Vrees voor gewelddadige kinderen door visles

sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

08-10-2010 15:15

als nu maar geen vis voorlichting aan de marrokaantjes wordt gegeven want dan is het hek helemaal van de dam
K. van den Herik

08-10-2010 15:37

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... vanvis.pdf

Komt van Carpboard http://www.karperwereld.nl
Citaat van Sjors Hempenius: uit 2002 ergens

Hallo allen,
in het kader van deze discussie wil ik een onderzoek aanhalen van Dr Rose, als professor verbonden aan de universiteit van Wyoming (USA) -Comparison of Human brain with a trout brain-. Hij start zijn verhaal met een definitie van pijn: een psychologische ervaring met zowel een een gewaarwordings als een emotioneel aspect. Het gewaarwordings of bewustzijnsaspect bij pijn meldt dat er ergens een blessure optreedt, b.v. het raken van je duim met een hamer. Het emotionele aspect staat los van van het gewaarwordingsaspect en betreft het lijden dat volgt op de gewaarwording dat er ergens pijn is. Het onderscheid tussen gewaarwording en emotie is belangrijk omdat gewaarwording niet altijd lijdt tot het emotioneel belven van pijn. Ter vergelijking: bij een operatie wordt een patient plaatselijk verdoofd waardoor hij wel de operatie en het gesnij ervaart maar geen pijn voelt. De term pijn moet dan ook worden gezien als de onplezierige psychologische ervaring die kan volgen op een verwonding. Mensenhersenen zijn er op uitgerust pijn te kunnen ervaren. Voor het gemak worden de hersens van een mens dan ook eens vergeleken met de hersens van een vis.

De drie volgende delen kunnen worden ondescheiden: het ruggemerg, de hersenstam, en de grote hersenhelften. Het ruggemerg vangt de eerste signalen op van een verwonding. Deze signalen zullen, wanneer ze in het ruggemerg zijn aangekomen, de eerste beschermende reactie opwekken, zoals het terugtrekken van het verwond geraakt lichaamsdeel. De signalen gaan dan door naar de hersenstam, waar extra beschermende signalen worden opgewekt zoals kijken naar de oorzaak van het letsel en het uitschreeuwen. Pas daarna zullen de signalen naar de grote hersenhelften worden doorgegeven en wordt de gewonde zichzelf bewust van de verwonding en wordt pijn opgewekt(dat is dus de onplezierige emotionele ervaring). Voordat de signalen van de verwonding de grote hersenhelften hebben bereikt, worden de reacties van het ruggemerg en de hersenstam niet bewust ervaren en kan er dus geen sprake zijn van pijn. T.o.v. menselijke hersenen hebben vissen een veel "eenvoudiger" versie van het mesnelijk ruggemerg en de hersenstam en (slechts zeer primitieve) grote hersenhelften. De hersenhelften zijn bij vissen relatief veel kleiner dan bij mensen en ontberen dan ook de delen die nodig zijn om pijn te ervaren, zoals de zogenaamde neocortex. Een vis zal dus wel reageren op een verwonding, zoals het binnendringen van een haak, maar zal geen pijn ervaren zoals mensen dat ervaren.Het idee dat een vis pijn kan ervaren wordt door Dr. Rose ontkracht. Zouden we bij vissen de grote hersenhelften weghalen, dan zouden we aan het gedrag van de vis nauwelijks iets merken. Verwijder de grote hersenhelften bij een mens en hij verwordt tot een kasplantje.

Samenvattend kunnen we stellen dat het bestaan van de mens wordt gedomineerd door de grote hersenhelften en dat van de vis door de hersenstam. Hierin ligt het antwoord besloten op de vraag of vissen pijn kunnen ervaren. Dr. Rose stelt dat dat erg onwaarschijnlijk is.

Neemt al met al niet weg dat voorzichtig dienen om te gaan met vis. Het haken, drillen en boven water halen doen een vis geen goed. Weidelijk benadering van de vis hoort dus altijd voorop te staan.

Een lang verhaal maar ik hoop dat het iets nuttigs toevoegt aan de discussie.

M.vr. gr. Sjors

(met dank aan Teye Marra voor de info).

Hopelijk heeft u hier wat aan........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-10-2010 16:02

Dries, de PvdD Friesland kent de juiste cijfers dus niet qua aantallen vissers...
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

09-10-2010 10:54

IK DENK DAT ZE VAN DE PARTIJ VAN DE DIEREN OPGERICHT HEBBEN OMDAT ZE ZELF .HET VERSTAND HEBBEN VAN EEN KOE! :roll:
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

09-10-2010 12:36

ik ben nooit zo onder de indruk van welk onderzoek dan ook,
omdat de uitslag subjectief is , tis maar net van welk standpunt je vertrekt of wie je betaald (onafhankelijk onderzoek bestaat niet).
Je kan hetzelfde onderzoek namelijk een kant opduwen die je zelf leuk vind doormiddel van suggestieve vragen te stellen ,onderdelen weglaten of een eigen conclusie te geven.

