Vrees voor gewelddadige kinderen door visles

bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

05-10-2010 11:46

whahahahahahaha hoe verzinnen ze het weer!!
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

05-10-2010 15:09

echt!! wat zielig....
hebben vroeger zelf zeker niet mogen vissen van papie en mamie.
wat een zielige mensjes dan :o
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

05-10-2010 16:57

Tjesus........... Gek dat er bezuinigd moet worden, hier heeft dus iemand met hoogstwaarschijnlijk een universitaire graad tijd aan besteed en voor betaald gekregen, ik denk dat hij beter bij het circus kan gaan en om de 2 minuten op z'n gat moet vallen, dan lach ik ook maar zonder bittere bijsmaak.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-10-2010 17:08

Lees je ook wel eens wat Rick of schiet je weer zo maar wat uit de heup?

Het is een belachelijk verhaal. Argumentatie echter is gebaseerd op Schots onderzoek van jaren geleden en hier al vaker besproken. Waarschijnlijk ook het onderzoek van prof. Dr. F.J. Verheijen uit 1987. Flut argumentatie, weliswaar. En altijd dezelfde argumenten waar ze zelf een draai aan geven, steeds opnieuw gebruikt.

http://werkgroepfriesland.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/4914
Leeuwarden- De Partij voor de Dieren Friesland heeft een brief aan alle basisscholen in de provincie gestuurd waarin dringend gevraagd wordt niet in te gaan op voorstellen van de Hengelsportfederatie Friesland om vislessen op scholen te geven.

De Hengelsportfederatie benadert basisscholen om het vissen onder leerlingen te promoten en er zelfs onderricht in te geven. De Partij voor de Dieren vraagt de directies van de scholen met klem hier niet op in te gaan en het belang en welzijn van de dieren zwaarder te laten wegen dan de hobbybeleving van de vissers. Uit onderzoek is gebleken dat vissen –in tegenstelling wat vaak beweerd wordt- veel angst, pijn en stress ondervinden door het uit het water getrokken worden en onthaken en dergelijke.

De Partij voor de Dieren is daarom een groot tegenstander van zogenaamd sportvissen. Een hobby of sport mag nooit een excuus zijn voor het toebrengen van leed aan andere levende wezens.

De werkgroep heeft de schoolbesturen aangeboden een en ander eventueel nader te komen uitleggen op de scholen.

Eerder dit jaar heeft de werkgroep Friesland een brief aan alle gemeenten in Friesland gestuurd met het verzoek terughoudend te zijn in het verstrekken van vergunningen voor viswedstrijden. .

De Maximaschool in Leeuwarden heeft in juli een brief van de werkgroep ontvangen nadat in de krant gestaan had dat deze school al aan de vislessen had deelgenomen.


Sportvisserij Nederland zal zich ongetwijfeld weer inzetten om een en ander recht te zetten.

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... video.html
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-10-2010 17:29

En de ganzenjacht dan? Schieten een paar ganzen neer waar ze niet bij kunnen komen,en de gans leeft nog en sterf langzaam. of ze schieten een gans neer,die ligt op de grond levend,en de hond pakt de gans en loopt met de gans (Die door een hel gaat) naar zijn baas en bloed daar vervolgens pijnlijk dood!

Let wel,dit zijn ook hobby's of misschien wel sport schieten. laten ze lekker actief worden op verwaarlozing van huisdieren/paarden en dergelijke.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05-10-2010 17:50

Ik heb veel bullshit gehoord i.v.m vissen en dat het zielig zou zijn en dergelijke, maar dit is toch wel de grootste bult stierenstront die ik er ooit over gehoord heb :lol:

Huisdieren ook maar meteen verbieden?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

05-10-2010 18:57

@Kees, deze was recht van de heup en sneller dan mijn schaduw, maar ik ken beide onderzoeken en ik lees veel, eerlijk gezegd.
Dus een educated guess kan men er wel van maken.

Prettige avond, Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

05-10-2010 19:00

Flutargumentatie maakt niet uit Kees. Als de samenvatting maar goed is (eventueel conclusies en aanbevelingen).

Marcel Vossenstein (anti jager) schreef ooit een rapport waarin hij beweerde dat wilde zwijnen meer jongen gingen produceren door toenemende jachtdruk. Dit kwam omdat hij 3 jaar achter elkaar een stijgende lijn gezien had, en dit maar gekoppeld had aan de jacht. Uiteraard waren de jaren ervoor (eveneens met jacht) juist een zakkende lijn, het schommelt nou eenmaal in de natuur. Volgens hem zouden er in 2011 gemiddeld 10.5 biggen per zeug geboren worden.

Inmiddels is wel bekend dat dit nooit klopt (na het uitkomen van het rapport waren er 2 jaren waarin zeer weinig biggen geboren werden, ondanks een hoge jachtdruk) en zeugen krijgen nogsteeds (net als 30 jaar geleden) zo'n 4 biggen per worp. Toch wordt dit rapport door PVDD veelal naar voren gehaald tijdens discussies over beheersjacht, en het vreemde is: Het wordt gewoon als waar aangezien (er staat toch immers een bron bij??)

Wat dat betreft maak ik me nogal zorgen over de steeds actiever wordende 'dierenneukers' (lees PVDD, dierenbescherming, vissenbescherming). Ze worden steeds populairder en (lach er nu nog maar om) ze gaan ons het vissen steeds lastiger maken.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-10-2010 19:46

Inmiddels is SVN :D daar aardig op voorbereid Peter. Wat de toekomst in petto heeft is altijd afwachten.

Vanavond op Nederland 3 in PowNews om 22:45 u lees ik.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2010 19:55

SN is een afkorting die staat voor Schouten en Nelissen Kees... Als je toch een afkorting wilt gebruiken dan s.v.p. SVN gebruiken.
Dit is trouwens lang niet de eerste keer dat de DB tegen vislessen voor kinderen heeft geageerd, is al wel minstens 6 jaar zo.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-10-2010 20:01

Swingers Nederland. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-10-2010 11:57

De Partij voor de Dieren Friesland heeft afgelopen week een brief aan alle basisscholen in de provincie gestuurd waarin dringend wordt gevraagd niet in te gaan op voorstellen van de Hengelsportfederatie Friesland om vislessen op scholen te geven.

Vislessen worden al enkele jaren gegeven aan kinderen van de hoogste klassen van de basisschool. De lessen worden gegeven door “Vismeesters”, die door Sportvisserij Nederland zijn opgeleid en tijdens de les ondersteuning krijgen van vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportverenging. Een visles bestaat uit een biologieles over vis en de leefomgeving, gevolgd door het maken van een vistuigje. Daarna gaan de kinderen onder begeleiding een paar uurtjes vissen in een water vlakbij school.

Kinderen en leerkrachten van scholen waar in de afgelopen jaren vislessen zijn gegeven zijn zonder uitzondering laaiend enthousiast. De kinderen leren van alles over het onderwaterleven en gaan met andere ogen naar het water in hun woonomgeving kijken. De kids die nog nooit hebben gevist maken bovendien op een leuke manier kennis met de sportvisserij, waarbij ze respect voor vis en de natuur wordt bijgebracht. Dat dit aanslaat merkt de plaatselijke hengelsportvereniging vaak aan de toename van jeugdleden na een visles.
De Partij voor de Dieren Friesland vraagt directies van de scholen met klem om geen vislessen te laten geven. Gesteld wordt dat vissen veel angst, pijn en stress ondervinden wanneer ze worden gevangen. Bovendien zouden vissende kinderen zich op latere leeftijd gewelddadig naar andere mensen gedragen.

Pure onzin
Dergelijke gekleurde uitspraken worden door de waarheid achterhaald, weet Sportvisserij Nederland. Alle onderzoeken naar pijn en stress bij vissen laten zien dat het erg onwaarschijnlijk is dat vissen pijn, leed, angst en andere bewuste emoties ervaren. Dat er een verband is tussen het vissen en agressie op latere leeftijd is pure onzin. Uit Amerikaans en Engels onderzoek blijkt juist dat sportvissen resulteert in gezonde kinderen die beter in de omgang met anderen worden. Moeilijk opvoedbare kinderen die regelmatig gaan vissen krijgen betere schoolresultaten en vertonen veel socialer gedrag.

Minister Verburg: vislessen zijn belangrijk
Minister Verburg heeft in 2007 in antwoord op Kamervragen van de Partij voor de Dieren er al op gewezen dat vislessen op basisscholen scholieren respect en verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen voor het leven onder water. "Juist omdat er in Nederland erg veel kinderen vissen (meer dan een half miljoen) is het belangrijk dat zij op een verantwoorde wijze leren omgaan met de vissen en de natuur”, aldus Verburg.

Vanavond 6 oktober wordt om 22:45 op Nederland 3 in het programma Pownews aandacht besteed aan de brief van de Partij voor de Dieren. Namens Sportvisserij Nederland komt Vis-TV presentator Ed Stoop aan het woord. Tijdens deze uitzending is het mogelijk om direct te reageren via de website. Reacties worden tijdens de uitzending getoond onderin beeld.

Bron: Sportvisserij Nederland
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

06-10-2010 13:28

gewoon -weer- gelul vind ik, en jacht maken mag wel weer, dieren dood schieten
wij gooien de meeste gewoon weer terug en dan is dat weer ziellig, triest vind ik, iemand anders zn hobby proberen te verbieden
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

06-10-2010 20:02

Stefan, loop niet zo stom te bazelen over de jacht. Precies hetzelfde principe als de PvdD.

Bekijk het eens in het echt. Het is tegenwoordig een schande om jager te zijn.

De vissers gaan er achter aan...
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

06-10-2010 21:49

timon jansma hoe bedoelt u met de vissers gaan er achter aan? en ik kijk nog niet echt naar de PvdD dus daar kan ik niks over zeggen of bedoellen
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

07-10-2010 07:59

hoe bedenken ze het. Als je op straat hangt is het ook niet goed.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

07-10-2010 09:38

stefan laurijssens schreef:timon jansma hoe bedoelt u met de vissers gaan er achter aan? en ik kijk nog niet echt naar de PvdD dus daar kan ik niks over zeggen of bedoellen


Wat Timon bedoeld is dat je net zo doet als de PVDD, namelijk: Lullen over dingen waar je absoluut geen verstand van hebt! Zo loop je te zeuren over de jacht terwijl je niet eens weet dat beheersjacht broodnodig is in de meeste gevallen. PVDD doet hetzelfde.

Het is daarom inmiddels een schande om jager te zijn, en wie weet is het in de toekomst een schande om visser te zijn (en de vissers gaan er achteraan...)
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

07-10-2010 13:08

Denk dat we in de toekomtst moeten gaan oppassen want dan krijg je hele veldslagen langs de vijvers tussen bijvoorbeeld Proline- en PBhooligans. Heb je over een paar jaar een karperwedstrijd langs het Twentekanaal met daarbij een busje ME paraat. Zit er aan te denken om al mijn visspullen te gaan verkopen. Gelukkig over enkele uren naar Frankrijk en heb ik geen last van al die vishooligans uit Nederland :lol: .
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

07-10-2010 15:10

Peter Ponsteen ja ik snap het. maar ik zag bij herman den blijker dat iemand gewoon een 2x hagel afvuurde tegen een eend die lekker zat te zwemmen dus ja. maar bv andere dieren veoorzaden ook wel veel problemen zoals herten en oogst. dus dan kan je niet anders. en ja ik weet dat sommige er brood mee op de plank krijgen dat respecteer ik ook wel. maar wel een beetje aparte reactie van mij, dat ik vissen en jagen vergelijkte.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
K. van den Herik

07-10-2010 16:26

nu worden tegenwoordig de kindertjes al snel geweldadig....
komt door de kleurstof in de creamspoeling van de moeder, meestal net voor de geboorte... kunnen ze niets aan doen.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

07-10-2010 16:40

Shit Klaas nu weet ik waarom jij zo geweldadig bent als je aan de waterkant bent, dat was jij toch laatst die mij na zat met een bankstick.........???????? Of was ik weer stoned van de krabbescheer, die ik gerookt had..??
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-10-2010 18:52

Uiteraard moest ik daarop reageren en heb een e-mail verstuurd naar de PVDD. Uiteraard kun je antwoord wel raden, bla bla bla bla..... onderzoek dit en onderzoek dat van tig jaar teru. Maar ik wil het jullie niet onthouden.

Klein stukje van mijn e-mail;

ik citeer even,

Kinderen moeten niet vissen. Ze lopen zelfs meer kans later gewelddadig
gedrag te tonen als ze dieren iets aandoen. Dit stelt de Friese afdeling van
de Partij voor de Dieren.

Als je dit nu zelf terug leest, heb je dan je dan niet iets van. Eigenlijks
slaat deze conclusie helemaal nergens op.

Uiteraard ben ik heel erg benieuwd hoe jullie tot deze conclusie zijn gekomen.

Met vriendelijke groet een op leeftijd gekomen visser die nooit geweld
gebruikt.






Geachte heer Jacke,

Lang is gedacht dat vissen- omdat ze koudbloedig zijn- niets voelen, maar uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat vissen pijn, angst en stress ervaren. In praktijk blijkt dat zelfs vissen die supervoorzichtig onthaakt en teruggezet worden, dikwijls naar de bodem zakken en het vangstpartijtje met een langzame en pijnlijke dood moeten bekopen. Mensen van de Hengelsportfederatie en van Sportvisserij Nederland zouden van deze kennis op de hoogte moeten zijn.
Het emotionele argument dat het nou eenmaal zo leuk is om deze ‘sport’ te blijven beoefenen, wint het van de rationele, wetenschappelijke argumenten om er mee op te houden in het belang van het dierenwelzijn. Ook speelt het commerciële belang om het aantal hengelaars in Nederland op peil te houden door vislessen aan kinderen te geven, een grote rol. Immers, circa 2 miljoen mannelijke hengelaars geven volgens het rapport “De massa is kassa” van de sector, samen meer dan 700 miljoen euro per jaar aan deze liefhebberij uit(1). (Nog los van wat de vissende vrouwen en de circa 50.000 kinderen hieraan spenderen).
De werkgroep Partij voor de Dieren Friesland wil de maatschappelijke discussie aanzwengelen over de vraag in hoeverre het gerechtvaardigd is om, omwille van vermaak en recreatie, vissen uit hun natuurlijke leefomgeving te halen en leed aan te doen. Nu onomstotelijk vaststaat dat vissen pijn voelen, moeten we ons eigenbelang opzij zetten en stoppen met hen zinloze pijn toe te brengen.
Wie als kind leert dat er niks mis mee is om een ander levend wezen een haak door de lip te slaan, leert al jong dieren te mishandelen. Onderzoek toont aan dat wie op jonge leeftijd begint met dierenmishandeling, meer kans loopt om later andere misdaden met geweldpleging te begaan(2). Wie kinderen niet bijbrengt dat ze met mededogen met alle levensvormen om moeten gaan, loopt de kans een cirkel van onwetende gewelddadigheid in stand te houden. Want hoe mooi je het ook verpakt: met een activiteit waaraan het bewust toebrengen van pijn, angst en stress aan dieren inherent is, breng je kinderen geen respect en waardering voor de natuur bij. Integendeel, het leert hen dat het welzijn van dieren ondergeschikt is aan hun eigen vermaak, en dat kan nooit de bedoeling zijn van welke sport dan ook.

Met vriendelijke groet,
Namens de Partij voor de Dieren Friesland,

Voetnoten:
(1)
http://www.hbd.nl/websites/hbd/files/Di ... lsport.pdf

(2)Onderzoek van prof. de Amerikaanse professor Frank Ascione (Department of Psychology (Family and Human Development) van de Utah State University, VS) Dit onderwerp stond centraal tijdens de IP.s Winterconference die van 24 tot en met 26 november 2004 plaatsvond in het Scheveningse Kurhaus.
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 07-10-2010 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-10-2010 18:55

''In praktijk blijkt dat zelfs vissen die supervoorzichtig onthaakt en teruggezet worden, dikwijls naar de bodem zakken en het vangstpartijtje met een langzame en pijnlijke dood moeten bekopen''

Jah joh

Vandaar dat er op vele wateren in Europa bekende gezichten terug gevangen worden. (Niet alleen karper)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

08-10-2010 08:16

Er waren gewoon wat letters in de war...


''In praktijk blijkt dat zelfs kleine kinderen die supervoorzichtig onthaakt en teruggezet worden, dikwijls naar de bodem zakken en het vangstpartijtje met een langzame en pijnlijke dood moeten bekopen''

(dit vind IK humor)