies al gehad), hoe naief denk je dat ik ben :-? Ik had niet eens naar de andere duurdere bollen gekeken (kom er wel eens vaker) en vertelde hem niet voor niets het een vreemd verhaal te vinden. Misschien dat hij zich juist alvast wilde verontschuldigen vanwege die bollen welke ik al afgerekend had :D

Wat LdB's uitspraak over karton; Dat is redelijk algemeen bekend en daarom ook die topicnaam. De winkelier had het, zoals ik al schreef, over geperst papier (is toevallig soms hetzelfde) :wink:

Van mij part was het zand met tarwebloem, jute met klei oid geweest. Het gaat me om het feit of iemand misschien iets gehoord heeft over een recente studie vanuit een Wageningse opleiding, puur omdat hij dit zo specifiek vermelde...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

18-07-2013 18:56

Ik studeer zelf aan de Wageningen Universiteit. Nou krijg ik natuurlijk lang niet alles mee wat hier gebeurd, maar het lijkt me toch vrij sterk dat ze zich hier bezig houden met de samenstelling van boillies. Er wordt wel degelijk onderzoek gedaan naar visvoer, maar dan op het gebied van de viskweek.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 19:10

Oke, bedankt. Volgens mij had hij het over de landbouwhogeschool in Wageningen en dat is qua relevantie wel de meest logische optie. Ik neem aan dat je daar studeert en er dus geen hengelsport gerelateerde opleidingen zijn..!?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-07-2013 19:39

Er komen heel wat merken boilies bij Carpfood en KCB vandaan waaronder dus vaak grote merken. Die fabrieken hebben zich aan regels te houden. Lijkt me erg sterk dat zulke bedrijven karton in een boilie gebruiken. Al denk ik dat zoals eerder gezegt het niet eens mogenlijk is om dit uberhaubt door een bol te draaien. Grote aasfirma's betalen bij grote afname al niet achterlijk veel voor hun boilie inkoop, waarom "versnijden" met karton?

En dan rest er ook nog de vraag wie er belang bij en geld voor over heeft om zo'n onderzoek te laten verrichten.

Edit: Ik las even over het stukje heen dat het onderzoek vanuit een studie is gedaan.

Hier nog wat kwaliteitsinfo van KCB:

KWALITEIT

KCBINTERNATIONAL hanteert strenge kwaliteitseisen. Zo is onze productie locatie geheel voorzien van vloeistofdichte vloeren en muren zodat wij na het produceren alles nauwkeurig kunnen reinigen. Alle machines etc. welke in aanraking komen met de boilies zijn van food grade materialen zoals kunststof of RVS.


Edit: Ik las even over het stukje heen dat het onderzoek vanuit een studie is gedaan.
Van alle grondstoffen die binnen komen worden monsters genomen en bewaard. Dit geldt ook voor alle boilies die worden geproduceerd. Aan de hand van lot en batch nummers is zelfs jaren later te traceren welke grondstoffen van welke productiedatum in welke partij boilies verwerkt is.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 20:19

Er komen heel wat merken boilies bij Carpfood en KCB vandaan waaronder dus vaak grote merken


Dat was ook wat ik de winkelier als eerste voorschotelde en daarbij vertelde ik dus de kleine producenten buiten beschouwing te laten. Vandaar dat zijn benoeming van een studie voor mij het vreemde overblijvende vraagtekentje was. Vanwege het broodje aap gehalte plaatste ik dit topic ook al in de koffiehoek ipv als aas topic te openen.

Ik kon al Googelend ook geen hengelsport gerelateerde opleiding in Wageningen vinden. Wel een studie naar de groei van karper etc. Vraag me af hoe de winkelier aan het verhaal van een verrichte studie komt?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-07-2013 21:28

Ja, hoe komt een winkelier aan zijn kennis?

Trouwens, geperst papier en karton word tegenwoordig ook al van gras gemaakt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-07-2013 22:31

Leuke bol voor graskarper :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-07-2013 22:46

Het is net als met twijfel bij kant en klaar maaltijden; dan kan je beter je eigen potje koken. Dan weet je in ieder geval wat erin zit.
Het verhaal van karton hoorde ik vóór de oorlog ook al.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-07-2013 23:09

Inderdaad, sinds dat paardenvlees vertrouw ik geen voedingsproducten meer. Maar karton in boilies, jeee, dat gaat wel weer verder. Maar het zou me niks meer verbazen eerlijk gezegd.

Alles wat geld kost, daar wordt mee gesjoemeld.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

19-07-2013 00:23

De landbouwhogeschool Wageningen bestaat al jaren niet meer. Dat is overgegaan in de universiteit.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-07-2013 10:34

Slecht een naam in de volksmond Tobie.., WUR. En dat readies worden/werden verguist speelt idd al zo ontzettend lang Jan, maar dat is de kern niet van dit verhaal.

Winkelier, recente studie naar boilies, geperst papier, grote naam...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2013 10:42

Recente studie naar boilies, geperst papier, grote naam, never heard of it.

Enig bekende warenonderzoek in verband met aas was al weer enige tijd geleden van Sportvisserij Nederland. Uitgebreid besproken hier.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-07-2013 10:47

Precies, vreemd dus dat een winkelier die uitspraak doet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

19-07-2013 15:46

Zei de winkelier er ook bij dat zijn boilies beter waren? Dat zou een hoop verklaren. In het verleden heb ik weleens in een winkel gestaan waar de eigenaar redelijk hard aan het praten waren over aas met een vertegenwoordiger. De engste uitspraken werden gedaan over concullega's door de aasvertegenwoordiger. Dit soort verhaaltjes gaan hard en zijn na 3 keer doorvertellen nog dramatischer geworden dan dat ze al waren. Zou me niets verbazen als dat in Marco zijn geval ook zo was. Mij klinkt het alles behalve geloofwaardig.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-07-2013 18:01

Jongens, de bollen waren al gekocht en het plastic zat al terug in de buidel...

Denk trouwens dat iemand die een keertje inhoudelijk heeft gekeken naar m'n gemiddelde berichten, ook wel begrijpt dat ik wel 'een beetje' eigen visie heb :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dave staal

19-07-2013 18:40

Vaag verhaal .
Om het wat minder vaag te krijgen : welke winkel was het?
Ben ik dan weer heeeeeel benieuwd naar.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-07-2013 19:07

Terechte opmerking Dave, maar dat zou dan weer niet zo correct van mij zijn. Het was iig een zaak binnen een beperkte actieradius van m'n woonhuis...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

20-07-2013 13:33

Geperst papier in water 8)
Zal je een pittige emulgator nodig hebben om de boel bij elkaar te houden voor een paar uurtjes.
Maargoed, zeggen dat de rest van de ingrediënten afkomstig was van de lijmafdeling van de bouwmarkt komt natuurlijk niet geloofwaardig over :wink:

Broodje papier verhaal..
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.