Insectenbeet / allergische reactie (??)

Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2011 19:01

Tot mijn grote ergernis kwam ik er in 2007 ineens achter dat ik kennelijk toch ergens allergisch voor ben. Na een middag met korte broek door het hoge gras,brandnetels,riet, distels etc lopen/kruipen had ik (zoals altijd) overal jeuk en bultjes, niks bijzonders maar 1 zo'n bultje deed steeds meer pijn en mijn enkel zwol steeds meer op... Ik bleef het stug negeren totdat ik een dag of 3 verder er niet eens meer op kon lopen van de pijn en de zaak flink opgezwollen was. Volgens de dokter kon wegens de kans op bloedvergiftiging deze ontsteking zelfs levensgevaarlijk worden als je niks doet. Na een antibiotica kuurtje was alles gelukkig weer verdwenen maar ik baalde flink, gewend als ik was om dit soort bullshit 'zelf' op te lossen.

In 2008 had ik het zelfs 2 keer, in 2009 1 keer, 2010 niet en in 2011 had ik het toch weer een keer, na een avondje banjeren door het gras. Elke keer rondom mijn enkel. Een goede maat van mij heeft het nu ook 3 keer gehad, 2 keer op de enkel, 1 keer op de onderarm. Nog steeds geen idee over de oorzaak, hoewel een insectenbeet het meest voor de hand ligt....

Ik weet trouwens nagenoeg zeker dat het geen tekenbeten zijn omdat ik er hier de afgelopen jaren zeker 30 van heb gehad (waaronder sommige besmet aldus labtest) maar dan kreeg ik dit niet, ter info......

AfbeeldingAfbeelding

Zijn er mensen die dit herkennen? En kan je je eventueel ergens laten testen op allerlei allergieën?

Greetz Laurens
mark sijbers
Berichten: 7
Lid geworden op: 26-04-2010 21:47

17-08-2011 19:08

kan dit geen allergische reactie zijn op de berenklauw ziet er ook ongeveer zo uit.
http://www.encymed.com/ency_nl/b/berenklauw.htm lees dit stukje er maar eens op na
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

17-08-2011 19:14

maar al te goed helaas maar ik ben dan ook bijna overal allergies voor :cry:
afgelopen weekeind nog in mijn ooglid geprikt en mijn oog zat helemaal dicht door de zwelling vervolgens dus maar ingepakt (zat alleen te vissen)
er zijn idd testen mogelijk op allerlei allergien zo ben ik voor verschillende pollen getest met als resultaat dat ik in de lente beter niet buiten kan komen
bij mij deden ze dat in het astma centrum maar ik denk dat je huisarts je zo door kan verwijzen naar zon test in oa het ziekenhuis

je moet alleen niet bang zijn voor naalden zon test (kan) zon 50 tot 60 prikken zijn achterelkaar door en dan tekenen ze af wat er reageert en wat niet dit was wel een volledige test en jij zal waarscheinlijk met een beperkte test uit de voeten komen
voorbeelden (van google)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2011 19:29

mark sijbers schreef:kan dit geen allergische reactie zijn op de berenklauw ziet er ook ongeveer zo uit.
http://www.encymed.com/ency_nl/b/berenklauw.htm lees dit stukje er maar eens op na


Ik denk zelf van niet, omdat het steeds vanuit 1 klein puntje begint (dit zie je ook op de foto's), een rood bultje waarna het steeds meer opzwelt. Daarnaast heb ik er de laatste jaren nog verschillende aangeraakt, waarbij minstens 1 keer mijn handen en polsen flink onder het sap zaten, zonder merkbaar effect...

Aan Sander: testen ze daar dan ook op diverse soorten insecten? (in deze richting vermoed ik dat het zit)....
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2011 19:54

Dr Jan spreekt tot Laurens, ga er aub mee naar je huisarts en regel een allergie test, niemand maar dan ook niemand hier kan je antwoord geven, als alleen je huisarts...!!!!!!!
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

17-08-2011 20:38

Ik krijg van die mooie rode ballen van dazen/steekvliegen. Geeft bij mij ook een soort van allergische reactie.

Naast deze korte pijnlijke ervaring is er ook het gevaar van bacteriële infecties die meestal goed te behandelen zijn met antibiotica. Dazen steken dus niet, daar ze geen angel hebben.

bron Wiki
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
marco duvaloois
Berichten: 164
Lid geworden op: 09-11-2009 20:26
Locatie: Papendrecht

17-08-2011 20:54

En toch gaat ik het proberen Jan :wink: Ik heb namelijk ook al 2 keer zo'n iets gehad, het begint met een heel klein rood pukkeltje wat steeds groter en vuriger wordt. Het komt idd het meest voor op je enkel, of bij je knie of elleboog. Ik ben toen ook naar de dokter geweest, maar die wist niet precies wat het was, en stuurde me naar het ziekenhuis. Daar werd eerst de diagnose gestelt insectenbeet ( welke wist hij niet), ik kreeg een kuurtje en en dan moest het binnen 3 dagen weg zijn. Nou dat was even anders, ik had ondertussen een enkel zo dik, dat schoenen niet meer aan gingen. Ik na 3 dagen terug naar ziekenhuis, oh zeg die zelfde arts, das niet zo goed, het wordt steeds dikker ( Huh ). Toen werd de diagnose gesteld Bloedvergiftiging, ik had namelijk nu ook een tweede plekje erbij op me elleboog. Dus Antibiotica kuur en zalf voor het jeuken, maar na 3 dagen was het nog niet weg, ook niet minder. Dus maar weer terug naar het ziekenhuis, kon ondertussen niet meer er op lopen, dus zat in een rolstoel, en me elleboog leek wel een overrijpe tomaat. Ja toen wist de Arts het ook niet meer, en ging hij bellen naar collega''s ( das niet grappig, als je een Arts hoort zeggen door de telefoon, ik weet het niet meer) . toen stuurde ze me door na een Longarts, en ik moest foto''s laten maken. En ja hoor daar was het ik had een Longinfectie opgelopen, en dat uiten zich bij mij in onstekingen in me gewrichten. Ik kreeg speciale pillen, en binnen 4 dagen was ik overal van af. En dat was 1 dag voor dat ik naar Frankrijk ging om te vissen, dus ik was erg blij :D ! Het is wel zeldzaam, want meestal heb je van een Longinfectie, daar geen last van, maar meer hoesten en dat soort dingen. Maar 1 op de 100 mensen zei die, daar uit zich het anders. Dus de tweede keer wist ik gelijk waar ik heen moest in het ziekenhuis en inderdaad het was weer het zelfde. Hoe ik er aan kom geen idee ?? Dus ik weet niet of dat het geweest is, maar misschien heb je er wat aan !
De toekomst is al gauw verleden tijd !!
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

17-08-2011 21:47

Ben er tijdens het beoefenen van onze geliefde hobby achtergekomen dat je een allergie ook gaandeweg kan ontwikkelen. S' nachts tijdens de dril in een wespennest gaan staan en na jaren regelmatig te zijn gestoken en nooit veel last vanaf dat moment staat iedere wespensteek garant voor een enorme en pijnlijke zwelling. Heb me laten testen en blijk nu inderdaad allergisch voor wespen- en bijengif. Gelukkig niet zo erg dat ik vanwege shockgevaar permanent met een atropinepen moet lopen maar ik let sindsdien wel beter op. Electrische vliegenmepper doet trouwens wonderen in de bivvy, en niet te dicht naast je emmer met tijgernoten gaan zitten.

Overigens lijkt bovenstaande verdacht veel op een allergische reactie op een beet van een steekvlieg of iets dergelijks.

O ja, en berenklauw voelt in het begin als soort brandnetel en zie je weinig maar na blootstelling aan licht onstaat er een grote gelige blaar, gevuld met vocht. Uiteindelijk hou je een verkleuring van de huid over (donker) die wel een paar jaar kan blijven zitten.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-08-2011 07:54

Dit is denk ik wel zeker een allergische reaktie op insecten.
Na door de jaren heen meerdere malen met verschillende bizar opgezwollen lichaamsdelen (even volswassen blijven) na een beet van iets te hebben moeten rondlopen wat gemiddeld een week duurde werd ik eindelijk door gestuurd naar een allergoloog.( heet zo)
zoals op de foto te zien is kreeg ik dat ook alleen helaas bij gebeurde er niets.
Ik zeg helaas omdat ik nu nog niet wist wat het nou veroorzaakte.
S'avonds grofweg 5 uur na de test kreeg ik inneens Bultjes op me arm.
Volgende dag snel weer terug en
blijkt dus allergisch voor wespen bijen en hommels.
Ook heftige reakties op muggen( niet altijd) en alles wat prikt eigenlijk en das niet erg handig als je karpervissers bent.
Het ergst was toen ik in me hand was gestoken door een wesp.
De zwelling had pas na 3 dagen ze max bereikt en kwam tot halverwege me
bovenarm die letterlijk 2 x zo dik was als de ander loeiheet en her en der kapot ging waar dan vocht uitkwam.
Ik heb nu ook altijd met vissen de epipen bij me.
Vraag aan je dokter naar een allergoloog die geeft je dus zo'n test en je weet et. Succes
Vis is vis
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-08-2011 10:32

blijft er een litteken(tje) over op de plek van de beet / steek?

Dan zijn het gewoon insectenbeten die helaas een bacterietje meebrengen. Welke is niet te zeggen maar de eerste keer vissen in Frankrijk heeft mij dat bijna mijn vrouw gekost :evil: . Ze werd ook gestoken door iets anders dan mij, een insectje, waardoor ze wondroos kreeg. 41+ Graden, ze heeft de trip volgehouden (wij wisten niet waardoor ze zo ziek was) en bij thuiskomst meteen doro naar doktor en presto anti biotica en ze werd langzaam aan weer beter. Ik ben zelf tijdens die trip ook gestoken, heb echter geen klachten ontwikkeld behalve de littekentjes.

Ik ben overigens ook allergisch geworden voor bijen / wespen steken nadat ik als kind op een wespenest was gaan zitten in de slootwal. Veul heul veul keer gestoken, als ze me nu te grazen nemen krijg ik reacties die niet prettig zijn, onwijs opgezet etc., maar nog net geen epipen vereisen.

Paardevliegen zijn ook van die lekkere jongens, prik in kuit = krukken voor mij :-(.

Waarom hebben wij geen normale hobby genomen mannen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

18-08-2011 16:39

Ooit in turkije een allergische reactie gehad op een prik van een vis (soort cyclide), kreeg toen een infuus met anti-histamine.
Maat van me reageerde allergisch op wespensteek.
Nadat hij overleg had gehad met zijn huisarts kreeg hij anti-histamine tabletten en prednison :o om in zijn vistas te stoppen mocht het nog een keer gebeuren.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-08-2011 17:07

Prednison? Vind ik wel heel erg zwaar.

Jah misschien denk ik zo,omdat mijn Pa het moet gebruiken bij zijn ziekte.
Maarjah wespensteken kunnen inderdaad vervelende tot zeer vervelende reactie's geven!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

18-08-2011 19:06

Hoi,

Het lijkt mij meer een vorm van wondroos ... zie Wikipedia.
Groetjes.
Rinus
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-08-2011 21:47

Laurens,
het is een bacteriële infectie.
Meestal ontstaat het na een insectenbeet waarna jezelf de infectie verder in krabt.
Het kunnen bacteriën zijn die je altijd al op de huid hebt zitten, zoals iedereen dat heeft maar op 1 of andere manier schijn jij er net iets minder weerstand voor te hebben.

Ik herken het uit eigen ervaring en weet ook dat ik bij de eerste tekenen een breed spectrum antibiotica moet halen.
Ben al twee keer opgenomen geweest vanwege een vermoedelijke botvliesontsteking omdat ik eerst dacht dat het vanzelf wel weer over ging..niet dus en Kerst was bij ingang Oost.

Zoals Rinus al schrijft: Wondroos, een min of meer verzamelnaam voor dergelijke infecties.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-08-2011 22:47

leen, prednison word echt voor heeeeel veel verschillende dingen gebruikt.
dat je het meekrijgt voor in je vistas vind ik wel vreemd want het is indd niet niks.
gaat het beter met je vader?
Vis is vis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-08-2011 23:12

Jah daarom vindt ik het vreemd dat je het zomaar in je vistas krijgt.
Met pa gaat het nog steeds goed,zit vol in de bestraling en dergelijke nu. Kwa pijn en dergelijke totaal geen last. (Gelukkig) Afwachtend allemaal,ken raar lopen!

On:

Met teken heb ik ook wel eens wat gehad,een paar keer zelfs,maar dat was verre van wat Laurens heeft!

Even iets geks hoor. Misschien een zware reactie door brandnetels? Ik heb ook een zwaardere reactie van Brandnetels dan gemiddeld,grote omvang van de irritatie zonne,en schraal voelend en bijtend!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-08-2011 23:52

leen ik vind dat helemaal niet raar zoals ik al zei ik reageer heftig op alles wat prikken kan en dus ook brandnetels.
gekke is (gelukkig) niet altijd.
je zal me es moeten zien nachtvissen.
net over oval heen en ik glim helemaal van de muggenspray een muts op ,trui met kraag of capuchon ja ook nu.
warm? maar liever warm als gestoken worden.
ben 1 nacht is 14 keer over me hele hoofd gestoken.
nee not nice :-?
Vis is vis
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

19-08-2011 09:27

Leen, ik vond het ook zwaar ingezet.. Maat zn gezicht was toen opgezwollen, hij moest poepen, piesen en kotsen tegelijk en zag op t laatst alles in zwart-wit. Als ik bij die sessie aanwezig was geweest waren we naar t ziekenhuis gegaan.. Maat kreeg anti-histamine voor 'gewone' allergische reactie. Indien hij weer zo'n reactie zou krijgen als hierboven beschreven moest hij prednison slikken en meteen naar dokter of ziekenhuis. Volgens zijn arts had het heel anders kunnen aflopen. Btw. maat dacht dat hij gestoken was door boswesp ofzo..
Gerrit Hees

22-08-2011 17:41

Voor de insenctenhaters probeer eens Tea tree olie. Werkt zeer goed tegen alles wat vliegt, steekt en bijt. Paar druppels zijn voldoende en het is een natuurlijke olie dus geen chemische troep.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-08-2011 17:43

mark berk schreef:Leen, ik vond het ook zwaar ingezet.. Maat zn gezicht was toen opgezwollen, hij moest poepen, piesen en kotsen tegelijk en zag op t laatst alles in zwart-wit. Als ik bij die sessie aanwezig was geweest waren we naar t ziekenhuis gegaan.. Maat kreeg anti-histamine voor 'gewone' allergische reactie. Indien hij weer zo'n reactie zou krijgen als hierboven beschreven moest hij prednison slikken en meteen naar dokter of ziekenhuis. Volgens zijn arts had het heel anders kunnen aflopen. Btw. maat dacht dat hij gestoken was door boswesp ofzo..


Okeej,dat verklaard iet wat meer naar het afgeven van Prednison. Beste reactie dan zeg!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-08-2011 23:48

Mensen bedankt voor de reacties.....

Marco, jij beschrijft het inderdaad exact zoals ik het ook had, alleen lijkt het er op dat jij de antibiotica kuur te laat kreeg, ik weet niet wat die kuur was die jij voorafgaand aan de antibiotica kuur kreeg? Ik kreeg elke keer direct een potje Erythromycin 500mg tabletten mee, 40 stuks, 10 dagen lang 4 per dag. Dankzij jouw bericht weet ik nu wat er fout KAN gaan als jew te lang wacht, thanks in ieder geval!

Marc, Ik durf niet zeker te zeggen of er door die beten littekens op die plekjes overbleven. Ik zet ff te kijken en dat zou best kunnen ja omdat ik diverse kleine rode puntjes en donkere plekjes/kleine moedervlekken zie. Zeker in deze tijd vh jaar kan ik daar echter weinig van zeggen, omdat ik nogal van het banjeren door de prikkelbosjes en braamstruiken ben. Als ik nu naar mijn enkels en kuiten kijk dan is het plekjes, krassen, wondjes en schrammen wat de klok slaat....

Leen, brandnetels zijn het zeker niet, daar wordt ik sowieso elk weekend door geprikt, maar -godzijdank- tot op heden slechts met korte jeuk of kleine snel verdwenen bultjes als resultaat....

Gerardo thanks voor de tip, waar haal je die shit? En gewoon op de huid aanbrengen?

Tot slot aan allen over wondroos..... heb gegoogeld en inderdaad zag ik er wel wat foto's bij wat er verdacht veel op lijkt (het meest echter niet).....

Wat ik alleen niet snap is dat ik zo vaak wondjes, muggebeten, prikkelplanten oploop waarna er niks gebeurd. Die wondroos/bacteriele infectie komt kennelijk alleen in COMBINATIE met die allergische reactie??? Ook die koortsverschijnselen enzo herken ik me verder niet in.....vage shit allemaal....

Greetz Laurens
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-08-2011 07:35

Littekentjes alleen als er een bacterie in is geslopen, meestal door 'te veel' krabben.
Veelal 5mm in doorsnede en lager dan de rest van je velletje.
Wondroos is een gevolg van de bacterie, waar jou lichaam op dat moment even geen antwoord op heeft.
1 maal wondroos, maakt jou een stuk gevoeliger voor wondroos. Heb geen idee waarom omdat je verwacht dat het wel weggaat door de antibiotica. Feit is dat een aantal mensen in mijn omgeving er vaker last van hebben en een aantal ook helemaal niet ondanks steken van insecten in dezelfde omgeving.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gerrit Hees

23-08-2011 16:51

Kan je halen bij de drogist Laurens. Staat bij de ethische olieen. Ik druppel altijd wat op me hoofd ( 1 druppel is voldoende) maar heb ook gehoord dat mensen hun benen ermee insmeerden of zelfs hun hond.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-08-2011 18:40

Dus 1 druppel op je hoofd en de muggen blijven weg? Klinkt haast te mooi om waar te zijn..... al smeer ik heel mijn hoofd in met zo'n muggenstick met DEET dat nog proberen die fuckers het in gebieden waar het er van sterft....

Weet je of het ook teken op afstand houdt? Dat is voor mij een nog veel gevaarlijkere dreiging......

Greetz Laurens
Gerrit Hees

23-08-2011 19:07

Nou ja heb er tenmiste minder last van, dat ze mij prikken vind ik niet zo irritant alleen dat gezoem om mij hoofd heen zit ik niet op te wachten. En dan scheelt een druppel op me hoofd erg veel. Tegen teken schijnt het te helpen als ik internet mag geloven.

Insecten hebben een afkeer van Tea Tree Oil, waardoor de olie een prima natuurlijk middel is om muggen, vliegen en mieren te weren

http://www.beautyinnederland.nl/content/381/397

http://www.anthemis.nl/aromainsect.htm

Op deze site staat wat info er over.