Oplossing voor dominantie van de Graskarper!

Gebruikersavatar
Luuk van Swaaij
Berichten: 157
Lid geworden op: 16-04-2007 20:45

05-05-2013 22:09

Beste Forumleden,

Mijn vismaat en ik zijn op dit moment 2 jaar actief op een water wat wij volledig voor ons zelf hebben. Hierbij denken wij aan een priveplas waar niemand anders kan/mag vissen.

Om lang verhaal kort te maken. Wij hebben hier in totaal 10 sessies gevist, met en zonder voervoeren ( 3 a 4 dagen )
De eerste sessie in het najaar van 2010 vingen wij hier 2 schubkarpers op tijgernoten.
Daarna hebben wij hier nog verschillende keren gevist. Graskarper hier, graskarper daar. En nee, geen visjes van 20 pond. Allemaal grasberen van over de 30pond, met een uitschieter naar 34pond.
Na een aantal maal gevist te hebben, kwam er een extreme schub boven water, namelijk van net over de 23kg.

Omdat wij hier tot op heden alleen maar graskarper gevangen hebben, met uitzondering van een paar schubs, zijn wij vandaag erop uit getrokken en hebben wij een klein 1,5 uur op het water rondgedobberd. Tot onze grote verbazing zwommen er een aantal grote neven en nichten van de extreme schub. Wij hebben dus de afgelopen 2 jaar compleet naast het geen wat wij gedacht hebben gezeten. Ondanks meerdere keren observeren enz. Altijd hebben wij maar graskarper zien zwemmen.

Nu is mijn/onze vraag wat het beste te doen, zodat de schubs zo veel mogelijk tussen de graskarpers door gevangen worden. Wat lijkt jullie de beste oplossing.

Gegevens water:
2,5 Ha
Maximale diepte 3 meter
Wier, zachte bodem, met enkele harde platen ( zand )

Ik hoor graag jullie deskundige reactie!

Mvg,
Luuk :D
Wie de kut niet scheert, is het beffen niet weert!
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

05-05-2013 22:26

Genoeg voorvoeren en dan het hele bestand vangen.. Als er nooit gevist word kan ik me niet voorstellen dat je veel vis gaat dubbelen in 2 of 3 dagen.

Gewoon blijven vissen voeren en vangen :) die schubs en eventuele spiegels moeten er op een gegeven moment uitkomen.

Een verhaal om jaloers op te zijn!! Geniet ervan :D
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-05-2013 01:10

In elk geval niet met noten vissen :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Luuk van Swaaij
Berichten: 157
Lid geworden op: 16-04-2007 20:45

06-05-2013 09:37

@ Daaf
Waarmee wel te voeren en te vissen dan?

We hebben op het moment van alles geprobeerd, maar de aanbeten blijven maar van de graskarpers komen...
Wie de kut niet scheert, is het beffen niet weert!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

06-05-2013 09:45

Luuk,

Hoe vis je ? Met welk aas ?

Zelf vis ik veel met pop-up en dat heeft de laatste jaren bij mij ervoor gezorgd dat ik veel minder graskarpers ben gaan vangen. Natuurlijk zegt dit niet alles maar wellicht geld hier de uitdrukking : verandering van spijs doet eten ?

Of vissen met mais of pellets, is dat een optie?

Klinkt wel als een droom man!! Heel veel succes met jullie top water!!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-05-2013 10:06

2 jaar actief op het water.
10 sessies.
ALLES geprobeerd.
-
5 sessies per jaar, waarin je alles hebt geprobeerd. Dus 10 verschillende aassoorten (vooruit keer 2 want 2 vissers). 10 verschillende voer strategieën.

1e vraag bij mij zou zijn, waar heb jij de extreme schub mee gevangen?
en dan vervolgens:
Hoeveel grassies in totaal?
Hoeveel grassies tijdens dezelfde sessie op dezelfde stek, tijdens de extreme schub sessie?
Is dat een vervelende prijs om te betalen, grassies van 16+ kg hengelen?
Waar werd de schub gevangen, t.o.v. de grassies? Dus dichterbij de kant, verder er af / wel niet onder takken / harde bodem / zachte bodem.
-
Ik wil wel een keer mee om jullie te laten zien hoe je de schubs / spiegels kan pakken ...... doe maar een prive berichtje :-) 8) :D .
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

06-05-2013 10:10

Vismeel heb je ook vast wel geprobeerd? Ik heb wel het idee dat ze een voorkeur voor zoet hebben. Misschien gemixt voeren en met vismeel vissen? Mais zou ik niet doen, dat zie ik iig als een van de topaasjes voor grassers, maar ik geloof niet dat ik er meer van weet dan de topicstarters.

