worden karpers de laatste 20 jaar sterker??

Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

16-01-2011 17:48

beste,

ik was benieuwd wat jullie van deze stelling vonden.

groeten, mark
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-01-2011 17:57

Ik vind deze stelling nergens over gaan, hoe kwam je er op is eerder waar ik aan denk :roll:

MVG
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-01-2011 18:47

Vind het eigenlijk ook niet echt ergens op slaan..

Hangt van zoveel dingen af..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-01-2011 18:58

Valt geen zinnig woord over te zeggen anders dat:

- de gemmiddelde karper groter is
- de waterkwaliteit over het algemeen sterk is verbeterd
- er steeds meer water door open waterstromen loopt, dus meer stroming


Zou anders geen reden kunnen verzinnen. En het is nog maar de vraag of ze sterker zijn. In mijn memory is die ene ''boerekarper'' in de polder die ik vroeger ving vele malen sterker dan de vissen die ik nu vang.

Maar ja, ''vroeger was alles beter'' blijft de valkuil, dus zelfs deze herinnering kan abuis zijn.


Ik denk overigens dat de soort steeds zwakker wordt. Omdat er steeds minder unieke genenkaarten rond zwemmen. Relaxed he, die uitzettingen?
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 16-01-2011 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

16-01-2011 19:00

Vato :lol:

Sterker in de dril, of sterker t.a.v. de gezondheid?

met uitgekookte :lol: groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

16-01-2011 19:39

dank je hpe voor je normale reaktie!!

volgens mij staat het in de topic: koffietafel??

de reden dat ik dit vraag is:

-dat er in een hengelsportzaak een hengel onder de 2,5 pnd moeilijk te vinden is....
-aan de vijver een hengel onder de 2,5 pnd moeilijk te vinden is....
-er met lijnen worden gevist waar je de titanic mee naar boven trekt.......

met afvragende groet......

mark
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

16-01-2011 19:44

Ik denk dat ik hem wel snap.....

20 jaar geleden hadden we haken die konden uitbuigen, 0,25ste nylon dat kon knappen, hengels en molens die een eenheid vormde met de lijn. Je stelde de slip af door het haakje even aan wat prikkeldraad te bevestigen, en je slip dan zo te draaien dan alles verantwoord belast werd.

tegenwoordig hebben we 3 lbs hengels, rock solid chunky buzzerbars and sticks, zeemolens met 500 meter 20lb hoofdlijn, leadcore leaders, en een "stiff" van 0.40ste als onderlijn, de karpers zijn (als je naar ons materiaal kijkt) zeker sterker geworden, ongelooflijk sterk zelfs....

Of bedoel je dit niet....Groeten William
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

16-01-2011 19:44

oeps, ik was dus net te laat....
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

16-01-2011 20:05

Ah... op die bakfiets.

Tja, de verantwoording ligt bij de gebruiker van het materiaal.
Daarbij is drillen het kunstje van lijn nemen en geven.
Een vis rustig uitdrillen op zwaar materiaal kan best wel.
Helaas is de trent groter en zwaarder vangen.
De kleinere karpers zijn gewoon de pineut
En de karpermedia spelen hier een grote rol in.

Zij brengen gekleurde verhalen over al die zogenaamde succesen die men boekt.
Hoe een karper te drillen en netjes te onthaken, daar leest men zelden tot nooit wat over.
Valt ook allemaal niet mee, omdat het gemiddelde niveau van de karpervisser niet hoog is.
Plaatjes kijken lukt vaak wel, cijfertjes lezen gaat ook nog prima, maar verdiepen in wat werkelijk telt is velen niet gegeven.

Alles wat we weten en alles wat we leren gaat via een ander.
De kunst is de informatie eruit te filteren die er werkelijk toe doet.
Kijk Keesie verspeelde vorig week een kleine karper aan een obstakel.
Alleen hij dacht dat het een beer was en verteld dat ook rond.
Een week later zitten al zijn karperende dorpsgenoten obstakel te vissen.

Obstakels zijn vaak een holding-area van scholen kleine karper.

met filterende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-01-2011 22:35

mark vdm schreef:dank je hpe voor je normale reaktie!!

volgens mij staat het in de topic: koffietafel??

de reden dat ik dit vraag is:

-dat er in een hengelsportzaak een hengel onder de 2,5 pnd moeilijk te vinden is....
-aan de vijver een hengel onder de 2,5 pnd moeilijk te vinden is....
-er met lijnen worden gevist waar je de titanic mee naar boven trekt.......

met afvragende groet......

mark


Stel de vraag eens een stuk duidelijker dsan dat wij moeten gaan raden wat je bedoeling is met die stelling,
zoek je een hengel onder de 2,5 pond dan ??
K. van den Herik

17-01-2011 07:41

gemiddeld gewicht is ruim verdubbeld en ik ben doodsblij dat ik niet meer volgens die mode van sportiviteit vis. Die guppen met 15 meter 25/100e vond ik ook al niks.

En de stickertjes op de hengel worden er na willekeur opgeplakt. willen we 3ponders? Prima. Dezelfde stok kan ook al 2,5 hoor.

Verder is het een klein verschil of je een aardappeltje een meter of 15 wegzet of een 70 gram lood een zwieper wil geven. Roept om ander materiaal.

Daarnaast was 20 jaar geleden de zware stokken race op zijn hoog(s)tepunt
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-01-2011 08:07

Er is niemand die dit ooit gemeten heeft dus valt er feitelijk ook geen enkel objectief zinnig antwoord op deze vraag te geven...
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

17-01-2011 11:35

beste,

sander: je kan ook op een rustige manier reageren en vragen wat ik ermee bedoel dan ipv .........

Sven van Anrooy:idem

hpe: vissen we soms niet met overdreven zwaar materiaal en tussen slepen en drillen is een groot verschil.....

k. van den herik: geven we geen verkeerd signaal naar vijvervissers met ons 2,5 pnders en 40/100?

aart lokhorst: William Crommentuijn sloeg de spijker op de kop, zoals je al schrijft: valt er feitelijk ook geen enkel objectief zinnig antwoord op deze vraag te geven.
en toch wordt er als maar zwaarder gevist en geklaagt over het welzijn van de vis.

plaatste deze posting om een beetje besef los te krijgen wat we aan het doen zijn en kijken wat voor reakties ik hier op kreeg.......

met vriendelijke groet,

mark
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-01-2011 12:09

Formuleer een openingspost dan volledig...

En zwaarder = slechter?

Zoals Klaas het zegt: Het pistool is niet de moordenaar, maar degene die de trekker overhaalt. Sleuren doet niet de hengel, maar doet de dwaas die hem in zijn klauwen heeft.

Zwaarder materiaal heeft niets met het sterker worden van karpers te maken. Een stevige Methodbal gooi ik niet weg met mijn 2 ponder en al helemaal niet op lange afstand. Dikkere hoofdlijn verliest relatief minder snel zijn vermogen bij een beschadiging, met meer kans op succesvol landen.

In combinatie met een systeem dat lood, leader en hoofdlijn lost maak je al een hoop sportiviteit terug.

De kans geven op verspelen door lichter materiaal is geen sportiviteit jegens de vis.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

17-01-2011 12:11

we, ik hunnie, Mark.

Ken niet zoveel vijvers maar ik ik schroom niet om met 65/100 te vissen. Kost niks en inkt als een jekko...

Zelfs van eigen bodem

http://hareco-hengelsport.nl/karperviss ... ls-pb.html
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

17-01-2011 17:01

Mark,

Het niveau van de gemiddelde karpervissers is niet zo hoog.
Sommige weten niet eens wat de slip op een molen is.
Zou ik op een vijver moeten vissen, dan pak ik in ieder geval lichter materiaal.
Alleen is dat niet iedereen gegeven, en voor deze mensen is zwaarder materiaal schijnbaar een uitkomst.

Zoals jij vroeger Popeye wist te landen op dat lichte Hardy-hengeltje van jouw, dat zie ik veel karpervissers die er de laatste vijftien jaar bij zijn gekomen niet doen.
Sterker nog, zij zullen zeggen dat het onsportief is, en dat een karper vakkundig geland aan licht materiaal niet telt.
Hoe harder men aan een karper trekt, hoe meer weerstand de vis geeft.
En met zwaar materiaal vind ik dat heel onsportief gedrag.

Neem ex-overbuurman Smots.
Die vist niet gauw zwaarder dan 30/100.
Lijnbreuk zijn bij hem echt uitzonderingen.
Punt is dat het materiaal altijd tip top in orde moet zijn.
En dat wordt door sommige wel eens vergeten op deze vijvers.

De middelste Dalton die hier wel eens op de vijvers vist.
Twintig runs, tien vissen geland, vijf keer een losschieter, vijf keer lijnbreuk en alles boven de twintig pond overgezet.
De hoofdlijn halfvergaan en een onderlijn waar hij het jaar ervoor ook al mee vistte.
Deze jonge en de andere Dalton's zijn al zo vaak gezegd wat er aan schort.
Maar luisteren, ho maar.
Het liefst zou ik ze verzuipen in het water waar ze vissen.

Maar helaas: I'm dancer, not a fighter, milkweat :lol:

met dansende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-01-2011 17:34

[quote="mark vdm"]beste,

sander: je kan ook op een rustige manier reageren en vragen wat ik ermee bedoel dan ipv .........

Ik reageerde rustig alleen ben ik wel recht voor zijn rapie, daar naast stel ik jou een vraag die je niet beantwoord heb.
Bedoelde het goed ik weet namelijk nog een site waar je met regelmaat altijd hengels onder de 2,5 pond tegen komt, ((( MARKTPLAATS )))
Dus als je zoekt zou ik et eens een aantal dagen weken in de gaten houden.
Ben zelf wel van mening dat je beter had kunnen uit leggen wat je precies bedoelde/ of waar je naar toe wou gaan met je stelling, is best moeilijk raden hoor.

Daar bij komt nog dat ik me zeker aan sluit dat je met rustig uit drillen de meeste lossers uit sluit, lijn breuk tja den ben je verkeert bezig of dan moet je je af vragen of het wel zo verstandig is dat je op des betreffende stek blijft vissen, of je lijn eens moet vervangen.

Met goed bedoelde groeten
Laatst gewijzigd door sander kunst op 17-01-2011 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-01-2011 17:41

Zwaarder karper bevissen is te danken aan de boekjes en dvdtjes met de geile afstand stokken....En dikke lijnen,dan word het vanzelf overgenomen.

Alleen men kijkt niet in de boekjes op welke wateren die spullen gebruikt worden,en dan ga je in park vijvertjes ook 3 lb stokken zien,alsof dat in is en zo hoort te zijn. Zit verder geen gedachte bij en word roekeloos overgenomen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-01-2011 18:11

ik denk dat het per water verschillend is diep of ondiep .of je hebt een ronde ton of je hebt een mannetje van een meter bij ergens in de 30 pond dat zijn in mijn ogen echt de sterkste vissen. of je vis obstakel of je vist onder het kantje is ook een wereld van verschil .worden de vissen de laaste 20 jaar sterker nee zou ik zeggen worden de karpers de laaste 20 jaar groter ja absoluut een grote karper hoeft per devenitie niet sterker te zijn als zijn kleinere soortgenoot gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-01-2011 19:26

Dat is de meeste wel duidelijk lijkt me?

Hoe groter de karper,hoe luier het beest word

De kleine soortgenoten hebben genoeg energie om de hele wereld mee te trekken nadat ze gehaakt zijn.

Die grote zijn net aardappel zakken waar je ook wel een goed half uur me bezig bent natuurlijk,maar de vis vecht amper. Zuigt zich vast op de bodem als het de kans krijgt en succes gegarandeerd dat je hem moet halen :lol:

Als een grote een speurt maakt is dat maar voor korte duur,want dan heeft ie al zijn energie wel weer verspeeld.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

17-01-2011 20:29

Hallo allemaal

Ik voelde me aangesproken en dus ik dacht zal even reageren.

Ja ik vis een 3 ponds pook
ja ik vis 40 tot 55/00 nylon
ja ik vis sterke haken
ja ik heb het beste met de vis voor
ja ik vang graag grote vis
ja ik zie ze liever recht in mijn net zwemmen dan een heroïsche dril
ja ik maak geen foto's van vissen die ik nooit meer ga bekijken
ja ik zit aan het water voor mijn rust
ja ik vis al een tijdje
ja ik vis voor mezelf, niet voor anderen
ja ik vis graag in voor of achter wier
ja ik vis graag voor hout van allerlei formaat en vorm
ja zelfs dan verspeel je nog vis
ja soms heb je steunzolen nodig en helpen die niet
ja ook mij hebben ze 200 meters lijn van de spoel gerukt, en werd ik kansloos achtergelaten met een uitgebogen haak maat 2 type onverwoestbaar
ja zolang je het beste met de vis voor hebt respecteer ik jou ook(indien je mij respecteerd)

nee is vis niet op haaien
nee ik heb nooit wat bijzonders gevangen
nee ik vis geen 40 ponds onderlijn(soms krijg ik daar spijt van, maar ja liever een klein stukje onderlijn dan een lang stuk hoofdlijn meeschouwen denk ik dan)
nee ik verspeel niet graag vis
nee ik ben geen malloot(na ja niet altijd, heb best wel eens gek gedaan hoor ;-)
nee ik ben niet onfeilbaar
nee je kunt geen wijsheid van me pachten want ik heb ze niet, of het moet de "eigen" soort zijn die heb ik zat.

sorry moest even, ik heb dingen gezien en dingen gedaan qua vissen die menig mens nooit zal meemaken, gewoon omdat ik niet standaard ben, en sorry weer maar ook niet wil zijn

tight lines allemaal, ongeacht hoe dik of hoe sterk je vist

Roger Feijen

ps de lange dunnen dat zijn de sterksten, de dikke vatzige doen vaak het minst(heb ik me laten vertellen)
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-01-2011 22:34

Voel me niet aangesproken, vis altijd met elastiek.
En da's behoorlijk rekbaar.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

17-01-2011 23:23

ligt ook echt wel aan de omstandigheden.
vis ik op een vijver of meertje met weinig opstakels en een zachtere bodem dan voldoet mijn 28/100 prima.
heb wel eens vastgezeten hiermee(handig ingooien :D ) maar dat trek je echt niet zomaar kapot. mag hopen dat ik nooit zooo hard aan een vis hoef te sleuren, vaak vissen die de lelies op willen zoeken, moet dan flink blocken maar dat is nog lang niet op de breek grens.

op rivieren op een mosselbankie of over een talud ofzo vraagd veel sterker materiaal.

en sterker....tja een 20ponder op m,n penhengel is sterker als op m,n 2.75 stokkies :D
K. van den Herik

18-01-2011 07:31

mijn door Bob gebouwde sportexen en een keer door Aart de Bruijn overhaalsde sportexen zijn ruim 20 jaar oud, niks nieuws aan, weinig modern en zeker al niet om na te apen.

Wel om 100 gram lood en een stringer 100 meter weg te zetten. Sinds die tijd kan ik niet wennen aan hengels, waarbij de reelhouder en het molenvoetje het enige punt is waar de vis op gedrild word.



ja zolang je het beste met de vis voor hebt respecteer ik jou ook(indien je mij respecteerd)
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

18-01-2011 08:31

beste allemaal,

nogmaals de posting is geplaatst aan de koffietafel...... open en luchtig zodat iedereen zijn ideeën en mening hierover kan geven zonder op iemand anders tenen te staan.....

beste sander en sven, de reden dat ik de posting open (voor jou onduidelijk) plaatste omdat ik verschillende invalshoeken/ berichten wilde zien.

en nee ik heb geen hengels nodig heb er 14 op het moment van 1,5 ponds tot 2,75.
dat is ook de reden waarop ik op deze topic kwam.
was de schuur aan het opruimen en zag de hengels welke ik heb en zag bij me zelf ook dat alles een stuk zwaarder is geworden vandaar mn vraag...


vond het wel een leuke eyeopener....

met vriendelijke groet,

mark