vissen op graskarper

Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

03-03-2008 09:09

janieck spithoff schreef:Ik vang al jaren graskarpers en ken ze door en door, als jij wilt zeggen dat ze geen last hebben van het lood heb je het goed fout :wink: En nee, ik heb het niet over kleine karpertjes, sterker nog, ik heb nog nooit een kleinere dan 80 cm gevangen :roll: :wink:




8)
grappig dat je dat zegt...
April 2007 vis je op karper, ik weet niet wat jij onder jaren beschijft.

grassers stinken, zijn NIET sterker dan karper.
Sterker nog komt niet eens in de buurt.

Jullie maken mooie vergelijkingen met ander materiaal.
Als ik een 16 pond karper aan een 1 ponds stokje moet drillen of een gras van 16 pond aan diezelfde stok...

naja moet je zelf weten maar een grasser een harde knokker vinden kan ik me niet in vinden.

Ps. Ze stinken :evil:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 09:31

Niveau, nuances, tsja dat mankeert er wel eens aan.
MAARRRRRR ook bij jou, sinds wanneer is het verboden om gericht op graskarper te vissen?????????????????
Over het niveau en nuancering van de rest van je postings over de graskarper wil ik het niet eens hebben daar is al genoeg over gezegd.

Jan weinig sport??? ook weinig nuance, kom eens langs, de stekken zijn simpel te bereiken dan gaan wij eens met soepele hengels en tussen de 0.18 en 0.22 lijn op graskarper vissen die gemiddeld boven de 70 cm uitkomen en dan nog eens zeggen dat er geen sport aan is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 09:34

Klaas Janieck woont in een omgeving waar veel graskarper voorkomt hij vist er ook al enkele jaren op hij is pas sinds kort zich meer met de karper gaan bemoeien.
Geen harde knokker? tsja ik heb andere ervaringen of ik kan niet drillen dat kan ook nog natuurlijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

03-03-2008 09:35

weer die slechte vergelijking.
Vergelijk dan aan hetzelfde materiaal en grassers maken geen schijn van kans..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 09:39

Klaas nogmaals ook aan hetzelfde materiaal is de graskarper VEEL sneller en VEEL meer onvoorspelbaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

03-03-2008 09:44

JIj hebt gelijk douwe :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 09:46

Weet ik toch. :wink: :wink: :wink: :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

03-03-2008 09:48

grassers nemen 1 harde run en daarna is het afgelopen
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 09:49

Ook met 0.18 lijn????
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

03-03-2008 09:56

Herman Esveld schreef:grassers nemen 1 harde run en daarna is het afgelopen

En voor de kant dan ? :)
KSN
chris van kampen
Berichten: 13
Lid geworden op: 27-10-2007 10:21
Locatie: zoeterwoude

03-03-2008 10:05

grassers? hebben niet voor niets een andere naam dan onze vriend schub of spiegelkarper, gras karper heet zo omdat ze binnen de kortste keren in het gras liggen, een soort ongeleide topedo's die in de verste verte niet lijken op een normale karper.

maarja ik vang ze nooit meer dus ik weet het eigenlijk gelukkig ook niet zeker meer

grt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 10:15

Chris buiten een vrijwel zinloze reactie zit er ook nog eens een waarheid in.
Graskarper is inderdaad een totaal andere vis dan de gewone karper.
Ze zijn niet eens familie van elkaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

03-03-2008 15:16

Klopt precies wat douwe zegt, voor ik me echt ging richten op karper heb ik ook al een tijdje op graskarper gevist met korst :wink:
Mvg, Janieck
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

03-03-2008 16:04

Er zijn in Nederland maar weinig vissers die de graskarper een sportvis vinden geloof ik.
Waarom praten er zoveel karpervissers net zo over een graskarper als over brasem?
Met het juiste materiaal(licht ) heb je een hele mooie vechter.

Douwe,waar kun je hier in het noorden van het land mooi op graskarper vissen?
Ben in deze provincies nog niet bekend met watertjes.

Ik vind het een mooie sportvis. :lol: :lol:

mvg Evert
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2008 16:10

Evert rond en in Leeuwarden stikt het van de stadsvijvers, ook wat grotere exemplaren, waar behoorlijke graskarpers voorkomen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

03-03-2008 18:54

Douwe Bijlsma schreef:Niveau, nuances, tsja dat mankeert er wel eens aan.
MAARRRRRR ook bij jou, sinds wanneer is het verboden om gericht op graskarper te vissen?????????????????
Over het niveau en nuancering van de rest van je postings over de graskarper wil ik het niet eens hebben daar is al genoeg over gezegd.


Het is verboden er gericht op te vissen sinds het moment dat ze door de hengelsportvereniging worden uitgezet. Het kost een HSV een bult papierwerk zoals aanvragen van vergunningen. Er wordt een uitheemse vis uitgezet, wat normaal niet gesproken niet mag, maar omdat ze met een bepaald doel worden uitgezet worden hiervoor vergunningen uitgegeven. Een beetje graskarper is overigens nog duur ook. In de vergunning staat specifiek vermeldt dat wanneer er een graskarper bij toeval gevangen wordt, hier bijzonder voorzichtig mee omgesprongen moet worden, niet gezakt mag worden en zonder foto terug het water in moet zsm. Er zit ook een meeneem verbod op.

En dat je niet meer wil reageren over mijn postings binnen dit topic, wat overigens een genot om te lezen is, is omdat je gewoonweg uitgeluld bent en geen poot om op te staan hebt. Maar windt je maar niet op, mijn activiteit op dit forum zal snel slinken, dit forum wordt grotendeels gedomineerd door een klein select groepje die lijden aan tunnelvisie.
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

03-03-2008 19:20

Wiljo van Eerden schreef:
Douwe Bijlsma schreef:Niveau, nuances, tsja dat mankeert er wel eens aan.
MAARRRRRR ook bij jou, sinds wanneer is het verboden om gericht op graskarper te vissen?????????????????
Over het niveau en nuancering van de rest van je postings over de graskarper wil ik het niet eens hebben daar is al genoeg over gezegd.


Het is verboden er gericht op te vissen sinds het moment dat ze door de hengelsportvereniging worden uitgezet. Het kost een HSV een bult papierwerk zoals aanvragen van vergunningen. Er wordt een uitheemse vis uitgezet, wat normaal niet gesproken niet mag, maar omdat ze met een bepaald doel worden uitgezet worden hiervoor vergunningen uitgegeven. Een beetje graskarper is overigens nog duur ook. In de vergunning staat specifiek vermeldt dat wanneer er een graskarper bij toeval gevangen wordt, hier bijzonder voorzichtig mee omgesprongen moet worden, niet gezakt mag worden en zonder foto terug het water in moet zsm. Er zit ook een meeneem verbod op.

En dat je niet meer wil reageren over mijn postings binnen dit topic, wat overigens een genot om te lezen is, is omdat je gewoonweg uitgeluld bent en geen poot om op te staan hebt. Maar windt je maar niet op, mijn activiteit op dit forum zal snel slinken, dit forum wordt grotendeels gedomineerd door een klein select groepje die lijden aan tunnelvisie.


Wiljo,

Dus is ook verboden om op de uitzetspiegels te vissen? :roll:
Mvg, Janieck
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

03-03-2008 20:33

Ik denk dan maar dat bepaalde HSV-s speciale regels hebben opgenomen in de vergunning.
Anders zou ik niet weten waarom je er niet op mag vissen.
Als iemand dit wel weet geef dat dan ff aan aub?

mvg Evert
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

03-03-2008 21:33

janieck spithoff schreef:
Wiljo van Eerden schreef:
Douwe Bijlsma schreef:Niveau, nuances, tsja dat mankeert er wel eens aan.
MAARRRRRR ook bij jou, sinds wanneer is het verboden om gericht op graskarper te vissen?????????????????
Over het niveau en nuancering van de rest van je postings over de graskarper wil ik het niet eens hebben daar is al genoeg over gezegd.


Het is verboden er gericht op te vissen sinds het moment dat ze door de hengelsportvereniging worden uitgezet. Het kost een HSV een bult papierwerk zoals aanvragen van vergunningen. Er wordt een uitheemse vis uitgezet, wat normaal niet gesproken niet mag, maar omdat ze met een bepaald doel worden uitgezet worden hiervoor vergunningen uitgegeven. Een beetje graskarper is overigens nog duur ook. In de vergunning staat specifiek vermeldt dat wanneer er een graskarper bij toeval gevangen wordt, hier bijzonder voorzichtig mee omgesprongen moet worden, niet gezakt mag worden en zonder foto terug het water in moet zsm. Er zit ook een meeneem verbod op.

En dat je niet meer wil reageren over mijn postings binnen dit topic, wat overigens een genot om te lezen is, is omdat je gewoonweg uitgeluld bent en geen poot om op te staan hebt. Maar windt je maar niet op, mijn activiteit op dit forum zal snel slinken, dit forum wordt grotendeels gedomineerd door een klein select groepje die lijden aan tunnelvisie.


Wiljo,

Dus is ook verboden om op de uitzetspiegels te vissen? :roll:


Ik had het over uitheemse vis, grasjes komen uit china geloof ik.
"gewone" karper gedijt al zolang in onze wateren, dat je deze niet meer uitheems noemen kan. Plus dat Projectspiegels uitgezet worden om heel andere redenen dan graskarpers. Zou men uitheemse dieren/vissen etc uitzetten zonder juiste papieren, is men bezig met fauna vervalsing. Denk hierbij aan nijlganzen, mandarijn eenden en koi karpers etc. Deze dieren horen hier niet en kunnen een bedreiging gaan vormen voor inheemse soorten, denk aan nestel gelegenheid, voedsel concurrentie. Onze leuke bosfazant/jachtfazant/chinese ringnek fazant is zo ook in deze contreien terecht gekomen, in allerlei verschillende vormen en rassen. Zelfde geldt overigens ook voor de Aalscholver. Project spiegels worden uitgezet om gevangen te worden, net als voorn en winde voor de witvissers, graskarper wordt uitgezet na advies van een deskundige om een water op een bepaald niveau of binnen bepaalde grenzen/waarden te houden. Het is dus niet gewenst en in mijn vergunning ook verboden om hier gericht op te vissen.

Gr Wiljo
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-03-2008 21:48

ik lees hier dat graskarpers 1 run nemen en gelijk moe zijn :-?
aan een 3lb stok met 35/100 geloof ik dat wel.
ik heb ook mensen met een pen stokje in een dril van 10 seconden een gras zien scheppen dan wil je niet.
dan kun lekker op de kant met em stoeien en dan ruik je zo lekker als thuis komt.
gras karper is gewoon to f*cking strong 8)
zal wel......!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-03-2008 00:34

[quote="Wiljo van Eerden, graskarper wordt uitgezet na advies van een deskundige om een water op een bepaald niveau of binnen bepaalde grenzen/waarden te houden. Het is dus niet gewenst en in mijn vergunning ook verboden om hier gericht op te vissen.
Gr Wiljo[/quote]

Wiljo,
Nou ben ik echt benieuwd hoe dit excact staat omschreven in jou vergunning.
Welke middelen en/of vismethodes ( of locaties?) worden er dan excact genoemd waarmee je niet gericht op de graskarper mag vissen?.
mvg
Hans
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-03-2008 06:58

Beste Wiljo,
wat je aangeeft is wel degelijk mogelijk, alleen wel zeer lastig om te controleren. Vraag mij dan wel degelijk af en sluit me aan bij Hans hoe dit vorm heeft gekregen?

In de visserijwet staat ook vrij simpel aangegeven dat er een meeneemverbod op graskaper heerst, dat een HSV hiernaast strengere regelgeving mag toepassen is een bekend fenomeen, minder streng mag daarin tegen zoals logisch is niet.

Heb de beesten zelf ook mogen vangen en ze genieten nu eenmaal niet mijn voorkeur, dit is ook persoonlijk natuurlijk. Ik heb ze wel de raarste capriolen uit zien halen, springen uit het net met weer een idioot aantal meters nemend, met als laatst een kapot net tot gevolg.

met benieuwde groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

04-03-2008 08:12

Wiljo van Eerden schreef: wanneer er een graskarper bij toeval gevangen wordt, hier bijzonder voorzichtig mee omgesprongen moet worden, niet gezakt mag worden en zonder foto terug het water in moet zsm. Er zit ook een meeneem verbod op.


Als je dus controle krijgt en je hebt een grasje in de zak zitten voor een foto, kunnen ze je bekeuren.

Dat grasjes je net slopen kunnen is mij bekend. Als je snachts een grasje vangt en deze schept voor deze doorheeft dat ie al bij de kant is, heb je grote kans dat je nat gaat worden :) Maar of dat pleit in het voordeel van de graskarper als sportvis durf ik te betwijfelen, omdat de hele dril geen biet voorstelt.

Gr Wiljo
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-03-2008 09:13

Wiljo je kunt je verheugen alleen is dat niet terecht, ik zeg nergens dat ik niet op jou zal reageren.

Het verbod om gericht te vissen op vissoorten buiten de Flora & Faunawetsoorten staat nergens beschreven het komt in de visserijwet dan ook niet voor, en zelfs in die zin staat het woord GERICHT niet je mag er alleen niet op vissen.

Het is onmogelijk om te controleren of ergens gericht op wordt gevist, zelfs niet op de meerval wanneer iemand zegt ik vis op snoek of op maar wat wil bijten is het verhaal over.

Het enige wat over de graskarper staat beschreven is dat je de vis terug moet zetten in hetzelfde water.
Dit telt ook voor bv snoek waar dit gerichtvisverbod misverstand ook heerst.

Ik ben niet uitgeluld en ik heb wel degelijk een poot om op te staan.
De enige manier om je gelijk te halen is hier op het forum neer te zetten waar in de lijst een gericht visverbod staat, ik zal jou dan direct gelijk geven en ik ben dan wat dat betreft inderdaad uitgeluld.

Is het alleen een plaatselijke maatregel is het een regel die totaal leeg is want het is niet objectief te controleren.
Alleen ben ik dan nog lang niet uitgeluld maar geef jij aan dat het inderdaad niet genuanceerd is wat jij schrijft, iets wat jij wel van anderen verwacht.

Volgens mij is het gewoon op de man gespeeld en dat spelletje trap ik niet in, kom met argumenten dat is de enige manier om mij de mond te snoeren.

Dus de vraag is: waar staat in de lijst of in de visserijwet dat GERICHT vissen op vissoorten VERBODEN is, alleen bij FF vissoorten staat er een regel over, blz. 7. landelijke lijst.

Bij graskarper staat ook niet dat je de vis niet in je BEZIT mag hebben er staat alleen maar dat:- citaat: Graskarper moet vanwege zijn speciale functie altijd worden teruggezet. Deze vissoort wordt uitgezet om overtollige plantengroei in het water te beteugelen. - einde citaat. dezelfde blz.
Dus ook hier staat niet dat je de vis DIRECT terug moet zetten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-03-2008 18:49

Beste Douwe,
je gaat wel heel ver nu, als Wiljo aangeeft dat zijn vereniging strengere regelgeving heeft toegepast dan kan dit wettelijk. Punt uit, er zijn legio hsv`s en dat weet jij dondersgoed waarin buiten een meeneemverbod uit de visserijwet ook het in bezit hebben aan banden is gelegd. Wil wel eens weten hoe zij het gericht vissen op zou hebben aangepakt qua regelgeving, op deze wijze ontneem je elke wijze van een normale discussie. Valt me van je tegen.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.