Stokoude vis gevangen in Alaska

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-07-2013 17:04

Visser Henry Liebman heeft voor de kust van Alaska mogelijk de oudste vis ooit gevangen. De diepzeevis die 18 kilo weegt, is mogelijk maar liefst 200 jaar oud.

Het gaat om een sebastes borealis, een straalvinnige vissensoort uit de familie van schorpioenvissen die in het Engels 'shortraker rock-fish' genoemd wordt.
De vis was net iets langer dan een meter. Het dier word twee eeuwen oud geschat, maar Troy Tidingco van het ministerie van Visserij en Wild zegt dat een analyse de exacte leeftijd nog moet vaststellen. De gevangen vis zou de oudste van zijn soort zijn die ooit is gevangen. Het huidige record ligt op 175 jaar.
Op Twitter wordt behalve enthousiast ook boos gereageerd door mensen. Ze zijn boos dat een vis van die leeftijd moest sterven voor de eer van een sportvisser. Het ministerie van Visserij en Wild zegt dat teruggooien niet wordt aangeraden omdat vissen die op grote diepte leven vaak verwondingen oplopen als gevolgd van het bovenhalen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

03-07-2013 18:00

Tja, hij kan toch onmogelijk weten wat voor vis hij aan de haak heeft. Dus het is niet zijn eigen schuld. En als het afgeraden wordt de vis terug te zetten doe je dit volgens mij ook beter niet? Natuurlijk is het jammer dat zo een oude vis niet meer rond kan zwemmen maarja. Dit is mijn mening hierover ;)
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

03-07-2013 18:22

Ze kunnen boos reageren wat ze willen, de vanger heeft in ieder geval het lensdruk en wokkelvinnetjestopic ter harte genomen.

En nu serieus, ik zou mij kapot vervelen als ik 200 jaar vis moest zijn.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

03-07-2013 23:14

Vissen is werkelijk mijn ding, maar ik denk dat wanneer ik een leven wat al 200 jaar bestaat omwille van mijn hobby naar de GVD zou helpen, ik me ff behoorlijk kut zou voelen.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

04-07-2013 00:31

Dussss die druk twitterende mensen eten geen vis ?
Is het leven van iets of iemand die ouder is meer waard dan dat van een jonger exemplaar ?
Bij mensen werkt dat volgens veel mensen juist anders om.
"ja hij is dood maar hij wel ook al oud".

Ook zoals eerder al wordt gezegd die vent bepaald ook niet wat hij aan zijn lijntje krijgt.

Karpervissers posten ook grote en stokoude vissen op fora die zijn overleden , maar bij een karper van een minder formaat haalt die misschien wel net zo oud is haalt iemand zijn schouders op . graaft een gat and thats it !

Dit soort berichten zijn puur informatief wat mij betreft dus daar ga ik maar even op in;
Zo das een oud visje.

Meten met 2 maten , vraag me dan ook af of die mensen in GOD geloven ?
Dan zouden ze ook moeten zeggen ach zijn tijd was gekomen.
Lijkt me heeeeerlijk om met die mensen in discussie te gaan :')

even offtopic ook mensen die geloven in DE HEMEL , en in re-incarnatie HA!
je ziel gaat of naar de hemel of komt terug in een ander lichaam beide kan niettttttt .... ach ja kom maar op met die discussie :P
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

04-07-2013 01:07

Danny Slaats schreef:Ook zoals eerder al wordt gezegd die vent bepaald ook niet wat hij aan zijn lijntje krijgt.
:P


een beetje toch wel, als je op dat soort dieptes gaat vissen weet je verrekte goed dat je in een flora aan de gang bent die mijns inziens niet voor de sportvisserij bedoelt is, dat zijn de werkelijke trofeeën jagers
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-07-2013 01:48

wikiwoordenboek schreef:flora v

het plantenrijk in een bepaalde streek of periode

herman toch, op 200 meter diep vissen mag niet maar op 200 meter afstand wel ?
Waarom vist iemand op die afstanden als het niet voor een trofee is ?
Het hele karpervissen draait om trofeeën, terwijl dat soort amateur vissers vissen voor de pot, of het geld(zie wicked tuna).
Veel van die 'diepzee' vissen zijn een berg geld waard, vandaar dat het loont voor amateurs om erop te vissen.
Je ziet die mannen ook niet vaak zoals karpervissers met een vis op de foto, tenzij het een bijzondere vangst betreft.
pas op voor aanslag in uw snelkookpan
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-07-2013 02:04

Ik ben het er ook niet mee eens dat deze man hier niets aan kon doen. Er is geen vis die het overleefd als je van grote dieote naar boven pompt. Als ik ga verticalen vis ik om die rede niet dieper dan 10 meter en dril de vis rustig naar boven zodat ze allemaal gewoon weer terug gezet kunnen worden. Het is gewoon een bijzondere vangst en waarschijnlijk neemt deze man al zn gevangen vis mee naar huis net als 9 van de 10 zeevissers dit doen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-07-2013 03:05

ron cuyten schreef: Er is geen vis die het overleefd als je van grote dieote naar boven pompt.

Dat is dus ook niet de bedoeling, ze vissen voor de pot of om vis te verkopen.
Catch and release is in deze visserij niet van toepassing.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-07-2013 13:24

Wat is Twitter?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

04-07-2013 14:12

Bert, met jou standpunt is niks mis, maar ik denk er net ff anders over, allebei goed toch.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

04-07-2013 21:51

Ik kan beide antwoorden waarderen herman!

Denk wel dat ik me persoonlijk bij jou kan aansluiten.
Tuurlijk is het mooi dat je zo'n beest vangt maar dat het daardoor moet sterven is bij mij nooit de intentie en maakt zo'n pracht vangst in 1 klap een domper for life.

Denk dat ik een vergelijkbaar gevoel heb bij Alexander.... al is dat nog net iets triester omdat het te verwachten was.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-07-2013 15:21

Tja, hij kan toch onmogelijk weten wat voor vis hij aan de haak heeft. Dus het is niet zijn eigen schuld.


Wat van diep komt gaat vaak kapot!

Volgens een stokoude baas hier op een put geldt dat ook voor de grote snoekbaars die hij ving en z'n kop in sloeg. 'Die ga kapot jong, ak 'm terug 't water in duw' was z'n antwoord... Niet bij slechts 3,5 meter was het mijne, 'T is hier geen twintig meter meneer!

Mag ook zeggen dat u trek hebt hoor :wink:

je ziel gaat of naar de hemel of komt terug in een ander lichaam beide kan niettttttt .... ach ja kom maar op met die discussie :P


Ik ken toch iemand bij wie een cruciaal fysiek falen toch aardig wat spirituele vraagtekens voorschotelde. Boem boem, boem boem.., pieeeeeeeep.., beng! Boem boem... Misschien dondert de een wel in een zwart gat en de ander niet. Is net 't leven he :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie