waarom aalscholvers nog beschermen!!!!!!!

Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-01-2008 22:40

Douwe Bijlsma schreef:Pas maar op Mourad voor je het weet nemen "ze" het jou kwalijk dat je een partij kiest als moddereter.


Ben nog steeds de vriendelijke buurtbuitenlander met een ik-vis-dus-ik-ben-geintegreerd-instelling hoor, Douwe :lol: modder-eter of niet.. Ik vind het alleen zonde van zo'n topic dat er negatieve uitlatingen in voorkomen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-01-2008 22:46

Negatief is niet erg, ongenuanceerd op de man wel, zal door een tekort aan argumenten komen denk ik dan maar.

Back on topic maar weer, anders krijgen we een waarschuwing dat het geen chat is. :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-01-2008 22:48

Het is al een hele tijd niet ontopic geweest. Doe je goed, Douwe! Hopen dat het ontopic blijft.. :D

Aalscholvers dus.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

05-01-2008 14:46

Yeah wright!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Jan Peter Teerling

05-01-2008 15:11

Heeeeeeeeeeeeee ouwuhhhhhhhhhhhhh!!! check deze site eens http://en.wikipedia.org/wiki/Yeah_Right! jooooooooooooooooooooooooooooooooooow heeeeee toooooooo theeeeeeeeeee booooooooooooooooner hé! Mss steek je er nog wat van op,voor dat je weer anderen voor Aalscholverpeppie uitmaakt!
Kut hé

Douwe,
zou die vermeerdering van de vis ook voor kleine(re) wateren opgaan,of geld dit onderzoek alleen voor groot water?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2008 15:38

Jan Peter het onderzoek is gedaan naar de kolonie in Wanneperveen.
Het wordt uniek genoemd en dat lijkt het mij ook toe.

Hoe het met kleiner water gesteld is weet ik niet misschien wordt daar ook nog eens een gedegen onderzoek naar gedaan.

Toch lijkt mij de groeispiraal ook van toepassing op kleiner water ik zie geen reden waarom niet.
De hoeveelheden van over de 1000 vogels zie je niet op kleiner water.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

05-01-2008 16:46

Wanneer naar het belgisch onderzoek wordt gekeken, kan vastgesteld worden dat de aalscholver een behoorlijke voorkeur heeft voor blankvoorn, dit vooral door de vorm, glijd lekker weg blijkbaar :-? ,.

hierdoor kan de brasem min of meer ongestoord blijven, wat weer een verbraseming van het water kan inhouden, in troebel water grijpt de aalscholver door het slechte zicht dan ook grotere vissen, meestal treden er dan slechts beschadigingen op.

het kan zover gaan dat de gehele blankvoorn populatie gewoon opgegeten wordt door een vogel of 25. ligt wel aan het type water overigens, in wat kalere plasjes kan de vogel optimaal zijn techniek gebruiken.

dit wordt in een plas met veel meer beschutting voor de vis natuurlijk iets anders.

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2008 19:33

Rick naar welk Belgisch onderzoek wijs je hier?

Verbraseming van het water heeft meer te maken met voedselrijkdom.

Het onderzoek in Overijssel laat ook zien dat de meeste vis nodig is bij het voeren van de jongen en dat valt samen met de paai van de blankvoorn dat is dan ook de reden dat er veel blankvoorn, ook groot wordt weggevreten.
De brasem is ook een belangrijke voedingsbron dus ook al zou er minder grote blankvoorn voorhanden zijn gaan ze wel over op de grotere brasem.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

05-01-2008 20:13

Douwe,

had bron onderzoek al eerder vermeld; gaat over impact aalscholver op private wateren in belgie.

zoals ik al zei, verschilt het echter wel om wat voor type water het gaat, het IJselmeer en Markerwaard onderzoek heeft weer een heel andere conclusie.

wel leuk om te lezen allemaal, maar niet om ons druk over te maken :wink: .

gr
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2008 22:22

Oke Rick, bedankt.

Niet om je druk over te maken is blijkbaar niet de mening van medeboarders en ook niet bij Sportvisserij Nederland.
Ook het beroep die onderzoek heeft laten doen maakt zich er druk over.

Misschien dat jij zelf denkt dat jij je er niet druk over hoeft te maken?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

06-01-2008 00:27

Persoonlijk maak ik me alleen druk om een stel knapen die als een imbeciel achter een kudde aalscholvers aanvaren. Nuja, druk druk druk...Het zal in ieder geval de reden zijn waarom er zoveel vis op apegapen ligt aan het oppervlak, hadden deze matrozen daar zelf nog niet bij stil gestaan?

En verder...Aalscholvers, snoek, meerkoeten...ze horen er allemaal bij en soms komen ze met velen tegelijk want dat is effectiever. Wij, vissers noemen ze natuurlijk graag een plaag want het gaat wél om onze vis. Anderzijds, miereneters een plaag noemen omdat ze in een halve seconde 10.000 mieren opvreten zou op precies hetzelfde neerkomen.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

06-01-2008 13:08

Douwe,

ik maak mij inderdaad niet zo snel druk om zaken die de natuur vanzelf weer regelt, voor wat de beroepsvisserij betreft; baars en snoekbaars staan niet echt op het menu van de aalscholver, door overbevissing hierop hebben ze zichzelf bij de neus, dat de aalscholver dan overgaat op een makkelijk vangbare vis, brasem en voorn is dus niet meer als logisch.

Trouwens, nu veel wateren langzaam helder worden schijnt de vis zich hierop aan te passen, dicht bij de bodem blijven, en de vogel aan zien komen, kan voor de vogel reden zijn te verkassen naar ander water.

grappig in dit geval is de invloed van de wind, hoe meer wervelingen, hoe troebeler het water, de aalscholver heeft hier aan toonbaar last van.

wel een leuke materie, al heeft het niets met karpervissen uit te staan. :-?

gr.
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

06-01-2008 13:40

:oops: ,even wat rechtzetten, soms ben ik te beroerd om uit-in te loggen, vandaar Rick Derks en Henk doorelkaar.

zal de moddereters maar even voor zijn, :wink: .

gr.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

06-01-2008 17:03

ik zou zeggen:

Afknallen die krengen!
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

06-01-2008 18:00

:o , Ron, je bent echt een aanwinst in deze discussie.

gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2008 20:27

Beste Ron, even afgezien van je taalgebruik het volgende: al jaren geleden zijn in Denemarken grote kolonies aalscholvers afgeschoten. Het gevolg is geweest dat er daarna veel meer en veel verspreider kleine kolonies zijn ontstaan zonder dat het totale aantal aalscholvers daadwerkelijk is afgenomen.
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

06-01-2008 21:16

Misschien moet Ron eerst even "aalscholver"in Google intoetsen, ken ie lekker een paar dagen lezen over hoe het nu echt zit met dat zwarte gevogelte.

spreken we elkaar daarna weer :wink: .

gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2008 21:25

Rick of Henk laat baars nu net juist wel op het menu staan van de aalscholver.
Het onderzoek in Overijssel wijst uit dat de baars samen met de pos en de blankvoorn de hoofdmoot vormt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-01-2008 21:37

Op dit moment werkt het enkel om aalscholvers van je water weg te houden het plaatsen van levende zwarte zwanen. Als de situatie dat er tenminste toelaat. Op een water waar ik een keer per jaar kom zijn de witvissers er erg te vrede over. Viel op dat witvis zich er eerst overdag veelal schuilhield, nu zijn ze overdag ook weer te vangen. Karper van een beetje voormaat trekt zich weinig aan van die scherp gebekte vogels.

Een bescheiden afvissing in het voorjaar naar aanleiding van een karpersterfte bracht bij ons veel witvis in de netten. Moet er bij vertellen dat er in januari van dat jaar een 700 kg witvis was uitgezet. De afvissing in dat zelfde najaar was totaal anders, niet meer dan wat schamele kg witvis konden ze boven water krijgen. De jongens van sportvisserij Nederland en de beroepsvisser degene die in dat vroege voorjaar de witvis geleverd had stonden voor een raadsel. De aalscholvers die in de bomen zaten toe te kijken niet.

Goed dat er steeds meer spiegelkarperprojecten lopen in ons land. Niet roepen maar die worden toch ook geslacht door die zwarte jongens. In 2006 waren de uitgezette spiegels naar onze en die van andere over het algemeen veel te licht van gewicht. Toch vingen we in het voorjaar van 2007 +- 30 % van die spiegels terug. Op een gewicht wat op dat moment al verdubbeld was. Het uitzetgewicht van vele was rond de 1000 gram.

Groet,
Peter

Onderstaande spiegel werd op 2000 gram en 41 cm eind april 2007 teruggevangen.

Afbeelding


Afbeelding
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

06-01-2008 21:59

Zo, heb maar even ingelogd, zoals het hoort,

Douwe,

er is al veel onderzoek gedaan naar die beesten, mijn opmerking komt uit onderzoek over aalscholvers uit Ijselmeer en Markermeer.

Het zal per water natuurlijk erg verschillen wat de predatie van de aalscholver is, diepte, helderheid, invloed wind, bodemsoort, zo zal elk onderzoek wellicht een andere uitkomst hebben.
Zelfs de vegetatieontwikkeling kan een factor zijn.

Het Ijselmeeronderzoek is wel leuk om te lezen, vooral hoe de wind deze vogel behoorlijk in de kaart kan spelen.

gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2008 09:50

Henk de paaitijd van de aassoorten is van belang, bij de blankvoorn en de baars valt die toevallig in de periode dat de aalscholver veel vis nodig is.
Is de baars op of minder voorhanden - slecht gekozen bij een vogel maar goed - valt die als hoofdmoot uiteraard af.

Waarom de paai, volgens mij omdat de vis zich dan ondiep bevind en gemakkelijker te pakken is tenminste dat lijkt mij voor de hand liggend.

Je hebt gelijk dat ieder onderzoek afhankelijk is van de vissoorten die voorkomen in grote hoeveelheden.

Maar is de vis aanwezig laat hij toch de voorkeuren zien.
Vissen is een hobby, geen religie!