vele dode karpers in het lage bergse bos Rotterdam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eric verhiest
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-04-2008 19:54
Locatie: rotterdam
Contacteer:

09-01-2011 13:41

Vandaag 9-1-2011 even in het Lage bergsebos in rotterdam wezen kijken, het ijs is er bijna uit, helaas drijven er zeer veel dode karpers rond.
Het roept bij mij weer de vraag op waarom wij wel gecontroleerd worden op onze vergunning, maar dat er aan beheer van viswater weer weinig gedaan is,
Ik vrees dat dit niet het enige water zal zijn waar weer vele vissen de winter niet hebben overleeft vanwege sneeuwijs, zonder dat de betreffende organisatie`s die ons vergunning geld wel aanpakken, in de zomer controleren maar s`winters even een wak maken zodat de vissen kunnen overleven of voldoende diepte in viswater creeren helaas.
ik hoop met dit bericht eindelijk eens organisaties die het aangaat in beweging te krijgen .

:cry:

met verdrietige visgroet

Eric Verhiest
als kwaliteit en karpervissen je passie is http://www.carp-supplies.nl
piet vliet

09-01-2011 15:17

Hopelijk leren ze hiervan en stoppen ze ermee om die putjes helemaal vol te proppen met karper.

was zwaar overbezet en de vissen hadden geen keus moesten wel visaas vreten met alle gevolgen vandien verrot getrokken bekken ,gebroken of gescheurde vinnen etc........

misschien maar beter zo...

gr Piet
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

09-01-2011 15:40

Had de spullen al klaar staan, maar ga wel fff kijken in het LBHB. Kan de vis die het overleeft misschien wel weer groeispurt maken!!!!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2011 16:29

piet,dat de vis alleen maar overleven kan op ons visvoer is grote lariekoek.je wilt niet weten hoeveel natuurlijk voedsel er te vinden is in het lage bergse bos.dat het een overbezette put was ben ik dan wel weer met je eens en dat had best wat minder gemogen bij de vorige uitzetting.
ben net ook terug van het bos.als ik een ruwe schatting moet maken met de vis die dood onder het ijs ligt,de vis die ik aan de oppervlakte zag,en de vis die op de bodem ligt ik toch bang ben voor 150 tot 200 dode karpers.merendeel wat ik kapot heb zien liggen waren toch 20 ponders.en 2 vissen die ik zag haalden de 15 kg 100 procent.zonde ! ik weet zeker dat als het water gebaggert had geweest,1,50 tot 3 meter was.er overduidelijk geen sterfte zou plaatsvinden in het bos.de laatste keer dat het gebaggerd is geweest weet ik niet.maar ga er maar vanuit dat er een dikke halve meter drek ligt !

zonde hoor... maandag even bellen naar de gzh,die vissen moeten er zo snel mogelijk uit om verdere ziektes te voorkomen.desnoods kom ik een handje helpen
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2011 16:47

vooral dat laatste is een mooi aanbod Rik, zeker doen als het kan!!!

Vroegah ook wel eens daar gevist, maar de meeste vissen die ik ving waren zo gehavend dat ik er niet eens een foto van wilde maken en lekker snel weer liet zwemmen, ik vond het gewoon zielig voor die beestjes (hoe hypocriet dat als visser miscchien ook klinkt). Wel zonde dat er zoveel kapot zijn, er zwommen zeker nog mooie, gave vissen op, zul je net zien dat die juist kapot zijn nu....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2011 16:57

ik had dernet ook al een schep bij me.maar er lopen zoveel honden daar in het bos.dat ik de vissen ook niet op de kant kan laten rotten.ben benieuwd hoeveel vissen er nog tevoorschijn komen.een nieuwe uitzetting hoeft van mij niet in ieder geval.maar het zal me niks verbazen als er gewoon weer nieuwe vis in uitgezet zal worden.laat ze dat liever op de zevenhuizerplas doen :)
piet vliet

09-01-2011 17:01

Rik ,je zal best gelijk hebben :-? ,feit blijft dat de meeste vissen zwaarbeschadigd waren en dat komt niet omdat de karpers zoveel natuurlijk voedsel vreten.

Denk dat de hoeveelheid karpers op dat putje zo groot was/is dat er altijd voedselconcurrentie tussen de karpers is ,en zo vele malen per jaar gehaakt worden ,zo wordt de kans voor de'visser'
wel lekker makkelijk .
En daar zijn de verenigingsputjes ook voorbedoeld,ok in de zomermaanden wordt het ietsje moeilijker wat meer voedsel en ze hebben al een keer of 4 op de kant gelegen.,

zeer slecht visstandbeheer, je kan de jongens die er vissen niks kwalijk nemen ,vange' mooie' vissen(20+/30+) alleen jammer dat ze allemaal een liedje kunnen fluiten.

gr ..
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2011 17:07

Te veel vis uitgezet,en dat allemaal om meer vergunningen te verkopen,want waar geen vis zit zal lastig verkopen worden.

Geld,geld,geld. Welzijn? Nee
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2011 17:13

je heb gelijk piet,ook ik vind dat er een veel te groot bestand op zwemt ! toch moet ik bekennen dat ik het met hazenlippen en dergelijke reuze mee vind vallen hoor.zeker als ik dat vergelijk met bleiswijkse zoom.al zitten er inderdaad vissen tussen die de tranen in je ogen doen opkomen.dat het soms makkelijk is in het bos moet ik je bekennen.je kan er je visjes zeker goed vangen op een dagsessie.blanken is daar meer uitzondering dan regel.


over het visstandbeheer :

absurd hoeveel vis er zwemt, en dat kan nooit een "goed bestand" inhouden/wezen.in de zomer maanden loop je over de happende karpers naar de overkant.
het liefste gooien ze er geen nieuwe vis meer in,al heb ik daar een zwaar hoofd in.
laat ze liever die drap uitbaggeren en de visstand zo laten als het nu is.dan kan de rest van het bestand ook groter worden,vallen de vangsten terug en word het minder druk met peppies en wat drukker met de serieuzere vissers.
zou de vis goed doen in ieder geval !
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2011 17:15

hier een aantal "MOOIE" dertigers uit het bos.de reden waarom ik er toch nog wel eens een nachtje pak.de rivieren kanalen en grote plassen geven niet altijd prijs.en dan is een put als het lage bergse bos toch een mooie plek om een visje te vangen of materiaal uit te testen


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2011 17:35

Dit soort klachten hier spuien levert helemaal niks op, eigenlijk zonde van de tijd. Trek aan de bel bij de visrechthebbende en de eigenaar van het water, zij zijn ook verantwoordelijk voor de vissterfte als er voor dat water sprake is van achterstallig onderhoud (de eigenaar) en voor overbezetting de visrechthebbende. Maar door overbezetting op zich gaan ze niet zo snel dood, groeien alleen langzamer en worden vaker gevangen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-01-2011 18:13

Ondanks dat het 2 verschillende zijdes zijn gok ik op een dubbelvangst bij de onderste 2 ;) Staart, rug, nice fish ;)

Zijn inderdaad picobello vissen.. Sund als zoiets kapot gaat natuurlijk..

Off-topic?

En "peppies"? Ze moeten toch ergens een water hebben, anders gaan ze weer met zijn allen naar het volgende water. Of erger nog, ze verspreiden zich als een ziekte over wateren waar alles nog wel goed gaat om daar de boel eens lekker te verkloten..

Als opvolger van het betaalwater, de officiële peppenput:

- Er mag met scooters gereden worden
- Alcohol-loze dranken zijn verboden.
- Hennep moet ook in de struiken gezaaid worden om wat te roken te hebben


- Er wordt gevist op robotkarpers, want normale vissen doen we dit leed natuurlijk niet aan
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
eric verhiest
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-04-2008 19:54
Locatie: rotterdam
Contacteer:

09-01-2011 19:44

beste Aart,

als je mijn betoog leest is dit geen klacht hier op het forum maar hoop ik dat heel veel mensen gaan reageren naar de rechthebbende van het water.
zou ook iets zijn voor ksn immers is dit een grotere organisatie die wellicht wel iets kunen betekenen.dit zal toch niet alleen in dit water voortkomen.

groet
eric
als kwaliteit en karpervissen je passie is http://www.carp-supplies.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2011 19:49

Even op de KSN web site naar regio Rotterdam gaan. Daar vind je de regiovertegenwoordigers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
eric verhiest
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-04-2008 19:54
Locatie: rotterdam
Contacteer:

09-01-2011 20:02

bedankt kees,

maar vond dit niet echt een representatief antwoordt van iemand die iets wil betekenen voor het karpervissen.

Kees Ouwehand schreef:Even op de KSN web site naar regio Rotterdam gaan. Daar vind je de regiovertegenwoordigers.

Groet, Kees
als kwaliteit en karpervissen je passie is http://www.carp-supplies.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2011 20:16

Aart Lokhorst schreef:Dit soort klachten hier spuien levert helemaal niks op, eigenlijk zonde van de tijd. Trek aan de bel bij de visrechthebbende en de eigenaar van het water, zij zijn ook verantwoordelijk voor de vissterfte als er voor dat water sprake is van achterstallig onderhoud (de eigenaar) en voor overbezetting de visrechthebbende. Maar door overbezetting op zich gaan ze niet zo snel dood, groeien alleen langzamer en worden vaker gevangen.


ik vind dit niet als een klacht.meer als informatie bron voor meerdere karpervissers omtrend die omgeving.kom je zodadelijk aan met je visgerei,liggen er 100 dode vissen boven water.beetje lullig.....

verder aart,hoe dien je zo'n klacht aan bij desbetreffende personen ?
ik ben er wel voor in en regel wel een groep medevissers die het er grondig mee eens zijn dat er achter stallig onderhoud plaatsvind.
geef je zo'n klacht op bij desbetreffend persoon,wat word er dan vervolgens mee gedaan ?
ik bedoel : heeft het nut zo'n klacht indienen ? ik ben tot slot van rekening maar 1 van de vele karpervissers zonder status en zonder een bestuur of iets dergelijks.

tot slot : graag zou ik hier wat meer informatie over willen hebben,je post is enigszins zinvol maar het bevat weinig inhoud.

Met vriendelijke groet.

Ricardo Koster
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2011 20:33

Rik, allereerst nog steeds een vette vis, die eerste schub, was het niet jouw langste vis toevallig????

Over het topic, ga eens rond de tafel zitten bij de HSV, of breng het naar voren op een jaarvergadering. Als jij aangeeft dat je meer mensen kent die er hetzelfe over denken, dan kun je misschien een potje breken. Als niemand zijn mond opendoet gebeurt er sowieso niets. Bij onze HSV waar ik secretaris ben is nu hetzelfde aan de hand. Wij hebben in ieder geval met de gemeente afspraken kunnen maken over het proberen te voorkomen van onnodige vissterfte door bijvoorbeeld het ijs sneeuwvrij te maken of wakken te slaan....de rest is nog een beetje in onderzoek (wel of niet baggeren enz....het waterschap komt er namelijk ook nog bij kijken als verantwoordelijke voor het oppervlakte water en het is een flinke kostenpost.)
Laatst gewijzigd door Peter de Jonge op 09-01-2011 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2011 20:41

dit was inderdaad mijn langste vis peter.

ontopic : ik heb eigenlijk nog geen echte reactie op mijn vraag.

ik citeer
hoe dien je zo'n klacht aan bij desbetreffende personen ?
ik ben er wel voor in en regel wel een groep medevissers die het er grondig mee eens zijn dat er achter stallig onderhoud plaatsvind.
geef je zo'n klacht op bij desbetreffend persoon,wat word er dan vervolgens mee gedaan ?
ik bedoel : heeft het nut zo'n klacht indienen ? ik ben tot slot van rekening maar 1 van de vele karpervissers zonder status en zonder een bestuur of iets dergelijks.


overigens is wakken slaan nou ook niet echt "de oplossing".een karper kan hier nogal wat stress van krijgen en dat kan een vis in "winter rust" nou niet echt gebruiken.graag zou ik specifieke antwoorden tegemoet zien.ik weet waar ik aan toe ben als ik antwoorden heb,en kan met die informatie ook stappen gaan ondernemen.

bedankt voor je toelichting peter.maar niet de exacte informatie die ik zocht.

Mvg Ricardo
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2011 21:43

Het ligt eraan Rik, het is inderdaad bewezen dat kleine wakken, een beetje lukraak slaan geen zin heeft, een flink wak slaan echter wel, maar dat lukt je meestal niet zonder hulp. Informeer eens wie er bij jullie over het oppervlaktewater gaat (waterschap??) en kaart het daar eens aan. Hier stond er vorig jaar ook een stukje in een lokaal krantje en het heeft toch een hoop mensen wakker geschud. Daaruit zijn afspraken met de gemeente voort gekomen om ellende in de toekomst te voorkomen.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-01-2011 21:44

mooie vissen rik die middelste heb ik zelf ook gevangen en als ik het goed zie ook op dezelfde stek.
heb indd zwaar misvormde bekken gezien maar vind het ook wel meevallen.
heb zelfs stiekum een soort target daar en hoop dat die het overleefd heb.
Afbeelding
dit is de vis gevangen door een maat van me
Vis is vis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2011 21:46

Pracht spiegel!!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2011 21:53

even aangpast.ik weet welke vis dat is ben.me maat had deze op kattenbrokken :)

@ peter. ik ga wel even op onderzoek uit.

@ aart. hopelijk kan jij ons nog wat verdere informatie schenken en aanvullen over de hoe en wats van je vorige post.jij als ksn lid/voorzitter weet meer over dit soort zaken af vandaar.

mvg
Laatst gewijzigd door Rik koster op 09-01-2011 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-01-2011 21:53

nou leen vooruit dan maar
het is echt een prachtbeest en het erge is hij gaat gvd met mijn ballen aan de gang omdat die van hem nog niet klaar waren (ik maak ze zelf) en hij vangt em.
niet dat ik het hem niet gun begrijp me niet verkeerd maar was toch wel een beetje jaloers als ik eerlijk ben.
ik wist al van het bestaan af van deze vis omdat ik 2 jaar geleden deze vis heb verspeeld toen ik een daggie aan de gang ging met de penhengel.
Vis is vis
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

09-01-2011 21:56

peter gaf al aan dat er stres kan ontstaan
ik zelf ben nog een koi boer over 2 mnd niet meer ivm de kleine man
maar met wakken slaan kan door trillingen van het ijs de zwemblaas knappen
alle info komt van nvn
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2011 21:57

Dat is meestal ook zo,jij maakt er werk van en de gene die er aan mee profiteert vangt het mooiste waar je zelf al een tijdje achteraan zit!

Maar jaloers kan ik wel begrijpen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust