inkoop conditie's

langoor marco
Berichten: 43
Lid geworden op: 25-02-2012 21:59

09-01-2013 13:45

Hallo Allemaal

Ik was me zo af aan het vragen wat een hengelsport zaak nou eigenlijk voor een inkoop conditie's heeft.

Neem bijvoorbeeld FOX hoeveel inkoop korting zou die krijgen op de advies prijs ??

Mijn idee zou zijn als advies prijs uit folder nou 1000 euro zou zijn dan zou ik zeggen 50 % op de advies prijs is je inkoop.

Zou dit in de buurt komen ? Wat denken jullie ?

gr marco
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-01-2013 14:14

Is totaal afhankelijk van merk en product. In de regel: hoe duurser hoe minder marge. Op een set beetmelders word niet veel verdiend. Sommge merken geven ook korting bij grotere bestellingen enz enz. Hoe dan ook, snel rijk word je niet in de hengelsport
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

09-01-2013 14:32

Marco,

Vergeet de BTW niet. Een product van Eur 1000 heeft voor de winkelier maar een "waarde" van Eur 826. De Eur 174 BTW mag ie in ieder geval afdragen

Ik heb geen ervaring maar ik schat zo in dat de meeste detaillisten alleen maar dromen van 50% marge.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

09-01-2013 15:42

Das niet helemaal correct hé... Hij heeft het spul ook ingekocht en die BTW mag ie weer aftrekken van zijn afdracht...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

09-01-2013 15:43

Ga maar uit van 20-30%. Sommige producten wel 50% maar ook producten van maar 5 á 10%.

Kleinmateriaal denk ik de wat hogere percentages en groot materiaal wat minder.
Maar kleinere moet je veel meer van verkopen voordat het uberhaubt financieel wat opleverd voor je bedrijf.

Ook een hoop bestellen via china, zoals pva producten, banksticks, swingers opberg dozen. Kosten dan geen drol. Je hebt dan wel 500 rolletjes pva, 100 tenten, 100 swingers en 100 opbergdozen maar je kan ze lang genoeg bewaren. Hiermee kan je prijsstunten op beurzen of dikke marges draaien (vul zelf maar in).

Wat je tegenwoordig ziet is dat mensen eerst 2 uur in een karperzaak rondlopen waarvan 1 uur informatie opdoen en allerlei vragen hebben aan personeel, koffie zuipen en vervolgens zeggen "ik heb hem online goedkoper gezien" doei!... Deze bedrijven hebben ook geen duur personeel en winkelpand.

Ik snap wel dat je geen dief wil zijn van je eigen portemonee, maar incl. verzendkosten scheelt het soms maar een krappe 2 tientjes op een 250.-.

Ikzelf bestel soms wel wat online. Klein materiaal wat ik geregeld moet hebben en zo in de brievenbus kan. Maar al het overige haal ik gewoon bij de winkel. Gezellig bakkie doen en afrekenen bij de kassa.
Laatst gewijzigd door Patric Schipper op 09-01-2013 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-01-2013 15:43

Daar valt geen pijl op te trekken!

Denk dat de marges gemiddeld ergens tussen de 20 en 30% zullen liggen met hier en daar een uitschieter naar 40 a 50%. Het zal per product en per leverancier verschillen. Ook zal het een verschil maken waar je inkoopt, bij de zoveelste groothandel of rechtstreeks bij de fabrikant.

De hengelsport heeft volgens mij wel flinke concurentie onderling en mensen zullen dus ook gauw geneigd zijn om prijzen te vergelijken op internet. In dit geval bepaald de markt dus jouw marge en niet jijzelf. Groot inkopen en de lijnen kort houden is dus erg belangrijk.

Wat Jaap zijn antwoord betreft, B to B spreekt men altijd over bedragen ex. BTW. Als een winkelier dus een order plaats voor €1000,- zou hij dus €1210,- moeten aftikken en geen €826,- zoals jij aangaf...
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

09-01-2013 15:50

Bjorn Schoemacher schreef:Daar valt geen pijl op te trekken!