Ik kan nu niet meer slapen van de stress ,nu ik weet dat miljoenen voorns en brasems gebukt gaan onder de stress vanwege het feit dat een gemene snoek ze elk moment kan opvreten.
Ook omdat karper zich constant verwonden en pijn lijden ,omdat ze zoetwater mosselen en kreeftjes eten
greetz
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2010 12:44

Niks mis met de onderzoeken. Het zit hem in de draai die de PvdD eraan geeft.

Dierenkwelling door kinderen op jonge leeftijd kan een voorspeller zijn van later gewelddadig gedrag. Dit gaat echter helemaal niet over sportvissen. Dat is een uitleg van de PvdD om weer eens een andere invalshoek te proberen.

Het onderzoek van prof Verheijen werd door de dierenbeschermers ook anders uitgelegd dan bedoeld en gerapporteerd.

Overigens denk ik dat je een beetje tegen kritiek moet kunnen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-10-2010 14:26

Iedereen die ervaring heeft met deze personen weet dat de discussie zinloos is, je slaat de vis een haak in de bek einde discussie.

Vele uren besteed aan een rapport naar de gemeente Leeuwarden om uit te leggen dat sportvissen en pijn te verdedigen zijn.

Gelukkig heeft/had de gemeente Leeuwarden er oor voor, vergeet niet dat iedere gemeente een nota dierenbescherming vast met leggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-10-2010 11:53

Uiteraard moest ik weer even reageren op de e-mails van de pvdD. Heb het gevoel dat als je met goede argumenten komt, voor PvdD de kous snel af is. Beetje jammer dat ze zo kortzichtig zijn. We moeten oppassen want heel veel ouders voeden hun kinderen verkeerd op en kunnen een gevaar voor deze maatschappij zijn. Zucht................!


Geachte heer Jacké

Van A. van G. ontving ik de tussen u en haar gevoerde mailwisseling met betrekking tot de vraag of vissen (pijn) lijden wanneer ze worden gevangen. U meent goede gronden te hebben te twijfelen aan onze stelling dat vissen wel degelijk ernstig lijden wanneer ze door een hengelaar uit hun element worden gehaald aan een haak met weerhaak.

Laat ik duidelijk zijn. Voor de Partij voor de Dieren is het geen punt van discussie meer dat vissen pijn, angst en stress ervaren wanneer zij worden gevangen en vervolgens onthaakt. Hoe voorzichtig de visser - hopelijk - ook met de gevangen vis omgaat, het leed is al aangericht. Ook de reactie van het gevangen dier zelf geeft al een duidelijke indicatie dat de situatie door de vis als uiterst onaangenaam wordt ervaren. Hoe en in welke mate de vis pijn en ander leed beleeft is onzeker. De enige die daar uitsluitsel over zou kunnen geven is de vis zelf, maar die kan dat niet. We moeten er dus van uit gaan dat op z'n minst de mogelijkheid/waarschijnlijkheid aanwezig is dat het dier leed wordt aangedaan bij het vangen en daarna. Dat zou ieder mens tot de grootst mogelijke behoedzaamheid moeten bewegen om handelingen met zo'n dier te verrichten die als mogelijk/waarschijnlijk gevolg kunnen hebben dat het dier lijdt. We noemen dat het voorzorgsprincipe. Bij twijfel niet inhalen!

Dat er ook in wetenschappelijke kringen niet altijd eensluidendheid bestaat over onderzochte onderwerpen is evident. Zie maar eens naar de discussie tussen wetenschappers over de (oorzaken van) de klimaatcrisis. Ook in het geval van het onderzoek Dr. Rose wordt overigens de mogelijkheid dat er geleden wordt niet geheel uitgesloten, maar acht hij het slechts 'onwaarschijnlijk'.

Hoe dan ook, dieren zijn geen speelgoed. Ze zijn er niet per definitie voor de mens. Net zo min als de zwarte en voor de blanke is en de vrouwen er voor mannen zijn. Een dier is een autonoom wezen met een intrinsieke waarde dat recht heeft op ons respect en mededogen. Een dier gebruiken voor vermaak, hobby, ontspanning en wat dies meer zij is naar de stellige opvatting van de Partij voor de Dieren slechts acceptabel wanneer het welzijn en de waardigheid van het dier zijn gewaarborgd. Dat laatste is bij het sportvissen naar onze menig allerminst het geval.

Natuurlijk gunnen wij iedereen het recht van en in de natuur te genieten. Dat geldt zeker voor kinderen. Maar wij blijven het een verkeerd opvoedkundig signaal vinden die natuurbeleving gepaard te laten gaan met het toebrengen van leed aan andere levende wezens.

Met betrekking tot uw opmerking over de relatie tussen dierenmishandeling door kinderen en later gewelddadig gedrag nog even dit. Mevrouw Van G. heeft in haar antwoord van 7 oktober een verwijzing bijgevoegd naar een onderzoek van prof. Frank Ascione van Utah State University. Daar wil ik het ook bij laten.

Ik kan mij voorstellen dat bij sommigen het leggen van de relatie tussen sportvissen door kinderen en mogelijk(!!!) later gewelddadig gedrag wat zwaar overkomt. We moeten echter niet uit het oog verliezen dat wanneer je kinderen het als normaal laat ervaren dat je een dier een haak door zijn bek mag slaan, dat voor kinderen een signaal kan(!) zijn dat dierenleed acceptabel dan wel te verwaarlozen is mits het eigen plezier daarmee gediend is. En het bewust toebrengen van leed aan een dier is niets meer of minder dan dierenmishandeling.



Hier wil ik het graag bij laten. Ik acht met deze vrij uitvoerige boodschap de discussie tussen u en ons als Werkgroep Fryslân van de Partij voor de Dieren gesloten.

Overigens zijn wij u erkentelijk voor het feit dat u serieus op onze argumenten bent ingegaan. Ik hoop dat met deze reactie ons standpunt in deze zaak voor u duidelijk genoeg is. Ik wens u verder het allerbeste.



Met vriendelijke groet,



H.G.

Secretaris Partij voor de Dieren Fryslân
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-10-2010 11:58

En toch kunnen hun een hoop voor elkaar gaan krijgen.

Mij benieuwen in de toekomst
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-10-2010 12:18

Denk toch echt dat er teveel geld in de hengelsport omgaat om dit te bannen. Wil wel even zeggen dat de pvdD andere goede dingen doen maar slaan hierin een beetje door.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-10-2010 13:40

Heb begrepen dat uitnodigingen voor een gesprek door SVN richting PvdD nooit positief zijn beantwoord van hun kant. De rede lijkt me duidelijk de berichtgeving volgend. Er steeds maar eenzijdig publiciteit aangeven is wat ze voor ogen staat.

Eigenwijs of onder het motto de aanhouder wint??
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-10-2010 14:14

Jij hebt in ieder geval nog een fatsoenlijk antwoord gekregen Dries. Het gaat ook wel eens anders. Een aantal jaren gelden ontving HSV 'De Hengelsport' in Zwolle die ieder jaar begin juni op een zaterdag een korte cursus 'waterdierenherkenning' en zelf tuigjes maken met na de middag een onderlinge viswedstrijd voor de hoogste klassen van de lagere scholen in Zwolle Zuid organiseerde een schriftelijk dreigement van de DB dat ze met kano's de viswedstrijd zouden komen verstoren. Voorzichtigheidshalve is toen het aantal deelnemertjes op maximaal 50 gesteld i.p.v. de gebruikelijke 100 a 120 van de voorgaande jaren. De organisatie en alle volwassen vrijwilligers waren op het ergste voorbereid, alleen kwam de DB toen helemaal niet opdagen. Nogmaals, wat er nu in Friesland gebeurt, is dus echt niets nieuws onder de zon.
Maar we moeten wel zeer alert daarop blijven...
Laatst gewijzigd door Aart Lokhorst op 10-10-2010 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-10-2010 14:18

Ik durf mijn jaarsalaris erop te leggen,dat er mensen binnen de PVdD zijn die ook ooit een hengeltje uit gegooid hebben of nog steeds doen.

Beetje waanzin dit. Heel de wereld vist en dan komt een lullig clubje er even moeilijk over doen.

Snap hun reden wel hoor,maar kom op er zijn ergere dingen aan de hand wat betreft dieren/vissen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-10-2010 14:52

Beste Leen, het heeft waarschijnlijk ook nog een beetje met jouw leeftijd te maken. Maar heel de wereld vist echt niet hoor. Om maar enkele voorbeelden te geven, in Nederland vist iets meer dan 10% van de bevolking wel eens maar in Duitsland is dat slechts 3% (dus nogmaals bepaald niet de hele wereld...).
Het is dan ook een grove onderschatting om de PvdD een 'lullig clubje' te noemen. Sterker nog, waarschijnlijk zijn er meer sympathisanten voor de PvdD en de DB (die ook niet willen dat een vis een haakje in z'n bek krijgt) dan voor de sportvisserij.
Nogmaals, de PvdD en ook de DB moeten we beslist niet gaan onderschatten...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-10-2010 14:55

Weet ik Aard

Zie mijn eerdere post

En toch kunnen hun een hoop voor elkaar gaan krijgen.

Mij benieuwen in de toekomst


Maar ik bedoel,over heel de wereld is het een hobby zoniet werk voor bepaalde groepen. Dus of hun staan voor een moeilijk karwei of een gemakkelijke karwei mochten er opeens meer partijen opkomen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-10-2010 15:01

Gelukkig heb je in die kringen nogal eens verschil van mening hoe men zaken aan wil pakken. Die onderlinge strijd werkt zeker niet in ons nadeel. Maar wat Aart al aangaf we zullen ons zeker niet in slaap moeten laten sukkelen.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

10-10-2010 15:17

Komt erop neer dat we dan gewoon gaan vissen en dan vis de kop inslaan om te ''eten'',meteen thema sportvissen van de baan.
Wat gaan ze dan doen???
Als je dan vis terug zet is het omdat hij ondermaats is,werkt ook in andere landen.
En B.T.W water in nederland jammer dan,maar daar kijk IK ook beetje raar tegenop.
Kom we gaan vissen.
m,f,g der ronnie.
breek me de slurf niet open