een gewichtig verhaal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

05-11-2011 09:39

Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

05-11-2011 17:18

Leuk stukje! ben je niet bang dat die stekken en dan met name die bijna twintiger kapot gevist word? vooral omdat er vermeld word dat dit waarschijnlijk een honkvaste vis is.

Niet dat een 20er een wereld record is, maar goed als het hier in de regio was zou ik mijn slag wel eens proberen te slaan :)
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

05-11-2011 23:11

nee. ben er niet bang voor. Er komt sowieso wel meer bij kijken als je gericht op een vis wil gaan vissen. We kunnen met zijn allen naar het kanaal gaan, omdat er iets over op het internet staat. Maar dan is het elders weer lekker rustig. Zo zal dat weer tot misschien betere vangsten leiden. Dan gaat de meute weer daar heen waar het gonst van de geruchten. Hoe dom wil je vissen met zijn allen?

Je kan toch zelf wel een plan van aanpak bedenken? Je gaat toch niet vissen waar het telkens druk is. Zoveel wordt er niet gevangen daar. Dan haken de mensen wel af.

Ach ik kan in iedergeval wel heeeeel veel redenen bedenken en opschrijven waarom dat niet zo zal uitpakken.

succes en wees slim en creatief in je aanpak.
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

05-11-2011 23:23

Denk dat er op bepaalde stukken genoeg word gevangen hoor, martijn.
Lang niet iedereen verteld over zijn vangsten daar. Ik doe dat sinds een jaartje ofzo ook al niett meer.
Als men weet dat je er vangt kun je er zelf niet meer zitten....

Ben al blij dat mijn snoeiwerk niet op die foto staat...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-11-2011 01:08

Martijn, zou je me foto's van die 19kg kunnen mailen? Ik heb er een die er als twee druppels water op lijkt, maar foto op je site is niet scherp genoeg om zeker te zijn.
Als het trouwens dezelfde is is ie verre van honkvast, ik had hem ongeveer 7 km verderop.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

07-11-2011 19:15

duidelijk de zelfde Daaf, stukje lichter ook en 7km verderop dus gevangen :-?
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-11-2011 02:18

Wat betreft honkvaste vissen wil ik er nog wel wat aan toevoegen. Het grootste deel van mijn ervaring speelt zich af op het 9km lange stuk TK2, al heb ik ook op de zijtak behoorlijk wat uurtjes geklopt.
Van de dubbelvangsten die ik heb zijn er maar zeer weinig op dezelfde plek en soms lijkt het ook nog meer toeval dan wat anders dat ik een vis op dezelfde plek vang. Absoluut hebben bepaalde vissen favoriete stroken, in elk geval in bepaalde tijden van het jaar. Maar echt honkvaste vissen? Ik kan me maar een handjevol vissen bedenken die dat misschien zouden kunnen zijn en zelfs daarvoor geldt dat ik niet gek sta te kijken als ze elders opduiken. Ik heb echt veel dubbels zowel kort onder sluis Hengelo als verderop omgeving Delden. Ik heb zelfs een vis zowel op TK2 gevangen als op TK1, 4 jaar later. Op de zijtak en het stukje hoofdkanaal tot aan de splitsing heb ik slechts een enkele dubbel, op twee stekken dicht bij elkaar en ook kort na elkaar. Dit zegt niks over honkvastheid van een vis, waarschijnlijk hing hij gewoon nog in dezelfde omgeving en vond ie mijn aas lekker. Pas als je meerdere vangsten over langere periode in dezelfde omgeving hebt zegt dat wat over een mogelijke honkvastheid, zeker als er geen vangsten op andere stukken bekend zijn. Ik heb van een aantal grote vissen op de zijtak meerdere vangsten gezien en hoewel bijvoorbeeld een grote spiegel zowel in voorjaar als najaar op dezelfde stek gevangen is, komt ie er dan toch hoogzomer gewoon lachend 11km verderop uit! Naar mijn idee trekt het overgrote deel van het bestand, zelfs de grotere vissen, gewoon heen en weer dat het een lieve lust is. Dat blijkt ook wel uit de resultaten, bijna elke stek kan vis opleveren, als ze er maar zitten en geen enkele stek (voor zover ik weet iig) is een zekerheid. De weinige stekken waar dan bijna altijd wel wat rond lijkt te hangen zijn dan ook weer vaak knollenstekken. Niet alleen ligt het gemiddelde gewicht lager, maar de betere vissen lijken daar gewoon helemaal niet gevangen te worden, op een heel enkele uitzondering na. Sommige vissen komen elk jaar in dezelfde omgeving er uit, maar tegelijkertijd zijn de resultaten op bijna alle stekken elk jaar totaal anders. Vaak maken we een planning met op basis van voorgaande jaren een inschatting wanneer we waar moeten zijn en zelden blijkt hier ook daadwerkelijk ook maar iets van te kloppen. Wat je dan dus ziet is dat je een enkeling dubbelt die er een jaar eerder ook af kwam maar de grote school vis is in geen velden of wegen te bekennen. Toch honkvaste vissen dan? Misschien voor een paar week, maar daarna vang je ze gewoon weer kilometers verderop. Met dit in het achterhoofd is je op een individuele vis richten echt onbegonnen werk tenzij je veel ervaring op het kanaal hebt en veel informatie over wanneer die vis waar rond hangt. En zelfs dan moet je maar net de juiste er uit prikken. Voorbeeldje van mezelf is een spiegel die ik dit najaar ving. Zo even uit mijn hoofd zag ik hem begin 2007 voor het eerst, elk jaar komt ie er wel uit, vaak een paar keer. Al in 2008 begon me een patroon op te vallen dat deze vis elke zomer van een van mijn favoriete stroken af komt. Toch heeft het tot september dit jaar geduurd voor ik hem uiteindelijk ving. Mijn maat die ook zeer veel op dezelfde strook heeft gevist heeft hem nog steeds niet. Natuurlijk was die vis niet echt een target (ik weet beter inmiddels), maar ik had wel degelijk mijn visserij er voor een deel op aangepast. Het blijft een grappig spelletje, dat kanaalvissen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

08-11-2011 08:08

Goede bevindingen daaro. Ik denk je bedoeld de spiegel van RH die ook met onze eerste wedstrijd meedeed op GB in die camper. Daarna nog vele keren. Mooi beest en het verhaal van RH over zijn overleden vismaat er bij is zeer mooi.
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-11-2011 12:27

Trouwens nog een dingetje, dat pareltje is ook een merkwaardig beest. Ik heb het voor zover mogelijk met de foto in het artikel even nagekeken, die vis komt niet van ADH en behoort dus vrijwel zeker tot dezelfde lichting als een groot deel van de zijtakspiegels. Geen idee wanneer die precies uitgezet zijn, maar zijn broertjes en zusjes zijn de meeste inmiddels toch al ruim boven de 10kg. Duidelijk een achterblijver in groei en dat blijkt ook wel uit de weinige groei tussen zijn twee wedstrijdvangsten
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

08-11-2011 19:28

Afbeelding
Afbeelding

deze dan ken je die ook? sep 2005 gewicht nog geen 5kg of zo
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-11-2011 23:01

Nee kende hem nog niet, maar ziet er uit als een valkenswaard rijen en de ADH uitzettingen zijn pas vanaf 2006. Mocht je nog meer kleine/jonge kanaalspiegels hebben van na 2006 hou ik me aanbevolen.
Ik heb nog geen ADH vissen op het TK gevangen, maar ben er wel redelijk van overtuigd dat er wel een paar moeten rondzwemmen. Het is maar een sluisje verderop immers.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie