Belangrijk!!!!!

Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-03-2010 21:48

Als eerste wil ik even mededelen dat het welliswaar niets met vissen te maken heeft maar wel met hetgeen waar we in Nederland met de natuurorganisatie's naar toe willen.

http://player.omroep.nl/?aflID=10727657

http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/

En als jullie mij een plezier willen doen ( je doet de dieren er een groter plezier mee ) , teken deze,

http://petities.nl/petitie/stop-dierenl ... ersplassen
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

12-03-2010 21:57

Heb hem getekend.

Maarrrr jah er is een maar


Dit is de natuur,natuur doet wat het moet doen,ga je de dieren elk jaar helpen de winter door te komen verwaarloos je de beestjes alleen maar,kijk even op de Veluwe daar gebeurd het ook (Met eigen ogen gezien) Maar daar is expres geen hulp ingeroepen omdat de dieren anders verwaarloosd worden,het zijn wilde dieren en die moeten leven als wilde dieren en daar hoort ook dit bij. Vind ik he,maar teken hem graag omdat een hoop mensen toch hulp willen bieden Respect voor die mensen!

Mishandeling kan ik het niet noemen iedergeval.

Maar stervende dieren zien is nooit leuk.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-03-2010 22:11

Leen, dit is geen natuur en wel om de volgende redenen,

1 : Oostvaarderplassen is een afgesloten gebied, er staan dus hekken omheen, wat betekend dat dieren niet kunnen trekken en dus ook niet op zoek kunnen naar voedsel.
Heel goed kun je zien wat dat betekend als je hier naar kijkt http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/page9.html
Even naar beneden scrollen.

2: Er zijn geen natuurlijke predatoren, dit betekend dat in de tijd dat er geen winter en voedsel tekort is er ook geen dieren worden opgegeten door de predatoren zodat deze op een natuurlijke wijze geen voedsel nodig hebben in de tijd dat er weinig voedsel is.

3 : Er word geen jacht toegelaten om het simpele feit dat de PvdD en SBB daar geen voorstander van zijn, dus geen jagers die een teveel aan populatie op een acceptabel peil kunnen houden.

4 : Ook in slecht tijden volgt er geen afschot, ook niet als de dieren liggen te creperen omdat SBB het een natuurlijk iets vind dat dieren sterven van de honger, dit zou ik geen proplemen mee hebben waren het niet dat we dus hier niet spreken over een stukje natuur maar over een dichtgemaakt stuk natuur van 5700 hectare waar ruim 2700 hectare ook nog eens water is.

Zet dat even af tegen de ruim 5000 grote grazers en je snapt gelijk dat er zelfs geen boom meer staat waar schors op zit.
Er zijn dieren die er gewoon 90 dagen over doen om dood te gaan, er moet volgens de geleerden geen pijnlijkredood zijn dan de hongerdood van herkauwers. Dat is de reden van ondertekenen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

12-03-2010 22:19

Jah okeej duidelijk

Najah wat ik zeg,het is vreselijk als een dier 90 dagen aan het sterven is eigenlijk......Enjah geen echte natuur,heel Nederland heeft dan geen echte natuur,zelfs de Veluwe is dan geen natuur! Maar inderdaad de ganzen is een algemeen groot probleem deze winter en dat probleem schoof op de dieren oftewel inderdaad geen voedsel!

Maargoed het is wel klote als de helft van de populatie op sterven ligt,maar wat doe je eraan? Eerlijk? Bijvoeren,maarjah dan krijg je andere problemen,het 2e is gewoon het inkrimpen van de natuurgebieden,dus kleinere natuurgbieden en meer dieren op een klutje waar maar voedsel is voor de helft van dat klutje! Het is een probleem waar zeker zorgvuldig mee omgegaan moet worden,en zeer goed over nagedacht moet worden om dit in de nabije toekomst te kunnen voorkomen zonder ander optredende problemen die weer veroorzaakt worden door de oplossing die wellicht komt. Het is niet even snel wat oplossen natuurlijk zeker dit niet!!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-03-2010 23:27

Natuurbeheer..door mensen..in Nederland?

Kan niet meer, na 500 jaar te laat komen!

Wil, de aandacht is zeker belangrijk.
Het is de hoogste tijd dat het mongolennatuurbeleid eens op de schop gaat.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

13-03-2010 08:56

Mensen.


Ik heb zelf bij staatsbosbeheer gewerkt en ik kan je verzekeren dat wij in nl geen echte natuur meer overhebben.Alles natuurgebieden zijn versnippert en worden doorkruist met hekken snelwegen en b wegen.

Wat sbb in de oostvaardersplassen doet keur ik ten zeerste af.Dat is dierenmishandeling.Omdat er geen predatie en geen afschot plaats vind sterven de dieren een hongersdood.Teveel dieren,hekken om het gebiedt en je hebt de rapen gaar.Te weinig voedsel en ze kunnen geen kant op.Dus sterven ze.

Schandalig.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-03-2010 10:01

Wil, helemaal met je eens. Ik kom regelmatig in de Oostvaardersplassen en het is om beroerd van te worden wat daar aan (door de mens veroorzaakt) onnodig dierenleed plaatsvindt.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

13-03-2010 10:23

Gelukkig, ook op het vissersfront zijn er mensen die zich hierover bekommeren. Klasse.

Als je de aflevering van één vandaag hebt gezien dan zegt dat genoeg. Het feit dat Partij voor de dieren VOOR! het beleid is, geeft een heleboel duidelijkheid over de partij. Ze zijn niet tegen dierenleed, ze zijn tegen de jacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de Veluwe leeft het grofwild al jaren zonder honger. Alleen omdat de jagers elk jaar een deel van de populatie wegnemen. Vrij logisch, dit zouden predatoren ook doen. Ik vind dit dan ook een natuurlijker beheer dan wat in de OVP gebeurd.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Roland Mulder
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-08-2003 02:00
Locatie: amersfoort

13-03-2010 22:59

Getekend,

Te schandalig voor woorden, dat deze dieren aan hun lot worden overgelaten. De natuur regelt zich zelf zeggen ze dan, ja als ze kunnen migreren naar voedselrijkgebied (niet dus) en als er roofdieren zijn (niet dus). Laat die gasten maar is 90dgn zonder eten zitten, dan maar is kijken hoe zij het ervaren. :evil:
Don't hate the player, hate the game!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-03-2010 10:45

Getekend.

En voor wat betreft de mensen die zeggen "Is natuur" kan ik alleen maar zeggen BS!.
Hekken is in mijn ogen niet eens het grootste kwaad, geen roofdieren wel! In de "natuur" zorgen roofdieren voor een evenwichtig bestand EN voor het uit selecteren van de eerste zwakkere dieren waardoor overpopulatie nooit zou kunnen voorkomen. Veel eten = veel dieren (zowel prooi als jagers). Minder eten is natuurlijke selectie, waardoor de overige populatie meer kans van slagen heeft en er langer vreten zal zijn.

En inderdaad ...... 500 jaar te laat :-(
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-03-2010 12:16

Veel te veel...tot aan de horizon toe vol :o :-? :cry:

Afbeelding

Getekend.
HB
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-03-2010 12:18

Dat zei ik eerder al,te veel dieren op een klein stukje natuurgebied!

Afrika te veel mensen te weinig eten!


Nederlandse natuurgebieden Te veel dieren te kleine natuurgebieden,dus te weinig voedsel om alle buikjes te vullen in moeilijkere tijden!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-03-2010 10:06

De discussie over wat de definitie van 'natuur' is, is niet zo relevant en bovendien eindeloos.

Het probleem lijkt me nu wel duidelijk: veel te veel grazers in een afgesloten gebied, zonder natuurlijke vijanden. Ik ben wel overtuigd van de beelden op de website. Dit zijn geen incidenten meer! Toen ik voor het eerst in de Oostvaardersplassen kwam vond ik al dat er erg veel grazers rondliepen. Ook grote groepen edelherten op klaarlichte dag in het open veld. Begrazing kan wel prima als beheermaatregel, maar dan in veel lagere dichtheden. Vergelijk het met de Veluwe, wat in vergelijking met de Oostvaardersplassen een vrij schraal en voedselarm gebied is, maar geen last heeft van verhongerende beesten! De grazers op de Veluwe hebben een veel groter gebied ter beschikking en de dichtheden zijn relatief laag. Beheer zonder menselijk ingrijpen is prima, maar creeer dan wel een situatie die voor de beesten leefbaar is.

Het zal in de natuur ook voorkomen dat populatieaantallen fluctueren. Na goede jaren zijn er veel dieren, na verloop van tijd stort dat weer in omdat er onvoldoende voedsel is of de verhouding tussen predator en prooi scheef lopen. Het zal ook gebeuren dat beesten verhongeren of verder trekken naar andere gebieden, maar er moeten in de oostvaardersplassen wel heel veel beesten in elkaar storten voordat je een situatie krijgt zonder voedseltekort.
Ook predatoren (wolven?) inzetten in een klein afgesloten gebied als de Oostvaardersplassen gaat niet werken, dus moet die wildstand teruggebracht worden. Het gebied is kunstmatig gecreeerd (inclusief de wildstand), dan ook maar kunstmatig beheren. Want een natuurlijke situatie voor ogen hebben zonder predatoren in een afgesloten gebiedje werkt niet.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-03-2010 12:47

incidenten

Hoeveel schakels hebben we nodig voordat we van een ketting mogen spreken?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-03-2010 12:58

7 volle jaren en de 7 magere jaren,is een feit!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2010 09:41

Vaak gaat het mis wanneer 'mensen' met hekjes gaan slepen en plaatsen.

Leen, het is dus wel dierenmishandeling!
Wanneer ik als hobbyboer een tiental ponny's op 1 hectare niet bijvoer krijg ik absoluut een proces aan m'n reet.
En terecht ook!
Maar hoe recht en terecht gaan de onverantwoordelijke geesten hier en nu aangepakt worden?
Stelletje onwetende-baliekluivende-kantoorklerken die zoiets bedacht hebben.

Rik, dat jij de definitie natuur is eindeloos omschrijft is politiek redelijk verantwoord.
Jij weet echter wel beter waar het gaat om welzijn..weidelijkheid. enz.enz..Je geeft immers al aan dat je het aantal grote grazers op klaarlichte dag wel erg hoog was.. Een ernstig teken aan de wand en ondersteund met de foto van Hans Brinkel.
Toen had het hek al tegen de vlakte gemoeten om nog erger voor de beesten te voorkomen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-03-2010 10:52

Overgenomen uit Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostvaardersplassen

Kritiek op het beheer van grote grazers

De neutraliteit van dit gedeelte wordt betwist.
Zie de bijbehorende overlegpagina voor meer informatie.
Het beleid van Staatsbosbeheer sterfte te accepteren in het kader van de natuurlijk terreinbeheer staat bloot aan kritiek[2]. Tegenstanders wijzen er op dat het begraasbaar oppervlak te klein is voor dergelijke grote aantallen dieren. Migratie is niet mogelijk vanwege het afgesloten terrein, zodat de grazers niet de mogelijkheid hebben minder voedselarme gebieden op te zoeken[3]. Het op grote schaal kaalvreten van de bast van bomen wijst op dit relatieve tekort aan voedsel. Er treedt jaarlijks een extreme sterfte van in principe gezonde dieren op. Het argument van Staatsbosbeheer, dat men lijden voorkomt door dieren af te schieten als het er naar uitziet dat ze zullen overlijden, wordt weersproken door deskundigen die aangeven dat herkauwers die sterk vermagerd zijn al ernstig geleden hebben onder het voedselgebrek[4]. Het wordt bovendien weersproken door de vele waarnemingen van ernstig verzwakte en vermagerde dieren [5].
Instanties die opkomen voor dierenrechten beschouwen de proef die genomen wordt in de Oostvaardersplassen als een bijdrage aan kennis over natuurlijk beheer en wijzen preventief beheer door afschot categorisch af[6][7]. Tegenstanders van de huidige wijze van beheer stellen dat deze instanties kennelijk bereid zijn te accepteren dat honderden dieren door verhongering sterven als daarmee jacht wordt voorkomen en geven aan dat beheersjacht aanmerkelijk minder dierenleed veroorzaakt.
De stelling dat voedselgebrek in de winter in de Oostvaardersplassen er toe leidt dat dieren zich minder zullen voortplanten[8] hetgeen populatieregulerend zou werken wordt eveneens niet door iedereen onderschreven. Tegenstanders wijzen er op dat de voedselomstandigheden in de OVP in de zomer zodanig uitbundig zijn dat de prikkel om zich niet voort te planten grotendeels vervallen is op het moment dat de dieren in de bronst zijn in de nazomer[9]. Er zullen tientallen jaren overheen moeten gaan voordat deze regulatie werkzaam zal zijn. In de 'vrije natuur' is zo'n regulatieperiode echter verder doodnormaal (de evolutie stopt nooit).
Op 11 maart 2010 is in het TV-programma Één Vandaag aandacht besteed aan de sterfte. Een filmverslag toonde beelden van stervende en gestorven dieren en liet diverse tegenstanders en de bioloog van de Oostvaardersplassen aan het woord. In het programma kondigde Henk Jan Ormel, Tweede Kamerlid voor het CDA aan dat er over dit onderwerp een nieuw spoeddebat was aangevraagd. [10]
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

16-03-2010 11:01

Getekend !!!!!!!!!!!!!!

Gr Raymond
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-03-2010 11:24

als er nou een zooi mensen met betonscharen nou ff die hekken openknippen..... wat dan ?

zal dat goed of slecht zijn ?

buiten het feit dat het wettelijk niet toegestaan is dan...
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-03-2010 11:42

Domste wat je kunt doen, paarden, edelherten en ander wild door treinen en auto’s met alle gevolgen te laten om komen lijkt me ook niet alles.

Morgen vind er in de tweede kamer een debat over plaats.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

16-03-2010 12:06

Ik ben benieuwd wat er uit het debat komt. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat deze situatie niet wordt aangepakt en wordt afgedaan als: Extreem strenge winter, sterven hoort bij de natuur etc.

Dit heeft niets met natuur te maken. Als er (na het droogpompen van de polder) niets gebeurd was met het gebied, dan was het natuur geweest. Alleen als je er een hek omheen zet, en ook nog eens een aantal soorten grazers (die er zelf nooit waren gekomen) creeer je een niet kloppend ecosysteem. Het hele gebeuren had nooit mogen plaatsvinden maar daar is het helaas te laat voor.

Voor partij voor de dieren wordt het wel lastig komende tijd.

- Of ze moeten toegeven dat ze jaren lang ongelijk hadden over de jacht (jacht is volgens hun een achterhaalde methode die niet nodig is omdat de natuur het zelf regelt, ook al is er geen predatie en migratie).
- Of ze moeten dit dierenleed goed gaan keuren. Beide opties zijn niet gunstig voor de PVDD.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

16-03-2010 19:54

Up up
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-03-2010 09:10

Jacht (populatiebeheer) is normaalgesproken ook niet nodig. Behalve in dierentuinen en de Oostvaardersplassen (kunstmatige situaties). Normaal regelt de natuur haar eigen populaties via migratie, predatoren, concurrentie, weer en klimaatinvloeden. Ook dan treden sterftes op. Een evenwicht bestaat uit fluctuaties. Maar de situatie in de Oostvaardersplassen komt zo never ever in evenwicht.

Predatoren inzetten werkt niet. Hekken weghalen al helemaal niet. Dan had de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) 10 jaar geleden klaar moeten zijn, zodat dieren ook daadwerkelijk kunnen migreren tussen Oostvaardersplassen, Veluwe en Duitsland (Reichswald bijvoorbeeld). Nu jaag je ze letterlijk het niemandsland in met als gevolg veel schade aan landbouwgewassen, gezeik met dierziektes en veel verkeersslachtofferts.
De stand in de OVP zal drastisch teruggebracht moeten worden tot een extensieve begrazingsdruk zoals dat in andere uiterwaardengebieden ook succesvol ingezet wordt. Als je in zo'n gebied niets doet wordt het 1 groot bos. Dan verliest het een groot deel van haar natuurwaarde. Dat wil je ook niet.

Henk, de huismussen die in jouw dakgoot broeden, is dat natuur? Een blauwgraslandje met zeldzame orchideëen dat alleen in stand gehouden kan worden door maaibeheer, bufferzones aanbrengen, damwandjes slaan om water vast te houden enz... is dat natuur? Sommige mensen vinden het alleen natuur als er nooit een mensenhand heeft aangezeten. Dan ben je in Europa snel klaar, dat is alleen ee stukje oerbos op de grens van Polen en Wit-Rusland. In NL is elke m2 al op de schop geweest ooit, dus dat zou betekenen dat we in NL geen natuur hebben. Dat is natuurlijk onzin. Daarmee geef ik dus aan dat je eindeloos kunt discussieren over wat de definitie van natuur is. Maar dat is hier verder niet relevant, het gaat hier om het welzijn van dieren.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-03-2010 09:43

Rick, over veel van jou woorden ben ik het niet eens, maar daar hebben we het nog wel eens over :D

Het gaat nu even om het tekenen van de petitie!!

http://petities.nl/petitie/stop-dierenl ... ersplassen
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-03-2010 11:29

Graag Peter. Zal wel over jacht gaan of niet? :D

Ik heb de petitie getekend btw.