bliksem inslag karpers dood van 25 kilo ?

Plaats reactie
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

28-06-2013 13:09

de titel zegt het al maar lijkt mij een beetje overdreven zie tekst van NOS :

Toegevoegd: vrijdag 28 jun 2013, 11:35
Update: vrijdag 28 jun 2013, 12:44
Vrijwilligers van hengelaarsvereniging De Karper hebben ongeveer 2000 kilo dode vis uit het Gat van Leuvenheim gehaald, een viswater bij Brummen. De vissers vermoeden dat de vissterfte veroorzaakt is door blikseminslag.

Aan de randen van de plas staat zwartgeblakerd riet. De hengelaarsvereniging vermoedt dat vorige week donderdag de bliksem is ingeslagen. Om andere mogelijkheden uit te sluiten zijn watermonsters genomen.

Volgens de vissers van De Karper dreven er grote hoeveelheden snoekbaarzen en karpers op het water. Vermoedelijk zit er nu geen vis meer in de plas.

Op het radiojournaal werden karpers van 25 KG vermeld
Laatst gewijzigd door Danny Slaats op 28-06-2013 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-06-2013 13:13

Ik gok op pure onzin.

De vis hangt in het water en maakt dus geen aarde.
In mijn vijver had ik eens kortsluiting en de vissen hadden nergens last van.
Ik stak mijn handen in het water en kreeg een doodsklap. Ik maakte dus wel aarde.

Wat in theorie nog zou kunnen is dat door de lading van de klap veel zuurstof uit het water is getrokken maar zoveel dat de hele boel ineens dood is is nagenoeg onmogelijk
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-06-2013 13:19

Net een stukje op de radio gehoord. Een vrijwilliger (woordvoerder?) van de vereniging zei dat de blikseminslag in een aan het water gelegen boom mogelijk het zuurstof uit de plas heeft "gehaald".
Hoe dat kan......
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-06-2013 14:02

Camiel Driehuis schreef:Ik gok op pure onzin.
De vis hangt in het water en maakt dus geen aarde.


Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-06-2013 15:29

Ze creeren een electrisch veld....door een plus en een min in het water te hangen, daar tussen onstaat een lading.

Hang maar eens een + draad uit een stopcontact in een emmer water en er gebeurd niets.
Hang de - erbij en je stop vliegt er uit.kortsluiting en dus een spanningsveld.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-06-2013 15:44

Mmmm weer wat geleerd dus
Sebastien Pieters
Berichten: 9
Lid geworden op: 20-04-2012 12:52

29-06-2013 10:36

Hallo , hier begint ook een vissterfte niet door de bliksem , maar door het slechtere voorjaars weer .
De dood gevonden vissen hier zitten vol eitjes .

Straks mag ik ook het water op om 1van de top vissen van men thuis water aftescheppen :( .

mvg .
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

30-06-2013 00:39

Karpers van 25kg? Wat een onzin, dikste vissen daar waren iets in de dertig pond en hingen al jaren rond in de gaten en slenken die met dit water in verbinding stAan, ondanks dat de ijssel meerdere malen per jaar overstroomt. Waarschijnlijk heeft het niets te maken met blikseminslag, maar meer met een riooloverstort in het water aangezien we hier vorige week extreem veel regen in korte tijd hadden en ik op twee wateren de overstort in werking heb gezien.
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

30-06-2013 14:57

Alleen is er op dit water geen overstort aanwezig heb ik me laten vertellen dus die optie valt af...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-07-2013 07:53

Bjorn,

Ik weet dat het niet jouw tekst is, maar het klopt ook niet helemaal.

Bij een ontlading, zal er eerst een boog (min / -) van aardoppervlak naar boven vertrekken, deze boog zal op enig moment boven zijn potentiaal komen en daardoor de + uit de wolk aantrekken. Vervolgens ontlaadt de wolk richting die boog. Ook klopt het niet dat de bliksem het hoogste punt zal opzoeken, de bliksem zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Dus als jij naast iets staat, wat groter dan jij is, maar slechter geleidt .... bent u het bokje.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2013 00:07

NRC next checkt: grotendeels onwaar.

De vissterfte door blikseminslag in de media dus.

Waarschijnlijk zuurstoftekort door de vele regen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-07-2013 07:28

Kees,

zuurstof gebrek door de vele regen? Heb me wel eens aan laten leunen dat regen juist voor zuurstof in het water zorgt?
In het verlengde, een bliksem zorgt voor Ozon (O3) wellicht dat de vis daar minder goed mee om kan gaan?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

02-07-2013 07:45

Zuurstof te kort door regen is niet mogelijk....
Het enige wat kan gebeuren met extreem veel regen is een ph crash maar dat komt in de natuur nag3noeg nooit voor.

Regen heeft een kh van 0 en dus drukt de ph naar beneden......
Maar dan moet het wel 3 maanden non stop stortregenen om een slootje plat te leggen haha
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

02-07-2013 10:39

Drie maanden kaamen we lang niet aan, maar er is toch 75 tot 125 mm regen in een half uurtje gevallen. (Ik zat op dat moment 5km verderop te vissen) dus wel erg veel water in korte tijd. Het betreffende water heeft echter een redelijk oppervlakte en ook de gemiddelde diepte zou voldoende moeten zijn om deze hoeveelheid op te vangen (qua waterhoeveelheid)

Of er op dit water een overstort zit weet ik niet uit mijn hoofd, maar riolering loopt er zeker en ook veel agrarische bedrijven waar het wel eens mis kan gaan. Het water staat via sloten en slenken in verbinding met kilometers ander water.

Bijzonder aan het verhaal is dat de buien op een donderdag waren, buurtbewoners op vrihdag en zaterdag wat naar lucht happende vissen zagen en dat de vereniging pas dagen later dode vis aantrof. Blikseminslag zou toch veel meer acute sterfte veroorzaken?!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2013 10:58

Wordt toegeschreven aan een gelaagheid die onstaat in een stabiele situatie waarbij door de hevige regenval een zuurstofarme onderlaag vermengd wordt met de zuurstof rijkere bovenlaag. Daarbij daalt natuurlijk het zuurstof gehalte over het totaal. Is de als mogelijkheid voorgestelde verklaring van deskundigen die wat mij betreft niet als niet mogelijk klinkt.

Het luchthappen is waargenomen en duidt doorgaans ook in de richting van een zuurstof tekort.

Dat pH verhaal lijkt mij in elk geval niet zo relevant.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2013 11:07

Dat verhaal dat men altijd gebruikt ''Bliksem slaat altijd in het hoogste punt'' dat is pas fabel.

Te vaak mee gemaakt dat de bliksem inslaat op een punt die 100 meter lager is dan het hoogste punt in de omgeving. Zelfs windmolens of telecommunicatie palen van dik 150/200 meter hoog pakt de bliksem niet altijd en gaat soms liever voor dat lieve kleine boompje langs de waterkant.

En bliksem kan makkelijk zorgen voor de vissterfte,als je eens weet wat de bliksem voor stoffen met zich meebrengt dan alleen een dikke klap elektriciteit,daar word je niet vrolijk van.

Een kleine stoot elektriciteit kan vissen verdoven (elektrisch vissen) een behoorlijke tot bizare overdosis elektriciteit kan tot de dood leiden,ook gewoon in het water.

''Het grootste deel van de elektriciteit van een blikseminslag zal vooral over het wateroppervlak opzij wegvloeien. (elektriciteit houdt ervan om langs oppervlakken te stromen)Dus vissen aan het oppervlak of vlak er onder zullen tot wel dertig meter rondom minstens een grote klap krijgen, en waarschijnlijk wel doodgaan. Maar dan praten we echt over het allerbovenste laagje water.''

Die 30 meter is gemiddeld,dus hoe heftiger de inslag hoe groter het gebied kan zijn. En het regende,dus de vissen zaten lekker aan de oppervlakte te happen naar de verse zuurstof,dus dat kan de grote hoeveelheid gestorven vis ook verklaren.

Overvloedige regenval of een heftige inslag,1 ding is zeker moedertje natuur is en blijft de baas.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie