het is geen hobby, geen obsessie, het is een levensstijl

jesse de boitselier
Berichten: 64
Lid geworden op: 09-05-2010 19:44

20-02-2011 13:38

karpervissen,
het is geen hobby, geen obsessie, het is een levensstijl.
denken jullie er ook zo over?
het vissen krijg ik niet uit mijn hooft,
al mijn spaargeld gaat er naar uit.
ik vind het de meest kickgevende hobby.
denken jullie er ook zo over?
zet ene reactie. over hoe jij karpervissen beschouwt.
grtzz
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-02-2011 14:36

Jesse, het is een blijft een hobby, al is het voor velen een obsessie geworden.
A way of life? Kan ik mij niet voorstellen, met karpervissen valt weinig te berijken in het leven.
Wil je deze hobby/obsessie zo goed en vaak mogelijk beoefenen zal je toch een inkomen moeten hebben.
Ook in de relationele sfeer is karpervissen gelijk aan alcohol, het maakt meer kapot dan je liefhebt als je niet uitkijkt.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

20-02-2011 14:40

Heerlijke reactie Jacco. Ben het met je eens. Karpervissen is gaaf en leuk. Het is een geweldige uitlaatklep en iets waar heel veel tijd in kan gaan zitten. Maar het blijft een hobby.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

20-02-2011 14:54

Ik zou er maar geen obsessie van maken en ook geen levensstijl voor je het weet ben je 50 en heb je bijna je hele leven alleen maar aan de waterkant gezeten :lol:.

De meeste stoppen zodra ze aan een k.. hebben geroken en sommige komen met een schepnet de slaapkamer binnen rennen met de tekst ik ruik vis.

Dan zit je dus over de rode lijn en is het mis.

:D
jesse de boitselier
Berichten: 64
Lid geworden op: 09-05-2010 19:44

20-02-2011 15:05

jacco noordermeer schreef:Jesse, het is een blijft een hobby, al is het voor velen een obsessie geworden.
A way of life? Kan ik mij niet voorstellen, met karpervissen valt weinig te berijken in het leven.
Wil je deze hobby/obsessie zo goed en vaak mogelijk beoefenen zal je toch een inkomen moeten hebben.
Ook in de relationele sfeer is karpervissen gelijk aan alcohol, het maakt meer kapot dan je liefhebt als je niet uitkijkt.


Ik ben 14 jaar, aan inkomen moet ik nog niet echt denken.
en wat zou jij doen? leven voor je het karpervissen, of voor school, ik denk dat jij ook geen 2x zou moeten denken.
vandaar mijn topic.

grtzz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2011 15:27

School eerst dus. Veel belangrijker. Verder, succes ermee. Maar realiseer je dat er belangrijker zaken zijn in het leven. De meeste komen nog.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-02-2011 15:28

Op jou leeftijd zou ik mooi school kiezen,en pas aan karpervissen denken zodra het diploma op zak is.

Ik ben pas vanaf me 18e echt begonnen met karpervissen,daarvoor zat ik af en toe met een spinhengel langs de kant of met een pickertje brasem te tikken. Of werd ik langs een kanaal gedropt met een leuk goedkoop karper setje.

Ik zie de hobby karpervissen gewoon als een hobby. Alleen zijn er geen andere hobby's bij mogelijk omdat het genoeg geld kost. De tijd die je er in steekt beslis je nog steeds zelf. Paar jaar terug zat ik elke vrije dag langs een kanaal karpers te vangen. Naar mate ik naar het grote water ben overgestapt zit er meer tijd in de voorbereiding (Stek keuze,voorvoeren observeren) dan in het vissen zelf. Ook plan ik meer langere sessie's inplaats heel veel korte sessie's. 2x 2 weken een trip naar Frankrijk en enkele 2 daagse sessie's in Nederland per jaar. Voor de rest werk ik ook en heb ik ook mijn vaste lasten die toch net even voor gaan dan dat ik weer spullen koop.

Ik heb flink lopen sparen waardoor ik deze winter weer wat spullen kon aanschaffen zodat ik dat voorlopig niet meer hoef te doen.

Een hobby moet een hobby blijven. Zolang dit samen gaat met het dagelijkse leven heb ik niks te klagen. Gaat er iets niet helemaal meer goed doordat de karper hobby toch net wat te veel tijd vraagt dan zal ik zeker op mijn hobby moeten inkrimpen.

ps: Ik snap niet waarom jij het op je 14 jarige leeftijd als een levensstijl ziet? Jou leven moet nog beginnen na je diploma.

Gr

Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Quentin Memel
Berichten: 57
Lid geworden op: 30-01-2011 11:05
Locatie: Het mooie zuiden

20-02-2011 15:42

Het is niets meer dan een heerlijke uitlaatklep buiten het werk en het dagelijkse leven om.. :wink:

En dat het voor de 1 belangrijker is dan de ander is een ding dat zeker is, maar blijf vooral lekker vissen zoveel als dat mogelijk is, maar zonder je laatste centjes er aan op te maken en zonder dat je werk / school en de thuis situatie ( vriendin, huis, vasten lasten ) hieronder lijden.. :roll:
piet vliet

20-02-2011 15:55

jacco noordermeer schreef:A way of life? Kan ik mij niet voorstellen, met karpervissen valt weinig te berijken in het leven.


Is het verplicht om iets te bereiken??

En wanneer ben jij geslaagd in het leven? als je alle doelen die je voor jezelf hebt gesteld ,hebt gehaald ?,wat die dan ook mogen zijn.

Of als je het voor de maatschappij goed hebt gedaan?
Huisje ,boompje ,beesje,eigenbedrijf dikke auto 2x per jaar met de fam. op vakantie,ton op de bank?

Dat is ook a way of life,kan ik me dan weer niet voorstellen ...
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-02-2011 15:59

Ik ben 14 jaar, aan inkomen moet ik nog niet echt denken.
en wat zou jij doen? leven voor je het karpervissen, of voor school, ik denk dat jij ook geen 2x zou moeten denken.
vandaar mijn topic.



Jesse, het is voor jou onmogelijk om de gevolgen van je beslissingen te overzien op deze leeftijd.
Ik zou eens om je heen kijken naar de verschillen in mensen die je op straat ziet.

Een groot deel heeft een opleiding gevolgt en heeft een prima leven opgebouwt met huisje boompje beestje. Kijk maar naar je eigen situatie.
Hoe weet ik dat?, je ouders hebben een leuk inkomen en kunnen jou wat mooie spulltjes geven om je hobby uit te kunnen voeren.
Met 14 jaar heb je zelf nog geen inkomen genoeg om dit zelf te bekostigen.
Je ouders hebben een leuke, of misschien wel een hele goede baan/eigen bedrijf?.
Dit komt niet aanwaaien, je zult hier energie in moeten steken om zo iets te bereiken in het leven.
Een opleiding volgen is belangrijk, zeg maar gerust HET belangrijkste in je leven.
Als je daar mee klaar bent heb je iets te kiezen, zonder opleiding /diploma's heb je niets.
Je hebt weinig keuze's kwa werk, je inkomen is daar van afhankeleijk, of je wilt in de bijstand natuurlijk...
Van bijstand kan je met veel moeite rondkomen en kan je leuke spullen als hengels ed wel op je buik schrijven.

Zelf ben ik te vroeg gestopt met school, ik had het makkelijk. werken was veel leuker want dan had je geld.
Nu 25jaar verder is er zga geen werk meer in mijn vak, met de papieren die ik heb kan ik achter de lopende band gaan staan ergens. Nee , ik dacht ook als jou vroeger, nu heb ik spijt :oops:
Mijn zoon, nu 11, gaat gegarandeert een opleiding volgen en afmaken, vissen vind hij leuk, maar dat moet ook zo blijven. [denk daar maar eens over na]
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-02-2011 16:33

Eigenlijk niks aan toe te voegen Jacco, Van alle onbelangrijke dingen in het leven is vissen hoogstens het belangrijkst.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

20-02-2011 16:35

Hobby, obsessie of levensstijl, wat maakt het uit hoe je 't noemt? Karpervissen is voor de één een hobby die slechts beoefend wordt als er een keertje tijd over is, terwijl het voor de ander als een rode draad door z'n leven loopt.
Dat school belangrijker is, ben ik het niet zonder meer mee eens. Alleen kun je pas bepalen wat belangrijker is, als je een stuk ouder bent dan wanneer je de keuze school/hobby moet maken. En omdat een opleiding je meer keuzes oplevert op het moment dat je je eigen boontjes moet gaan doppen, kan ik iedereen aanraden z'n opleiding boven z'n hobby te plaatsen.
Voor de goede orde: ik heb er na de middelbare school de brui aan gegeven wat studeren betreft.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2011 17:21

Karpervisser is simpelweg geen beroep, maar een liefhebberij. Als je van deze liefhebberij je beroep wilt maken, om in je levensonderhoud te kunnen voorzien, dan moet je voor iets anders kiezen dat verwant is maar niet voor het karpervissen zelf. Dan is het volgen van een opleiding om dat te bereiken nog steeds het belangrijkst. Een beroepskeuze hoef je trouwens nog niet perse te maken op je 14e.

Een liefhebberij kan een obsessie zijn. Daar heb ik verder geen oordeel over. Obsessies komen bij gezonde mensen voor maar zijn doorgaans niet blijvend. Blijkt wel, want de karpervissers die zich er obsessief mee hebben beziggehouden zijn allemaal gestopt op latere leeftijd. Sommigen vissen nog wel, maar zeer bescheiden.

Verder begrijp ik het wel dat je als 14-jarige met je hoofd in de wolken zit. Maar soms moet je dan even met de voeten op de grond gezet worden. Is een taak van de ouders verder, dus waar bemoeien we ons mee. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

20-02-2011 18:07

Zomaar een idee voor de mensen die er een "way of life" van willen maken:

Stop met school. Leerplicht is makkelijk te ontwijken, zeker als je vaak aan het water zit.
Volg daarna de volgende stappen:

Vang je de komende 5 jaar zoveel, dat je bijna geen karper meer kan zien

Schrijf daarna zoveel dat je geen keyboard meer kan zien, magazines, rotary's etc.

Internetfilmpjes doen het ook goed, neem dus vooral idioot veel (of veel idioot) beeldmateriaal op.

Schrijf je nog een keer het schompes, boek deel 1, 2, en 3

Ga naar elke beurs, bijeenkomst, en ben Huisklant bij tenminste 3 hengelsportzaken.

Je zal merken dat je na deze stappen "gesponsord" wordt door minimaal 1 aasfabrikant, en 4 andere merkjes. Het is niet zo dat ze je huur gaan betalen maar je bent wel lekker van de straat (en bekend in de scene). Als je het echt echt super aanpakt komt je naam op een hengel.

Grapje! :lol:

Heel leuk allemaal maar ik ben altijd dolblij dat het alleen maar een hobby is en blijft. Respect voor de "echte cracks" verder die elke week hun "nachtjes kloppen", en daardoor de nodige "bakken pakken" zonder een "rits wippers" te landen.

groet William
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

20-02-2011 19:14

Karpervissen meer dan alleen maar vissen.

Wij karpervissers zijn eigenlijk een beetje gek.Hier een verhaaltje wat karpervissen eigenlijk inhoud:
De eerste keer dat je een karper vangt ben je gelijk verziekt en is je hart gestolen.Denk dat we allemaal onze eerste dril nog wel kunnen herrineren.Vol adreneline sta je met een kromme hengel in je handen vol onbesef wat er aan de andere kant van de lijn aan de haak zit.Na een stevig gevecht de vis op de kant je hebben komt er iets in je los.Dit gevoel word een verslaving,die verslaving vervolgd zich in een manier van leven.Die manier van leven heet karpervissen.Dit is soms een mooi leven,maar soms ook een hel.

De mooie kant van het karpervissen:
Vol rust aan een mooi water in de natuur ontspant lichaam en geest.Lekker onderuitgezakt op je stretcher geniet je van moeder natuur,tot je piepers onverwachts af gaan en je met een kromme hengel in je handen staat en je molen tientallen meters lijn van je spoel af rukt.Die vrijheid en ontspanning en gevechten is verslavend voor ons.
Op het moment dat je uitgevochten bent en je vol vreugde met een vis in je hand staat komt er een stofje vrij,we staan helemaal te trillen en dat is zelf soms tot in je stem te horen.Dit stofje en dit gevoel werkt zeer verslavend op ons.
Als wij even niet gevist hebben worden we nerveus en kan dat invloed hebben op ons thuisfront. Op het moment dat de vrouw zegt:Ga alsjeblieft even een nachtje vissen,worden we spontaan weer vrolijk en verdwijnen we direct naar de waterkant.De volgende dag kom je terug en kan je er weer even tegenaan,genoten van de natuur heerlijk.Vis of geen vis gevangen,zijn we tog weer opgeladen om heel de week weer hard te werken.

De minder mooie kant van het karpervissen.

Er zijn dingen binnen onze hobby die onze hobby beperken en verzieken.Regelgeving die nergens over gaat,een klein groepje (vissers) verziekt het voor de rest, die oostblokkers stelen onze vissen en dan nog vele vissterftes van de afgelopen winters.Allemaal zaken die ons stoort en bezig houdt.
Waarom mogen we niet nachtvissen in de periode die voor ons kaprervissers succesvol is?Waarom mag ik mijn kapitaal niet in een fatsoenlijk onderkomenbrengen als ik aan het vissen bent waar het velig staat?Duizenden euros aan materieaal hebben we bij ons en een auto vol.Als we langer dan 24 uur aan de waterkant verblijven past dit allemaal simpelweg niet onder een paraplu.We moeten ons vismaterieaal dan maar naast of voor onze paraplu zetten met de kans dat het gestolen word.Dit voorval het stelen gebeurd de laatste jaren steeds meer als we liggen te slapen.
Als het regent en we worden wakker en we zijn kletsnat, komen we er achter dat de wind gedraaid is.We kunnen vervolgens midden in de nacht onze slaapzak uit om in de regen even je paraplu te draaien.Eer dat alles goed staat ben je 10 minuten verder en doorweekt van de regen.
Op de groote rivieren en wateren die ons land bezit is het soms zeer moeilijk om een visje te pakken te krijgen.Je heb meerder plekjes in je hoofd en je moet kiezen uit 2 stekken.Is dat nouw pech je kiest net de verkeerde 2 waardoor je niks vangt.Mischien had dat andere stekje wel succeslvol geweest.Maarja met 3 hengels vissen mag niet.Waarom snappen we niet.Op kleine wateren kunnen we het ons voorstellen maar wateren zoals haringvliet de groote rivieren,het ijsselmeer noem het maar op kan er bij ons niet in dat er geen 3e hengel vergunning af te halen is.Allemaal vragen en ervaringen die door ons hoofd spoken.Waarom?Waarom?Waarom?

Dan hebben we ook nog is een deel onder ons die zichzelf karpervissers noemt.En schandalige vertoning.Dit zeer kleine groepje verpest het voor alle seriuuze karpervissers.Zuipen,snuiven,kampvuur,wildkamperen,overlast met keiharde muziek,ze gooien 2 hengels en meestal nog wel meer het water in en zeggen we zijn tog aan het vissen.Dit tot onze grote ergenis want wij karpervissers worden dan gelijk allemaal zo gezien en gestraft.
Als er iemand te hard rijd wil tog maar niet gelijk zeggen dat heel nederland niet meer mag autorijden?Deze vergelijking gebeurd wel bij ons karpervissers.We krijgen continu voorbeelden naar ons hoofd geslingerd van mensen die zich niet kunnen gedragen en daardoor kunnen wij niet fatsoenlijk zonder de wet te overtreden heel het jaar onze hobby uitoefenen.Wij voelen ons niet seriuus genomen en hebben een stempel op ons hoofd.Alleen maar doordat kleine groepje idioten(karpervissers) die geen respect hebben voor andere en de natuur.

Dit zijn allemaal dingen die ons karpervissers stoort en het soms onmenselijk maakt onze hobby uit te oefenen,waar we dagelijks mee geconfronteerd worden.

Karpervissen manier van leven.

Wij karpervissers zijn maar raare vogels,wie gaat er nou een week dag en nacht aan de waterkant zitten?Allemaal in de hoop een mooie vis te vangen.
Als we ergens heen rijden met de auto kijken we altijd om ons heen.Opzoek naar een mooi water waar eventueel die droomvis op zou kunnen zwemmen.
S'winters als er ijs legt worden we gek en onrustig in ons hoofd ,omdat we niet kunnen vissen en bang zijn voor sterftes.Als het ijs weg is gaan we tegen beter weten in tog eigenwijs vissen.Je weet dat je tog niks vangt maar je gaat tog ,waarom?Om te ontspannen en tog gevist te hebben.En stel je voor dat dat ene visje net aast en je vangt hem ga je heemaal uit je dak van blijschap.Want niks vangen komt vaker voor in de winter periode dan wel vangen.
Een week lang aan een mooi water in frankrijk,een week lang eten maken met een gasbrandertje,een week lang wassen met een beetje water,een week lang poepen in het bos,een week lang vrijheid en genot van moeder natuur.Daar draaid het allemaal om.
Zelfs een vakantie met het gezin dreigt onder het karpervissen.We zoeken onbewust tog een bestemming en bekijken op google earth een omgeving waar evetueel tog mooi karperwater is en waar eventueel die zoetwatervarkens zwemmen.Zodat we tog onze hengeltjes mee nemen en tog even kunnen vissen terwijl we op vakantie zijn.

Het is voorjaar en het is al een paar dagen 15 graden met ene mooi zonnetje.Wat gaat heel nederland doen?Terrasje pakken,fietsen,winkelen,wandelen op het strand met de hond.Wat doen wij karpervissers?Wij gaan opzoek naar karper met de fiets of ter voet.We lopen alle waters af en ineens zien we iets wat op karper lijkt.Maar helemaal aan de overkant.We lopen om en we denderen door een heel bos heen.Als we de kant op en met of 20 naderen gaan we sluipend en kruipend door het riet naar de waterkant.We schuiven heel voorzichtig het riet opzei en???????Ja hoor het vermoeden wat we hadden,karper!!!!Vol genot en verbazing deden onze vermoedens naar karper en daar liggen ze dan.Wat schitterend 3,4 of soms wel meer karpers liggen dan op een ondiepstukje water tegen de opkomende lelievelden te genieten van het voorjaars zonnetje.Vervolgens sta je te genieten van de vis en te dromen dat je ze vangt aan de waterkant op je knieen gebogen tussen het riet.Aan de overkant lopen wat mensen en die kijken mijn kant op en zijn mijn gehurkt tussen het riet.Wat zullen ze wel niet van me denken?Het interreseerd me niks.
Zuidwesterstorm windkracht 8 zware regenbuien met windstoten.Wat maakt het uit wij gaan lekker vissen onder ons vis paraplu.Wat moeten al die mensen wel niet denken?Het intereseerd me helemaal niks,als ik maar kan vissen.
Het vriest snachts licht en overdags wat lichte sneeuw de wateren liggen nog gedeeltelijk open.Nog even wat uurtjes vissen voordat alles dichtleg en we helemaal niet meer kunnen vissen.Er lopen wat mensen voorbij met de hond wat zullen die mensen wel niet denken?Het intereseerd me wederom tog niet en weet je waarom?Ze snappen ons tog niet.

Terug naar het voorjaar het water nadert de 16 graden.We voelen aan ons instinkt wanneer het gaat gebeuren en waar het gaat gebeuren.We lopen de vermoedelijke plekken af waarvan we denken dat het daar zal gaan gebeuren en ineens uit het niets.Pats klap dikke golf hier dikke golf daar schitterend wat een geweld.We staan helemaal verstijfd dicht aan de waterkant hoe die kleine slanke mannetjes met zijn alle achter dat groote dikke vrouwtje aan racen.Wat een schitterend gezicht die paringsdans er verschijnd een dike glimlag op mijn gezicht en sta uren te genieten van dit schouwspel van onze lieve vriend de karper.

Dit is waar het ons allemaal omdraaid.Elk jaargetei,elke maand,elke week,elke dag .Er is geen dag bij ons waar we niet aan vissen denken elke keer dwalen onze gedachtes af.Dit is onze manier van leven,dit is ons leven.Wat zijn we tog een stelletje mafkezen.

Er is niks mooiers dan karpervissen.

Vriendelijke groeten de karpervisser.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

20-02-2011 19:48

Eigenlijks, kan ik mij heel goed vinden in het verhaal van Leon en ik denk 95% van dit forum wel.

Hobby???Levensstijl????

Als je het bovenstaande leest, is het best wel extreem.

Vul zelf maar in, wat karpervissen voor jou betekent.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-02-2011 21:09

Voor mij is en blijft het een hobby, een uitstekend vakantievermaak.
Gelukkig wel een opleiding afgemaakt waardoor ik nu een baan heb om de hobby te kunnen bekostigen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

20-02-2011 21:16

ja henk gelukkig voor je ik heb ook een goeie baan waardoor ik me hobby kan uit oefenen maar het is voor mij meer dan een hobby.En voor velen andere karpervissers ook ik heb dit beschreven hoe ik naar het karpervissen kijk en hoe ik het beleef en wat ik van andere hoor hoe hun er mee bezig zijn
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-02-2011 21:43

Jawel Leon,
ik heb het gelezen en kan er wel mee leven hoor.