Zelf ga ik binnenkort een paar nachtjes zitten op een graskarper 'heavy' water. Voor de afwisseling vind ik het juist wel leuk om eens een paar van die slagschepen te vangen. Wanneer het richting de meter gaat vind ik het behoorlijk imposante beesten om te zien. Ik gooi het zelf maar op het flink dumpen van duivenvoer met tijgers. Goed plan denken jullie? Chodje met scopex pop-upje extra erbij

edit: ik zie gemixt voeren al beantwoord :-)
edit 2: ownee, aanname van Marc, dus vraagt blijft staan :-).
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

06-05-2013 10:25

Heb grassers mogen landen op Monstercrab, Pineapple, Mais en Krill. Denk dat ze alle smaakjes wel lusten, zolang het maar niet beweegt.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

06-05-2013 10:31

lusten en een voorkeur hebben voor t een of ander zit wel verschil in natuurlijk :wink:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-05-2013 10:44

In het dorp hier hebben we veel graskarpers. Tussen de grassers vang je ook karpers. Op sommige plekken is het niet leuk meer. We vissen met pellets (geen zoete toevoegingen, omf met dubbele popups (snowman, etc), wat inderdaad de vangkans op grassers vermindert.

Verder: lange hair, scherpe haken, korte onderlijn.

Op deze wijze ook weinig brasems (lees:geen) maar wel eens een snoek ;).

Dit is onze situatie, vissen met tijgernoten heeft hier geen gevolg voor graskarpervangsten (bij ons). Mais voeren en ermee vissen vraagt om grassers over het algemeen.

Succes met je droomwatertje. Zet hier eens een verhaal/successtory neer als je succesvol bent met de grote schubs en spiegels daar.
Velen van ons zijn jaloers ;), ja ik ook hahaha
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

06-05-2013 12:21

waar ligt dat water??
Wil wel wat proberen voor je :D
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Luuk van Swaaij
Berichten: 157
Lid geworden op: 16-04-2007 20:45

06-05-2013 15:08

Marc Schrikkema schreef:2 jaar actief op het water.
10 sessies.
ALLES geprobeerd.
-
5 sessies per jaar, waarin je alles hebt geprobeerd. Dus 10 verschillende aassoorten (vooruit keer 2 want 2 vissers). 10 verschillende voer strategieën.

1e vraag bij mij zou zijn, waar heb jij de extreme schub mee gevangen?
en dan vervolgens:
Hoeveel grassies in totaal?
Hoeveel grassies tijdens dezelfde sessie op dezelfde stek, tijdens de extreme schub sessie?
Is dat een vervelende prijs om te betalen, grassies van 16+ kg hengelen?
Waar werd de schub gevangen, t.o.v. de grassies? Dus dichterbij de kant, verder er af / wel niet onder takken / harde bodem / zachte bodem.
-
Ik wil wel een keer mee om jullie te laten zien hoe je de schubs / spiegels kan pakken ...... doe maar een prive berichtje :-) 8) :D .


10 sessies is een kleine schatting....
We zijn er in totaal denk ik 15 a 20 nachten geweest.
Op dit moment 3 of 4 keer geblankt.
De sessie dat de brute schub gevangen werd werden er over 2 dagen in totaal 5 graskarpers geland, respectievelijk 14,15,16,16,17kg.

We vissen daar altijd met een fluo'tje. Dit omdat de bodem op veel plekken zacht is te noemen. (rotte bladeren enz )
Wat gisteren op viel is dat de graskarpers in een grote geile op elkaar gestapelde groep liggen te zonnen. De verschillende dikke schubs die we hebben gezien, zwommen allemaal bij de opstakels, in allerlei verschillende waterlagen.

Wat betreft onze aaskeuze: We hebben hier op het moment met boilies (vismeel), tijgernoten, mais, hennep, en maples gevoerd. Alle sessies resulteerde in terugzakkers, met als gevolg een bonk aan explosie onder de top... Grassers....

Wat betreft de locatie van het water: Het water ligt in Nederland, het water is blauw/groen achtig van kleur, en er zwemmen vissen rond met een gemiddeld gewicht van 15kg, zowel schub als graskarper :P :roll:
Nee ik ben gelukkig niet zo achterlijk om de plek van het water prijs te gaan geven... Ondanks weten een aantal mensen hoogstwaarschijnlijk waar het water ligt. Het voordeel is dat het zeer lastig is om hier zonder op te vallen te vissen...

