karpers voor in het aqarium

Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2007 14:24

Mark van der Zouw schreef: Wilde graag eten waar ik kleine karpers kan kopen.


In een visrestaurant misschien??????????
Vissen is een hobby, geen religie!
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

11-07-2007 14:26

t voschke in geulle mischien???
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

11-07-2007 16:20

In tuincentra..... maar heeft niet veel zin,
mijn maatje kocht er ook 15 en nadat er 6 kaduk gingen heeft hij de rest laten zwemmen :(
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

11-07-2007 21:12

Ik ben wel thuis in de aquariumwereld.

En iemand die 7 jaar lang discussen heeft gehad, die kan je ook wel serieus nemen. Want dat is een behoorlijk moeilijke vis.

Maar goed.

Ik kan jou maar 1 ding adviezeren: niet doen!

waarom niet?

jij wilt een koudwater aquarium maken. Dit is 1 van de moeilijkste aquaria om te hebben.

De volgende punten moet je maar eens goed over nadenken:

- hoe ga je het water koel houden? in de zomer is dat zonder (erg duur) koelsysteem niet te doen. Je kan het doen door een leiding door een vijver, kelder of koelkast te laten lopen.

Dit is natuurlijk niet goedkoop. En al helemaal niet makkelijk.

- een eventueel koelsysteem zal je honderden extra euro's per jaar aan electriciteit kosten.

- je planten zullen het haast niet redden. Omdat je watertemperatuur laag behoort te zijn. Dus in de zomer rond de 18 graden max.
Maar in de winter zo'n graad of 6. (denk dan ook weer aan die electric rekening)


- Je zal een erg grote bak moeten hebben voor een koudwaterbak, omdat de vissen bijna allemaal ''zwemmers'' zijn. En de koudwatervissen worden bijna allemaal groter dan 15 cm.


Ok, tot zover de bak.

Mocht je
- genoeg geld hebben (alsin toch wel minimaal 3000 euro, plus bijkomende rekeningen, elke maand weer)
- genoeg ruimte hebben, voor een bak minimaal 200 x 80 x 50


dan zou je er aan kunnen beginnen.



Nu over karpertjes in een aquarium.

tsja, tis al eerder aangegeven, het kan wel, maar...............

- karpers groeien zo de bak uit, dwz, er is geen groeistoornis, een karper groeit gewoon door. En snel ook. Dus in een bak van 2 meter kan je hoogstens 1 a 2 jaar van die vissen genieten.
is er wel groeistoornis, dan heeft dit een andere oorzaak, vaak vergiftiging door bv vervuild water.

- je kan geen planten nemen, karpers slopen alles.

- je kan er nooit een schooltje in doen, tenzij je een bak hebt van 10 meter lang. Omdat een 1 karper van 15 cm al zo'n 100 liter vrij water moet hebben. De karper is een scholenvis, dus die moet je minimaal met 9, liefst meer houden.

----------------


Ik heb zelf al heel mijn leven aquariua gehad. Meestal tropisch, maar ook wel zee.

Ik heb zelf vorig jaar gekeken omdat ik ook wel geinterresseerd ben in de inheemse onderwatercultuur.


Karpers houden kwam ik al snel achter dat dit gewoon niet (goed) gaat.

Toen wilde ik een school voorns, posjes, grondeltjes, elrits, stekelbaarsje ed gaan doen. Ook allemaal Nederlandse vissen dus ook koudwater.

Nou, om de redenen die ik aan heb gegeven is het voor mij persoonlijk onbetaalbaar.

Dus ik hou het voorlopig bij mijn tropische bak.



Conclusie:

Koudwaterbak?

alleen als je genoeg centjes en ruimte hebt.

Karpertjes in een aquarium?

niet aan beginnen, voorkomt frustratie bij je zelf, en een ellendig leven voor de visjes.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

11-07-2007 21:58

Voor de periode dat ik een koi vijver had kreeg ik het ook in mn kop om een aquarium buiten te zetten met wat karpertjes.
Omdat toendertijd een goede kennis van me een dieren speciaalzaak had en me vertelde dat hij een paar echte valkenswaard spiegels had in zijn winkel.

Dus 120 liter bak buiten en 2 van die karpertjes gekocht,prachtige visjes.
Ging de eerste maanden prima,tot ik er een paar kleine koi's bij kocht.
Die koi's waren niet gezond en in no time paar vissen dood.
Dus aan de gang met medicijnen,heb alleen 1 valkenswaard spiegeltje er doorheen gekregen.

Op een zaterdag ochtend,schep in de grond voor dan maar een echte vijver.
Maar om niet teveel off topic te gaan sla ik dat stuk maar over.

Om een lang verhaal kort te maken,ben het met Josef eens.
Ze groeien echt te hard.
Vandaar ook dat er een vijver kwam die doorgroeide naar 25m3.
Daar kwamen dus ook koi's bij die dus samen met die valkenswaarder leefden.
Elk jaar 2 keer paaiende karpers in je eigen vijver is echt helemaal gaaf,pakte geheid meteen een vrije dag om de eitjes zoveel mogelijk te redden.
Prachtige vissen leverde het op,maar niet echt koi's.
Buldozer(zo heete mn valkenswaarder) had de overhand,machtig mooie spiegels en schubs maar zeg maar de gewone karper met een goudgele gloed.
Honderden er uit gevist en weg gegeven.

Maar buldozer werd te groot en is dus uitgezet op een water bij mij in de buurt,man wat groeide dat beest.
Zover ik weet is hij 1 keer terug gevangen op 16,5 pond,dat was jaartje later.
Dat is alweer 3 jaar geleden,ben echt benieuwd op welk gewicht hij nu zit.
Aangezien ik niet meer in de buurt woon waar ik toen woonde vis ik niet zo vaak meer daar.
Maar ik blijf er terug komen,met als target vis buldozer.
Ik post nooit foto's van mijn vangsten maar als ik buldozer vang gooi ik hem op het board,beloof ik bij deze.
Tja,,het blijft toch je visje hè. :wink:
Mzzl Bart
Mark van der Zouw
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-05-2007 12:39
Locatie: ijsselstein
Contacteer:

11-07-2007 22:41

Bart, wat een prachtig verhaal...snik,snik...! Je moet sprookjesverteller worden ::))

Overigens bedankt voor alle positieve reacties. (en negatieve)

Ik wil niet weten wat wel en wat niet kan in een aquarium. Dat weet ik ook wel. Ik wil helemaal geen koudwaterbak, geen bak van 2 meter, geen planten, geen koelsysteem, discusvissen, niet naar een visrestaurant en geen koi's!

Maar ben alleen op zoek naar een adres waar je kleine karpers kunt kopen en that's it!! Wil 4 kleintjes hebben en als ze iets groter zijn gaan ze in de vijver. En die staat toevallig in mijn achtertuintje.

Bedankt!
Surf ook eens naar http://www.markvanderzouw.com
Fotojournalist.
Prachtige vangsten en sfeerfoto's te bekijken.
Nieuwkoopse plassen en andere wateren. Klik door naar Extra.
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

11-07-2007 23:02

Zal is voor je na vragen.
Zie vrijdag iemand die je misschien wel kan helpen.
Je hoort het nog wel.
Mzzl Bart
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

12-07-2007 18:10

Je wilt ze toch in een aquarium doen?

Dat zeg je zelf in je start post.

Nou, dan zal je toch wel koud water in je bak moeten doen. Of wil je dat ze na 1 week dood zijn of zo? (kamertemperatuur is dus al veels te warm he)

En we raden karpertjes in een aquarium toch af? Waarom zou je dat advies in de wind slaan? Ik zou als ik jou was, eerst eens goed op aquaria forums info gaan in winnen. Anders gaat het zeker fout.

Nou, goed, kijk maar wat je doet, maar het is niet zo simpel als je denkt.

Bedenk wel dat je met levende vissen aan de slag gaat. Ook al zijn ze nog klein.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-03-2013 01:24

Mensen ik wil mijn zoetwater aquarium (200X 60x60) ombouwen tot tropisch aquarium....kan ik nadat de karpers er uit zijn gewoon met de 2 werkende pompen en het huidige water van 'start' gaan?? Gezien de omvangrijke bacteriekolonie in de 2 grote pompen lijjkt mij dit de meest logische keuze...of moet ik vanuit een nulpunt beginnen als ik op de tropische tour ga???
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-03-2013 07:26

Goede maar lastige vraag.
Ik neem aan dat er ook keramische buisjes in de filters zitten, die zou ik lekker mee rust laten en de filterwatten/matten gewoon vervangen of schoonmaken.
Dan wel weer de normale wachtperiode aanhouden, mondjesmaat vis toevoegen en je waterwaardes regelmatig checken op nitriet en nitraat.

Hoe koud is het water momenteel?
Kan me voorstellen dat als er echt een groot temperatuurverschil optreedt de bacteriecultuur hier ook even aan moet 'wennen'.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-03-2013 11:26

Ik zou toch echt helemaal opnieuw beginnen. Bak leeg, schoon maken, grind/zand goed spoelen, bak weer vullen en 3 a 4 weken in draaien.

Je weet nooit, en je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Want als je dan weer heel je bak leeg moet maken als alles erin zit omdat er iets niet goed is, das niet handig.

Bovendien ga je van een koudwater naar een tropische bak toe. Die hebben ook een andere bacteriecultuur, de opstartfase zal net zo lang zijn, misschien een ietsiepietsie korter.

Goede keuze, een prachtige bakmaat voor tropisch. Goudvissen zou ik al er al niet in doen, laat staan karpers.

Registreer jezelf op het/een aquaforum, kan je veel info vinden, en krijg je misschien ook leuke ideeen voor je eigen bak.


ps.

je zegt dat je van zoetwater naar een tropische bak wil, maar ik neem aan dat je een tropische zoetwaterbak bedoelt? Want ga je tropisch zee doen, dan heeft je bak nogal wat aanpassingen nodig, zoals bv een eiwitafschuimer. maar ik ben niet thuis in zee aquaria. Dan zal je toch echt een zee aquarium forum op moeten zoeken. Kan ook heel goed met deze maat bak hoor.
Zit hier wel vis?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-03-2013 11:38

Hij wil misschien met het huidige water van start gaan.
Ik ken Laurens niet persoonlijk maar geloof wel dat hij slim genoeg is om daar geen zoutwatervisjes in te gooien. :roll:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-03-2013 16:01

mijn maatje kocht er ook 15 en nadat er 6 kaduk gingen heeft hij de rest laten zwemmen :(


??? Waar zijn ze dan dood aan gegaan? Lijkt me van belang vanwege het nieuwe water waarin de rest is uitgezet...

Nou, dan zal je toch wel koud water in je bak moeten doen. Of wil je dat ze na 1 week dood zijn of zo? (kamertemperatuur is dus al veels te warm he)


Te warm? Ik weet niet hoe warm jij thuis stookt, maar m'n broer heeft al jaren een aquarium met een temperatuur van 20 graden Celsius en daarin kweekt hij momenteel weer gewoon tussen sub-tropische vissen (ook daar is deze temperatuur geen probleem / geen sterfte en gewone voedsel opname) een paar koitjes op om later in de zomer naar z'n vijver over te plaatsen.

Dat heeft hij al vaker gedaan en echt geen probleem hoor!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-03-2013 02:02

Cees v Opstal schreef:Hij wil misschien met het huidige water van start gaan.
Ik ken Laurens niet persoonlijk maar geloof wel dat hij slim genoeg is om daar geen zoutwatervisjes in te gooien. :roll:


Begrijpend lezen is niet echt jouw sterkste punt he?

:D
Zit hier wel vis?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-03-2013 11:07

..Iets over ouwe koeien en een sloot (of karpers en een aquarium). Kan ik ook hoor... :D !

Ik dacht in dat Stropers topic op een gegeven moment laat maar hangen wat betreft dat begrijpend lezen. Maar aangezien jij zelf helaas weer over mijn begrijpend lezen begint;

De drie opeenvolgende kernzinnen uit drie opeenvolgende antwoorden, welke in dat stropers topic voor het antwoord van Aart werden geplaatst...

Liever zie ik als fanatiek karper visser dat de beroepsvissers c.q stropers niks in hun netten hebben

De insteek is helder: oprotten met dat volk!!

Idd, alle vergunningen in leveren, en nooit meer een nieuwe.


Ik weet niet wat ook ik er anders uit had moeten halen. Beroepsvissers cq stropers! Volgens mij werd hiermee alles over een kam geschoren en twee man huppelde er in de volgende antwoorden in mee..:D

Vervolgens vond jij dat we ons vast moesten houden aan de topicnaam, omdat die juist alles verduidelijkte.

Dus doe ik dat in dit topic KARPERS VOOR IN "T AQUARIUM wel en is het nog niet goed. Bovendien reageer ik op een antwoordje eerder van je Josef, zoals je aan de quote kan zien.

Je wilt ze toch in een aquarium doen? Dat zeg je zelf in je start post. Nou, dan zal je toch wel koud water in je bak moeten doen. Of wil je dat ze na 1 week dood zijn of zo? (kamertemperatuur is dus al veels te warm he) En we raden karpertjes in een aquarium toch af?


Het gaat hier over karpers he. Weet je zelf nog wel wat en in welke volgorde je iets geschreven hebt :D ? Vrolijk Pasen alvast :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-03-2013 18:32

Rustig maar Marco volgens mij had ie het tegen mij :wink:
Denk dat het eerder aan jou ligt Joost zou niet weten hoe ik dit anders moet interpreteren :roll:

Dus nogmaals ik denk dat Laurens wel snapt dat ie niet zomaar over kan gaan op een zoutwaterbak, ik snap ook niet hoe je daar bij komt.
Begrijpend lezen zal wel niet je sterkste punt zijn waarschijnlijk!

Josef Stalscu schreef:ps.

je zegt dat je van zoetwater naar een tropische bak wil, maar ik neem aan dat je een tropische zoetwaterbak bedoelt? Want ga je tropisch zee doen, dan heeft je bak nogal wat aanpassingen nodig, zoals bv een eiwitafschuimer. maar ik ben niet thuis in zee aquaria. Dan zal je toch echt een zee aquarium forum op moeten zoeken. Kan ook heel goed met deze maat bak hoor.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

31-03-2013 00:26

Het is goed Cees, succes met lezen verder. Veel oefenen, dan leer je het misschien nog eens.

Hij beweert van een zoetwaterbak naar een tropische bak te gaan. Tropisch kan net zo goed zoet zijn, maar ook zout of brak. En koud kan dus ook een zoutwaterbak zijn.

Hij gaat dus van een koudwaterbak naar een tropische waterbak. Allebei zoet waarschijnlijk.

Hij zegt het zelf verkeerd/onvolledig, daarom zet ik dat erbij. Dat jij er dan weer iets totaal anders uit haalt, tsja...... En dat doe jij wel vaker, vandaar mijn opmerking begrijpend lezen, want je gaat nogal eens de mist in.

Is niet erg hoor.


---


Verder alles goed Marco? Haha, ;-).
Zit hier wel vis?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

31-03-2013 19:21

Josef Stalscu schreef:Dat jij er dan weer iets totaal anders uit haalt, tsja...... En dat doe jij wel vaker, vandaar mijn opmerking begrijpend lezen, want je gaat nogal eens de mist in.

Is niet erg hoor.

Weet niet hoe je hier weer bij komt, maar dat zal ook wel aan mij liggen.
Je praat poep moet je niet doen en als je erop gewezen wordt ligt dat aan die andere persoon.

Je hoeft mij trouwens niet uit leggen dat er koud zeewater bestaat hoor, als je op de kaart van Nederland kijkt zie je links de Noordzee en dat is zout en momenteel ook best wel koud.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-04-2013 00:10

Bedankt vooir de adviezen!! Ik was idd niet helemaal duidelijk, het gaat om een koudwater zoete bak (kamertemperatuur thuis 18gr) die ik wil veranderen naar een zoete tropische.

Nog een vraag over die bacteriekolonie: vd week sprak ik hierover een vriend en die wist het ook niet zeker: bestaat die bacteriekolonie nu ook uit dat lichtbruine drap wat tussen de filtersponzen blijft hangen? Of is die kolonie niet met het bllote oog te zien?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-04-2013 07:42

De bacterien zitten wel tussen die drap maar dat is toch hoofdzakelijk vuil.
Het echte werk gebeurd in de keramische buisjes deze hebben een veel groter oppervlak en daar kan het water vrij langs stromen.
Sponzen mag je gewoon spoelen, ik gebruikte wel altijd water met ongeveer dezelfde temperatuur. Keramische buisjes vanaf blijven.

Weet je trouwens al wat voor vis je er in gaat doen?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-04-2013 22:12

Laurens Maasland schreef:Bedankt vooir de adviezen!! Ik was idd niet helemaal duidelijk, ?



Heb je het gezien Cees? Ben je weer bij de tijd?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-04-2013 01:58

"mijn zoetwater aquarium (200X 60x60) ombouwen tot tropisch aquarium....kan ik nadat de karpers er uit zijn... "

Bij nader inzien was het wel duidelijk dat ik nu een koud zoetwater aquarium heb :lol:

Aan Cees en Josef te zien is het tijd dat het voorjaar aanbreekt :-)

Ik heb toch besloten om mijn bak wel helemaal leeg te halen en opnieuw te begiinnen bij nader inzien....om zeker te zijn!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

06-04-2013 10:17

je zegt dat je van zoetwater naar een tropische bak wil, maar ik neem aan dat je een tropische zoetwaterbak bedoelt? Want ga je een paludarium doen, dan heeft je bak nogal wat aanpassingen nodig, zoals bv een vochtregulator en speciale groeilampen maar ik ben niet thuis in paludarium. Dan zal je toch echt een paludarium forum op moeten zoeken. Kan ook heel goed met deze maat bak hoor, maar dan kun je hem wel het beste rechtop zetten dan krijg je de hoogste plantjes. :P :D :D

Ghe ghe het moet echt beter weer gaan worden, ach ja je hebt nu wel tijd om het goed aan te pakken.
Haastige spoed is zelden goed in de aquaristiek.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

09-04-2013 12:56

Haha, ;-).
Zit hier wel vis?