Alleen.."Wij karpervissers" bestaan niet.
Echte beleving is 'te divers' en voor ieder individu weer anders.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

20-02-2011 22:08

Ik weet ook niet wat het voor mij inhoud hobby of levenstijl?
ik werk nu anderhalf jaar met vast contract bij een zeer uniek en groot metaalbedrijf dat speciale onderdelen maakt...daarvoor heb ik slechts een lasdiploma en een bankwerker diploma gehaald zodat ik kon gaan werken, helaas zat het bij mij anders ik heb wel het niveau om hoger te gaan maar kan mezelf niet concentreren in een grote groep (10 mensen of meer) ofterwijl Concentratiestoornis/ADHD enz.enz.

al met al heb ik toch een vast contract en verdien ik redelijk
ik heb altijd met ''beginnerspullen gevist''
ik heb altijd gespaard heb nu 15,000+ op de bank....ik wil nu voor plusminus 1200 euro vispullen gaan kopen,
maar doen of niet dat is de vraag die mij al enkele weken bezighoud!

Elke keer dat we gaan vissen krijgen we meer zin om aan het water te zitten ,nieuwe wateren ontdekken en die prachtige vis vangen.

dus heb ik met mijn 17 en half jaar helemaal niks te klagen.....

wat zeggen de ''ouderen'' (meer levenservaring) onder ons, de spullen kopen ofniet?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2011 22:10

Zoveel hobby's zijn om de kick, om de adrenaline. Ga je toch lekker bungeejumpen? Ook extreem, wat mij betreft extremer, maar nog steeds een liefhebberij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-02-2011 22:18

Roy, je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Vergeet niet dat je over een half jaar je rijbewijs wilt halen bv.
Als je dat hebt, wat veel geld kost, wil je vast ook een auto....
Ik zeg succes met je beslissing :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2011 22:25

Roy,

Er is geen wijsheid in deze. Kijk waar je het meeste plezier van hebt en het minste spijt achteraf. Blijf daarna achter je eigen keuze staan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

20-02-2011 22:29

Karpervissen is voor mij persoonlijk een passie, een soort van tweede liefde. Het ene moment intens genieten van een mooie vangst, het andere moment verschrikkelijk balen van een verspeelde vis. Een obsessie? Nee!. Obsessief gedrag resulteert maar al te vaak in een grote deceptie. Het vissen moet ook geen "moeten`worden.`Zoals al eerder vermeld is, zodra het een obsessie wordt, vergelijk het dan gerust met teveel drank, het maakt meer kapot dan je lief is. " Don´t forget to smell the flowers along the way" is voor mij hetgeen wat het dichtste bij mijn beleving van het vissen op karper komt. lk kan intens genieten van de (al dan niet spaarzame) momenten aan de waterkant. Of ik een vis vang is dan soms gewoon bijzaak. Ik kan ook tevreden zijn met het zien zwemmen van vissen op plekken die ik nooit eerder zag, genioeten van de paai, een ijsvogeltje spotten of het ontdekken van een voor mij nieuw watertje. Dat hoort volgens mij ook bij het vissen. De hengel hoeft niet altijd krom te staan.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-02-2011 22:35

Roy,

Zoals jijzelf al zegt heb je met 17 1/2 helemaal niks te klagen, dus waarom iets eraan veranderen?

De laatste weken houdt de vraag jou bezig om in je hobby te gaan investeren terwijl je de centjes best voorhanden hebt.
Inmiddels zul je merken dat dit al vermoeiend genoeg is en ook de ervaring hebben dat het concentratievermogen op je werk al minder is of er op z'n minst door verstoord kan worden..

Hoe gaat het straks wanneer je jou gelikte setup hebt en meer uren aan het water moet zitten om op die manier de investering nog enigszins te verantwoorden..na verloop van tijd is de kans dat je gebroken en versleten of te laat en niet gemotiveerd op je werk komt niet ondenkbaar, met alle gevolgen van dien.
Indirect breng je dan jou vaste contract in gevaar.

Laat het dan asjeblieft een hobby blijven, ik vis al bijna een halve eeuw met plezier en met spullen die ook al bijna net zou oud zijn..

Kees Ouwehand schreef het gratis maar hopelijk niet voor niets..
Een liefhebberij kan een obsessie zijn. Daar heb ik verder geen oordeel over. "Obsessies komen bij gezonde mensen voor maar zijn doorgaans niet blijvend. Blijkt wel, want de karpervissers die zich er obsessief mee hebben beziggehouden zijn allemaal gestopt op latere leeftijd. Sommigen vissen nog wel, maar zeer bescheiden".
Groet'n Henk..

still growing Old.