Heeft het bijvoorbeeld zin om een plek van het water dicht te storten met mais en een andere plek aan te voeren met alleen bollen en tijgernoten om zo de schub en graskarpers uit elkaar te houden..?

Ik hoor het!
Wie de kut niet scheert, is het beffen niet weert!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-05-2013 15:20

Ik zou wat harde platen zoeken, hier voeren met bollen en daar ook mee vissen. Seizoentje van één nacht per week en je hebt een fotoboekje waar menig visser jaloers op is.

Gemiddeld gewicht 15 kg..... Ik zou me niet druk maken om de grassers, al was maar één op de tien vissen een schub of spiegel.
Ik weet het ook allemaal niet...
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

06-05-2013 18:33

Heb wel een idee over de locatie maar geen zorgen ik zeg niks :D hoe is het met die kaal gekapte put om de hoek?

Probeer eens groter aas en enkel boilies.
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-05-2013 20:12

ga een week zitten,neem 50 kg aas mee,en knal het hele bestand er uit.als er nooit gevist word zoals je beweert.moet dit in een weekje wel lukken op een water van 2 hectare.en ga juist de grassers lokken met particles,deze beesten maken een enorme pestherrie onder water,vis lokt vis,en alles komt goed :)

het is onmogelijk om graskarpers uit te schakelen,graskarpers vreten gewoon alles,en op elk aas heb ik ze dan ook gevangen.
Gebruikersavatar
joris van Oyen
Berichten: 361
Lid geworden op: 08-07-2007 22:37
Locatie: beneden- leeuwen

06-05-2013 22:52

we zitten er nu aan te denken om een stek heel goed aan te voeren met mais om zo de graskarpers daarop te krijgen en dan in de andere hoek van het water de overige karpers op de stek te krijgen met tijgers.

ik denk dat de graskarper eerder verzot is op mais dan op tijgers..
ik ben trouwens zijn vismaat :wink:

iemand anders een beter goed idee? we zijn benieuwd!
beter 1 vis op de mat dan 10 in het water!!

PR: 22,9 kg
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

06-05-2013 23:24

Ik zou de tijgers achterwege laten en die vervangen door iets van een kruidige of vismeel boilie. Ik weet het zo niet van tijgers
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-05-2013 10:33

Ik zou met pinda's gaan vissen :oops: 8) :lol:

Waarom probeer je die dingen niet aan de oppervlakte aan het eten te krijgen dan? Selectiever vissen kun je niet :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

07-05-2013 10:43

@ Joris,

Je onderschrift zegt toch al wat je moet doen : gewoon vissen en als je grassies vangt ja is niet anders maar er komt dan vast een schub voorbij gesmikkeld die je kunt vangen.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

07-05-2013 12:10

De eerste prijs gaat naar sven!! Klasse antwoord, had ik niet eens aan gedacht!


Al wil dit niet zeggen dat je het volledige bestand aan de oppervlakte aan het azen krijgt, maar zo kun je zeker al selectief vissen op schubs en spiegels.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-05-2013 12:34

Het enige probleem is dat de meeste karpervissers tegenwoordig geen jagers zijn maar vallenzetters. Dan heb je gewoonweg minder invloed op wat er gebeurt dan wanneer je op zicht belaagd.

Oppervlaktevissen vanuit een bootje, geniale bezigheid ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-05-2013 12:44

Sven,

De jagende oermens was al snel uitgestorven. Van de honger
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-05-2013 12:50

Gelukkig hoeven wij er niet van te eten Klaas ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
joris van Oyen
Berichten: 361
Lid geworden op: 08-07-2007 22:37
Locatie: beneden- leeuwen

07-05-2013 15:15

We zijn er afgelopen zondag met de boot op geweest,
En hebben ze doormiddel van drijvende pellets aan de oppervlakte proberen te krijgen.
Alleen we kregen ze er niet op! In het volgende zonnetje maar weer is proberen!
Want dat is idd wel een slimme manier;)
beter 1 vis op de mat dan 10 in het water!!

PR: 22,9 kg
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

07-05-2013 15:21

Joris,

je kunt ook beide manieren proberen. De een gaat het water op en de ander vist statisch op de bakken.

Wat is het gemiddelde gewicht dan wel niet van dat water? Man klinkt als een soort walhalla voor vissers, de droom van elke karpervisser.

In mijn omgeving is alleen een plas van 20 ha. waar grasbakken gemiddeld 40 pond wegen. Dat zijn echt slagschepen als je die ziet zwemmen. Heb ze zelf nog nooit gevangen maar lijkt mij ontzettend gaaf om zo'n kneiter van een vis er uit te jenzen ..

Succes
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !