Vissen voellen geen pijn

Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

10-02-2003 18:31

Jep,

Stond ook in enkele Belgische kranten.

In your faces, groenen!

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2003-02-10 18:32 ]</font>
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

10-02-2003 18:39

Heren,

Belgische kranten? Kan men daar al schrijven dan? :grin: Geintje mannen.

Maar is het echt wetenschappelijk bewezen dat vissen geen pijn voelen? Maar ook al zou het zo zijn dat vissen niks voelen dan nog moeten we uiterst voorzichtig met de vis omgaan. Het geeft niet het recht om nu minder voorzichtig te zijn met de vis.

Met voorzichtige groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

10-02-2003 18:44

Dit stond in Het Belang van Limburg:

09/02 Hengelaars kunnen gerust zijn: een vis voelt inderdaad geen pijn.

De verdediging van vissers tegen beschuldigingen van wreedheid, namelijk dat een vis toch niets voelt, blijkt te kloppen. Dat schrijft de Sunday Telegraph, die een grote studie over de neurologie van vissen kon inkijken. In die studie, die werd verricht door James Rose, professor zoölogie en fysiologie aan de universiteit van Wyoming, werd onderzoek verricht naar de manier waarop verschillende diersoorten reageren op pijnimpulsen. Die reactie wordt bepaald door een deel van de hersenen waarover vissen niet beschikken, zo blijkt uit de studie.

Volgens professor Rose waren eerdere onderzoeken, die stelden dat een vis de haak in zijn mond wel degelijk als pijnlijk ervaart, niet correct omdat perceptie en pijngevoel werden verward. Het is net als bij een mens die wordt geopereerd onder verdoving: hij zal nog altijd fysiek reageren op stimuli van buitenaf, maar hij zal de pijn niet voelen omdat het deel van de hersencortex dat hiervoor verantwoordelijk is, uitgeschakeld is. Bij vissen ontbreekt dat hersendeel helemaal.
Joost Rentema

10-02-2003 23:16

Waarom is dan het levend aas vissen in Nederland afgeschaft? (misschien wel een andere reden hoor maar ik dacht dat het om de pijn van de vis ging, zal er wel naast zitten)
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-02-2003 23:23

Joost

Dat het vissen met levend aas afgeschafd is had meer te maken met de stres van de visjes dan dat ze pijn zouden voelen. Hoe dan ook, ik vind het nog steeds onzin dat ze het vissen met levend aas hebben verboden.

Groet
Bart
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

11-02-2003 00:01

Ik heb het nog steeds niet afgeschaft....oeps....
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-02-2003 00:28

Okee vissen voelen geen pijn???

Laat u mij dan in de gelegenheid stellen om een stelling van menig (bekende) karpervisser onderuit te halen!!

Als een vis geen pijn voelt.... wat wordt dan verstaan over de schrik reactie van een prikkende haak in het vlees van de karperbek????

IK bedoel bij een verdoving van de tandarts voel ik toch ook niet net zo steken als de 2e of 3e verdoving zo prikken als de 1e?????

Kortom, misschien ben ik geen wetenschapper en wil ik dit ook niet zijn, maar voor zover ik weet, en in alle vormen van leven en organismen in de wereld die voorkomen voelen de dieren pijn!!!

Waarom de karper dan niet???
Ik denk dat ik gewoon lekker eigenwijs ben en blijf want ik geloof wel dat de karper in een bepaalde mate een gevoel van pijn kan hebben.

Karpers kunnen: proeven, stoffen detecteren(ruiken), trillingen detecteren, dus pijn ik denk van wel!!!


_________________
Strakke lijnen,

jordy

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jordyopthof op 2003-02-11 00:30 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-02-2003 06:32

Jordy

Die schrikreactie die jij beschrijft komt niet van de pijn. Dit is een natuurlijke reactie van de karper omdat ze tegendruk voelt van het lood e.d. Dat prikje van de haak voelt ze echt niet, pas zodra de onderlijn strakloopt en kontact maakt met het lood voelt de karper dat er iets niet pluis is en zal er vandoor gaan.

Ander voorbeeld, als er iemand aan jou oor trekt zul je automatisch richting het punt van de druk gaan, dit omdat het pijn doet.

Een karper doet precies het tegenovergestelde, zij zal juist de andere kant opzwemmen, omdat het geen pijn doet.

Groet Bart
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-02-2003 09:01

Jordy,

Volgens mij heb je het artikel nog niet gelezen...

Karpers hebben een zenuwstelsel, akkoord. Om echter van pijn te kunnen spreken heeft een dier een bepaald deel in de hersenen nodig (naam is me even ontschoten). Lagere dieren zoals vissen hebben dat niet zodat je niet van pijn kunt spreken. Prikkel via het zenuwstelsel okee, maar geen pijn.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-02-2003 09:12

JA, dat zal allemaal best zo zijn, maar als dit echt zo is moet je de boeken er eens op na slaan. Hoevaak is er niet geschreven, dat de prikkende haak voor de benodigde schrik reactie moet zorgen?? prikkel via zenuwstelsen?? Volgens mij werkt dit bij de mens toch ook zo??? Alles wat je aanraakt en voelt wordt geleid via je zenuwstelsel, en als kleine stroompjes getransporteerd naar de hersenen??? gaat dit bij de karper dan ergens de vuilinbak in??, of worden deze stroompjes omgezet in iets anders???

Wie wat waar is de bioloog en geeft het ambtseedig verlossende antwoord!!!!!!!!!!!


Gelukkig ben ik geen wetenschapper en hou ik mijzelf met totaal andere dingen bezig in het dagelijks leven, maar ik denk dat ik toch de karper op alle mogenlijke manieren moet en blijf behandelen alsof het pijn zou kunnen voelen??? dus weerhaakloos, en desinfecterende vloeistof voor in de bek!!

Met eigenwijze groet,

jordy
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-02-2003 09:26

Jordy,

Voor iemand die geen wetenschapper is neem je een behoorlijk eigenzinnige houding aan.

Nogmaals, vissen hebben een zenuwstelsel, net als bijvoorbeeld honden, koeien en mensen. Die honden, koeien en mensen hebben echter veel verder ontwikkelde hersenen zodat prikkels via het zenuwstelsel op een veel geavanceerdere manier doorgegeven en geïnterpreteerd kunnen worden.

Omdat vissen, net als bijvoorbeeld salamanders, hagedissen en weet ik wat allemaal, veel minder ontwikkelde hersenen hebben, wordt er wel een prikkel naar de hersenen doorgegeven maar die prikkel wordt lang niet zo intens ervaren als wij pijn voelen. Daar hebben ze gewoon de hersenen niet voor!

Nu kun je wel een eigenwijze houding blijven aannemen maar ik raad je aan om er eerst iets over te lezen. Verder op dit board staat een Engelstalig artikel uit een krant waar je meer info uit kunt halen.

Groeten,

Mark
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

11-02-2003 10:42

Jordy,

Mischien is deze uitleg iets makkelijker...

Als iemand bij jou een speld in je arm prikt, reageer jij daarop door je arm weg te trekken.
Na dat dat gebeurd is, voel jij pas dat het pijn gedaan heeft.
Je voelt die pijn, omdat die impuls door gestuurd word naar een bepaald gedeelte van je hersenen.
Als een wezen dat deel, waardoor je pijn ervaart, niet heeft, zal hij die pijn ook niet ervaren.

Hopelijk is dit wel een correcte uitleg (correct me if i'm wrong plz)
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

11-02-2003 18:31

hmm levend aas visje afgeschaft vanwege stress
moeten ze het werken ook afschaffen want daar krijg ik ook stress van :grin:
Gebruikersavatar
Aart-Jan de Jong
Berichten: 103
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00
Locatie: Harfsen (tussen Deventer&Zutphen)

11-02-2003 22:28

heren karperaars,

geweldig dat zoiets gewoon landelijk gepubliceerd wordt!dan lezen tenminste niet alleen de insiders het maar ook de mensen die er denken iets vanaf te weten maar niet half weten waarover het gaat...

en jordy, met alle respect dat je zo standvastig bent, al kan dat een vervelende karaktertrek zijn in sommige gevallen, maar met deze bewijzen kun je toch echt niet meer tegenspreken wat bewezen is.

groeten Aart-Jan
mario lagerwerf
Berichten: 67
Lid geworden op: 17-07-2002 02:00
Locatie: de lier z-h

11-02-2003 23:12

Als karpers inderdaad geen pijn voelen dan begrijp ik nu waarom karpers(sommige)er zo gehavend uit zien na de paai,tenminste dat zou kunnen toch?
Want soms zie je toch behoorlijke kale plekken waar normaal schubben zitten.
Mischien is het wel zo maar blijf vooral voorzichtig met deze mooie vissen want ik denk toch dat karpers met een goede behandeling door de mens langer zullen leven.
m.g.v Mario
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

12-02-2003 00:35

Mario,

ik denk dat ieder zichzelf respecterend karpervisser zijn vissen goed en met zorg behandeld. Het gaat er om dat verschillende instanties dit argument niet meer kunnen gebruiken in hun streven de hengelsport een halt toe te roepen!

MVG Hans
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-02-2003 12:35

Lees deze bedenkingen!!!

Persoonlijk denk ik inderdaad dat dit toch wel een heel ander licht werpt op het belang van een scherpe haakpunt...

Mocht het waar zijn dat een karper geen pijn voelt, dan kan dit verklaren waaarom je soms zo'n langzame trage run krijgt, echt niet alleen in situaties waarin de vis met de lijndruk meezwemt!

Nu zijn er wel situaties waarbij de hoek van de strakgezwommen onderlijn er voor zorgt dat de haakbocht exact om de zijkant van de bek gevouwen is, en de haakpunt dus nog totaal geen vlees gepakt heeft.

Er vanuit gaande dat de vis werkelijk geen pijn kan ervaren, is een scherpe haakpunt dus alleen van belang om de haak optimaal vlees te laten pakken. Dit geeft dus aan dat vissen gevangen worden puur door de schrikreactie die ze krijgen wanneer een boillie bij het strakzwemmen in eens richting bek 'wandeld'. Ook het lostrekken van een in de bek geklemde boillies door het wegzwemmen zou dus verantwoordelijk zijn voor het in paniek raken van de vis waardoor de scherpe haakpunt slechts bijdraagt aan een verhoogde optimale prikkans en houvast in de bek.

Voelt een vis dus geen pijn, betekend dit dat een vis dan uberhaupt niks in de bek voelt? Met andere woorden, voelt een vis ook een straklopende onderlijn niet? In dat geval worden extreem veel karpervissers - waaronder ik - in hun slip gezet met hun theorietjes over weerstand, onderlijnmateriaal en schuren van het gevlochten materiaal over de lip.

Ik hou het erop dat ze wel enige mate van gevoel hebben bij de bek - en daarom zo lastig vangbaar worden met die standaard herkenbare bolt rig montages - maar niet de pijn als zodanig ervaren. Een beetje zoals Christiaan beschrijft dus. Verder was ik altijd al van de mening dat vissen slechts hard vechten puur ondat ze tijdens de dril in hun bewegingen belemmerd worden.

Ook tijdens de paai gaan ze als gekken tekeer en met een extreme pijn ervaring zouden ze zich dit waarschijnlijk niet aandoen bij hunzelf.

Ook de beschadigde bekken van de te dicht met vis en vissers bezette wateren brachten mij al langer op de gedachte dat een vis er weinig van moest merken, anders had het zonder meer allang over geweest met de vangsten, of hadden vissen met haken in hun bek zich beslist niet weer laten vangen.

Met vannacht ijskoud geblankte groet,

Laurens


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laurens Maasland op 2003-02-23 12:36 ]</font>
HansPeter van Ee

23-02-2003 12:46

Laurens

Wat als een karper het zou kunnen uitschreeuwen van de pijn ?

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

met hakende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2003 13:51

Eigenlijk al weer oud nieuws, maar vooruit. Uit de Sunday Telegraph van 9 februari jl (tekst overgenomen van <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.carp-uk.net" target="_blank" class=bericht>www.carp-uk.net</a><!-- BBCode auto-link end --> ):

An academic study comparing the nervous systems and responses of fish and mammals has found that their brains are not sufficiently developed to allow them to sense pain or fear. The findings represent a significant victory for anglers, whose sport has been under attack from animal rights activists buoyed by their success in securing a partial ban on foxhunting.

The study is the work of James D. Rose, a professor of zoology and physiology at the University of Wyoming, who has examined data on animals' responses to pain. His report, published in the American academic journal Reviews of Fisheries Science, concludes that awareness of pain depends on functions of regions of the cerebral cortex which fish do not possess.

Prof Rose, 60, said that previous studies which had indicated that fish can feel pain had confused "nociception" - responding to a threatening stimulus - with feeling pain.

"Pain is predicated on awareness," he said. "The key issue is the distinction between nociception and pain. A person who is anaesthetised in an operating theatre will still respond physically to an external stimulus, but he or she will not feel pain. Anyone who has seen a chicken with its head cut off will know that, while its body can respond to stimuli, it cannot be feeling pain."

Prof Rose added: "There are people who aren't comfortable with my findings, but even those who don't accept them have yet to raise any scientific challenge."

More than two million Britons are anglers, making it the nation's most popular pastime. Rodney Coldron, from the National Federation of Anglers, said that he hoped the new findings would vindicate the sport. "I am glad this report has come out and killed off that silly argument. Fish can obviously become distressed, but anyone that actually goes fishing knows that they don't feel pain in the same way as mammals," he said."

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2003 14:03

Laurens,

Terugkomend op jouw betoog. Ze voelen wel degelijk onderlijn en haak. Mogelijk direct na opnemen van het aas en onmiddellijk gevolgd door uitspuwen van de haak. De traditionele veronderstelling dat de vis zich strak zwemt op het lood en daarna zichzelf haakt moet volgens mij op de helling. Er zijn inmiddels genoeg observaties die dit in twijfel trekken. Dit geeft aan dat een goedhakend systeem met een vlijmscherpe haak van het allergrootst belang is. Een en ander wordt echter niet met pijn geassocieerd. Gevoel is niet gelijk aan het ervaren van pijn.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-02-23 14:12 ]</font>
HansPeter van Ee

23-02-2003 14:17

Heren

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=503&forum=33&start=25" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=503&forum=33&start=25</a><!-- BBCode auto-link end -->

met linkende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2003 15:12

Hopelijk niet Jos,

Een wond kan geïnfecteerd raken. Hierdoor verzwakt de vis en zal uiteindelijk dood gaan. Overigens, een zieke vis toont wel degelijk een afwijkend gedragspatroon en zal uiteindelijk ook stoppen met eten. Dus "zich ziek voelen" kan een vis blijkbaar wel. Zeker geen vrijbrief om het welzijn van een vis maar met een korrel zout te nemen.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-02-2003 17:48

Kees en Jos,

Jullie herhalen in feite exact wat ik zeg...!! In feite geven jullie geen antwoord op de gestelde vragen.

Kees de situatie die jij schetst is alleen aan de orde op zwaar gedreseerde wateren. Op waters die onder een gemiddelde druk staan, heb je wel degelijk karpers die de zaak gewoon strak zwemmen, totdat de boillie en haak weer bij de lip zijn.

HPE, tsja, dan zou ik stoppen met vissen.
Krijg wel een rendez-vouz naar vroegere tijden bij die vraag van jou :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2003 18:12

Laurens,

Ik dacht dat je voelen met pijn ervaren verwarde en niets of dan wel een klein beetje gevoel suggereerde omdat ze geen pijn ervaren. Ik beweer in ieder geval dat karper zeer veel gevoel in de bek heeft. Hij voelt iets ongewenst in de bek en wil er van af. Gebeurt dat echt slechts onder zware dressuur? Ik betwijfel het ten zeerste. Het idee dat karpers wegzwemmen met het aas in de bek komt op zich niet overeen met mijn observaties van karpers in de natuur en vijvervissen. Normaal nemen ze het aas op om het direct middels de keeltanden te vermalen. Dan zwemmen ze pas weg naar het volgende aasje. Hoe vaak haak je echter een karper diep achter in de bek? Hoe vaak is de boilie van de hair als je de vis vangt. Volgens mij heel weinig. Ik vang karpers doorgaans met de haak in de lip en de boilie ongeschonden op de hair.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-02-23 21:29 ]</font>