waarom aalscholvers nog beschermen!!!!!!!

Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

28-12-2007 18:32

Sorry douwe maar misschien zelf een beetje kortzichtig!!!!!
Het gaat hier grotendeels niet eens over de karpers zelf.

Aart je hebt natuurlijk gelijk maar als het meerdere jaren achtereen volgt dan krijg je denk ik toch wel grote problemen.
Kijk ik ben verre van bioloog maar zoiets lijkt me niet bevordelijk voor de wateren met een normale bezetting aan witvis etc etc .
Kijk ze hoeven van mij ook niet die beesten uit te roeien maar het lijkt er op dat ze nu toch met te grote aantallen gaan groeperen en zo zijn het verwoesters eerste klas.
Elk beest verdient zijn leefomgeving en voedsel maar moet niet ten koste van alles gaan he!!!!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

28-12-2007 19:46

Remko,

klopt, alleen de vraag is; wie bepaalt dat??

de natuur, die altijd wel weer regulerend optreed, of de mens die van alles en nog wat vindt.

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2007 20:57

Remco, op zich is het eigenlijk simpel, veel vis veel aalscholvers, weinig vis, weinig of geen aalscholvers. Er zijn genoeg voorbeelden waar aalscholverkolonies al jaren zitten en waar ook nog steeds dezelfde visbiomassa zit. Alleen is de samenstelling qua jaarklassen van die vis niet zoals vissers zouden willen. Drs. Ronnie Veldkamp, een bioloog uit Steenwijk, heeft jarenlang de aalscholvers en wat aalscholvers teweeg brengen bestudeerd. In de laatste Visionair staat ook nog een uitgebreid artikel van hem.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-12-2007 21:47

Valt mij op dat er de laatste jaren een verplaatsing plaats vindt van het jachtgebied van ‘onze vriend’ de Aalscholver. Kwam je ze tot voor kort hier tegen op wat grotere waterstromen nu tref je ze al aan in kleine slootjes en stadswateren. De rede zal zijn dat zo schat ik in dat zij of een deel van hun schuwheid verliezen of de voedselbron in groter water onderdruk staat.

Jaarlijks eieren rapen en daar kalk eieren voor in de plaats leggen zal op termijn een redelijk alternatief kunnen zijn. Als Brussel tenminste erkend dat hier een spanningsveld ligt. Blijkt op termijn dat de voedselbron vis nog meer onderdruk komt te staan is mijn vraag. Wat is maximaal aanvaarbaar aan populatie om zowel voor de vistand als voor de vogel te komen tot een redelijk evenwicht. Daar zij hier geen natuurlijke vijanden hebben zal ingrijpen van de mens zeker niet uitgesloten moeten worden. Dat de KRW ook van invloed zal zijn de komende jaren op visbestanden is niet meegenomen in onderzoeken waar Aalscholvers nu of in de toekomst een rol spelen voor zover mij bekend.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-12-2007 21:52

Remko kortzichtig??? lees hier eens wat de meeste karpervissers schrijven als het om een zogenaamde bedreiging gaat.
Misschien ben jij niet langzichtig genoeg om dat in te zien.
Er is maar één grote bedreiging voor de hengelsport en dat is niet een dier maar de visser zelf.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2007 00:06

Wel een importprodukt uit China, die Aalscholver.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2007 00:13

Douwe Bijlsma schreef:Remko kortzichtig??? lees hier eens wat de meeste karpervissers schrijven als het om een zogenaamde bedreiging gaat.
Misschien ben jij niet langzichtig genoeg om dat in te zien.
Er is maar één grote bedreiging voor de hengelsport en dat is niet een dier maar de visser zelf.


En dan zorgen de HPE's en DB 's wel voor dat men dat ook elders gaat inzien nietwaar ?

Als bovenstaande afkortingen geen boom zien om tegen te pissen, planten ze er gewoon zelf 1. :wink:

...... korreltjes zout liggen al klaar om in te nemen. :lol:
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

29-12-2007 03:52

Douwe inplaats van altijd dat negatieve gezeik over alles en iedereen waar je tegenaan kan schoppen, doe eens posietief mee discuseren en zeg eens wat nuttigs hier op het forum maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn jou.

Ook al zijn er mensen die te kort door de bocht reageren en ook al heb ik totaal geen gelijk of punt ik vind dit soort discusie's wel mooi om te lezen en te zien wat men er van vind.

Doe eens positief mee op het forum dan is het leuker om te lezen en dan doet de rest misschien ook eens vaker mee is meteen beter voor de sfeer hier.

En als je toch wilt zeiken ga dan lekker in een park staan naast een boom ofzo dan heeft de rest er ook geen last van(behalve die boom dan).

Verder maak ik er geen woord verder meer aan vuil, en ga we lekker weer ontoppic.

mvg remko
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2007 10:57

Remco inderdaad, het is zo ik al dacht, niet ik ben kortzichtig maar jou visie bevind zich in die tunnel.
Negatief ben ik inderdaad over de meeste karpervissers dat komt door hun instelling, alles moet wijken voor de hobby ook de dieren die er van nature voorkomen.

Verder lees je maar wat je wilt lezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-12-2007 11:10

Dat het de aalscholver nu voor de wind gaat is niet zomaar. Elk gevolg heeft een oorzaak. Maar wat ervoor zorgt dat de soort nu zo talrijk is weet ik niet. Verbeterde waterkwaliteit? (met als gevolg) verbeterde visstand en helderheid van het water? Meer nestgelegenheid? De aalscholver zal wel blij zijn met de KRW. Maar visa versa niet echt!

Duidelijk is onderhand toch wel dat aalscholvers veel schade aan kunnen richten bij een lokale visstand. In een gezond systeem moet een visstand zich kunnen herstellen zou je zeggen. In een gezond systeem is er een balans tussen prooiaanbod en roofdieren. Dat is geen constant evenwicht, zoals mensen soms denken of trachten na te streven, maar een evenwicht met pieken en dalen. Zijn er veel prooidieren -> nemen de aantallen roofdieren toe -> prooiaanbod daalt, minder voedsel beschikbaar voor de roofdieren -> roofdierstand daalt (of verplaatst) en het prooiaanbod kan weer toe nemen. En we zijn weer bij het begin.

Maar de vraag is of dit met de visstand of veel van de getroffen wateren ook zo is. Of deze zich kan herstellen. Karper is als importvis niet de makkelijkste in succesvol voortplanting. Lang niet op alle wateren planten ze zich succesvol voort en moeten skp's voor verjonging zorgen. Dus de vraag is of een overgebleven visstand (niet alleen karperstand) zich kan herstellen als de aalscholvers de kleine vis op hebben. Als een moment aanbreekt dat een water niet meer in hun voedselbehoefte kan voorzien moeten ze toch vertrekken zou je zeggen?

Daarnaast is er een ander belang. En dat is het belang van de sportvisser die een visje wil vangen. Over de lange termijn kijkend denk ik dat het zichzelf wel herstelt, maar dan moet je het in een breder perspectief kunnen zien en verder kijken dan 1 of 2 jaar. Dat is voor de mens soms nogal lastig. Maar gevolg is dat er in de tussentijd een visstand ontstaat met een scheve lengteklasseverdeling en een onaantrekkelijk bestand voor de sportvisserij. Direct gevolg voor de witvis(sers) en indirect ook de roofvis(sers). Om leuk te kunnen blijven vissen zul je dus wel maatregelen moeten treffen denk ik. Maar dat is meer eigen belang om leuk te kunnen blijven vissen dan het argument dat een ecosysteem naar de knoppen gaat of een visstand om zeep wordt geholpen denk ik.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2007 11:31

Michel Hollaar schreef:Wel een importprodukt uit China, die Aalscholver.


Karper zwom hier al ( ook dankzij import ) een paar eeuwen voordat de aalscholver geimporteerd werd.

Van nature hier voorkomen :o :( :-? ,


Het wemelt in Europa van de exoten.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-12-2007 11:38

http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_voge ... wereld.jpg

Aalscholvers geimporteerd? Dat hoor ik dan voor het eerst. Volgens mij komen ze gewoon op alle continenten voor (van nature), zie figuur. Ik zie ook niet het belang om ze te importeren en ze vervolgens te gaan bestrijden omdat ze al onze vis op zouden eten. Soorten als wild zwijn, edelhert en fazant zijn uitgezet voor de jacht. Volgens mij is aalscholver gewoon inheems hoor. Maar correct me if I'm wrong.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2007 11:44

Rick,

Dat is nu.

En de verspreiding in 1600 ?

Verspreiding karper nu en in 1100 = ook een wereld van verschil.

Made in China
De aalscholver die in Europa de meeste problemen veroorzaakt, luistert naar de onuitsprekelijke wetenschappelijke naam 'Phalacrocorax carbo sinensis'. Sinensis betekent in Latijnse namen: 'uit China afkomstig'. Deze ondersoort is namelijk in de 17e eeuw door de Nederlandse VOC uit China geïmporteerd om hem in Europa voor de visserij in te zetten. In China werd - en wordt - deze soort door beroepsvissers gebruikt om vis te vangen. Of deze aalscholvers in Nederland of Frankrijk nog daadwerkelijk daarvoor zijn ingezet, is niet meer bekend. Waarschijnlijker is dat ze uit gevangenschap zijn ontsnapt en zich in de vrije natuur hebben vermeerderd. De bioloog Blumenbach was in 1798 goed op de hoogte van het feit dat het hier om een exoot uit China ging en doopte deze aalscholver dan ook 'sinensis'.

Het is opmerkelijk dat hoewel het hier eigenlijk om een ingeburgerde exoot gaat, dit bij de discussie over de aalscholver geen enkele rol speelt. Deze ondersoort wordt door iedereen - van vogelliefhebbers tot visliefhebbers - als een Europese soort beschouwd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-12-2007 11:56

Bedankt voor de info. VOC dus. Al is de volledige ontstaansgeschiedenis van europese aalscholvers volgens de quote niet helemaal duidelijk. Hij wordt dus wel als europese soort gezien, ondanks dit. Maar ik vraag me af of er zonder introductie destijds nu helemaal geen aalscholvers zouden zijn. Lijkt me sterk. Ik weet niet of de verspreiding over de rest van de wereld ook alle door uitzettingen zijn ontstaan. Lijkt me ook sterk. Niet dat dit alles er iets toe doet verder in deze discussie.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

29-12-2007 14:28

:o , dus als er import heeft plaats gevonden, dan moet export toch ook mogelijk zijn :D :D :oops: .

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

29-12-2007 21:14

Eigenlijk zouden ze chinezen moeten lusten! 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2007 22:04

Kees, misschien als Chinezen aalscholvers zouden lusten dit ook al een stuk zou schelen qua aantal :lol:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2007 22:37

Aart,

Waarneer gaan we weer naar de Chinees toe. Zal dan tevoren vragen om Aascholver op de kaart te zetten.
Als alle 150.000 karpervissers dan mee gaan eten zijn we in een keer van het probleem af. :lol:






Voor een paar jaar dan. :oops:

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

29-12-2007 22:42

Ja, die aalscholvers met duizend vlieguren, en die chinezen nog moeilijker kijken als ze al doen, bij het kauwen van die taaie krengen. Volgens mij is peking eend gewoon aalschover trouwens.

En wie weet is aalscholver-omelet wel erg lekker, dat lost op termijn ook heel veel op. Zegt het voort!

Kortom, ook ik ben voor een biologisch evenwicht ZONDER die zwarte visdieven.

Liever kort-zichtig dan nauw-kijkend (speciaal voor Douwe :P )

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

29-12-2007 22:57

grafbeesten zijn het wel die aalscholvers!

in de wintermaanden december januari en februari vis ik graag met makreel op snoek gewoon passief... dus met steunen en optonics hetzelfde als karpervissen maar dan met schuifloodje en 2 dreggen op een staaldraad met een bescheiden makreel of sardien eraan.....


de aalscholver-teller staat op dit moment op 2 dit jaar! die ellendige beesten pakken op 6 meter diep gewoon een makreel van de bodem!

dus als je van de aalscholvers af wil gewoon alle karpervissers gaan snoeken in de winter;) haha

fijn weekend!
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

29-12-2007 23:01

Ik denk persoonlijk dat het met de leegvisserij wel meevalt. Ja ze zijn en grote getalen, ja ze vreten hele lengteklassen op maar hoe groter de vis, hoe meer kuit een vis produceert. Na verloop van tijd zal het wel reguleren. En ja de visstand zal zich dan ook wel weer reguleren.
Bijkomend, todat het zichzelf weer gereguleerd, voordeel is dan wel dat we niet meer overstelpt worden met zondagsvissers maar alleen de diehards :wink: :wink:

Ik bedoel als de natuur al bizarre vormen van zelfregulatie aanneemt zoals een muissoort in lapland (deze storten zich met duizenden van een klif af als ze met teveel zijn :lol: ) zal dit vanzelf wel loslopen

Tibor
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

30-12-2007 15:11

Tibor

Juist niet die grote vissen produceren het meeste kuit, het is de middenklasse vis die het meeste nakomelingen produceren.
chris den heijer
Berichten: 111
Lid geworden op: 11-02-2007 15:18
Locatie: dieren
Contacteer:

30-12-2007 16:51

Lekker zo doorgaan Douwe,het bevestigd de mentaliteit van de Friezen weer eens..........
Overal tegen in gaan,maakt niet uit waaar het overgaat........ :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-12-2007 17:05

chris den heijer schreef:Lekker zo doorgaan Douwe,het bevestigd de mentaliteit van de Friezen weer eens..........
Overal tegen in gaan,maakt niet uit waaar het overgaat........ :lol:


Chris je generaliseert, maakt niet uit het betekend gewoon dat jij een verwrongen beeld hebt op mensen, ze horen volgens jou in een hokje punt uit.

Nou ik kan je gerust stellen ik pas niet in een hokje.

Jij bevestigd overigens wel weer de kortzichtigheid die in het forum begint te sluipen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

30-12-2007 17:14

Nou, ik hoop dat die knapen die met de verbetering van het forum bezig zijn een beetje opschieten, want dit lijd natuurlijk weer tot niets.

na 57 berichten heeft Chris zijn mening alweer klaar. :oops: .

het enige wat er aan die friezen hapert is dat ze niet te verstaan zijn, voor de rest valt het wel mee. :wink: .

gr.