Maar gemiddeld moet een bedrijf toch zijn 30% halen anders... deuren sluiten!

Als jou opmerking niet naar mij bedoelt was... dan OEPS :oops: Dan zitten we op 1 lijn :wink:
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

09-01-2013 15:59

@Bjorn
Als een winkelier een produkt besteld van € 1000 ex btw, dan zal hij inderdaad bij zijn leverancier € 1210 af moeten tikken, tenminste als het om belaste prestaties gaat. Echter de BTW, in dit geval € 210 kan hij bij zijn aangifte BTW van het betreffende tijdvak verrekenen. Bij een verkoop mag die vervolgens weer aan de fiscus afdragen. In het geval de ondernemer per maand aangifte moet doen zit hier 1 maand vertraging in. Indien bijvoorbeeld een ondernemer in januari inkoopt dan kan hij de BTW die hij heeft betaalt in februari verrekenen.

Per saldo betaalt de ondernemer enkel de BTW over zijn brutowinstmarge of anders gezegd over zijn Belasting Toegevoegde Waarde.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-01-2013 16:01

Was het niet Patric :wink: Bedoelde er mee te zeggen dat je niet zomaar lukraak kan zeggen, ach laat ik de marge eens op 50% zetten. Zoals boven beschreven hangt dat van een hoop factoren af.

Moet er bij zeggen dat goed gekwalificeerd en vriendelijk personeel al een hoop voor je kan doen. Bij mijn favorite winkel kijk / vraag ik niet eens meer wat iets kost :oops:

@Geert, dat snap ik, verstuur al enkele jaren mijn eigen facturen om van te leven :wink: Het voorbeeld van hem klopte alleen niet...
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

09-01-2013 16:11

Bjorn Schoemacher schreef:Was het niet Patric :wink: Bedoelde er mee te zeggen dat je niet zomaar lukraak kan zeggen, ach laat ik de marge eens op 50% zetten. Zoals boven beschreven hangt dat van een hoop factoren af.

:wink:

Bjorn Schoemacher schreef:Moet er bij zeggen dat goed gekwalificeerd en vriendelijk personeel al een hoop voor je kan doen. Bij mijn favorite winkel kijk / vraag ik niet eens meer wat iets kost :oops:


Same here. Helemaal mee eens!
langoor marco
Berichten: 43
Lid geworden op: 25-02-2012 21:59

09-01-2013 19:41

hallo allemaal

wat ik bedoel te zeggen is als je ( we gaan eens uit van het merk fox ) in het catalogus boekje 1000,- euro ziet staan voor iets.

daar zit de btw al in meestal. Dan krijg je meestal een inkoop conditie op die prijs.

ik komzelf uit de keuken brance dus vertel mij maar niks over marges en kortingen ik ken het allemaal.

Ik ben gewoon nieuwschierig wat een winkel nou aan inkoop conditie heeft van in dit geval fox.

Neem als voorbeeld het fox ntx-r pieper set komt op de markt met een adviesprijs van 1000,- euro.

het word nu al aangeboden voor 680,- euro. dit is 32 % goedkoper voor consument.

snappen jullie waar ik heen wil. als je dit dan al kan aan bieden voor 32 % minder dan moet je ook wel een boeiende inkoop hebben. even niet uitgaand van inkopen met 10 winkels te gelijk.
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

09-01-2013 20:03

Wanneer je in de keukenhandel zit weet je ook dat een adviesprijs niet of nauwelijks waarde heeft. Deze wordt bepaalt door de leverancier of fabrikant die vindt! dat zijn artikelen een bepaalde adviesprijs mogen hebben tov concurrerende producten. Ten tweede zul je dan ook weten dat de inkoopprijs niet gerelateerd is aan een adviesprijs. In jouw laatste voorbeeld zou de adviesprijs onzin kunnen zijn, of het verkopende bedrijf maakt verschrikkelijk weinig marge, of er is een stevig inkoop voordeel geboden. Zo zijn er nog wel een paar te verzinnen.....

Ten slotte vind ik je nieuwschierigheid wel leuk maar begrijp niet dat het van iemand komt die alles weet op het gebied van marges en kortingen? Je weet dan waarschijnlijk ook van jaarafspraken, combi pakketten, uitlopende assortimenten enz. enz. en verbaas ik me al over het feit dat je de adviesprijs koppelt aan de inkoopprijs. Dat is ook in de keuken handel niet zo!

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
langoor marco
Berichten: 43
Lid geworden op: 25-02-2012 21:59

09-01-2013 20:28

Hallo Erwin ,

Ik kan je vertellen dat dit wel degelijk het geval is geweest de afgelopen jaren zeker 10 tot 15 jaat lang.

dat de prijs word geteld vanuit de advies prijs. nu zijn alle handboeken die de klanten kunnen krijgen zonder advies prijs omdat er vroeger gerust tussen 50 % en 60 % korting werd gegeven op de ADVIESPRIJS.

Ik kan je vertellen dat het naar de klant toe altijd als volgt werd gespeelt.

combimagnetron kost in brochure 799,- euro en nu krijgt de klant daar dan 55 % van af ( korting of zogenaamde korting mag ik ook wel zeggen ) zit die op 360 ,- euro.

Ik hoop voor jou dat je in de afgelopen 10 tot 15 jaar geen keuken hebt gekocht want als jij zeker weet dat dit niet zo gaat heb jij GIGA veel voor je keuken betaald dat weet ik zeker.

maar het gaat hier niet over keukens het is normaal in nederland ( altans dat was zo tot voor kort ) dat er aan alles een adviesprijs hing en vandaar uit werd de inkoop bepaald en ook de korting voor de klant,
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

09-01-2013 22:25

Beste Marco,

De Reclame Code Commissie heeft kennis genomen van het feit dat steeds vaker in advertenties het begrip adviesprijs wordt gebruikt, waarbij dan wordt opgemerkt dat de betreffende adverteerder het aangeboden product voor een zeker percentage beneden die ”adviesprijs” te koop aanbiedt. In vele gevallen blijkt er echter geen door de fabrikant van het betreffende product algemene adviesprijs te zijn vastgesteld. Gezien het feit dat door de gemiddelde consument het begrip ”adviesprijs” zal worden opgevat als een prijs, welke door de fabrikant of importeur van het product wordt vastgesteld en aan de detailhandelaren wordt aanbevolen, is het gebruiken van de term ”adviesprijs” misleidend, indien daarmee niet een door de fabrikant vastgestelde prijs wordt bedoeld, maar een prijs welke door bijvoorbeeld een branchecommissie of wel door de adverteerder zelf werd vastgesteld. De Commissie beveelt derhalve aan om in het vervolg advertenties, waarin de term ”adviesprijs” wordt gebezigd, slechts dan te gebruiken c.q. te plaatsen indien er voor het geadverteerde product inderdaad een officiële lijst met adviesprijzen van de fabrikant bestaat en de consument desgewenst inzage in deze lijsten kan krijgen. (maart 1976) Quote Stichting reclame code. Dat zelfde geld overigens voor de schrapprijzen. Van/voor is een tijd lang op aandringen van de consumentenbond verboden? geweest. In elk geval werd dat vrij algemeen gehandhaafd. De laatste jaren is dat weer volledig losgelaten. Of dit wettelijk geregeld is durf ik niet te zeggen.
Dit is dus de reden waarom deze adviesprijzen niet meer gepubliceerd worden en is dus een nette omschrijving van de eerder door mij genoemde redenen. Hoe de prijzen in een keukenbedrijf tot stand komen hoef je mij echt niet uit te leggen. Ruim 25 jaar filiaal manager en verkoopleider geweest bij een bedrijf wat elektrisch huishoudelijke apparatuur verkocht... daar is deze onzin bijna uitgevonden :)
Tenslotte draai ik inmiddels enkele jaren een sterk groeiend internet bedrijf op het gebied van hengelsport. Dat is dus de reden dat ik hier reageer op deze vraag, denk dat ik wel wat kennis en kunde heb op dit gebied. Jouw vraag was uiteindelijk ook hengelsport gerelateerd. Lees mijn vorige antwoord nog een keer goed aub en denk niet, omdat je keukens verkoopt, dat je alle kennis in huis hebt.
Als je het niet erg vindt houd ik het op deze laatste reactie. Erg druk en ook nog een "beursje" voor te bereiden enz. enz. Neem mijn antwoorden een keer in overweging, misschien staat er wel wat zinnigs tussen.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-01-2013 09:16

Precieze getallen weet ik niet, maar mijn vrouw heeft bij een dierenwinkel gewerkt met een groot hengelsport assortiment..
Inderdaad op dure spullen zoals tenten, tassen, hengels, etc zit misschien 10-30% marge op..

Ze moeten het juist hebben van de tackle. Zakje haakjes kost inkoop misschien maar 50 cent, verkoop 5 euro..
Dat zijn de winstpakkers..
Idem met voer, zit vaak ook een marge van 200% op..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-01-2013 10:37

50ct voor een pakkie haakjes? Haha dat zou de winkelier wel willen.
langoor marco
Berichten: 43
Lid geworden op: 25-02-2012 21:59

10-01-2013 10:39

Erwin : Dit vind ik zeker interresante materie wat je zegt. Maar om het over adviesprijzen te hebben apparaten merken hebben tot half vorig jaar altijd een adviesprijs getoont in hun verkoop boeken ( die uitgedeeld konden worden aan klanten ) en daar werd een korting in % op gegeven. en als een vertegenwoordiger kwam werd vanuit die prijs ook de % gegeven die je dan je inkoop over liet. Dit is het enige wat ik wil zeggen en dit is 100 % waarheid dus heb nooit anders gedaan.

Maar ik wil je toch nog even bedanken voor de gezonde discussie ( mag ook wel weer eens op dit board :P ).

Remko : Kijk Remko dat is een beetje wat ik bedoel met mijn vraag. Maar als je 10-30% marge hebt dan ben ik heel eerlijk dat ik dit wel een eerlijke marge vind want je moet natuurlijk ook nog iets verdienen. Maar de marge op tackle en voer in jou geval dan he wat jij omschrijft vind ik niet meer normaal. Ik weet dat dit het geval is want als je nou bijvoorbeeld kijkt naar die camo leader van nash die kost gewoon 10 euro voor wat plastic en zo zijn er nog 100 dingen op te noemen.

verder wil ik ook iedereen nog even bedanken voor de reacties

gr marco
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-01-2013 10:44

Zoals ik al zei, precieze cijfers heb ik niet, maar heb wel meerdere malen gehoord dat op tackle het regelmatig 5 tot 10x over de kop gaat..
Nu had ik een zakje haakjes als voorbeeld, maar denk niet dat ik er ver vanaf zit..

Idem met bv Maden, inkoop 1-2 euro per liter.. De witvisser koopt een klein bakje vol voor 1 euro..
Vaak als je een liter afneemt krijg je wel flinke korting, maar een kind die wat voorntjes wil vangen met een vaste stok heeft meestal wel genoeg aan een klein madenbakje vol..
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

10-01-2013 11:28

Remko,ik weet niet waar jou informatie vandaan komt maar een ding kan ik je zeggen,het klopt echt niet.
Ik doe zelf de inkoop en geloof mij,wie maden aan 1 a 2 euro per liter levert kan morgen bij mij gaan leveren.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-01-2013 11:34

herman hulsman schreef:Remko,ik weet niet waar jou informatie vandaan komt maar een ding kan ik je zeggen,het klopt echt niet.
Ik doe zelf de inkoop en geloof mij,wie maden aan 1 a 2 euro per liter levert kan morgen bij mij gaan leveren.


Als ik als consument al voor 5 euro een liter kan kopen incl BTW, dan ligt de inkoop echt wel rond 2 euro..
En mijn vrouw die ze toen ook inkocht bevestigd dit.. Was zelfs onder de 2 euro als je meer dan 25 liter afnam als winkelier.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2013 12:36

Dat tackle wel eens 5 a 10 maal over de kop gaat kan wel. Maar dan gerekend vanaf fabricagekosten. Wil niet zeggen dat de winkelier zoveel marge heeft. Een hengelsportwinkel is overigens op het moment voor veel winkeliers geen florerende business. Menig winkelier heeft het moeilijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Brecht van de Ven
Berichten: 191
Lid geworden op: 19-09-2009 09:33
Contacteer:

10-01-2013 12:51

Ik volg dit soort topics altijd graag, en wilde eerst niet reageren.
Maar nu er behoorlijke onzin wordt geschreven wil ik toch wel even reageren....

Remko, ik weet niet welke dierenwinkel en wanneer jouw vrouw daar werkte, want ik zeg hetzelfde als Herman, als jij ons kan vertellen welke leverancier voor 1 a 2 euro :o maden kan leveren, dan mag deze vanmiddag nog bij mij langskomen!! Koop ik alles!
Maden zijn puur een service artikel, dit is absoluut het slechts verdienende artikel in de winkel!!! Misschien enkele grote winkels die een bestelbus vol maden kopen, dat zij er wat aan over houden. De rest absoluut niet!

En artikelen 5 a 10 maal over de kop was misschien iets van 25 jaar geleden. Dat is nu in ieder geval echt niet meer.
Zoals Kees al zegt, het is geen florerende business...het is moeilijk en hard werken om een boterham te verdienen.

Gr Brecht

Ps; graag ontvang ik ook het adres van de voerleverancier die zoveel marge bied. Ik heb deze de afgelopen 12,5 jaar nog niet gevonden :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-01-2013 15:18

Grappig dat je maden als voorbeeld neemt, nou net een service artikel waar vrijwel niks op verdiend wordt.
Ik weet niet hoe die prijzen nu liggen, maar ik weet wel dat een aantal jaren terug raven regelmatig de maden goedkoper verkocht dan inkocht.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-01-2013 15:37

Exacte bedragen weet ik zoals eerder al gezegd niet..
Maar een beetje winkel maakt zo 500-800 euro kosten per dag (grotere nog meer).
Als de marges echt maar zo laag liggen mogen ze wel het 10voudige omzetten per dag om een beetje uit de kosten te komen..

Op deze aanname durf ik bijna te zeggen dat ze op echte hardlopers echt wel meer marge pakken dan 10-20% en dat veel dingen echt wel 2-3 of 4x over kop gaan.. (10x was misschien wel te optimistisch).
Gebruikersavatar
Brecht van de Ven
Berichten: 191
Lid geworden op: 19-09-2009 09:33
Contacteer:

10-01-2013 17:20

Remko,

Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?
Dit is gewoon een open vraag hoor om inzicht te krijgen in deze discussie! Weet niet of je commercieel/handel gerelateerd werk doet?....Je zegt namelijk elke keer; "Ik heb meerdere malen gehoord, mijn vrouw zegt etc., maar exacte bedragen/cijfers heb ik niet"
Dan is het allemaal een beetje gokken en dan kan je er erg naast zitten.

Zo ook de kosten die je opnoemt per dag. Wat versta je onder een beetje winkel? Zonder mijn eigen werk af te kraken :) , de meeste hengelsportzaken zitten in "oudere" panden op betaalbare (betaalbaardere) locaties. Hebben misschien 1 extra medewerker...en dan vallen de kosten niet zo hoog uit.
(In jouw berekening is een hengelsportwinkelier 12000,- tot 19200,- per maand kwijt ??)

Groet, Brecht